14v tyttö tosi karvainen (kainalot, sääret) eikä ole koskaan poistanut karvojaan esim.
uimahalliin mennessä? Olen huomannut että osa aikuisista katsoo aika pitkään... Ehdottaisitko tässä vaiheessa karvojen ajelua? Emme ole jutelleen asiasta, kun on tuntunut että on niin nuori vielä, ehtii ajella myöhemmin... karvat mustat ja kiharaiset myös siis säärissä ja kainaloissa (hiukset tummanruskeat, paksut ja kiharat).
Kommentit (88)
teinitytön itsetunnon kannalta voi olla tärkeää näyttää samalta kuin muutkin. Mutta muuten: nainen saa näyttää luonnolliselta. 70-luvulla karvojen ajamattomuus merkitsi vapautumista. Naisilta menee valtavasti aikaa ja energiaa itsensä puunaamiseen, kun sen voisi käyttää johonkin järkevään (en nyt tarkoita palstailua :)). J-P. Sartre käytti mokkasiineja, ettei aikaa tuhlaantuisi kengännauhojen sitomiseen, ja sitä käytetään esimerkkinä hyvästä priorisoinnista. Mutta hän olikin mies.
niitä Giletten kalleimpia teriä, oliko ne nyt Venus Embrace. Ainakin mulla ne toimii parhaiten, kun muistaa vaihtaa terän tarpeeksi usein uuteen...
Kyllä mäkin suosittelen antamaan äidillisiä neuvoja, on 14-vuotias jo sen ikäinen että voi alkaa ajelemaan, jos hän itse haluaa...Ei se nyt minusta niin vakavaa ole jos naisella kainalokarvat rehottaa, mutta harvinaisempi näky kuitenkin.
Itse ajelin ekan kerran säärikarvat salaa äidin koneella, olisko ollut 11-vuotiaana. Sitten ihailin karvattmia sääriä, mutta parin päivän jälkeen tullut sänki ei siten ollutkaan niin kiva..!
Miksi ette samalla ajele pois myös hiuksia, kulmakarvoja, silmäripsiä? Miksi jotkut karvat on sallittu ja toiset taas kielletty?
Ps. lueppa ketju uudestaan, kelpaamisesta ei ollut kyse, kuin ei myöskään laihduttamisesta, silikoneista, botoxista tai rasvaimusta. Ei myöskään mainittu missään kohtaan, että tarvitsee olla aina epävarma ulkonäöstään ja siitä mitä muut ajattelee. ;)
Itse varmaan sanoisin, että naisilla on tapana ajella kainalo+säärikarvat.
Surullista, että jo noin nuoresta asti tyttölasta aletaan kasvattaa siihen, ettei nainen kelpaa omana itsenään ilman nyppimistä, ajelua, laihduttamista, silikonirintoja, botoxia, rasvaimuja.
Jos lapsi ei itse nolostele omia karvojaan (ja mitä noloa niissä olisikaan?) niin miksi teidän täytyy väkisin ajaa tytön päähän omaa sovinistista näkökulmaanne "NAISILLA ON TAPANA" ajaa karvat, laihduttaa, olla koko ajan epävarma ulkonäöstään ja pähkäillä, mitä MUUT minun ulkonäöstäni ajattelevat...
puhua asiasta kanssasi vaan kärsii hiljaisesti.
Täällä on 14 v joka on jo monta vuotta ajellut kainalokarvansa ja säärikarvansa. Normaalia.
Lisäksi nyppii kulmansa. Ensin salaa ja nyt luvan kanssa.
räyhäkästä feministiä, karvoilla tai ilman. Ihan vaan vastapooliksi toiselle ääripäälle (ks. alla). Vaikka tietty suurin osa kirjoittajista on ollut ihan asiallisia myös tämän feministin mielestä.
