Saako astmaatikkolapsi aina Kelan vammaistukea?
Kuinka tiukat kriteerit tuossa arjen hankaloitumisessa on?
Kommentit (44)
en suinkaan, vaan olen sitä mieltä, että kaikki saavat ja pitää sieltä hakea sen mitä irtoaa!
vastasin vaan sinulle että en jätä sitä hakematta jos tässä ketjussa on joku aiemmin riehaantunut, se oli vähän niinkun peesi :)
en suinkaan, vaan olen sitä mieltä, että kaikki saavat ja pitää sieltä hakea sen mitä irtoaa!
vastasin vaan sinulle että en jätä sitä hakematta jos tässä ketjussa on joku aiemmin riehaantunut, se oli vähän niinkun peesi :)
tulkitsin väärin =)
Eli tuski perheet joissa on lapsia jolla ona astma kuvitteveat että heillä on vammainen lapsi. Siitä huolimatta heillä on oikeus vammaistukeen.
tai tuota termiä erikoisena, se nyt vaan on yksi sana millä he noita tukiaan kuvaavat. Voisihan tuosta sanasta tehdä ison haloon mutta mitäpä suotta...
Itse olen sitä mieltä että meillä ei ole mitään erityistä harmia tällä hetkellä sairauden takia. Otan tuon tuen vähän niinkuin takautavana korvauksena siitä kun aikoinaan meitä juoksutettiin paikasta toiseen eikä kukaan oikein ottanut lapsen sairautta tosissaan. Tuota lapsen kärsimystähän ei raha korvaa mutta ompahan nyt haettu.
Eikä ole missään rankassa lääkityksessä.
Flixotide 1 suihkaus aamuin ja illoin menee normaalisti. Ja siitepöly aikaan sekä sairastaessa seretide. Tarvittaessa ventoline,mille on enää harvoin käyttöä kun ajoissa vaihtaa seretideen tarvittaessa.
Niin ja tuo vammaistuki myönnettiin jo ennen kuin oli seretide käytössä.
Vammaistuki on tosiaan uusi nimitys sairaanlapseen hoitotuelle.
Itse en tuosta nimityksestä kauhistunut tiedän kyllä ettei lapseni ole vammainen. Ihansama millä nimellä tuki tulee.
Ja tuki on 85e/kk hakemus täytyy uusia kerran vuodessa ja laput lähettävät palautuskuoren kanssa kotiin.
Joten ei kovin vaivaloista tuo hakeminenkaan ole.
saa kaksi astmaatikkoa sen vammaistuen. Se on se minimi, mutta kuitekin. En tiiä mikä siihen on lopulta vaikuttanu. Meillä on moniallergisia molemmat, mutta kyllä meidän lääkäri oli sitä mieltä, että kun 6 kuukautta on säännöllisesti astmalääkettä antanut, niin sitten pitäisi se tuki tulla.
vammaistukea jatkettiin vielä puoli vuotta, vaikka lapsi on jo koululainen eli 7.5 v. Yleensä katkeaa kouluikään pelkän astman vuoksi. Astman lisäksi jatkuva korvakierre, putkituksia 3 sekä 3 hypospadialeikkausta ja edelleen siitäkin haittaa.
Aika helkkaristi työllistää, vaikka lapsi ihan normaali päällepäin onkin:/
ja astmaa olen pikkuisesta asti sairastanut. Kahta lääkettä päivittäin jouduin ottamaan. Nyt olen ilman lääkkeitä ja kohtauksia tulee vain pölyisissä paikoissa ja kovassa rasituksessa.
mutta ei säännöllistä astmalääkitystä. Ainostaan infektioiden yhteydessä.
Lapsella kuitenkin yhtä ja toista muuta ongelmaa ja kontrollikäyntiä ollut myös, joten meidän kohdalla kokonaisuus vaikuttaa varmasti..mm.kurkunpään leikkaus tehty, neurologin seurannat (keskosuus ja hapenpuutteita syntymän jälkeen jne), endokrinologin käyntejä ym..
