Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koululiikunta suosii lapsia, joilla on rikkaat vanhemmat ja paljon ystäviä luokallaan

Vierailija
28.01.2010 |

Kommentit (107)

Vierailija
21/107 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki seuratoimintakaan ei maksa maltaita, joten jos ei itse osaa opettaa vaikkapa luistelua, ei ole iso vaiva kuskata lasta vaikka luistelukouluun.

Ei kyetä kovin monipuoliseen ajatteluun?

Samat sanat sinullekin, eli ei ole mikään vaiva viedä lasta kuvataidekouluun ja musiikkikouluun, sanataideryhmään, ja toisaalta lapsen itse haluamaan ratsastukseen!

Vierailija
22/107 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivotaan, että hölmöimmätkin nyt tutkimuksen myötä tajuavat tämän tosiasian kuitenkin, ettei mennyt ihan hukkaan yhden ihmisen työpanos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/107 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kaksi oppilasta valitsee vuorotellen.

Itse en käytä sitä koskaan vaan käytän esim. "jako kahteen" rivissä (enkä hyväksy, että oppilaat yrittävät vaihtaa paikkoja siten, että pääsevät kaverin kanssa samaan joukkueeseen).

Koululiikunta ei ole samaa mitä se oli 20 vuotta sitten joten turhaan siirrätte omia traumojanne niihin lapsiinne. Viimeisetkin vanhan polven opettajat siirtyvät eläkkeelle lähivuosina.

Koululiikunnan tarkoitus on saada lapset liikkumaan (uskokaa tai älkää, osa oppilaista ei liiku muuten laisinkaan viikon aikana), tutustuttaa lapset eri liikuntalajeihin ja opettaa perusteet monista liikuntalajeista. Valtakunnallinen opetussuunnitelma antaa raamit ja määrää, mitä lajeja opetetaan, toki opettaja voi myös soveltaa juttuja oman ja ryhmien mielenkiinnon mukaan. Osa lajeista ei kaikkia miellytä, mutta näinhän se on tässä elämässä: kaikki eivät pidä kaikesta, mutta silti pitää oppia sietämään myös itselleen vähemmän mukavaa tekemistä. Tämä olisi lasten hyvä oppia ihan jo kotona.

Vierailija
24/107 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsen harrastus maksaa 250€ vuodessa. Asu n. 40€ ja sama asuu menee pari vuotta.

Kouluillakin voi olla liikuntakerhoja joiden kuluvat jäävät n. 100€. Luulis kaikilla olevan sen verran varaa. Ja jos ei tosiaan ole, kandee hakee sossusta tai ottaa yhteys lastensuojeluun.

Tarkoitukseni ei sit oo provoilla, ajattelen vaan ihan lapsien parasta.

Itse en raaskinut jatkaa omaa harrastustani, jonka kustannukset nousivat yli 100 euron vuodessa.

Vierailija
25/107 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanko oikeasti luulet että kaikki on vanhemmista kiinni? On lapsia, jotka oikeasti eivät ole liikunnallisesti lahjakkaita, on synnynäistä kömpelyyttä, on astmaa sairastavia jne.

Sen vuoksi nuo nöyryytykset ovat erityisen epäreiluja.

Itselläni oli lapsena se tilanne, että kävin ala-asteen pienessä maalaiskoulussa, jossa ei ollut esim. liikuntasalia lainkaan. Tasoero oli melkoinen yläasteella, koska joissain kouluissa oli jo 3. luokasta pelattu säännöllisesti koripalloa, lentopalloa jne. ja me maalaiskoululaiset olimme kokeilleet niitä ehkä kerran-kaksi. Yllättäen meillä liikuntanumerot oli kaikilla korkeitaan kasin luokkaa, kun isoista kouluista tulleet sai kiitettäviä.

