Minne voisi tehdä valituksen ilkeästä kohtelusta äitiysneuvolassa?
Terveydenhoitaja olin niin törkeä ensimmäisessä neuvolassani, että paha olo on vieläkin. :(
Kommentit (93)
Olen neuvolassa töissä. Jos minä olen jonkun asiakkaan mielen pahoittanut, niin toivon, että minulle tullaan sanomaan asiasta henk.koht. Ihmisiä kun ollaan, tulee tehtyä vääriä sanavalintoja ja vasta jälkeen päin tulee mietittyä "voi ei, mitähän sekin ajatteli, kun noin sanoin". Tässäkin tapauksessa voi hyvin olla niin, että th ei ole tarkoittanut sitä, mitä sanoi. Ota siis asia ensin th:n kanssa puheeksi ennen kuin teet mitään valitusta. Jos th vaan nyrpistää nenäänsä eikä muuta tapojaan, niin sitten ota yhteyttä osastonhoitajaan tai johtavaan hoitajaan.
Epäkohdat saadaan hoidetuksi ja ja palveu toimii entistä paremmin. Ongelma on vain siinä, etä on ihmisiä, jotka valittavat ihan asiallisestakin kohelusta ( jonka ovat vain omassa mielessään kokenuut asiattomaksi) Jos 999 ihmisistä hyötyy siitä että esim alkoholi otetaan puheeksi ja 1 absolutisti loukkaantuu niin eipä pidä yllyttää tätä yhtä kanteluiden tekemiseen.
Minä en nähnyt tuossa ap kuvauksessa mitään sellaista mistä pitäsi lähteä valittamaan. Ensikerralla apna kyllä ottaisin asian esille , että pahoitti mieleni.
Ja juuri nämä tyypit täyttää hallintokantelumappeja kun tavalliset ihmiset yrittää vaan tehdä työtään. Sinuna en tätä ominaisuuttasi hirveän paljon mainostaisi.
osaltaan hyvää palvelua? Jos kukaan ei kerro viranomaiselle huonosta palvelusta, niin joku toinen joutuu siitä kärsimään. Ja kyllä kuule mainostan :)
Epäkohdat saadaan hoidetuksi ja ja palveu toimii entistä paremmin. Ongelma on vain siinä, etä on ihmisiä, jotka valittavat ihan asiallisestakin kohelusta ( jonka ovat vain omassa mielessään kokenuut asiattomaksi) Jos 999 ihmisistä hyötyy siitä että esim alkoholi otetaan puheeksi ja 1 absolutisti loukkaantuu niin eipä pidä yllyttää tätä yhtä kanteluiden tekemiseen.
perustuu nimenomaan omiin subjektiivisiin kokemuksiin. Näin ollen ei voi sanoa, mikä on oikea syy valittaa ja mikä ei. Ymmärrän kyllä, että tämä aiheuttaa huolta terveydenhuollon ammattilaisissa, koska valitustahot päätyvät aina potilaan kannalle. Jos kohtelu on potilaasta asiatonta, niin se on.
Kassa sanoo "Hei" ja rouva X kokee että olipa töykeä olisi kuulunut sanoa huometa, seuraavaksi kassa sanoo huometa niin herra Y kokee kassaneidin olleen liian etäinen ja virkaintoinen ... olisi pitänyt tervehtiä tuttavallisemmin hei tai moi??
Eihän se näin voi mennä.Täysin subjektiivisesti tukittavaa asiaa on turha edes lähteä kolmannenosapuolen edessä puimaan.
En kannata kyllä ensimmäiseski alitus tielle lähtemistä.
perustuu nimenomaan omiin subjektiivisiin kokemuksiin. Näin ollen ei voi sanoa, mikä on oikea syy valittaa ja mikä ei. Ymmärrän kyllä, että tämä aiheuttaa huolta terveydenhuollon ammattilaisissa, koska valitustahot päätyvät aina potilaan kannalle. Jos kohtelu on potilaasta asiatonta, niin se on.
[/quote]
Olen neuvolassa töissä. Jos minä olen jonkun asiakkaan mielen pahoittanut, niin toivon, että minulle tullaan sanomaan asiasta henk.koht. I
Ei kai nyt kukaan ammatti-ihminen voi noin sanoa!!!
