Mitä, eikö nykynaisilla ole vyötäröä?
Vai mistä oikein johtuu, että vaikka en itse edes ole mikään kauhean laiha (bmi 24), niin melkein aina sovittamani housut ja hameet ovat vyötäröstä naurettavan löysät.
Vaatekokoni on noin 38, mutta aika usein siis housuissa voi olla lahkeet ja peppu ihan just, mutta vyötärönauhan alle mahtuu kevyesti molemmat kädet nyrkkiin.
Kommentit (85)
ja tasan sama ongelma kun ap:lla, ja olen monesti kironnut sitä. Ja ylipainoine en ole, enkä isoperseinen, kun se perse on kokoa XS/34, mutta ilmeisesti vyötärö on sitten jotain paljon pienempää kokoa...
Kai se on sitten laihdutettava, kun täällä kerran niin käsketään.
BMI 18.7, housukoko 34.
että nuo kirjoittajat jotka tähän ketjuun kirjoittavat että ompas teillä läski perse, ovat sellaisia tasapaksuja tai omenanmallisia joilla tätä ongelmaa ei ole ikinä ollut! Hei eivät siis ilmeisesti ymmärrä mistä on kyse vaikka rautalangasta väännettäisiin...
että nuo kirjoittajat jotka tähän ketjuun kirjoittavat että ompas teillä läski perse, ovat sellaisia tasapaksuja tai omenanmallisia joilla tätä ongelmaa ei ole ikinä ollut! Hei eivät siis ilmeisesti ymmärrä mistä on kyse vaikka rautalangasta väännettäisiin...
Mulla on kapean vyötärön lisäksi lihaksikas ja pyöreänmuotoinen takamus, joten ei ole vaatteiden löytäminen helppoa!
Mutta mieluummin tämä kroppa kuin tasapaksu pötkylä ja lautaperse...
ei ole vaatteita ostaessa muuta ongelmaa kuin liian pitkät lahteet, vaikka en kai ole ihan pötkylä, vyötärö-lantiosuhde on 0,7. Lantio on 92 cm ja vyötärö 67. Kaikki korkeavyötäröiset housutkin ovat juuri sopivan kokoiset vyötäröltä eikä takapuoleenkaan jää pusseja. Mutta en kyllä mikään tiimalasikaan ole.
Niin kyse on tyypillisestä suomalaisesta pyylevästä persjalkaisesta tammasta, kenellä se ylipaino on kertynyt perseeseen. Vai isot luut......buahhaaaaaa
sitten MYÖS siitä vyötäröstä...
Pointti oli, että vaatteissa ei enää ole tilaa kurveille. Kurvikkuudeksi määrittelen juuri sen, että on ERO VYÖTÄRÖN JA LANTION VÄLILLÄ.
Ei se ole kurvikkuutta, että on tasapötkö - laiha tai lihava.
Ja hei: totta mooses minä ymmärrän lantiomalliset vaatteet. Tuskin nyt kenelläkään on niin lyhyt perä, että lantiomallinen ulottuukaan edes siihen vyötärölle ;-))))
ap
Turha mussuttaa läskistä. Jos on pötkökroppainen, on täysin samantekevää, onko laiha vai lihava, vyötärö ei erotu lantiosta. Ja sellasille nykyvaatteet on onnen omiaan.
Jos taas on kurveja, vyötärö on kapeampi kuin lantio. Ja sellaiselle nykyvaatteet vaatekoosta riippumatta on väärän mallisia, vyötärö on liian leveä.
Minä olen kokoa 34/36, bmi 20,4. Ja minulla on täysin sama ongelma kuin ap:llä. Jos vaate muuten istuu, se on vyötäröltä naurettavan löysä. Lantiomalliset taas ovat lantiolta sopivat, mutta siitä, missä lantiomallisten yläreuna kulkee eli mahan kohdalta älyttömän iso. Kyllä se roikkomahailmiö = vyötärön katominen.
