Mitä, eikö nykynaisilla ole vyötäröä?
Vai mistä oikein johtuu, että vaikka en itse edes ole mikään kauhean laiha (bmi 24), niin melkein aina sovittamani housut ja hameet ovat vyötäröstä naurettavan löysät.
Vaatekokoni on noin 38, mutta aika usein siis housuissa voi olla lahkeet ja peppu ihan just, mutta vyötärönauhan alle mahtuu kevyesti molemmat kädet nyrkkiin.
Kommentit (85)
Kai se on niin sitten, että mitotusta on pitänyt muuttaa, kun jos kokeilee jotain kirpparivaatetta vaikka 80-90-luvuilta, niin NIISSÄ on vyötärö tarpeeksi tiukka.
Lihavuus on kaiken aikaa yleistyvä ongelma, nuorillakin naisilla.
on vyötäröstä kireet ja pepusta/reisistä löystä. bmi 21.7
johtuu e-pillereistä, hoikillakaan ei ole vyötäröä.
nykyään pötköjä.
Tai miten muuten on selitettävissä, että maha on iso, takapuoli pieni.
Vyötärölihavuus on vakava terveysriski, yhteyksissä aikuisiän diabetekseen ja sydäntauteihin.
johtuu e-pillereistä, hoikillakaan ei ole vyötäröä.
ole niitä käyttänyt, joten sikäli ehkä täsmäisi. Mutta ei luulisi e-pillerien ihan noin pysyvästi turvottavan, että naisten pitäisi sen takia ostaa vyötäröstä hehtomittaisia vaatteita.
ap
tiedä millaisia housuja muut pitää, mutta minun housuni eivät ainakaan nouse vyötärölle asti, vaan lantiolle. Kyllä minullakin on vyötärö, mutta ei sillä ole housujen kanssa mitään tekemistä.
ja kyllä mulla on ihan selkeä vyötärö. Peffa on jotain 90 cm ja vyötärö 62 cm
nimenomaan housujen mallista. Nykyään useimmissa housuissa (tosin ei tietenkään kaikissa, koska tuo korkea vyötärä on ollut trendinä jo muutaman vuoden) "vyötärö" jää navan alle tai seutuville, kun taas vaikkapa 80-luvun housuissa vyötärö tulee melkein aina vyötärölle.
Mulla on oikea ampiaisvyötärö, mutta en kyllä harrasta tuollaisia korkeavyötäröisiä housuja, koska ne suurentavat persettä ja ovat ennen kaikkea epämukavat. Paras korkeus on mulla tuossa navan seutuvilla, mielestäni se näyttää parhaalta tällä vartalonmallilla.
Nykyäänhän pukeutumisen sääntönä on se, että housujen vyötärö saa olla korkeintaan navan kohdalla, ei tosiaankaan vyötäröllä. Nykyään korostetaan lantiota, ei vyötäröä. Tämä näin ot.
Mut jos naisilla kerran ennen oli vyötärö, niin miksi sitten jo nuoret tytöt alkoivat käyttää korsetteja? Oisko näin, että naisilla ei ikinä ole ollut ampaisvyötäröä (paitsi muutamilla harvoilla) ja sinä aikana, jolloin vötäröä arvostettiin, myös kaikki muut sukupuolta merkkaavat asiat oli ehdottomia (naisilla hame ja pitkä tukka, miehillä aina lyhyt tukka jne). Nyt kun ei ole tarvetta mieltää ihmisiä aina ensisijaisesti sukupuolensa edustajana, niin annetaan kehonkin olla just sellainen kuin se luonnostaan on.
tosin: housut on silti usein lantiomallisia. Nekin joissa, on ns. normaali vyötärö, tulevat vain napaan asti.
Nykyäänhän pukeutumisen sääntönä on se, että housujen vyötärö saa olla korkeintaan navan kohdalla, ei tosiaankaan vyötäröllä. Nykyään korostetaan lantiota, ei vyötäröä. Tämä näin ot.
