*Syyskuisten viikko 3*
Aloitetaas uusi pino uudelle viikolle :D
Olisko halukasta tekemään syyskuisten esittelypinoa? Ja nimiehdotuksia syyskuisille, vai pysytäänkö ihan vaan syyskuisina loppuun saakka? Mulla ei kummempia oireiluja vieläkään, rinnat vaan on alkaneet jo kasvaa, alkaa tuo A-kuppi olla pian tiukka, mukava saada rinnat edes raskausaikoina :D Nukahtamisvaikeuksia ei mulla ole, nukahdan liki heti kun pään painaa tyynyyn ja lisäksi useimpina päivinä oon nukkunut tunnin-puolentoista päikkärit kun mies tulee töistä kotiin. Onko muilla tullut sellaista "voimattomuutta" tai heikotusta? Välillä kun tuntuu että jalat menee ihan hyytelöksi ja on istahdettava hetkeksi ja välillä huimaa niin että hetkeksi sumenee silmissä (ja tuntuu kuin pulssi laskisi hetkeksi tosi matalaksi). Muistelen kyllä että se on ihan normaalia, kumma miten vähän muistaa kuopuksen odotuksesta vaikka siitäkin vasta nelisen vuotta aikaa.. Mutta fiilis on ihanan harmoninen ja tyyni, tämä onkin ihaninta raskauksissa tämä mielen tyyneys, lukuunottamatta tuota km-pelkoa :(
Tervetuloa uusille ja tietysti "vanhoille" !!
*helene 6+0*
Kommentit (52)
Eli tänään tein plussan ja heti oli tultava tänne puolelle kurkkaamaan. :) Meillä yritystä on takana muutamat kuukaudet ja täällä sivuilla on tullut pyörittyä koko kuumeilun ajan ja jonkin verran jo sitäkin ennen.
Vielä ei oikein ole mitään "oireita" paitsi hiukan aristavat rinnat. Ei ensimmäisenkään aikana kyllä oikeastaan muuta koko aikana ollut kun TODELLA kipeät rinnat, eli kivun kasvamista täällä odotellaan. ;)
Tässä esittelyni
Nimimerkki : Vivi81
Ikä : 27
Lapsia ennestään : 1 kpl (poika 06)
Synnytyssairaala : varmaan naistenklinikka
Laskettuaika : 24.9. (ihan omien laskujen mukaan kyllä)
Ensimmäisen raskauden aikana en mihinkään palstalle kirjoitellut mutta nyt on jokin "ryhmäytymisen" tarve kova. :D
Laittakaas noi teän esittelynne tonne *esittelypinoon*, koska jäävät muuten sinne laittamatta, koska niitä ei toiset sinne oo siirtämässä :)
*AJ*
Jopas oli viestiä pukannut kun en muutamaan päivään ole ehtinyt koneen äärelle :)
Eilen varasin neuvola-ajan ja sain sen kuun loppuun 30.1., vielä pari viikkoa ja vielä enemmän ekaan ultraan. Odottavan aika on pitkä, varsinkin kun minullakin on aikaisemmin ollut keskenmeno ja tuulimuna ja molemmat todettu vasta 11. viikolla. Aikaisemmin ajattelin että nyt menen alkuraskauden ultraan, mutta nyt oon tullu pihiksi, enkä menekään. Ehtiihän sen sitten toteamaan myöhemminkin et onko masussa tällä kertaa mitään.
Oireita on ainakin ollut aikaisempia raskauksia enemmän. Oon nyt palellu kaks viikkoa putkeen ja väsymys on ankara. Ihan ku ois koko ajan pienessä flunssassa. Rintoja kivistää välillä enemmän välillä vähemmän. Yleensä iltaisin enemmän :D Kuvotusta on pikkuhiljaa ilmaantunut, varsinkin illalla kun pesee hampaat ja varsinkin takahampaat, niin meinaa kyökätä ihan väkisin. Masussa välillä puristaa, tuntuu ku siellä olis pingispallo ("onko ees mahollista vielä tuntee mitään?...")
