Mitä, eikö nykynaisilla ole vyötäröä?
Vai mistä oikein johtuu, että vaikka en itse edes ole mikään kauhean laiha (bmi 24), niin melkein aina sovittamani housut ja hameet ovat vyötäröstä naurettavan löysät.
Vaatekokoni on noin 38, mutta aika usein siis housuissa voi olla lahkeet ja peppu ihan just, mutta vyötärönauhan alle mahtuu kevyesti molemmat kädet nyrkkiin.
Kommentit (85)
Suomessa muutetiin vaatteiden mitoituksia vuonna 2001, juuri sen vuoksi, että naisten vartalon malli on vuosikymmenten myötä muuttunut.
Mitoituksia standardisoi Tekstiili- ja vaatetusteollisuus ry:n yhteydessä toimiva Tevasta ry. Muutosten yhteydessä mitattiin puolitoista tuhatta eri ikäistä naista, eri ammateista ja eri puolilta maata.
Muutosten yhteydessä mitoituksia nimenomaan suurennettiin.
Lasten ja miesten mitoutukset ovat 1980-luvulta.
ja vyötärökin löytyy. Siksi on ihmeellistä minusta, että haukut muita naisia ja heidän kroppiaan kun SINULLE ei mahdu housut perseestä. Ehkä vika ei olekaan meissä muissa naisissa vaan sinussa.
Missä minä muka noin olen sanonut. Sanoin, että muuten istuvat vaatteet ovat vyötäröstä turhan väljät.
Ok, tarkoittanet sitä, että kokoni on kasvanut yhdellä pykälällä. Sen myönnän. Mutta jos luet vastauksiani, sama ongelma on minulla ollut viimeiset kymmenkunta vuotta. Ei sitä ennen.
ap
Suomessa muutetiin vaatteiden mitoituksia vuonna 2001, juuri sen vuoksi, että naisten vartalon malli on vuosikymmenten myötä muuttunut. Mitoituksia standardisoi Tekstiili- ja vaatetusteollisuus ry:n yhteydessä toimiva Tevasta ry. Muutosten yhteydessä mitattiin puolitoista tuhatta eri ikäistä naista, eri ammateista ja eri puolilta maata. Muutosten yhteydessä mitoituksia nimenomaan suurennettiin. Lasten ja miesten mitoutukset ovat 1980-luvulta.
Juuri noihin aikoihin tai jopa pikkuisen ennen minä olen ollut havaitsevinani muutosta vaatteissa.
ap
minulle kun vanhat mekkoni istuvat kuin hanska, uusissa vyötärö löpöttää lähes aina >_
vaan vyötärö-lantio suhde, joka on katoamassa. Onneksi itse omaan suhteen 0,72, joka on hyvin kaunis ja eroottinen. 0.8 ja siitä yli kertoo epäterveellisestä vyötärölihavuudesta, eli mahakkuudesta (Yöks!)
Käytän kokoa 34-36, mutta jossain 70 -luvun vaatteissa nuo koot ovat armotta liian pieniä.
Ja kyllä, sokeri ja alkoholi näkyvät nimenomaan vyötäröllä. Mistähän tulee nimitys "siiderimaha"? Kyllä mä näkisin tuon vyötärölihavuuden varsinkin nuorilla tytöillä lisääntyneen nimenomaan nopeiden hiilarien vuoksi.
vaan vyötärö-lantio suhde, joka on katoamassa. Onneksi itse omaan suhteen 0,72, joka on hyvin kaunis ja eroottinen. 0.8 ja siitä yli kertoo epäterveellisestä vyötärölihavuudesta, eli mahakkuudesta (Yöks!)
Enpä ole tullut tuota edes laskeneeksi ja nyt olen töissä eli en saa mittanauhaa käsille. Täytyypä joskus katsoa.
Täällä muuten on tiedonhaluisille laskuri VLS-luvulle:
http://www.tohtori.fi/?page=4477884
ap
Itselläni on todella kapea vyötärö, leveähkö lantio ja bmi tasan 20. Käytän vaatekokoa 36, joskus harvoin housuissa 38.
