Minne voisi tehdä valituksen ilkeästä kohtelusta äitiysneuvolassa?
Terveydenhoitaja olin niin törkeä ensimmäisessä neuvolassani, että paha olo on vieläkin. :(
Kommentit (93)
Tuskin irvaili tai haukkui läskisksi. Paljonko BMi on? Muista on aika neutraali kysymys, että houmauttaako kukaan ylipainostasi töissäsi, jos tosiaan olet liikunta- alalla.Minulle tuli raskausaikona 25 kg lisää- josta th kysyi, onko mieheni kommentoinut painon nousua. Harmitti toki lihominen ja pahaan paikkaan osui sanat mutta ei se kuitenkaan asiatonta piikittelyä ollut. Minusta on vain hyvä, että edes terveydenhoitaja uskaltaa ottaa painon ja parisuhde asat esille.
Minulla on hiukan ylipainoa, muttei mitenkään älyttömän paljon. Tästä terveydenhoitaja piikitteli. Kysyi minulta huomauttelevatko ihmiset minulle työssäni painostani, koska olen liikunta-alalla. Sitten kysyi olenko ihan varma, että mieheni haluaa olla minun kanssani koska olen tälläinen... Ja paljon paljon muuta.
Ap
tuo kysymys huomautteleeko joku töissä ylipainosta liittyy raskauteen? Miksi sen terveydenhoitajan on sitä kysyttävä, vaikuttaako se jotenkin hänen työhönsä? Eikö se th näe sen painon siitä puntarista ja sitten eletään sen lukeman mukaan. Ihan asiallisesti voi kertoa ylipainon haitoista ym. Saati, että pitää alkaa kommentoida että haluaako mies varmasti olla ylipainoisen vaimon kanssa? Kuinka se nyt sitten liityy raskauden tarkkailuun? Kai se mies nyt sen ylipainon on huomannut ja jos sen takia lähtee niin minkäs sille voi. Kun ei se äiti voi oikein raskaana ollessaan laiduttaakaan että kelpaisi miehelle. Painoa kannattaa toki tarkkailla ettei liikaa nouse, mutta eihän sitä tehdä minkään miehen takia vaan äidin ja lapsen terveyden takia. Kyllä noi aika asiattomilta kysymyksiltä kuulostaa, ihan turhaa mielen pahoittamista. Ei asiallinen th tuollaisia tinkaa keneltäkään.
Mä yhdyn myös siihen näkemykseen, että mihin me th:t voitaisiin valittaa rasittavista, arvostelevista ja paskaa puhuvista äideistä..
Jotka eivät saa sanaa suusta neuvolassa, eivät kysy mitään, vastaavat aina samalla tavalla ja valittavat sitten täällä nimimerkin takana/nimettöminä, kuinka oma terkkari on tyhmä, epäpätevä, ei osaa/tiedä mitään jne. Sitten kun tulevat neuvolaan uudelleen, ovat taas yhtä hymyä ja hilajisuutta... Ja neuvoit sitten niin tai näin, niin aina on neuvottu päin persettä tai erillailla kun arvoisa äiti olisi halunnut tai kun naapurin Pirjolle oli sanottu...Että kokemusta on lukea, mukavien asiakkaiden palautteita täältä netin kauttakin... Onneks osa asiakkaista on mukavia ja järkeviäkin, jotka ymmärtää, ettei kaikkiin asioihin ole yksiselitteisiä oikeita vastauksia ja etten minä terkkarina voi lukea ajatuksia siitä, mistä asiasta haluaisit erityisesti lisätietoa...
Mutta Ap:n tilanteeseen sanoakseni, niin yleensä tuon tasoiset kommentit sanotaan ääneen sitten siellä kahvihuoneenb puolella...
jo puhetapasi on epämiellyttävä..15 v asiakaspalvelussa oma yritys joten sun laiset helppo tunnistaa
[/quote]
tuo kysymys huomautteleeko joku töissä ylipainosta liittyy raskauteen? Miksi sen terveydenhoitajan on sitä kysyttävä, vaikuttaako se jotenkin hänen työhönsä? Eikö se th näe sen painon siitä puntarista ja sitten eletään sen lukeman mukaan. Ihan asiallisesti voi kertoa ylipainon haitoista ym. Saati, että pitää alkaa kommentoida että haluaako mies varmasti olla ylipainoisen vaimon kanssa? Kuinka se nyt sitten liityy raskauden tarkkailuun? Kai se mies nyt sen ylipainon on huomannut ja jos sen takia lähtee niin minkäs sille voi. Kun ei se äiti voi oikein raskaana ollessaan laiduttaakaan että kelpaisi miehelle. Painoa kannattaa toki tarkkailla ettei liikaa nouse, mutta eihän sitä tehdä minkään miehen takia vaan äidin ja lapsen terveyden takia. Kyllä noi aika asiattomilta kysymyksiltä kuulostaa, ihan turhaa mielen pahoittamista. Ei asiallinen th tuollaisia tinkaa keneltäkään.