Voi kun tietäsit mitä ammatti-ihmisten suusta saa kuulla...
mutta eihän silloin voi sanoa yhtään mitään?
olla oma mappi kanteluille tai aina raahataan ravintolan esimiestä paikalle, ehkä on syytä hälytyskellojen soida. Toinen huono merkki on se, ettei koskaan selvitetä asiaa asianomaisen kanssa jotta saataisiin mahdolliset väärinymmärrykset selvitettyä. Oma oletus ja varmuus vastapuolen pahasta tahdosta on niin varma, että eikun hallintokantelua rustaamaan.
, kun aattelin millaista olis setviä jonkun ammattivalittajan kirjeenvaihtoa- tulisko siinä itku vai nauri :) Jolekkin kaiketi valitusten rustaaminen on harrastus ja jotkut kai sitten ovat niin loukattuja sydänjuuriaan myöten milloin mistäkin.
mutta eihän silloin voi sanoa yhtään mitään?
olla oma mappi kanteluille tai aina raahataan ravintolan esimiestä paikalle, ehkä on syytä hälytyskellojen soida. Toinen huono merkki on se, ettei koskaan selvitetä asiaa asianomaisen kanssa jotta saataisiin mahdolliset väärinymmärrykset selvitettyä. Oma oletus ja varmuus vastapuolen pahasta tahdosta on niin varma, että eikun hallintokantelua rustaamaan.
, kun aattelin millaista olis setviä jonkun ammattivalittajan kirjeenvaihtoa- tulisko siinä itku vai nauri :)
Eräskin naisihminen valitti ensin erään sopimuksen purettavaksi ja kyseisen viranhaltijan sairaslomalle. Jatkuvasti hän keksi uusia valituksen aiheita. Hän saattoi esim. puolesta sanasta keksiä mikä mahdollinen vääryys oli saattanut piillä hänen puretun sopimuksen tiimoilta ja ruveta kovalla tohinalla vaatimaan asiasta tutkimusta. Jos häneltä kysyi, että oletko soittanut sinne ja selvittänyt asiaa, eihän nyt toki! Eikun kolmatta osapuolta vaan kehiin, joka sitten pyöritteli päätään että eihän tässä voi sanoa juuta eikä jaata eikä lausuntoa antaa, koska ei tiedetä edes sen valitetun osapuolen kantaa ja onko edes ollut mitään syytä valitukselle!
Noh, naisen asiat saatiin "kunton". Hän olikin oikein toooodella tyytyväinen uuteen sopimukseensa. Seuraavan kerran kun palasin astialle, hän väsäsi 40-sivuista hallintokantelua tajunnanvirtamenetelmällä - kyllä! - tästä uudesta sopimusosapuolesta. En tiedä mitä siellä hallintowhateverissä niille papereille tehtiin.
Tämä varmasti pahimmasta päästä. Ja TÄYSIN kykenemätön tajuamaan omaa osuuttaan tässä touhussa ja muitten järkipuheita. Kaikki selitykset menee kuin hanhen selästä. Sen on uskomatonta.
miten parisuhteeseen vaikuttaa painonnousu? Et mies ei enää tykkää jos raskausaikana lihoo..
Haha haha
Kenkää semmosille miehille ARGH
osastoryhmän päällikölle, mikä sitten nimike teillä lienee.
Raskauden aikana ollaan herkässä tilassa ja asioita tulee helposti ymmärrettyä väärin. Terveydenhoitajan kuuluu puuttua ylipainoon, mutta se tuntuu olevan odottajille ihan kauhea tabu. Samoin terveydenhoitajan kuuluu kysellä parisuhteesta. Se, mikä toisen mielestä on osin huumoria, ei välttämättä ole sitä toiselle. Kannattaa avata suu siellä terveydenhoitajalla ja kysyä, mitä hän kommenteillaan tarkoittaa.
Kun on ehtinyt tänne nelikymppisen ikään ja muistaa miten itseä kohdeltiin parikymppisenä niin en kyllä ollenkaan kyseenalaista ap:n kertomaa. Jostain syystä viranomaisten (th:t, lääkärit jne) "kuuluu" kyseenalaistaa nuorten aikuisten kaikki päätökset ja tekemiset. Se on todella raivostuttavaa.
