Hassuja ruokia joista tykkäsitte lapsena? :)
Meidän äiti paistoi usein kokonaisia silakoita, ja musta oli tosi herkkua syödä ne rapeat pyrstöt... :D (Tykkäisin varmaan vieläkin, mut en viitsi hajun takia itse paistaa koskaan...)
Ja sit tykkäsin pussimuusista ihan hurjasti, se oli aina juhlahetki kun äiti teki pussimuusia eikä tavallista! :) Esim. jouluna, koska en syönyt perunalaatikkoa... :)
Kommentit (108)
Lauantaisin iltaruoka oli myöhään, vasta saunan jälkeen. Ja saunassa käytiin useammassa erässä (isä&pojat, äiti&pienimmät lapset, joten se kesti...). Saunan jälkeen ruokaa odotellessa söin näkkileipää mihin voin päälle ripottelin aromisuolaa. Joskus jopa sinappia voin päälle ja sitten vielä aromisuolaa. Näitä vissiin aina löytyi kaapista.
Tää on tosi ällöttävää, mutta tykkäsin lapsena kanankoipien rustoista. Rouskuttelin niitä onnellisena. Ne oli samalla tavalla herkkupala niin kuin joillekin kanan nahka.
Tykkäsin myös kaurahiutaleet-maito-sokeri-vellistä. Meillä sitä kutsuttiin jätkänvelliksi. Olen syönyt sitä aikuisenakin ja se on edelleen ihanaa, raikasta ja makeaa. Terveyssyistä yritän kuitenkin olla tekemättä sitä.
Äitini oli laiska kokki ja joskus ehkä 1983, kun olin 10-vuotias, hän keksi retkimuona-tyyppiset pusseissa myytävät kuivaruuat, joihin kai lisättiin vain vesi. En muista, minkä merkkinen tai niminen tuote oli, mutta sitä oli ainakin paria erilaista, ja minusta ne mössöt oli tosi hyviä! :D
Karjalanpiirakat ketsupilla oli mun herkkua.
Lämmitetyt sämpylät, joiden välissä oli ketsuppia.
Mikrotettu näkkäri, jonka päällä oli juustoa ja lauantaimakkaraa.
Talkkunajauho piimää sokeria ja mustikoita sokeria maitoa lasten sotkuja. Kermavaahto ja ananas paloja sokeria.
Karjalan paisti liemeen liotettua hapanleipää ja puolukkamanna puuroa itse tehty maitoa päälle. Aitoa kotikaljaa. Suklaamoussea itse tehty. Ennen sai ravintolasta pyttipannun suolakurkut paistetut munat ja suklaa mansikka kakkua.
Vasikan aivot. Tai vasikan maksa, paistettuna, ja siihen oreganoa, sitruunaa, suolaa ja mustapippuria.
Hedelmätäyte kakku päällä oli kiille. Sitten oli rommikakut leivokset. Kuumat rommi glögit.Kuumia toteja. Uunipellillä omenapiirakkaa. Kuumana.
Vierailija kirjoitti:
Tää on tosi ällöttävää, mutta tykkäsin lapsena kanankoipien rustoista. Rouskuttelin niitä onnellisena. Ne oli samalla tavalla herkkupala niin kuin joillekin kanan nahka.
Tykkäsin myös kaurahiutaleet-maito-sokeri-vellistä. Meillä sitä kutsuttiin jätkänvelliksi. Olen syönyt sitä aikuisenakin ja se on edelleen ihanaa, raikasta ja makeaa. Terveyssyistä yritän kuitenkin olla tekemättä sitä.
Jätä siitä jätkänvellistä sokeri pois ja laita hunajaa tilalle niin hups! Se muuttuu terveelliseksi herkuksi.
Leipäressua. Paistettiin voissa kovaksi menneitä leivänkannikoita ja lopuksi laitettiin maitoa sekaan, jotta pehmenivät. Oli hyvää.
Helmivelli. Ne sattumat oli kuin limaisia räkäkokkareita.
Enää en söisi vaikka maksettais.