Musta tytölle voi sanoa, että jos hän haluaa ajella karvansa, äidiltä saa apua. Tämä olisi musta hyvä tehdä niin, että tytölle ei synny sitä vaikutelmaa, että painostat. Jos hän haluaa "näyttää apinalta" ja "miesmäiseltä" sekä "haista", siitä vaan - maailmassa ei ole koskaan liikaa itsenäistä ajattelua. Ihokarvat ovat hänen oma asiansa ja jos hän ei halua nähdä vaivaa ja uhrata aikaa toimelle, joka ei saa häntä tuntemaan oloaan mukavammaksi, miksi pitäisi? Siksikö, että saisi pilkasslisten naisten (ks. alla) hyväksynnän? Vai siksikö, että olisi miehen mieleen (jotta ne "kohtelisivat kuin prinsessaa")? Vai siksikö, että "se nyt vaan on tapana" (en oikein tiedä miksi)?. Ei kovin hyviä syitä. Ei sellaisia syitä, joista neuvoisin tytärtäni tekemään yhtään mitään. Näilläkö syitä neuvoisitte tyttäriänne toimimaan myös esimerkiksi seksielämänsä aloittamisen suhteen?
Aika outoa.. Jos 14-vuotias tyttö ei itse kiinnitä huomiota karvoihinsa..
Kannattaisi sitten varmaan valistaa, että apinan näköisenä ei tarvitse olla ihmisten ilmoilla naureskeltavana.
no itse en nauraisi..mutta jos olisin AP, kyllä
minua hieman nolottaisi tytön puolesta, jos on kauheat pehkot kainaloissa siellä kädet pystyssä laskenut..
Kainalokarvat keräävät hien ja sitten haisee
Tästä syystä juuri opetin tässä hiljattain omalle 10 vuotiaalle kainalokarvojen ajelun vaikka vasta oli hiukan mustia karvoja.
Just tuollainen älytön feminismi saa
suomalaisista naisista todella miesmäisiä!!! Mutta hampaat irvessä vaan näyttämään, että ollaan parempia kuin miehet joka suhteessa... Ja sitten ihmetellään kun miehet ei kohtelekaan kuin prinsessaa.... Voi elämän kevät!!!
T. Ei-karvainen feministi (ei se aiempi älähtäjä)
Itse olen varsinainen apina ja aloin ajelemaan jalkakarvojani ollessani 9-vuotias. Nappasin äidiltäni aina uuden höylän kun vanha tylstyi, oletettavasti suunnilleen samoihin aikoihin olen myös kainalot siistinyt. Oma tyttöni on nyt melkein 6-vuotias ja on jo kahtena kesänä kysellyt minulta miksi hänellä on niin karvaiset jalat, joten luulen että aika aikaisein hänkin tahtoo niistä päästä eroon.
sitä paitsi ne lisää hien hajua.
Minä olen omalle tyttärelleni sanonut suoraan, että kainalokarvat kuuluu ajella ja samoin sääret. On todella törkeän näköistä kun mustat pitkät karvat roikkuu paidan kainaloista tai on hame päällä ja jalat ku luolamiehellä.
Bikinirajan siistiminen on jokaisen oma asia, mutta oma tyttäreni 14v siistii senkin.
mun tytär halusi säärikarvat pois jo 8-vuotiaana. Osta veet voidetta jolla ne karvat saa hellävaraisesti pois, mitä sitä lapsia kiusaamaan.
kun miestenkään ei täydy. Miten naiset/tytöt muka esim.kainaloista haisisivat enemmän hormonien takia hielle kuin pojat?
ja olen siis toki edelleenkin, mutta nyt iitä osaan jo poistella. Meillä äiti ei millään tavalla antanut minulle vinkkejä karvojen poistamiseen ja itseasiassa vasta 17 vuotiaana antoi luvan poistaa nilkkakarvat. Äiti ei ehkä tajunnut kuinka paljon sain kärsiä karvoituksesta.
Minulla oli selkeät "viikset" ja niistä sain kuulla jo ala-asteella. Aloin niitä sitten äidiltä salaa nyppimään pinseteillä kun menin ylä-asteelle. Siellä säästyin siis kiusaamiselta. Käsi, kainalo ja nilkkakarvoista minua ei oikeastaan kiusattu, mutta ehkä juurikin tuijotettiin.
Osta tytöllesi veet karvanpoistoainetta. Ainakaan nilkkoja ei kannata tuossa iässä lähteä höylällä siistimään, kasvu vaan vilkastuu entisestää. Minä aiakin poistelin veet:illä ensimmäiset 10 vuotta ja karvankasvu taisi hieman rauhottua. Ainakin karvoitus kasvoi pehmeämpänä ja vähemmän häiritsevänä.
Jotain positiivsta: kun tuon karvoituksen sai kuriin, niin aikas kaunotar minustakin kehheytyi. Eksoottinen tumma ulkonäkö on kyllä ollut kiva juttu!
kenenkään karvoituksia, mulle on ihan sama onko ajellut vai ei.