Mua ihmetyttää, kun jotkut jaksavat jatkuvasti päivitellä täällä omia liikuntamuistojaan. Huolehdittehan nyt ainakin siitä, ettei lastenne tarvitse kokea samaa: opettakaa lapsi ajoissa juoksemaan, hyppäämään, heittämään palloa ja luistelemaan. Ei ole kovin työlästä, vaan aika hauskaa. Ei tarvitse sitten lapsen itkeä myöhemmin, että "olin aina se huono ja hidas..." Minusta on suoranaista välinpitämättömyyttä jättää lapsensa tieten tahtoen porukoiden ulkopuolelle sen vuoksi, että vanhemmat ovat niin liikuntakielteisiä. Kaikki seuratoimintakaan ei maksa maltaita, joten jos ei itse osaa opettaa vaikkapa luistelua, ei ole iso vaiva kuskata lasta vaikka luistelukouluun.

Mua ihmetyttää, kun jotkut jaksavat jatkuvasti päivitellä täällä omia liikuntamuistojaan. Huolehdittehan nyt ainakin siitä, ettei lastenne tarvitse kokea samaa: opettakaa lapsi ajoissa juoksemaan, hyppäämään, heittämään palloa ja luistelemaan. Ei ole kovin työlästä, vaan aika hauskaa. Ei tarvitse sitten lapsen itkeä myöhemmin, että "olin aina se huono ja hidas..." Minusta on suoranaista välinpitämättömyyttä jättää lapsensa tieten tahtoen porukoiden ulkopuolelle sen vuoksi, että vanhemmat ovat niin liikuntakielteisiä. Kaikki seuratoimintakaan ei maksa maltaita, joten jos ei itse osaa opettaa vaikkapa luistelua, ei ole iso vaiva kuskata lasta vaikka luistelukouluun.

Vierailija
26/107 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi arvostamme niin paljon organisoituja "seuraharrastuksia" runsaan arkiliikunnan ja omaehtoisen liikkumisen sijaan? Kuntoa voi todellakin ylläpitää ja kehittää ilman kerhoja ja seuroja.

eikö todellakaan varaa lapsen harrastukseen? Meillä lapsen harrastus maksaa 250€ vuodessa. Asu n. 40€ ja sama asuu menee pari vuotta. Kouluillakin voi olla liikuntakerhoja joiden kuluvat jäävät n. 100€. Luulis kaikilla olevan sen verran varaa. Ja jos ei tosiaan ole, kandee hakee sossusta tai ottaa yhteys lastensuojeluun. Tarkoitukseni ei sit oo provoilla, ajattelen vaan ihan lapsien parasta.

Vierailija
27/107 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lapsen koulussa yhä käytössä tuo kapteenijako. Ei ole meininki muutenkaan muuttunut sitten omien kouluaikojeni. Liikunnan opet sanovat että jos ei vanhemmat hanki välineitä liikuntatunneille, niin se pudottaa liikuntanumeroa.

Eli on oltavat sukset ja luistimet joka vuodelle oli sitten lunta tai jäätä tai ei.

Mielestäni koululiikunnasta voisi jättää numeroarvostelun kokonaan pois. Ja kapteenijako pois ja enemmän oikeaa liikunnan opetusta. Siis sitä, miten pelataan sulkapalloa, tennistä, koripalloa jne. Omalta kouluajaltani muistan, että kyllähän me pelattiin sitä ja tätä mutta niistä säännöistä ja tekniikasta en tiedä mitään vieläkään.

Vierailija
28/107 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka valittiin joukkuiesiin aina ensimmäiseksi, tai todennäköisemmin olivat itse kapteeneja. Ei heillä ole kokemusta miltä viimeiseksi valitulta tuntuu...

Vierailija
29/107 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä parempi olisi, jos vanhemmilla olisi aikaa ja halua harrastaa liikuntaa yhdessä lasten kanssa. Eikä sen tarttis olla kallista laskettelukeskusliikuntaa lomilla.. Vaan raha se on joka puhuu jo lasten maailmassa. Syy on pelkästään aikuisten, joilta mallit ja arvot opitaan.

Vierailija
30/107 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ne päsmärit osaa harvoja poikkeuksia lukuunottamassa asettua heikosti menestyvän oppilaan asemaan ja suunnitella ohjelmia sellaiseksi, että kaikki tuntisivat olevansa tasa-arvoisia liikuntatunnilla.

