Haluatko kysyä jotain elämää paljon kokeneelta?
Eli siis olen saanut kokea elämässäni melkeinpä kaiken ja olen -85 syntynyt.
*13-vuotiaana alkoholi ja tupakka
*15-vuotiaana raiskaus, isä hakkasi + lastenkoti, koulun keskeytys.
20-vuotiaana pilven kokeilut
21-22-vuotiaana eroon kaikesta ikävästä ja elämään tullut mies, yhteinen asunto
23-vuotiaana kihlat
24-vuotiaana.. kohta esikoinen
Kommentit (115)
Voin sanoa että olen paljon kokenut vastoinkäymisiä elämässäni. Jotkut kokee vähemmän ja toiset enemmän. Kysyinkin ihan ihmisiltä haluavatko he edelleen tietää jotain asioista mitä eivät itse ole käyneet elämässään läpi.
Hyvin olen kestänyt elämän tähän asti eikä tämä monen piikittely sen takia tunnu niin missään vaikka näette tarvetta aukoa minulle päätä asioista.
ap
Ai näilläkö leveilet "elämää koenneena" Hoh hoh .
On sulla ollut hetkiä mutta ei tollaisten asioiden kanssa voi sanoa että on paljon koennut !
oliko hakkaamiseen joku erityinen syy, vai hakkasiko isäsi sua ihan huvikseen, kännissä/selvin päin?
juu älä menekään sanomaan. täällä kuiteskin varmaan myös niitä keski-ikäisiä..jotenkin huvittavaa.
Hakkasiko isäsi sinua kerran vai useammin? Kädellä? Jollain välineellä?
kutsutko näitä mainitsemiasi asioita _kaikeksi_? Sanoisin, ettet ole elämässäsi vielä kovin paljoa kokenut. Ikäviä asioita toki, mutta ne ovatkin elämässä vain yksi puoli.
23-vuotiaana kihlat
väkivalta periytyy,samoin huono sos.status.
kerrotko vielä, kuka sut raiskasi, tuttu? oliko hakkaamiseen joku erityinen syy, vai hakkasiko isäsi sua ihan huvikseen, kännissä/selvin päin?
minut raiskasi silloinen päästään sekaisin oleva "poikaystäväni" jos sitä pystyi edes suhteeksi sanomaan.
Piilotti vaatteeni ja otti väkisin mitäs muuta siihen osaisin sanoa?
Loppujen lopuksi sain vaatteeni takaisin ja heitti minut pellolle ja kun isäni tuli minua hakemaan kerroin asiasta ja hän kuulusteli poikaa joka puhui täyttä paskaa isälleni. (manipuloi eli on juuri näitä ihmisiä jotka kertoo kaikille kaiken ja jokainen ihminen uskoo hänen sanaa.)
Sain isältäni turpaan nyrkillä tämän jälkeen kun luuli että valehtelin asiasta.
Isäni hakkasi minua kun en uskonut missään. Ryyppäsin, karkasin kotoa, pinnasin koulusta..näitä syitä oli monia ja isäni pinna ei ole mikään pitkä ollut ikinä joten tyytyi sitten hakkaamaan vaikkei se sitä minun toilailua sillä kuriin saanutkaan vaan välimme menivät yhä huonommiksi ja tulin yhä tottelemattomammaksi.
Selvinpäin löi aina
entä äitiisi? onko sulla sisaruksia?
ps. aika moni on poltellut kannabista parikymppisenä opiskelijana, eiks se nyt ole sama kuin tupakka nykyään ton kokeilun suhteen.
Nimenomaan olen ollut noiden tapahtumien jälkeen mieltä jos joskus saan itse lapsia en missään nimessä kasvata heitä samallalailla kuin minut kasvatettiin!
ap
varo ettet tule samanlaiseksi itse väkivalta periytyy,samoin huono sos.status.
23-vuotiaana kihlat
reps sun kokemuksille.
Kyllä sä vielä ymmärrät.