Lapsi aloittaa kuitenkin normaalissa pk-ryhmässä eikä ole vammainen.
Tuki sinänsä on meille tervetullut..Emme ole "rikkaita", vakuutusta ei ollut eikä enää saakaan, sairaala-ja polikäynnit maksavat nekin ja lääkkeetkään eivät ole ilmaisia..Viime vuonna tuli sairaala+polimaksujen maksukatto 590e vastaan syyskuussa, eli loppuvuoden maksut olivat ilmaisia. Lääkkeet maksettiin kuitenkin itse..
Eli kyllä se 85e/kk hieman helpotti, itse olin vielä hoitovapaalla käytännön pakosta..
Nyt alkuvuodesta tulee jo ihan perus kontrollikäyntejä ainakin neljä (n. 27e/kerta) jne että on se pienikin raha tarpeellinen meille, vaikkei vammaista lasta olekaan. Nimike on kieltämättä hieman outo, kun kaikki tukea saavat laitetaan saman nimikkeen alle, sitä en oikein ymmärrä..
Lapsella infektioastma ja päivittäinen lääkitys ollut 2 vuotta. Sairaalareissujakin on tehty astman vuoksi. Pitää varmaan pistää hakemus vetämään. Paljonko tuki on??
Me saatiin molemmille lapsille aikanaan, toiselle 6 kk ja toiselle 8 kk korvatulehduskierteen vuoksi.
Kyllä siitä oli "vaivaa", kun joka viikko kävit joko näyttämässä kipeitä korvia tai jälkitarkastuksessa. Tai sitten hoidit lasta antibioottiripulissa. Miellä syötiin puolen vuoden aikana 13 antibioottikuuria per lapsi ja kyllä se huononsi vastustuskykyä ja tuli sitten kaikki muutkin taudit. Putkia ei heti laitettu, koska ensin odoteltiin lääkärin suosituksesta kesää ja sitten syksyä... Nyt menossa toiset putket.
Ei tuki lapsia terveeksi tehnyt eikä sairastamista korvannut, mutta minusta oli kiva "vastaantulo" yhteiskunnalta. Ei meillä sen 8 kk:n aikana normaalielämää vietetty, selviydyttiin vaan päivästä toiseen.
Kuten jo sinulle onkin vastattu niin se oli aiemmin nimellä hoitotuki. Se ei ole kenekään asia ihmetellä kuka sitä tukea saa. Kela sen päättää lääkärinlausunnon ja hakemusten perusteella. Meillä ei ole astmaa, vaan kyseessa on autismi jolla tätä tukea saamme. Ja huom! kaikki autisti eivät ole kehitysvammaisia. Eli tuski perheet joissa on lapsia jolla ona astma kuvitteveat että heillä on vammainen lapsi. Siitä huolimatta heillä on oikeus vammaistukeen.
Onko teillä lääkkeiden summa ylittänyt jokakuukausi tuen määrän? Eli hakisin lapselle pienintä vammaistukea mutta lääkitystä meillä ei ole, vain sairaalakäynteä ja iso murhe sairaudesta. Kelan sivuilla lukee kuitenkin että tukea EI myönnetä ellei kulut ole yli 92 e / kk. Meillä ei ihan noin paljon tule sairaalamaksuista mutta tuskin tulee astmalääkkeistäkään näin paljoa.
Meillä ei saa, vaikka on astmadiagnoosi!
