Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hassuja ruokia joista tykkäsitte lapsena? :)

Vierailija
13.01.2010 |

Meidän äiti paistoi usein kokonaisia silakoita, ja musta oli tosi herkkua syödä ne rapeat pyrstöt... :D (Tykkäisin varmaan vieläkin, mut en viitsi hajun takia itse paistaa koskaan...)

Ja sit tykkäsin pussimuusista ihan hurjasti, se oli aina juhlahetki kun äiti teki pussimuusia eikä tavallista! :) Esim. jouluna, koska en syönyt perunalaatikkoa... :)

Kommentit (108)

Vierailija
21/108 |
13.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli perunavelli, samainen suklaapuuro eli kaakaota mannapuuroon ja leipäressu!

Vierailija
22/108 |
13.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulle semmoista sörssöä, johon tuli puolukoita, sokeria ja jotain jauhoja, olisko ollut ihan vehnäjauhoja.

Nopposperunoita. Äiti teki uunissa puolitettuja uuniperunoita, joista se syötti mulle ruuan päälle herkkupalasia, joiden päällä oli iso nokare voita.

Nuo silakanpyrstöt oli mun herkkua myös, ja lihasta löytyvät rustot myös! :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/108 |
13.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porkkanamuhennos ja perunavelli oli suosittujen ruokien kärjessä.

Myös ruisleipä voideltuna, leikellään neliöiksi lautaselle ja Karjalanpaistilientä päälle :P

Kahvin kanssa sitten pullapitkon palasta jonka päälle vähän margariinia ja juustosiivu.

Vierailija
24/108 |
13.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkäsin myös jätkän penkkivellistä eli siitä kaurahiutalemössöstä.

Vierailija
25/108 |
13.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

puolukoilla. mummo teki, nyt en voisi syödä.

Vierailija
26/108 |
13.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalan silmät oli pakko syödä :D

En nyt muista mikä lihakeitto, mutta siinä kun oli niitä luita niin luiden sisukset piti siskon kanssa aina tonkia ja oli kisa siitä kumpi saa enemmän ja isoimpia luita.

Vehnäjauhoja paljaaltaan suuhun ja sitten yleensä puhallettiin osa pois..tuli sellainen pilvikerros ja kyllä se oli hyvääkin.

Hernekeittoon piti aina laittaa ketsuppia ja paljon ja se itseasiassa on minulla edelleen käytäntö :D

Vierailija
27/108 |
13.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse kalastamiaan ahvenia savupöntössä, johon laittoi katajanoksia. ihana tuoksu ja minkä makuisia ne olikaan..kiitos vaari

Vierailija
28/108 |
13.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me syötiin minuutivelliä, musta se oli ihan sen niminen tuote. Tähän liotettiin näkkileipää. ai ai, mitä herkkua

Toinen, mikä edelleen vois olla hyvää oli jauhemaksakastike, jossa oli porkkanraastetta ja smetanaa. Perunoiden kanssa.

Porkkanatkin oli silloin varmaan parempia, koska muistan miten maksaporkkanan maku oli ihana suolaisen ja makean yhdistelä.

Vierailija
29/108 |
13.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla oli Messilä-nimistä punaista limua tai mehua, en muista oliko hiilihapollista. No kuitenkin, sinne sekaan tykkäsin laittaa maitoa, ja hyvää oli! YÖK!!!

Vierailija
30/108 |
13.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen maitoa ja sokeria. Sitten pudotin sinne edam-juustoa. Ai että oli hyvää kaivella sitä sulaa juustoa sieltä mukin pohjalta ja hörppiä teetä väliin...

Tosin mun teessä ei oo maitoa. :)

Ja sit mä tiskatessa kiroan kun se juuston maitoproteiini tai joku jää tahmaksi lusikkaan eikä meinaa lähteä pois. :D

Vierailija
31/108 |
13.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

1970-luvulla taidettiin syödä paljon lauantaimakkaraa, kun sitä niin moni muistelee.

Eipä ole tullut itse ostettua varmaan kertaakaan.

Meillä Keski-Suomessa kaurahiutale-maito-sokerimössö oli nimeltään "penkkivelli".

Talkkunaa ja kokkelipiimää vedettiin mummolassa, hyvää oli. Ja vesirinkeli-kahvimössö oli hyvää.

Vierailija
32/108 |
13.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

savustetuista naudanluista keitetty lihasoppa. Ihanaa!!! :)

Ja sit kun possua paistettiin isompi pala uunissa ja sen nahka tuli ihanan rapeaksi suorastaan tapeltiin siitä kuka sen sai syödä... :)

Vierailija
33/108 |
13.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

syötiin äidin kanssa ja isä kauhisteli.

Vierailija
34/108 |
13.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyöreässä kulhossa, kumottiin vadille ja sille laitettiin silmät, ja vadelmakiisseliä lautaselle, se oli meidän ranskassa asuneen kotiapulaisen bravyyri, enää tuskin tarjottais.

Vierailija
35/108 |
13.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kainuun perinneruoka on just tuo savuluukeitto.

Vierailija
36/108 |
13.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikattiin pullapitkosta siivuja ja päälle aimo annos oikeaa voita. Olipa hyvää! Eikä oltu ylipainoisia..pihalla juostiin aamusta iltaan, sisällä käytiin vain syömässä.

Vierailija
37/108 |
13.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kainuun perinneruoka on just tuo savuluukeitto.

t. Luusopan syöjä

Vierailija
38/108 |
13.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta me syötiin kaurahiutaleita maidon ja sokerin kanssa ja kutsuttiin sitä letkajenkaksi

Meillä tämä oli penkkipuuroa ;-D Ja niin hyvää oli. Nyt kyllä en voisi syödä.

Vierailija
39/108 |
13.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli vatkattiin lasissa haarukalla muna ja sokeria, sitten vähän jauhoja sekaan ja ah, miten se oli hyvää.

Vierailija
40/108 |
13.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaurahiutaleita ja kylmää maitoa (en muista että ois ikinä laitettu sokeria) NAM.

Muistan edelleen miltä maistui mutta ei ole kyllä mieli tehnyt. Esikoinen juurikin yksi ilta valitti että on vielä nälkä. Vaikka iltapalat yms oli syöty.

Sanoin piruuttani että minun lapsuudessa oli tapana syödä kaurahiutaleita sellaisenaan kylmän maidon kanssa.

Hän pisti heti tuumasta toimeen, totesi että hyvää on mutta maha tulee yllättävän äkkiä täyteen että ensi kerralla pitää ottaa vähemmän :D

Muistan myös että söimme makaroonivelliä ja se oli hyvää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme viisi