Olen pärjännyt tänne asti ja tuota positiivista elämää on ollutkin viimeiset 2 ja puolivuotta :)
Opiskelut aijon käydä loppuun kunhan vauva syntyy ja on vanhempi että voin hänet viedä hoitoon.
ap
Tuli mieleen että sinä pärjäät kyllä elämässä. Käy koulut loppuun, kun mahdollista. Se perustuu minun kokemukseeni.
millaiset ovat välisi isääsi nykyään? entä äitiisi? onko sulla sisaruksia?
ps. aika moni on poltellut kannabista parikymppisenä opiskelijana, eiks se nyt ole sama kuin tupakka nykyään ton kokeilun suhteen.
Isäni välit oikeastaan minuun lämpenivät vasta kun hän kuuli tulevansa ukiksi. On soitellut paljon ja olemme usein tekemisissä nykyään.
Äidilleni olen aina kertonut kaiken ja olemme hänen kanssa melkein "parhaat kaverit".
Löytyy pikkusisko ja pikkuveli ja heihin myös pidän yhteyttä. Siskoon päivittäin ja veljeen muutaman kerran kuussa.
ap
23-vuotiaana kihlat
hah reps sun kokemuksille.
Kyllä sä vielä ymmärrät.
Minunkin isäni löi meitä lapsena ja ihan selvinpäin. Pinnansa oli niin lyhyt. Vannotin, että omani kasvatan aivan eritavoin ja niin haluan edelleenkin. Mutta et usko miten sitä muuttuu kun sen lapsen saa. Lapsi ei aina vain istu ja hymyile, lapsi voi olla joskus äärimmäisyyksiin asti rasittava. Olen kerran jos toisenkin saanut tosissani purra hammasta kun on meinannut hermo mennä tuon uhmiksen kiukutteluihin. Siinä sitä sitten tajuaa, mitä on omilla vanhemmilla päässä liikkunut ja voin sanoa, ettei ole ollut helppoa tajuta, etten itsekään ole niin paljoa erilainen kuin isäni.
t. 24-vuotias äiti
Nimenomaan olen ollut noiden tapahtumien jälkeen mieltä jos joskus saan itse lapsia en missään nimessä kasvata heitä samallalailla kuin minut kasvatettiin!
apvaro ettet tule samanlaiseksi itse väkivalta periytyy,samoin huono sos.status.
-Isan alkoholisoituminen ja kapakkareissut isan mukana eskarilaista alkaen... ja hanen vakivaltaisuutensa humalaisena.
-Pikkuveljien hoitamisen aloitus koulun jalkeen ollessani 8v, kunnes vanhemmat tulivat kotiin.
-Elainharrastukset, omistimme koiria ja hevosia ja kaikenlaisia jyrsijoita koko elamani ajan.
-Nuoruuden hullut vuodet, alkoholi ja tupakka mutta vain kokeilumielessa.
-Tyontekoa 12-vuotiaasta lahtien joka kesa ja 15v eteenpain koulun jalkeenkin.
-Ulkomaille muutto 19-vuotiaana. Uuden kielen opettelu ja asuminen 2 eri perheessa ja heidan tavoilleen oppiminen ja niista OPPIMINEN, voin kertoa OPIN paljon!
-Ulkomailla opiskelu 3 vuotta (seka railakas opiskelijaelama, seurustelu monen eri kansalaisuutta olevan miehen kanssa).
-Matkustelu ja asuiminen viela kahdessa muussa maassa, toisessa 4kk, toisessa 8kk.
-Puolison loytyminen ja ja muutto Suomeen. Elaminen Suomessa monikulttuurisena perheena, rasismin kokeminen.
-Muutto jalleen ulkomaille, jossa asuttu nyt 11 vuotta.
-Tyoskentely vaativassa ammatissa ja sen haasteet.
-Kolmen lapsen monikulttuurinen kasvatus, perheen sisaiset 3 kielta ja kulttuuria...
-Omat terveysongelmat.