Se ettei saada, johtuu siitä, että pitäisi olla jatkuvasti säännöllinen lääkitys sitä saadakseen. Meillä lääkitys on säännöllisenä infektioaikoina (kun on tauti päällä niin otetaan käyttöön pariksi viikoksi) ja siitepölyallergia-aikoina (eli huhtikuusta elokuuhun), muuten sitten tarpeen mukaan. Välillä oireilee meille tietämättömistäkin syistä -> parin viikon säännöllinen astmalääkkeen käyttö auttaa. Ventoline on käytössä kyllä kuukausittain, yleensä viikoittain. Flixotide tosiaan tuollain jaksottain. Hoitavan lääkkeen (esim. Flixotide) säännöllisen käytön myötä saisi vammaistuen, mutta toisaalta ollaan onnellisia, että meidän lapsi ei ole ihan niiiin sairas, että sitä saataisiin.... Tietysti olishan se rahalisä sekin. Astmaatikkopoikamme täyttää kohta 8v ja astma todettiin kun olin 2v.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 09:50"]
Se ettei saada, johtuu siitä, että pitäisi olla jatkuvasti säännöllinen lääkitys sitä saadakseen. Meillä lääkitys on säännöllisenä infektioaikoina (kun on tauti päällä niin otetaan käyttöön pariksi viikoksi) ja siitepölyallergia-aikoina (eli huhtikuusta elokuuhun), muuten sitten tarpeen mukaan. Välillä oireilee meille tietämättömistäkin syistä -> parin viikon säännöllinen astmalääkkeen käyttö auttaa. Ventoline on käytössä kyllä kuukausittain, yleensä viikoittain. Flixotide tosiaan tuollain jaksottain. Hoitavan lääkkeen (esim. Flixotide) säännöllisen käytön myötä saisi vammaistuen, mutta toisaalta ollaan onnellisia, että meidän lapsi ei ole ihan niiiin sairas, että sitä saataisiin.... Tietysti olishan se rahalisä sekin. Astmaatikkopoikamme täyttää kohta 8v ja astma todettiin kun olin 2v.
[/quote]meneekö teillä siis kuluihin yli 92 e kk? Se on nykyään ehto.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 09:57"]
[/quote]
Ei varmastikaan ainakaan nykyään mene keskimäärin kuukaudessa yli 92 e. Yritettiin hakea tukea ja erityiskorvattavuutta pojan ollessa noin 3-4v (jolloin Flixotide oli käytössä yhteensä noin 9 kk/vuosi ja äkillisiä akuutteja sairaalareissuja oli noin 5-10 vuodessa, joista suurin osa sellaisia, että oltiin sairaalassa sisällä monta päivää astmakohtauksen hoidossa!), mutta silloinkaan ei saatu! Oli ollut siinä ja siinä, että oltais saatu, muttei ihan! Ehdot tuen ja erityiskorvattavuuden saamiselle oli silloin jo tiukat ja tuon jälkeen ei olla edes yritetty. Ilmeisesti ehtoja on lähivuosina tiukennettu entisestään!
[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 09:57"]
[/quote]
Mistä ihmeestä tuon tiedon olet löytänyt? Aikaisemmin ei nuo kulut vaikuttaneet ollenkaan, mekin saatiin vammaistukea vaikka meillä oli lapsella sairauskuluvakuutus, joka korvasi kulut. Onko tähän tullut nyt muutos ja jos on, niin saisko tähän linkkiä kiitos?
Kelan arpajaisista ei koskaan tiedä miten käy.
Meillä sai muutaman vuoden mutta sitten se loppui. Sama vaiva, samat hoidot. En jaksanut valitusrumbaa. Tuohon aikaan nimi ei ollut vammaistuki.
Joo, mekin saatiin pari vuotta. Sitten yhtäkkiä ei. Sama säännööllinen lääkitys, sama rumba.
en suinkaan, vaan olen sitä mieltä, että kaikki saavat ja pitää sieltä hakea sen mitä irtoaa! Itse en jaksaisi nähdä vaivaa noin "pienen" asian takia papereiden toimittamiseen, kun luultavasti korvaus ei ole kuin se pienin.. Ja tiedän, että se ei ole aina ollut vammaisen hoitotuki, olen itse saanut kyseistä tukea aika monta vuotta omasta lapsestani hieman vakavammin perustein.