No siinäpä oli taas omaa napaa kerrakseen :D
Meli rv 6+5
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että onko teillä kanssasisaret, tämä ns. alkuraskauden ultra ilmainen eli tarjoaako teillä kunta sen vai menetkö yksityiselle ja maksat itte? Ja paljon maksaa?
Ja kuinka monta ultraa muuten teillä kuuluu raskauden ajan seurantaan?
*AJ*
Ihanaa, tänään nähtiin tyyppi ultrassa ja siellähän se sydänkin jo kovasti sykytti =)
Viikot täsmäs aika lailla mutta kovin on pieni kaveri kun vaan 9mm! Hurjaa, mutta pienestä se on lähdettävä =D
Paleltaa ihan mielettömästi koko ajan ja eilen oli sitten töissä niin pirskaleen huono olo parin tunnin ajan että huh! Tuli sitten työkavereillekin myönnettyä että ei oo tarttuva tauti =) Noh, eipähän tarvii keksiä selityksiä tuleville neuvola yms käyntien varalle. Ja nekin kuulemma kuuluvat nykyään työaikaan joten ei tarvii tuntejakaan vähennellä moisten takia!
No nyt alkaa lapset hyppiä silmille täällä siihen malliin että palaamisiin... =)
Eikku 7+2
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että onko teillä kanssasisaret, tämä ns. alkuraskauden ultra ilmainen eli tarjoaako teillä kunta sen vai menetkö yksityiselle ja maksat itte? Ja paljon maksaa?
Ja kuinka monta ultraa muuten teillä kuuluu raskauden ajan seurantaan?
*AJ*
Heips!
Mä olen menossa itsekustanteisesti yksityiselle. En tiedä tarkkaa hintaa, mut arvelen olevan reilu 100 e. Asun pienessä kunnassa, ja tk:n lääkärit on suunnilleen joka viikko vaihtuvia keikkalääkäreitä, joten neuvolassakaan ei ole pysyvää lääkäriä. Siksi lähinnä menenkin yksityiselle, että siinä tulee samalla 1.lääkärikäynti. Lisäksi mulla on aiemmissa raskauksissa ollut veristä vuotoa lähes puoleen väliin saakka, joten haluan myös tietää et näkyykö syke. Jos näkyy, niin sitten en niin pelästy mahd tulevia vuotojakaan.
Meillä tarjotaan ilmaiseksi kaikille 2 ultraa ja veriseerumiseula 12 viikon ultran yhteydessä.
Nyt alkaa Teho-osasto, pitää rientää. Jos jaksais siihen ekaan mainoskatkoon hereillä, kun tää väsymys paisuu päivä päivältä!
Täällä mennään ensi maanantaina yksityisesti ultraan ja lääkäriin. Hinnaksi klinikan mukaan KELAn korvauksen jälkeen jää mulle maksettavaa noin 65 €.
Neuvolassa kävin eilen ja siellä tultiin siihen tulokseen, että raskauteni on jossain viikkojen 6+3 ja 9+1 välissä, no siihen saan vastauksen maanantaina.
Palelu on vähentynyt, pahoinvointi muuttuu lähes päivittäin, rinnat on vaan koko ajan kipeet. Mietinkin, että miten mä kestän mennä 45 minuutin hierontaan kun tisseihin sattuu... ehkä täytyy siirtää :D
Vointeja kaikille! :)
Tänään aamulla oli vähän huonoa oloa aamulla, mutta toivottavsti se ei enteile kunnon pahoinvointia taas :) Yritin päivällä neuvolaan soitella, mutta eipäs vielä vastattu että pitääpi vaikka huomenna koittaa uudestaan..