Nykyään nuoret syövät nopeita hiilareita (valkoisesta jauhosta tehdyt elintarvikkeet, makeiset jne), juovat limukoita ja käyttävät alkoholia enenmmän kuin ennen. Nämä kaikki varastoituvat keskivartaloon. Siksi suhteellisen hoikallakin ja BMI:tään normaalipainoisella ei enää ole sellaista vyötäröä kuin ennen.
ELi syömämme ravinto vaikuttaa myös vartalon muotoon. Tietysti siihen vaikuttaa myös geenimme:-)
Ei ole kyllä ylipainoakaan, mutta ruumiinrakenteeni on "miesmäinen" eli vyötäröä ei ole. Olen ns. tasapaksu =).
Pituutta on 174 cm ja kaikki housut on ostetaava niin, että niissä on valittavissa erikseen lahkeenpituus, koska kaikki "perushousut" ovat liian lyhyet.
Itse käyn punttisalilla ja liikun muutenkin aktiivisesti. Housuissa käy hyvin koko 34 tai 36 (esim. H&M), vaikka BMI on peräti kauhistuttava 24. :) Koossa 36 on vyötärö yleensä aivan liian suuri.
todella laiha, bmi pitkälle parikymppiseksi asti alle 20. Mutta 80-luvulla oli vielä vaatteissa vyötärö ;-)
Ongelma ilmaantui minusta 90-luvun lopun tienoilla, eikä nyt siis ole kyse lantiomitoituksesta, joka iski todenteolla päälle vasta 2000-luvun alussa. Vaikka olin siihen aikaankin vielä bmi 21, vyötärö alkoi vaatteissa olla löysä.
30 saattaa puhua hyvinkin asiaa. Ruokalutottumukset ovat muuttuneet huonommiksi ja alkoholinkäyttö lisääntynyt.
ap
päärynävartalo eli leveä perse ja paksut reidet ja kapea vyötärö. Muualla naisten vartalo on sorjempi ja pitkäjalkaisia ja kapeapeppuisia naisia on enemmän. Siksinämä ulkolaisten valmistajien vaatteet ei siis sovi suomalaisille.
Siinä se syy on, miksi ne vaatteet ei sovi teille. Kokeikaa suomalaisten valmisajien vaatteita. Siis näitä keski-ikäisille naisille tarkoitettuja päärynävartalovaatteita. Luulisi silloin löytyvän takapuolelle tilaa ja vyötärössä kapeutta.
Suomalainen kroppa ei ole todellakaan päärynämalleineen niitä kauneimpia, mutta geeneillehän ei persjalkainen suomalainen voi mitään. BMI voi olla matalakin mutta perse ja reidet on selluliittia täynnä.
siis iso perse, johtuisko vaikka siitä? Veikkaanpa, että jos ottaisit vyötäröltä pienemmät housut, ne olisivat lahkeista ja pepusta pienet. Näin ne toiset tursuu pepusta, toiset vatsastansa.
päärynävartalo eli leveä perse ja paksut reidet ja kapea vyötärö. Muualla naisten vartalo on sorjempi ja pitkäjalkaisia ja kapeapeppuisia naisia on enemmän. Siksinämä ulkolaisten valmistajien vaatteet ei siis sovi suomalaisille. Siinä se syy on, miksi ne vaatteet ei sovi teille. Kokeikaa suomalaisten valmisajien vaatteita. Siis näitä keski-ikäisille naisille tarkoitettuja päärynävartalovaatteita. Luulisi silloin löytyvän takapuolelle tilaa ja vyötärössä kapeutta. Suomalainen kroppa ei ole todellakaan päärynämalleineen niitä kauneimpia, mutta geeneillehän ei persjalkainen suomalainen voi mitään. BMI voi olla matalakin mutta perse ja reidet on selluliittia täynnä.