Mut jos naisilla kerran ennen oli vyötärö, niin miksi sitten jo nuoret tytöt alkoivat käyttää korsetteja? Oisko näin, että naisilla ei ikinä ole ollut ampaisvyötäröä (paitsi muutamilla harvoilla) ja sinä aikana, jolloin vötäröä arvostettiin, myös kaikki muut sukupuolta merkkaavat asiat oli ehdottomia (naisilla hame ja pitkä tukka, miehillä aina lyhyt tukka jne). Nyt kun ei ole tarvetta mieltää ihmisiä aina ensisijaisesti sukupuolensa edustajana, niin annetaan kehonkin olla just sellainen kuin se luonnostaan on.
Minun bmi on 21. Treenaan paljon. Minulla on pyöreä lihaksikas peppu, lihaksikkaat reidet ja -lihaksikas vatsa, erityisesti vyötärön sivuilla olevat vinot vatsalihakset ovat korostuneet. Eli olen edestä päin katsoen aika tasapaksu. Mutta kun katsoo sivusta, niin VAU! ;) Peppu sojottaa taakse ja vatsa on erittäin litteä.
Niin, ja vyötärönympärykseni on hurjat 73cm, vaikkei rasvaa juurikaan ole.
sama ongelma ennen kuin sain lapsia vaikka en ollut silloinkaan edes hoikka. Juuri ja juuri normaalipainon rajoissa. Vyötärö vaan oli tosi hoikka.
Ongelma korjaantui itsestään lasten saamisen myötä :/ Yhtä painava olen kuin ennen raskauksia, mutta vyötärö on kadonnut jonnekin ja nyt kaupan vaatteet sopii päälleni myös vyötäröltä.
Vaan kyllä minä mieluusti sen vyötärön takaisin ottaisin.
Aika tasapaksu olen joka puolelta. Ja sitten on tietysti sitä ongelmaa, että jos vyötäröstä sopii niin perseen alapuolelta pussittaa.
vähyydestä ja paljo istuminen (mm. toimistotyö) kerää juuri keskivartaloa. Joku maataloustyö ennen piti vyötärön hoikkana, vaikka muuten olisi rehevä ollutkin.
sillä voi olla tekemistä asian kanssa.
E-pillereihin se tuskin liittyy, koska niitä on käytetty jo yli 40 vuotta ja nykyiset pillerit aiheuttavat paljon vähemmän sivuvaikutuksia kuin vahemmat.
Ja 80-luvulta taaksepäin vaatteissa todella on kapeampi vytötärö. Sen näkee jo ihan kokeilemalla tai sitten lapuista, joissa lukee vaatteen mitoitus (näitä näkee varsinkin vanhemmissa suomalaisissa vaatteissa). Mulla mitat on aika sentilleen vanhemman vaateen 38, mutta uusissa vaatteissa vyötärönympärys onkin jo lähempänä kokoa 34, vaikka muu kroppa on yhä 38.
Lantiofarkut sikäli tietty häivyttävät asiaa, että niissä loppuu kangas ennen kuin vyötärö tulee vastaan...
Lyhyen paidan kanssa napa on saanut vilkkuä jopa talvipakkasilla ->elimistö alkanut kerryttää rasvakerrosta lämpöhukan estämiseksi.
Nuorilta naisilta puuttuu vyötärö, vaikka olisivat laihoja epäterveen muodin synnyttämän "ylimääräisen" rasvaristyksen vuoksi.
aina vyötäröä. Olen 45v ja olen aina ollut kropaltani poikamainen. BMI on 21.5 ja lantio on kapea. Ei minulla mitään vyötäröä ole. Mutta sivusta katsottuna peppu on tiukka ja pyöreä. Lihaksikas olen ollut aina peruskropaltani, mutta urheilen paljon, joten lihaksikkuus on säilynyt iön myötä.
Ei minunkaan ikäpolven naisilla mitään vyötäröä ole kaikilla. Suurin osa on aika tasapaksuja mänkkejä.
joko sovitettavat housut/hameet ei mahdu lantiolta ylös tai sitten jos koko on lantiolta hyvä niin vyötäröllä on PALJON ylimääräistä. Tosi hankalaa löytää istuvia housuja/hametta. No, mulla onkin lantion ja vyötärön 20 cm eroa niin onhan se selvä ettei samat vaatteet voi sopia kun sellaisille tasapaksuille..
Vyötäröt ovat kadonnut luonnonvara nykyisillä nuorilla naisilla.