-Ja varmasti monen monta muutakin asiaa loytyy joista olen kasvanut henkisesti ja saanut elamankokemusta.
Ehkä me laskemme kokemukseksi myös ne asiat, jotka opettavat. Itse sanoisin tässä esimerkissä hevostelun ja ulkomailla asumisen. Sekä työskentelyn vaativassa ammatissa.
-Isan alkoholisoituminen ja kapakkareissut isan mukana eskarilaista alkaen... ja hanen vakivaltaisuutensa humalaisena.
-Pikkuveljien hoitamisen aloitus koulun jalkeen ollessani 8v, kunnes vanhemmat tulivat kotiin.
-Elainharrastukset, omistimme koiria ja hevosia ja kaikenlaisia jyrsijoita koko elamani ajan.
-Nuoruuden hullut vuodet, alkoholi ja tupakka mutta vain kokeilumielessa.
-Tyontekoa 12-vuotiaasta lahtien joka kesa ja 15v eteenpain koulun jalkeenkin.
-Ulkomaille muutto 19-vuotiaana. Uuden kielen opettelu ja asuminen 2 eri perheessa ja heidan tavoilleen oppiminen ja niista OPPIMINEN, voin kertoa OPIN paljon!
-Ulkomailla opiskelu 3 vuotta (seka railakas opiskelijaelama, seurustelu monen eri kansalaisuutta olevan miehen kanssa).
-Matkustelu ja asuiminen viela kahdessa muussa maassa, toisessa 4kk, toisessa 8kk.
-Puolison loytyminen ja ja muutto Suomeen. Elaminen Suomessa monikulttuurisena perheena, rasismin kokeminen.
-Muutto jalleen ulkomaille, jossa asuttu nyt 11 vuotta.
-Tyoskentely vaativassa ammatissa ja sen haasteet.
-Kolmen lapsen monikulttuurinen kasvatus, perheen sisaiset 3 kielta ja kulttuuria...
-Omat terveysongelmat.
-Ja varmasti monen monta muutakin asiaa loytyy joista olen kasvanut henkisesti ja saanut elamankokemusta.
Ehkä me laskemme kokemukseksi myös ne asiat, jotka opettavat. Itse sanoisin tässä esimerkissä hevostelun ja ulkomailla asumisen. Sekä työskentelyn vaativassa ammatissa.
eli joku 30-vuotias voi olla oikeasti kokenut enemmän kuin 50-vuotias. Mutta silti ei ap:llä tuntunut avauksen perusteella kovin paljoa elämänkokemusta olevan.
Minunkin isäni löi meitä lapsena ja ihan selvinpäin. Pinnansa oli niin lyhyt. Vannotin, että omani kasvatan aivan eritavoin ja niin haluan edelleenkin. Mutta et usko miten sitä muuttuu kun sen lapsen saa. Lapsi ei aina vain istu ja hymyile, lapsi voi olla joskus äärimmäisyyksiin asti rasittava. Olen kerran jos toisenkin saanut tosissani purra hammasta kun on meinannut hermo mennä tuon uhmiksen kiukutteluihin. Siinä sitä sitten tajuaa, mitä on omilla vanhemmilla päässä liikkunut ja voin sanoa, ettei ole ollut helppoa tajuta, etten itsekään ole niin paljoa erilainen kuin isäni.
t. 24-vuotias äiti
apvaro ettet tule samanlaiseksi itse väkivalta periytyy,samoin huono sos.status.
Niin olen hoitanut viikkoja. Niin kaksosia kuin yhtä lasta. Niin päiväkodissa, eskarissa kuin sukulaistenkin yötä päivää.
Pinna siinä on välillä kireällä kun lapsi huutaa ja meuhkaa mutta ikinä ei ole tullut noissa tilanteissa edes mieleen että voisin satuttaa toista. ei ikinä!
ap
menekään sanomaan. täällä kuiteskin varmaan myös niitä keski-ikäisiä..jotenkin huvittavaa.