Mutta teinille kyllä mainitsisin karvanpoiston/ajelun mahdollisuudesta, nyt on vallan mainio ajankohta ottaa puheeksi, että useimmat naiset ajelevat kesäisin kainalo- ja säärikarvansa kevyemmän vaatetuksensa takia ja osaa ajelee ympäri vuoden. Nyt ois varmaan hyvä hetki testailla, kun ekoista karvanpoistoista tuppaa tulemaan epätasainen jälki/punoitusta tms.
Parempi tuosta on omalta äidiltä kuulla kun tajuta ykskaks koulun liikkatunnin jälkeen, että omat luokkakaverit virnistelee eikä itse älyä syytä. Sit jos tyttösi ei tahdo parin kokeilun jälkeen karvojaan ajella, se on hänen oma asiansa.
kerrotaan nykyisin jokaisessa naistenlehdissä yms että eiköhän tyttö tiedä että karvat saa pois jos haluaa. Mielestäni aloite pitäisi tulla häneltä.
t. eräs joka ei karvojaan juuri "jaksa" poistaa kun ei koe niitä häiriöksi
Miten naiset/tytöt muka esim.kainaloista haisisivat enemmän hormonien takia hielle kuin pojat?
Miesten hienhaju on vähintään yhtä voimakasta, luulisi sen olevan kaikkien tiedossa. Osa miehistä ajaakin siksi karvansa.
karvat ajellaan, kuuluu perussiisteyteen.
Oksettaa jo pelkkä ajatuskin, että joku on niin uuno ettei tajua perusaioita lepselleen opettaa!!! Haloo!!
Minulla on yksi tuttu, keneltä aina kesäisin pilkottaa kainalokarvat jos on toppi päällä, yök! Kamala näky!
kerrotaan nykyisin jokaisessa naistenlehdissä yms että eiköhän tyttö tiedä että karvat saa pois jos haluaa. Mielestäni aloite pitäisi tulla häneltä. t. eräs joka ei karvojaan juuri "jaksa" poistaa kun ei koe niitä häiriöksi
Munkin mielestä on ihmisen oma asia haluaako poistaa karvansa vai ei. Ei aikuisten pitäisi tyrkyttää omia mielipiteitään siihen.
ja useimmat ton ikäiset osaa hävetä karvojaan. Äidin tehtävä on tarjota mahdollisuus karvanpoistoon. Tyttö päättäköön itse, poistaako ne vai ei. Mutta esim. onhan joku siistimätön bikiniraja tai kainalot aika kaamean näköiset.
ja useimmat ton ikäiset osaa hävetä karvojaan. Äidin tehtävä on tarjota mahdollisuus karvanpoistoon. Tyttö päättäköön itse, poistaako ne vai ei. Mutta esim. onhan joku siistimätön bikiniraja tai kainalot aika kaamean näköiset.
Miksi nimenomaan naisen pitäisi hävetä karvojaan? Minusta on aika junttimaista tuijottaa muiden karvoja, ei junttien vuoksi tarvitse omaa toimintaansa muuttaa. Hyvä vain jos on itsenäistä ajattelua nuorella ulkonäköasioissa, sitä pitäisi tukea.
Itse asiassa eilen vein nuoremman kosmetologille, että hän voisi tehdä ensimmäisen muotoilun, jota voimme sitten ylläpitää itse :-)
Mun mielestä nykyään kiusataan niin helposti, että jos vain voi itse vaikuttaa johonkin - niin ilman muuta informoi lastaan. Mun esikoiselle alkoi tulla aika reilusti erilaista näppyä naamaan ja olenkin vienyt häntä jo muutaman kerran ihonpuhdistukseen ja ostanut hyvät hoitotuotteet ja iho on pysynyt ihan ookoona.
Nää on tietysti makuasioita ja ainahan joukossamme on näitä luomunaisia, jotka jättävät karvansa sheivaamatta ja käyvät suihkussa vain kerran viikossa (esim.) ja se on heidän mielestään täysin luonnollista...
suomalaisista naisista todella miesmäisiä!!! Mutta hampaat irvessä vaan näyttämään, että ollaan parempia kuin miehet joka suhteessa... Ja sitten ihmetellään kun miehet ei kohtelekaan kuin prinsessaa.... Voi elämän kevät!!!