AJ: Esikoista odottaessani kävin ultrassa ihan alkuvaiheessa ilmaiseksi kun halusin tietää että kaikki on ok.. Sitten oli niskapoimu-ultra (tai ainakin nimi oli sen tyylinen) joskus rv 11-12 ja siitä joutui omavastuun maksamaan noin 20e ja se tehtiin toisella paikkakunnalla kun asuinpaikkani on sen verran pieni ettei täällä sellasia tehdä. Sitten kuului vielä ultra joskus rv 26 että siinä ne sitten..
Väsymystä on tänään ollut ihan kiitettävästi, lieneekö raskauden takia vai sen takia että käytiin vähän ostoksilla ja suunnittelemassa uusi keittiö keittiötukussa että viikon päästä saa hakea uuden keittiön. Mukavaa kun saa välillä ajatuksia pois raskaudesta, kun vähän liikaa pelottaa, että jos kaikki ei menekkään hyvin.. Mutta positiivisella mielellä yritetään silti mennä =)
Sellainen tuli mieleen että kun odotin esikoista niin turvotus oli kamalaa ja loppua kohden koko ajan vain paheni, että olisiko kellään vinkkejä että mitä pitäisi syödä/tehdä että sitä turvotusta ei tulisi niin paljon tällä kertaa? (pitää toivoa ettei tule mutta mistäs sen tietää..) Suolaa vissiin pitäisi välttaa, mutta sitäkään kun on mahdoton kokonaan jättää pois =)
Jeps, kait tästä saa painua pehkuihin että jaksaa aamulla taas nousta..
- Tähtisade
- SyksynSykäys
- Vaahtera
- SyksynSydän
- SyyskuunTuulet
- SyksynSato
Jospa uskaltaisin minäkin liittyä joukkoonne. Ensi viikolla olen menossa yksityiselle alkuraskauden ultraan, joten siellä selvinnee, saanko jatkaa kanssanne odotusta - toivottavasti! Lasketuksi ajaksi olen itse saanut 7.9. Testi näytti plussaa kovin myöhään, parisen viikkoa oli kuukautiset siinä vaiheessa myöhässä. Toivon, ettei hcg-tason hidas nousu ollut huono merkki.
Neuvolaan olen jo varannut ajan, ja sinne menen parin viikon päästä. Suomalaisesta neuvolajärjestelmästä ei ole ennestään kokemusta, sillä esikoisemme syntyi ulkomailla, joten ihan mielenkiinnolla odotan neuvolakäyntejä. Ensimmäinen raskaus sujui kuin oppikirjasta, joten toivottavasti toinen menisi samaan malliin. Raskausoireita olette muut kirjanneet tänne; itselläni on ollut vain muutamia nipistelyjä alavatsassa, ja jos oikein kuvittelen, niin rinnat ovat ehkä aavistuksen arat.
Hyvää vointia ja viikonloppua kaikille syyskuisille!
Taas meinaa tulla tippa linssiin, tällä kertaa lehtiartikkelista. Luin peräti otsikon, jossa kehuttiin Hudson-jokeen pudonneen lentokoneen kapteenia sankariksi. Eilen itkin televisio-ohjelmalle, toissapäivänä jollekin, mitä luin netistä ja sitä edellisenä päivänä soitin pianolla yhtä kaunista kappaletta ja täytyi lopettaa, kun en nähnyt enää kyyneleiltäni nuotteja. :')
Onko teillä muilla tämmöistä ollut? Vai olenko minä vaan tullut näin hermoheikoksi.. :')
Onpas se mukavaa, ko pitkästä aikaa kunnon pakkaset päällä eikä mitään plussakelejä.