Vasta kolmekymppisenä pääsin siihen kerhoon, ettei tekemisiäni enää kyseenalaistettu. Ei sen puoleen, että olisin niin antanut tehdä olen itse omien päätösteni takana seissyt, mutta kyllä joskus kielenkäyttö on jopa minutkin saanut hetkeksi hämmästyksestä hiljaiseksi.
No nykyään on turha yrittää enää..
Provon huutajat tuhlaavat turhaa voimiaan tähän. Valitettavasti tämä ei ole provo. Itku tuli neuvolan jälkeen ja paha olo on vieläkin. :(
Terveydenhoitaja täytteli papereita niinkuin ensimmäisessä neuvolassa kuuluu. Sitten muisti, että olen eronnut kaksi vuotta sitten. Tähän sanoi, että löysit sitten uuden miehen. Oletko varma, että miehesi haluaa olla kanssasi, koska olet tuollainen. Ettet vaan taas jäisi yksin lasten kanssa. Tästä häkeltyneenä sain vain sanottua, että olen niin varma kuin suhteessa ylipäätäänkään voi olla.
Sitten sanoi siitä, että huomauttelevatko ja mollaavatko asiakkaat painostani, koska olen liikunta-alalla...
Koko neuvolan ajan huomasin, että kohtelu oli epäasiallista. Ei minua haittaa, vaikka painostani jutellaan asiallisesti ja esim. mietitään miten se ei nousisi paljon jne. Tiedostan, että sitä on 20kg ylimääräistä. Niin on muissakin raskauksissa ollut, enkä koskaan ole tälläistä kohtelua saanut. Tahdon iloita raskaudesta ja elää raskausajan terveellisesti ja hyvin. Ohjeita siihen saa tulla ja otan niitä mielellään vastaan.
Taidan ottaa asian puheeksi seuraavassa neuvolassa, jos sinne uskallan mennä. Mutta myös valituksen aion kyllä tehdä, jos ei tilanne korjaannu.
Ap
Yksi töppäys on minulle tullut. Jälkeenpäin tajusin, että tuli sanottua niin, että asiakas ymnmärsi varmasti väärin. Selvitin ks. asian ja pyysin anteeksi. Itelleki jäi siitä hyvä mieli. :) Tässä ammatissa pitää punnita tosi tarkoin sanomisiaan.
valittavatko asiakkaat paljon? I
Soitathan sinne neuvolaan mahdollisimman pian!
Tule sitten kertomaan, miten meni
No itse asiassa kyllä potilastapauksista voi puhua, kunhan henkilöllisyys ei tule selville, eli kertoo anonyymisti. Ja kyllä henkilökunta itse asiassa saa puhua kaikista potilaista ihan nimellä, kunhan molemmat osapuolet ovat hoitavia tahoja. Esim. jossain osastolla voidaan kyllä "juoruilla" ihan niin paljon kuin halutaan. Se on sitten eri asia, onko se eettistä, ja mistä puhutaan. Mutta jokaiseen työhön kuuluu kuitenkin ajatusten vaihto ja tapausten jakaminen, ei kukaan muuten omaa työtään jaksaisi. Vai jaksaisitteko itse olla jossain palveluammatissa jakamatta kokemuksianne ja ärsytyksen aiheita. Ihmisiä mekin olemme.
Mutta tosiaan, se mistä puhutaan, tai miten puhutaan, on sitten eri asia. Itseni mielestä se on eettisesti väärin, jos toisille naureskellaan selän takana.
on th.n tehtävä, koska ylipaino lisää raskauden ajan ongelmia, mutta tuo mies asia meni kyllä jo ihan yli! Mainitse asiasta ensi kerralla. Sano, että th loukkasi ja haluat vaihtaa toiseen jos mahdollista.
kumpikaan ei huomautellut painosta ja sitä tuli jokaisen raskauden aikana aika lailla liikaa. Itse pikemminkin kauhistelin, että aina lihon näin kamalasti raskausaikoina. Toinen oli jo tutumpi ja lohdutti, että ainahan sulla on ne kilot äkkiä häipyneet, että jostain syystä sulle vain painoa tulee. Ja niinpä vain 3 kuukausitarkistuksessa olikin paino lähes normaali.
Ihania terveydenhoitajia on kyllä sattunut meille.
Noiden palutteiden saaminen voi kestää parikin vuotta ja vaikeeta enää siinävaiheessa muistaa asiasta yhtään mitään, kun ei muista koko asiakastakaan.