Mutta jotain on tosiaan vaatteille tapahtunut tuossa vuoden 2000 tienoilla! Kaikki housut lerputtavat vyötäröltä nykyään, vaikka olen ollut samanpainoinen ja samanmallinen 26-vuotiaasta lähtien... Käytän nykyään melkein pelkästään lantiomallia, ne sentään sopivat.
ja olen 44v äiti. Johtuu lihasten puutteesta.
Suomessa muutetiin vaatteiden mitoituksia vuonna 2001, juuri sen vuoksi, että naisten vartalon malli on vuosikymmenten myötä muuttunut. Mitoituksia standardisoi Tekstiili- ja vaatetusteollisuus ry:n yhteydessä toimiva Tevasta ry. Muutosten yhteydessä mitattiin puolitoista tuhatta eri ikäistä naista, eri ammateista ja eri puolilta maata. Muutosten yhteydessä mitoituksia nimenomaan suurennettiin. Lasten ja miesten mitoutukset ovat 1980-luvulta.
Itse veikkasin, että muutos tapahtui 90-luvun lopulla, mutta tuosta siis selviää, mitä tapahtui. Mitoituksia todellakin siis muutettiin.
ap
Mikäli kapee lantio ja pieni peppu, niin vyötäröä ei ole.
Levee lantio ja hoikka, niin vyötärö on.
Nyt olen lihava 44v. ja vyötäröä ei ole, mutta nuorena olin hoikka ja ei mulla silloinkaan vyötäröä ollut, kun lantio oli kapee.
ja silti vaatteet istuu hyvin päälläni.
Mistä te niitä vaatteita ostatte kun ette löydä itsellenne kunnollisia?
tiedä millaisia housuja muut pitää, mutta minun housuni eivät ainakaan nouse vyötärölle asti, vaan lantiolle. Kyllä minullakin on vyötärö, mutta ei sillä ole housujen kanssa mitään tekemistä.
ongelmaa, joka pitää paikkansa myös minun kohdallani, ja on todella ärsyttävä. Minulla lähinnä puseroissa, koska käytän matalia housuja. Käytän tässä esimerkkinä nopeasti Elloksen sivuilta löytämääni mittataulukkoa joka löytyy tästä linkistä:
http://www.ellos.fi/CustomerSupport/Measurements.aspx#lady
Noin, ja tuosta voimme sitten tarkastella esimerkkinä vaikkapa juuri minun mittojani. Ensimmäisenä siinä on rinnanympärys, joka on minulla 89cm, eli vastaa lähinnä näköjään kokoa 38. Sitten tulee vyötärönympärys, joka minulla on 62cm!! Ja katsos vaan, se taas vastaa lähimmin kokoa 32! Seuraavana sitte lantio, joka minulla on 91cm, elikkä vastaa näinollen noin kokoa 34. Eli onko nyt niin että minun kuuluisi mennä johonkin rintojen- ja lantionpienennysleikkaukseen, jotta mahtuisin jokapuolelta kokoon 32, kun laihduttamalla en tähän varmasti tule pääsemään, BMI:ni on 19,5. Käytän kokoa 34 niin housuissa kuin puseroissakin, mutta kyllä se joskus inhottavasti rintojen kohdalta kiristää, ja ylemmäs nousevat housut tosiaan ovat aivan liian löysät, sitä löysemmät mitä ylemmäs nousevat.
Joko ymmärsitte mitä ap tässä tarkoittaa??