Kivaa, kun ootte vastanneet tohon mun ultrailujuttuun - on mielenkiintoista taas huomata, kuinka erilaisia käytäntöjä on. Alkuraskauden ultran oon kerran käynyt varmistaakseni, että siellä oli elämää. Tämä oli keskenmenon -06 jälkeen, kun aloin odottamaan vanhinta tytärtäni. Sitten meillä on vkon n. 12 np-ultra ja verikoe samassa (on kuulunut aina otettavaksi tässä vaiheessa, ekan kerran multa se otettiin jo 13 vee sitten esikoistani odottaessa), sitten on rakenne, vkolla n.20 ja tarpeen vaatiessa kontrolliultria. Toissakerralla jouduin kontrolliin, ko neiti istua tökötti vkolle 36 asti sekä kolmoselta synnytystapa-arvio ultra sokerirasitusten takia. Jäin kiinni sokerirasituksessa ja vauvan kokoa seurattiin ja olikin syntyessään "vain" 3180g :) Ja oon kyllä käyny kahessa viime raskaudessani ihan omakustanteisesti yksityisellä ultrassa, ko itellä alkoi huolettamaan, että onko masussa kaikki ok. Hinta oli jotain alle 50e.
*Toukoaarre* Onko sulla todettu hematooma vai minkä vuoksi olet vuotanut puoleen väliin raskautta?
*Mammatypsy* Mulle on neuvottu turvotuksen vähentämiseksi, että juo juo ja taas kerran juo vettä! Ja liikunta auttaa myös sekä syömisten tarkkailu, ettei pelkkää suolasta vaan syö.
*Näktergal* Elä huoli, mulla kans avautuu vesihanat heti, kuten eilen kattoessani ER.ä ja sen Gregin kuolemaa :( Ja olikohan se viime viikolla, ko tuli se dokkari siitä yhestä todella sairaasta miehestä, joka sai lääkkeitä omasta tahdostaan, että kuolee. Ja tää tehtiin maassa, missä eutanasia on laillista eli olikohan Itävalta?!
Ja mulla on jo nyt hajuaisti terävöitynyt, aamulla haistoin heti takasta noet, vaikka kaikki pellit ja luukut oli kiinni. Ja pinna tuntuu olevan melko kireellä, samaa oli kakkoseltakin.
Nyt pakko mennä taas touhuileen :)
*AJ* joka on päivittäinen rasite täällä :)
Onneli-Orvo:
Voin omasta kokemuksesta sanoa, että suomalainen neuvolatoiminta on mahtavaa. Esikoinen syntyi Joensuussa, ja siellä tunsi olevansa 'herran kukkarossa', niinkuin joka paikassa Suomessa oletan. IEkös raskautta seurata aika tarkkaan joka puolella?
Kakkosta odotan täällä Ruotsissa hieman ihmeissäni, kun oikeen mitään ei seurata (valkuaiset, verensokeri ja -paine ym.) kun vasta paljon myöhemmässä vaiheessa. Lääkäriä en tapaa ollenkaan koko aikana, jos sairastun niin terveyskeskukseen yleislääkärille. Kirjoille neuvolaan otetaan vkolla 16. No, kaipa kroppa kertoo jos jotain on vialla. Onneksi on jo yksi raskaus takana että tietää itse vähän miten kuunnella kroppaa ja mitä syödä ym.
Meillä ei myöskään ole yksityisiä lääkäreitä täällä, sekin jännittää että jos jotain tulee, niin ajan saanti lääkärille ei ole helppoa. Tietenkin jos jotain on pahasti vialla niin saa nopeasti apua, mutta se ei kovin lohduta. No, tulipahan valitettua - mutta helpottaa kun saa tänne purkaa pelkojaan :-)
Näktergal:
Mulla kanssa kyyneleet lentää kun katson Oprahia, Extreme home make-overia...tai jos vaikka esikoinen kehuu minua (jota tekee paljon nykyisin, liekö joku 5v. poikien juttu?)
Kiva kuulla noita ultrakuulumisia, minä varasin juuri np-ultran vkolla 12, harmiksi ei mies pääse mukaan kun pitää matkustaa 400km lähimpään paikkaan jossa tehdään...
Anteeksi, aameaa valitusta...olen hirmu onnellinen kaikesta huolimatta!
Syysbebis 7+0
Kyllä tässä nyt alkaa jo muistua mieleen edelliset raskaudet! Päiväruuan jälkeen alkaa joka päivä karmea paleleminen ja väsymys, töissä ei meinaa silmät pysyä auki.