Minusta ainakin päärynän tai tiimalasin muotoinen vartalo on kauniimpi kuin tasapaksu (vaikkakin hoikka). Myös latinoilla on usein tämän tyylisiä vartaloita ja minusta näyttävät tosi hyvältä.
ja BMI on mulla alle 20 ja vaatekoko 34-36. Housut ei kuitenkaan ole pahin mulla vaan rinnat: kun itsellä on ihan kohtalainen rintavarustus, niin kaikki paidat ja mekot joko kinnaa tissien kohdalta tai löpöttää vyötäröltä :P
se muuten on täällä, että aina, kun jos jossain topiikissa mainitaan isosta perseestä tai muusta sen alueen suuruudesta, niin aina tulee samat kommentit: läski, laihduta, päärynä jne.
Mulla on just tota perseen. reisien ja lantion läskiä. Mulla on kapea vyötärö ja leveät hartiat, mikä tekee vartalosta tiimalasin, ja ainakin itse pidän kroppaani tosi hyvän näköisenä. Ainoa asia, mikä tuottaa hankaluutta, on paksut reidet, jotka suurentaa mun housut kokoon 42...On tosi vaikea saada hyviä housuja, kun on paksut reidet. Lisäksi uusimman tutkimustiedon mukaan juuri perään, lanteille ja reisiin kertynyt läski palaa hitaammin, mutta on onneksi terveellisempää (Iltalehden sivuilta saattaa vielä löytyä se artikkeli, joka käsitteli tätä asiaa. Tutkimus tehty Oxfordin YO:ssa).
Muuten, ihminen joka käyttää koon 38 vaatteita ei ole todellakaan mikään suurikokoinen tai tukeva. Mä olen käyttänyt alipainoisena ton kokoisia housuja. Kyllä se on myös luustosta, mutta ennen kaikkea ruumiinrakenteesta kiinni. ja toi Oxfordin YO:ssa tehty tutkimus nimenomaan tarkoittaa tätä ruumiinrakenteen eroa, ts. eri ihmisillä läskit kertyy eri paikkaan. (Esim. mulla ei yläkropassa ole mitään ylimääräistä, vaan kaikki on kertynyt tuonne peräosastoon.)
Sosiopaatitkin voivat toki kommentoida kirjoitustani vähättelevään sävyyn, mutta valitettavasti en loukkaannu teidän kommenteistanne, olen erittäin tyytyväinen vartalooni, josta saan myös usein kehuja.
Housukokoni on 36 ja housut ovat usein vyötäröstä isot. Olen ratkaissut ongelman siten, että käytän matalavyötäröisiä housuja, jolloin löydän helpommin sopivat. Esim. lantiofarkut ovat mulle hyvät, ja oikeastaan näyttää kivalle, kun siinä yläpuolella on sitten hoikka masu ja vyötärö.
kuin suurimmalla osalla keski-ikäisiä naisia. His ihan rehellinen olen niin olen nähnyt aika harvalla päälle 30v naisella hyvännäköistä kroppaa. Kyllä niitä ylipainoisia enemmän vanhemmissa naisissa on kuin nuorissa.
Olen itsekin keski-ikäinen ja ei minulla kyllä ole ollut koskaan ongelmia löytää vaatteita. Mutta olenkin sellainen tavallisen mallinen nainen ja keskikokoa.
Ongelmia on juuri rintavilla ja persevillä naisilla, jotka on hiukan tai paljonkin ylipainoisia. Hoikilla naisilla, vaikka olisivat vanhojakin, ei ole mitään ongelmaa löytää farkkuja ja tyylikkäitä vaatteita.
Että mimmit, kyllä se on ylipaino, mikä teillä on esteenä löytää vaatteita.
ja SILTI on ongelmana tuo vyötäröiden löysyys! Tuo suhdeluku on minulle 0,79, eli monella tähän jo vastanneella on vielä enemmän tiimalasikroppa.
JA SILTI vaatteissa on väljää vyötäröllä. Panee silloin kyllä ihmetyttämään, miten pötköille ne vaatteet nykyään enää suunnitellaankaan.
ap