Olen itse pitänyt nuoruudessani "vyötärömallisia housuja" eikä edelleenkään ole vaikeutta laittaa vyötäröä kiinni. Vyötäränympärys on nyt 40 + edelleen 70 cm ja takana muutama synnytys. Nyt nuorisolla on oikeasti jenkkakahvat, koska pitävät lantiomallisia jousuja ja lyhyitä paitoja. Ekologia hoitaa, että rasvaa kerääntyy sinne, missä palelee. Sydänterveyden = sisäelinten ympäröimän rasvan vuoksi vyötärömitan pitäisi olla naisilla alle 80 cm. Onko sinulla?
vaatteissani. Mitat 45kg/151cm. Ei ole ollut vyötäröä eikä lantiota koskaan, eikä tuollaista ongelmaakaan. Ei ole isoa persettä, eikä mieheni pidä päärynänmuotoisista naisista, vaikka omastakin mielestä sellainenkin vartalo voi olla kaunis, kuten monenlainen.
Ap, katso peiliin ja ole rehellinen itsellesi. Ei tarvitse olla edes lääkäri, kun tajuaa, että jos lantio on leveä ja vyötärö kapea, se on suhteellinen mitta. Jos lantio on leveä, vyötärö kapea saa tuollaisen tuloksen ison lantion vuoksi(ei välttämättä edes siksi, että vyötärö on erityisen kapea)Eli turhaan muita arvostelet, vaikka totta on sekin, että nuorten naisten lihavuus lisääntynyt.
Ap, katso peiliin ja ole rehellinen itsellesi. Ei tarvitse olla edes lääkäri, kun tajuaa, että jos lantio on leveä ja vyötärö kapea, se on suhteellinen mitta. Jos lantio on leveä, vyötärö kapea saa tuollaisen tuloksen ison lantion vuoksi(ei välttämättä edes siksi, että vyötärö on erityisen kapea)Eli turhaan muita arvostelet, vaikka totta on sekin, että nuorten naisten lihavuus lisääntynyt.
En ole ap, mutta hänen ongelmansa on myös minulle tuttu. Miten takamus tai lantio voi olla muka iso, jos se on kokoa s tai xs? Tämän lisäksi sitten on vielä se vyötärö hoikka. Itse etsin jokin aika sitten vyötäröllä tiukasti pidettävää vyötä ja eihän sellaista tahtonut aikuisten puolelta löytyä mitenkään. Usein pienimmät vyöt ovat 65 cm pitkiä. Ja kun kyse oli vöistä joita ei voi säätää, niin nehän eivät pysy kiinni löysinä.
Minä ainakaan en peiliin katsottuanikaan tunnusta olevani leveäperäinen, kun harrastan paljon liikuntaa ja bmi on 18,5. Paidat usein mahtuvat mukavasti päälle, mutta kuppikokoni onkin B, eli varsin pieni. Joissain paitapuseroissa jo melkein alkavat napit irvistellä noillakin muodoilla jos laittaa kunnolla kohottavat rintsikat päälle.
vyötärön ja lantion suhde on silti ongelma monilla naisilla, johtui se mistä hyvänsä.
Mutta täytyy sanoa, että mulla ainakin ON vyötärö myös absoluuttisesti kapea, ei pelkästään kapea suhteessa lantioon. Mulla on yksi sellainen kaveri, joka on mua vähän hoikempi, mutta hänen vyötärönsä on kuitenkin paksumpi kuin mun.
Eikä tässä ole mun mielestä ollut nyt kyse siitä, että muita olisi kauheasti arvosteltu, lähinnä on vain todettu, että ilmeisesti muutosta on tapahtunut.
Nykyään tasapaksu vartalo on muotia, näkeehän sen siitä, millaisia naisia näkyy vaikkapa mainoksissa ja tv:ssä. tietenkin poikkeuksiakin on!
ja leveäperäinen, ei se siihen katso. Lantio vain sattuu olemaan leveä luustoltaan. Esim. missikisoissa oli tänä vuonna monen monta päärynänmallista.
On totta, että kauneusihanne on turhan pötkö tällä hetkellä. Eikä se liene terveellinen ihanne nuorille naisille.
ja vyötärökin löytyy. Siksi on ihmeellistä minusta, että haukut muita naisia ja heidän kroppiaan kun SINULLE ei mahdu housut perseestä.
Ehkä vika ei olekaan meissä muissa naisissa vaan sinussa.