[/quote]
Aika kapea-alaista terkkarin toimintaa kyllä, jos se saisi ihan vaan just tarkalleen keskittyä täysin siihen, mikä liittyy raskauteen? Ja kyllä esim. parisuhde on kuitenkin aika iso osa sitä, ei voi olla tolla asenteella, että mistään ei saa kysyä tai puhua. Eihän esim. seksikään liity juuri raskauteen, seksi on seksiä, pitäisikö siitä sitten jättää keskustelematta, vaikka tarvetta olisi? Sittenhän puheeksi ei voisi ottaa lähes mitään tuolla asenteella.
Aika kapea-alaista terkkarin toimintaa kyllä, jos se saisi ihan vaan just tarkalleen keskittyä täysin siihen, mikä liittyy raskauteen? Ja kyllä esim. parisuhde on kuitenkin aika iso osa sitä, ei voi olla tolla asenteella, että mistään ei saa kysyä tai puhua. Eihän esim. seksikään liity juuri raskauteen, seksi on seksiä, pitäisikö siitä sitten jättää keskustelematta, vaikka tarvetta olisi? Sittenhän puheeksi ei voisi ottaa lähes mitään tuolla asenteella.
Neuvolan tarkoituksena on keskittyä raskauden ja vauvan seurantaan. Ei minua ainakaan kiinnostanut jutella mistään parisuhteesta tai seksistä. Ne eivät terkkarille kuulu millään tavalla.
Jotenkin vain huvittaa tämä nykyajan neuvolameininki. Ennen vanhaan neuvoloissa oli töissä kätilöitä, lastenlääkäreitä ja gynekologeja, ja pääpaino oli raskauden ja vauvan seurannassa. Nykyään neuvoloissa on terveydenhoitajia ja lääketieteen kandeja. Ja pääpaino näyttää olevan vähän niin kuin kaikessa muussa paitsi siinä raskaudessa, esim. parisuhteessa, työasioissa, yms. Eivät nämä asiat kuulu pätkääkään neuvolalle.
Minulla on hiukan ylipainoa, muttei mitenkään älyttömän paljon. Tästä terveydenhoitaja piikitteli. Kysyi minulta huomauttelevatko ihmiset minulle työssäni painostani, koska olen liikunta-alalla. Sitten kysyi olenko ihan varma, että mieheni haluaa olla minun kanssani koska olen tälläinen... Ja paljon paljon muuta.
Ap
Kannattaa tehdä valitus
t. th
ja katso, miten kohtelu muuttuu. Nämä tädit ovat usein sellaisia, että yrittävät päteä pompottamalla hämmentyneitä äitejä, mutta hihittelevät kuin pikkutytöt, kun mies on paikalla.
Meidän ammattikuntamme päätarkoitus on kiusata kaikkia ihmisiä mahdollisimman paljon: vittuilla ja huomautella huvikseen vaan kasvukäyristä ja lapsen osaamattomuudesta ja ruokailu- sekä liikuntatottumuksista. Niin mielellämme meitä kiinnostaa seksielämänne ja parisuhteenne ja kaikki muutkin yksityiselämänne asiat, vain ja ainoastaan siksi, että pääsisimme pätemään ja kiusaamaan. Siksi on pitänyt ihan 4.5v. koulua käydä, ensin sairaanhoitajaksi + erikoistuminen päälle.
Ajatelkaa!
Hei, oikeasti. Ei kait kenelläkään ole todellisuudessa niin suuret luulot itsestään, että ajattelee noin?
Älkää antako hyppiä nenillenne, nostakaa meteli, hoitakaa valitusasia saman tien, vaatikaa esimies paikalle, uhkailkaa toimenpiteillä. Ettekö te äidit huomaa, kuinka teistä yritetään ottaa kontrolli lapsen varjolla keinoja kaihtamatta. Se jatkuu niin kauan kuin sallitte sen.