Meillä on tytön 3v neuvola maanantaina, ja ajattelin samalla kertaa kysellä aikaa itelleni neuvolaan. Menee varmaan tammi-helmikuun vaihteeseen.
AJ:lle: eka raskaudessa mulla vuoto johtui a) etisestä istukasta joka nousi ylöspäin kovin hitaasti b) mahdollisesti oli alkuun kaksosraskaus, josta toinen olisi mennyt heti alkuun kesken. Tokassa raskaudessa ei selvää syytä vuodolle ollut, mutta jälleen epäiltiin alkanutta kaksoraskautta ja toinen olisi keskeytynyt. Jotta siksikin menen sinne alkuraskauden ultraan, näkee ketä ja mitä sieltä masusta mahdollisesti löytyy...
Nyt lähden hakee lapset hoidosta, käväisin töiden jälkeen kotona huilaamassa kun lähdetään koko perhe kummitytön synttäreille.
Ja sunnuntaina on oman tytön synttärijuhlat. Kummitäti tulee tänään jo koko viikonlopuksi, enkä tiedä miten onnistun pitämään tämän vauva-asian salassa, hm?!
Hyvää viikonloppua kaikille, palaan linjoille todnäk ensi viikolla
terkuin Toukoaarre rv jotain 5-7 väliltä
Oulussa (oys), jossa olen synnyttänyt kolme edellistä, oli np-ultra noin vkon 12 tietämillä sekä rakenneultra noin viikoilla 19-22. Täällä Lahden seudulla ei kuulema ole kuin tuo np-ultra. Kuntamme terv.keskuksessa on kuitenkin jonkinlainen ultralaite, jolla terv.hoitaja voi ultrata vaikka joka kerta. Asuin täällä myös esikoisen odotusaikana (esikoinen syntyi 00) ja silloin sain jo ekalla neuvolakäynnillä käydä kurkkaamassa tulokasta monitorista. :) Toivottavasti sama laite on vielä olemassa! Neuvola-aikaa en ole vielä varaillut, viikkoja vasta 5+2.
Minkä kokoisia ovat aiemmat lapsenne olleet syntyissään? Aika monella näytti jo lapsia olevan, jokunen esikoisen odottajakin oli mukaan tullut - kiva! Mulla on ollut isoja poikia kaikki neljä. Kakkonen oli kevyin (3850g) ja kolmonen painavin (4308g) - loput kaksi siltä väliltä.
Entä millä viikoilla olette synnyttäneet?
Mulla näin:
1. 40+4
2. 40+4
3. 41+5
4. 42+1
Jotenkin nyt olisi toive, ettei menisi kahta viikkoa yli... :) Kaksi nuorimmaista kun ovat vielä syntyneet elokuun helteillä. No, syyskuussa ei ole onneksi enää useinkaan helteitä.
Olo edelleen mainio - ei pahoinvointia! Väsymystä ja pinnankireyttä kyllä senkin edestä. Mielialat ailahtelevat melkein kuin menkkojen edellä. Ei kiva itselle, eikä perheelle! Mutta minkäs teet - näillä mennään! :)
Meidänkin 5-vuotias poika on sellainen halailija ja pussailija, että oksat pois! Äitin kanssa haluaisi mennä naimisiin raukka-pieni. :) Ku äiti on niiiiin ihana!
unnika
*Syysbabis* Olen kuullut todella paljon tosta, että miten homma toimii Ruottin maalla ja en voi, ko ihmetellä sitä seurannan puutetta. Kait se on sen maan tyyli, mutta ihmetellä totisesti täytyy.
*Toukoaarre* Onko teillä muuten suvussa taipumusta kaksosraskauksiin?