Vierailija
31/107 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on todella kiinnostunut omasta lajistaan, mutta asenne muita lajeja kohtaan on evvk. Vanhempien mielestä on lapsi on extraliikunnallinen ja taitava, koska pärjää omassa lajissaan ja sitten ihmetellään kun se liikunna arvosana ei olekaan kiitettävä. Opettaja ei anna arvosanaa yhden lajin osaamisen perusteella eikä siksi, että lapsi on pärjännyt omassa lajissaan sm-tasolla. Liikunnan arvosanaan vaikuttaa kaiken tehtävän keskiarvo ja oma asenne, myös se onko asianmukaset varusteet mukana. Sillä ovatko luistimet 5 euron kirppariluistimet vai 150 euron tuliterät luistimet ei ole merkitystä.

t. äitiyslomalla oleva liikunnanope

Vierailija
32/107 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä 250€ on tosi paljon

Siis reilu kaksikymppinen kuussa? Jos lapsia on perheessä 6 kappaletta, ymmärtäisin tuon, mutta ihmettelen, kenellä ei ole varaa laittaa kahtakymppiä kuussa lapsen harrastukseen...

Valintakysymys tietysti: toislla riittää rahaa matkoihin, toisilla tupakkaan, joillakin muilla se raha pannaan lasten harrastuksiin. Ja nyt en puhu mistään jääkiekosta vaan huomattavasti halvemmista jutuista.

Vierailija
33/107 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lajia ei laia

Vierailija
34/107 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisi samantien lopettaa kaikenlaisen kilpailemisen siellä, ja erityisesti arvostelun. Kilpailumahdollisuus tarjottaisiin halukkaille vapaaehtoisessa liikuntakerhossa.

Muuten, meillä oli aikoinaan liikuntakerho koulun jälkeen, ja liikuntanumeron pystyi nostamaan seiskaa ylemmäs vain menemällä kerhoon. Aktiivisuus tunnilla ei riittänyt mihinkään, ellei ollut luonnonlahja tietyissä lajeissa. Kertakaikkisen huvittavaa ja toisaalta yököttävää

Vierailija
35/107 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä 250€ on tosi paljon

Siis reilu kaksikymppinen kuussa? Jos lapsia on perheessä 6 kappaletta, ymmärtäisin tuon, mutta ihmettelen, kenellä ei ole varaa laittaa kahtakymppiä kuussa lapsen harrastukseen...

Valintakysymys tietysti: toislla riittää rahaa matkoihin, toisilla tupakkaan, joillakin muilla se raha pannaan lasten harrastuksiin. Ja nyt en puhu mistään jääkiekosta vaan huomattavasti halvemmista jutuista.

Vierailija
36/107 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli opetettava aine mikä tahansa. Valtakunnalliseen opetussuunnitelmaan kuuluu sekä hiihto että luistelu ja niitä tulee opettaa jos sää sen sallii.

Vierailija
37/107 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli koululla oli luistimia ja suksia niille, joilla ei ollut omia. Se oli mielestäni hyvä systeemi.

Vierailija
38/107 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kun 2 lasta, se on jo 500€. Vanhempien harrastukset siihen päälle ja ollaankin jo tonnissa. Mun mielestä 250€ per nuppi on siis paljon.

Vierailija
39/107 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jolla on useampi lapsi, ja lapsilla useampia harrastuksia ja vanhemmilla pienet tulot.

Nykyaikana on käsittämätöntä se, ettei osa porukasta enää tunne käsitettä, pienet tulot. Pienillä tuloilla eläviä kun alkaa olla koko ajan vaan enemmän kun työttömyyskin lisääntyy.

Sitä on sitten pakko priorisoida lastenkin menoissa, että mitä otetaan ja mitä jätetään.

Vierailija
40/107 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. se seiskan oppilas köyhästä perheestä ja vähän ystäviä, kiusattu ja nöyryytetty koululiikunnassa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kaksi