Hassuja ruokia joista tykkäsitte lapsena? :)
Meidän äiti paistoi usein kokonaisia silakoita, ja musta oli tosi herkkua syödä ne rapeat pyrstöt... :D (Tykkäisin varmaan vieläkin, mut en viitsi hajun takia itse paistaa koskaan...)
Ja sit tykkäsin pussimuusista ihan hurjasti, se oli aina juhlahetki kun äiti teki pussimuusia eikä tavallista! :) Esim. jouluna, koska en syönyt perunalaatikkoa... :)
Kommentit (108)
ranskanleivän ja jaffan ystävä :)
Raakaa kananmunaa johon sekoitettiin vehnäjauhoa.
hyi oksennus. En tajua miten ollaan saatettu syödä sellasta.
paahtoleipä, voi/margariini, suklaalevite (nutella) ja tuorekurkkuviipaleita.
Tästä minäkin tykkään, mutta tämä viesti on toissapäivältä, jolloin en mielestäni ollu täällä... :D
paahtoleipä, voi/margariini, suklaalevite (nutella) ja tuorekurkkuviipaleita.
Tästä minäkin tykkään, mutta tämä viesti on toissapäivältä, jolloin en mielestäni ollu täällä... :D
Olenkin näemmä vuosi sitten käynyt tämän kirjoittamassa...
Makaronivelli
Sokerikakkutaikuna raakana, pidän edelleen
Välillä piti vatkata pelkkiä munia ja sokeria ja sitten söin sen. Joskus laitoin sitruunaa joukkoon ja hunajaa.
Muuten ei ollut hassuja ruokia varsinaisesti, vaan ihan tavallista ruokaa. Kaikki kelpasi. Paitsi etikkaiset juurekset, niitä inhoan edelleen.
kyllähän tuota näyttää vielä olevan:P
Saako kaupasta vielä Kallen mätitahnaa?
Kyllä sitä on vielä ja tuubikin näyttää kai ihan samalta. Vieläkin yksi herkuistani:-)
Ja siis voita ensin, ja mätitahnaa ei voidella vaan jätetään pötköksi siihen päälle.
Söin mätitahnaa ruisleivällä kun avasin tämän ketjun, enpä arvannut, että se olis täällä mainittuna.
Ei tule kovin outoja mieleen. Olin lapsena perso makealle ja imeskelin sokerinpaloja karkinkorvikkeena.
Tässä oikein ennenvanhasia "ruokia".
Pullamössö ei tietysti varsinaista ruokaa kyllä ole, mutta 70-luvulla ainakin meilläpäin oli tapana, että kotioloissa muserrettiin pullaa kahvin sekaan ja sitten syötiin se lusikalla.
Toinen omituinen tapa oli, että ruisleipää kastettiin siihen liemeen, joka tuli, kun oli läskiä paistettu valurautapannulla. Ai että oli hyvää! :)
hevospuuro.
Minusta kaikkein parasta lapsena oli auringossa lämmennyt ruisleipä jolta voi oli sulanut ja metwursti lämmennyt ja sen kanssa auringon lämmittämää jaffaa. Johtuikohan siitä että oltiin yleensä uimassa kun oli tuollaiset eväät.
tai sit tomaattia uitettiin sokerikupissa.. tai tummaa kaakaota ja sokeria..
sit oli perunamuusissa nakin pätkiä...
mutta me syötiin kaurahiutaleita maidon ja sokerin kanssa ja kutsuttiin sitä letkajenkaksi
tunnettiin penkkivellinä :)
mutta makaronin tilalla oli kuivaa ruisleipää, siihen vielä voita.
Myös kapakalakeitto oli hyvää.
Puista otettiin pihkaa ja pureskeltiin sitä kuin purukumia.
Nauriita ja lanttuja "raaputettiin" makeaksi mössöksi.
laittoi meille vauvana tällaista mössöruokaa, jota tykkäsin kovasti syödä isompanakin. Olen jopa kokannut sitä omalle perheelleni nyt aikuisena:
Muussattuja verilettuja, keitettyjä perunoita, porkkanoita ja kananmunia sekä voita/margariinia sekaisin :D
että kun laittaa lasiin puolet appelsiinimehua ja puolet maitoa, niin saa herkullista juomaa, joka on myös terveellistä. Silloin olikin, mutta nyt yököttää ajatuskin!
Meillä tuo maito-kauraryynimössö oli nimeltään helppokeittoinen, mieheni kotona hevospuuro.
Mä olin pienenä (edelleen, mutta nyt vähän hillitsen) ylimakeanhimoinen. Herkkua oli kaikenlaiset itse sekoitetut taikinasössöt (sokeri-margariini-vehnäjauho-kaneli esimerkiksi). Sekä paahtoleipä, jonkä päälle laitettiin lämpimänä voita ja paksu kerros fariinisokeria sekä ripsaus kanelia.
Meillä syötiin mm.
- Mustikkapöperöä. Siinä oli mustikkaa, talkkunaa, maitoa ja sokeria. Hyvää.
- Talkkunavelliä. Siinä oli ainakin talkkunaa ja piimää, mahtoiko olla muuta? Hyvää.
- Mössöjä kaurahiutaleista, maidosta, sokerista tai kaakaosta ja maidosta.
- Kuivaa makaronia syön vieläkin, välillä siihen tulee himo.
- Juustokurkku oli herkkua, siis monikerroksinen juusto-kurkkuvoileipä, mutta ilman sitä leipää :-D
Ja sitten ensin söin kaakaojauhetta, sen jälkeen vasta maitoa :)
mä tykkäsin lauantaimakkarasta.. yök! en mistään hinnasta suostuisi syömään nyt, kauheaa..
Meillä tuo kaurahiutalemössö oli penkki/kuutamopuuro.
Söin (ja syön vieläkin) kuivaa makaronia,spagettia ja riisiä.Myös raakaa jauhelihaa täytyy aina ennen paistamista suolan kanssa maistaa.
Hyvää oli myös ranskanperunat vanilijapirtelön kanssa.
Isoisäni ohjeen mukaan; kypsää perunaa, raakaa kananmunaa ja jogurttia. Kypsennettiin mikrossa ja herkkua oli!
Pikkuveljen kanssa leivottiin; sokeria, vaniljasokeria ja kanelia sekaisin. Seos lusikoitiin suoraan suuhun.