[/quote]
Ei ole tarkoitus ketään kiusata tai kontrolloida. Ihan oma on syysi ja häpeäsikin, ellet ohjeita noudata ja alat vaatia sitä sun tätä. Ei ketään ole tarkoitus tahallaan kontrolloida, eikä th:t pelkää asiakkaitaan. Kaikenlaisiin ihmisiin vain tottuu ja yleensä jää sulaa. Epäkohteliaasta käytöksestä tulee mieleen lähinnä yksinkertaisuus, eikä siihen vaikuta ikä tai ura tai mitkään muut tekijät.
Olin 18-vuotias kun aloin odottaan esikoistamme. Toisella käynnillä neuvolatäti oli eri kuin ensimmäisellä, ja kysy että ollaanko tuleville isovanhemmille jo kerrottu ja vastasin kyllä. Sen jälkeen kysy "Mitäs ne tykkäs uutisesta, ko tämähän oli kuitenki vahinko?" Tiesi kyllä tasan tarkkaan että olin kapselin poistattanu ja lapsi oli toivottu.
Minua ahisti painonnousu, vaikka olin normaalipainoinen ja puhuin siitä neuvolassa. Joka kerta tämä sama terkka sai minun olon epämukavaks ko oli punnituksen aika ja paino oli taas noussu niin ja niin paljon.. Äitipolilla lääkäri sano että hyvänkokonen lantio ja hyvin mahtuu vauva tulemaan, kirjotti papereihin "solakka, kookas ensisynnyttäjä", eiköhän tää terkka sitte neuvolassa "Ompa hauskasti kirjottanu että solakka, kookas ensisynnyttäjä, mitähän se tällä oikeen tarkottaa"
Mä olin neuvolaterkalla joka oli niin kauhee läskikasa ettei mahtunu istumaan siinä tuolissaan, vaan oli varatuolina sellanen mihinkä ei jää jumiin. Painoa ainakin 120kg. Mulla oli raskauden vikoilla viikoilla painoa yhteensä + 9kg, painoin 78kg. Terkka oli todella ilkeä ja paskamainen, puhui mulle niin alentavasti painonhallinnasta ja ruokavaliosta, terveistä elämäntavoista yms. Sinulle kun on tätä painoa nyt kertynyt niin että olen huolissani miten saat sen synnytyksen jälkeen pudotettua. Taidat olla sen luontoinen ettet urheile? Oletko käynyt lenkillä? sanoin sille et anteeksi vaan mutta en taida tarvita painonhallinta neuvoja ihmiseltä jonka perse ei mahdu istumaan omassa tuolissaan! :(
Eräällä neuvolakäynnillä äitiysneuvolan th alkoi naureskelemaan miehelleni miten raskaana olevat naiset saa sitten niitä "pesänrakennuskohtauksia" ja ovat ylihysteerisiä. No varmaan joo, mutta ei ole neuvolan terkan asia alkaa noista naureskella. Kyseisellä terkalla oli muutenkin jotenkin vähättelevä asenne naisia kohtaan, vaikka itse oli nainen. Ei meillä kemiat natsannut muutenkaan.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2011 klo 22:31"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Asioita voi kysyä muilla tavoin. Esimerkkitapauksessa olisi "Miten töissä menee?" huomattavasti neutraaliimpaa ja antaisi mahdollisuuden käsitellä mitä tahansa työhön liittyvää asiaa.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2010 klo 21:44"]Kun on uraohjuksena laittanut kaikenkarvaisia alihankkijoita työkseen järjestykseen, niin tärkeilemään pyrkinyt neuvolantäti vaikeni yhdellä rutiinomaisella sanomisella ja nykyään pelkää mua kun vyöryn mahani kanssa näytille.
Älkää antako hyppiä nenillenne, nostakaa meteli, hoitakaa valitusasia saman tien, vaatikaa esimies paikalle, uhkailkaa toimenpiteillä. Ettekö te äidit huomaa, kuinka teistä yritetään ottaa kontrolli lapsen varjolla keinoja kaihtamatta. Se jatkuu niin kauan kuin sallitte sen.
[/quote]
No- kysymys on lapsen ja sinun hyvinvoinnin merkityksestä. Ellet ole kiinnostunut itse siitä ja noin lapsellinen ajatuksiltasi niin sääliksi käy lapsesi.
et haluatko abortin, kun aloin odottamaan toista lasta ilmeisesti liian pian ensimmäisen jälkeen. Ei tuntunut oikein tahdikkaalta (ikääkin mulla jo 34 ja ehkäisy on tuttua jos raskaaksi en halua), mutta ymmärrän että th on vielä nuori ja toimi ennakko-odotustensa mukaan. Enpä ole ajatellut valitusta tehdä, mutta vähän vois terkatkin miettiä mitä suustaan päästää..