Ja sitten *Unnikan Galluun*
- 1. syntyi 42+1, käynnistettynä, 3890g
- 2. syntyi 39+3, vesien tihkumisella --> puhkaistiin kalvot, 3760g
- 3. syntyi 39+4, synnytys alkoi omilla supistuksilla, 3120g
ja täytyy kyllä sanoa, että kolmosen synnytys oli kaikkein helpoin ja nopein - tosin ei kakkosenkaan synnytys kauan kestänyt eikä ollut vaikea. Esikon syntymä oli taas pitkä ja kivulias....
*AJ* joka menee nyt viikonlopun viettoon perheensä pariin :) Mukavat viikonloput kaikille!
Vointi täällä vielä hyvä, tosin luin vanhasta päiväkirjasta että pahoinvointi alkoi vkolla 6 ja ankara oksentelu vkolla 7... Taidan siinä vaiheessa joutua kertomaan töissä.
Olen jo miettinyt kesäloman ajankohtaa. Mahtaisiko olla järkevää pitää loma kesäkuussa ja jos ei jaksa, olla sairaslomalla heinä-elokuussa...
sain miehenikin jo mukaan vauvainnostukseen, suunniteltiin vauvan huonetta tänään. Tähän asti mies on sulatellut asiaa ja pelkää yhä että meille syntyy epämuodostunut vauva migreenini vuoksi. Söin estolääkettä 4+1 asti jolloin sain tietää olevani raskaana. Lääkärini lopetti sen saman tien, joten ei pitäisi olla sen suhteen pelättävää...
Väsymys ei onneksi vielä vaivaa, päin vastoin energiaa riittää. Ainoat oireet on rintojen arkuus ja suonenvedot jalkapohjissa. Kahvikin maistuu vielä. Toivottavasti vain ei tulisi keskenmenoa ja saataisiin tähän aikaan ensi vuonna olla 4kk vauvan vanhempia. Kaksi lasta on jo ennestään. Eskarilainen tyttöni rukoilee joka ilta että jumala antaisi meille vauvan... No, se toive on toteutumassa, mutta lapsille se on niin pitkä aika ettei vielä kerrota...
kävimme tänään alkuraskauden ultrassa ja kyllä kannatti vaikka rahaa kului. Ihanasti näkyi sydämen sykkeet ja vanhempien mieli rauhottui kun taustalla oli tuulimunaraskaus ja hormoonihoidot.
Viikkoja oli 7+2.
Nyt vaan toivotaan että kaikki jatkuu onnellisesti :)
Tsemppiä kaikille muillekin alkuoireista kärsiville!
Hyviä nimiehdotuksia oli Maggiella... musta se syksyntuulet oli kiva!!
Mun ensimmäinen lapsi (tyttö) syntyi 39+6 ja painoi 3680g, synnytys alkoi itse.
Mulla siis maanantaina se alkuraskauden ultra, harmittaa hiukan kun mies ei pääse mukaan, mutta onneks saan mukaani parhaan ystäväni!!
Ahdistaako ketään tää jatkuva epätietoisuus raskauden kulusta?! Mua ahistaa ihan sikana lukee joka paikasta siitä että "toiv. ei mee kesken, mahdollistahan on vielä että menee kesken " jne, jne. Miten tästä raskaudesta voisi nauttia ilman että koko ajan miettisi ettei vaan mene kesken?!? Onko keinoja??
Voikaa kanssasisaret hyvin!!
-Mira79, joka raskaana kunnes toisin todistetaan-
Paleltaa.. koko ajan. Kävelen vain viltti päällä ympäriinsä. Päätä särkee vähän.. ehkä. On jotenkin outo utuinen olo. Kuvottaako? Ehkä vähän, tai sitten ei. Varsinkin iltaisin juuri hampaanpesun jälkeen tulee nälkä, mikä ei sinänsä ole uutta, mutta nyt maha melkein kurnii nälästä. Rinnat ovat aavistuksen enemmän arat kuin pari päivää sitten. Ei mitään merkkejä menkoista. Nyt on menossa kp 37/30. Pari päivää vielä, niin teen testin..
Mietin jo, miten kerron miehelle, jos saan plussan... Jännittää.