Kuinka nopeasti pitäisi oppia uusi työ?
Milloin pitäisi osata tehdä itsenäisesti niin ettei juurikaan tarvitse apuja kysellä?
Mietin että olenko todella tyhmä ja hidas oppimaan.
Kyseessä taloushallinnon töistä.
Kommentit (16)
Riippuu tosi paljon työstä.
Joissain töissä tehdään heti itsenäisesti ja toiset vaatii pitkän tehtäväkohtaisen työpaikkakoulutuksen,
Vierailija kirjoitti:
Riippuu tosi paljon työstä.
Joissain töissä tehdään heti itsenäisesti ja toiset vaatii pitkän tehtäväkohtaisen työpaikkakoulutuksen,
No eikö se ollut aloituksessa jo mainittu?
Voitko vähän kuvailla minkälaisesta työstä on kyse. Esim. lentäjäksi opettelu kestää kauan.
Jos olet mennyt suoraa koulunpenkiltä esim. tilitoimistoon on ihan normaalia, että oppiminen kestää. Kirjanpitoa täytyy tehdä aina vähintään ensimmäisen (ten) tilinpäätösten yli, jotta kokonaisuus hahmottuu. Kolmessa vuodessa pitäisi olla jo melko hyvä tekijä.
Vartissa. Puolessa tunnissa jos on johtotehtävä.
Oletkohan siinä työpaikassa josta minä läksin pois? En ole mielestäni tyhmä, enkä hidas, mutta siinä työpaikassa oleminen sai kyllä sellaisen olon aikaan. Läksin pois reilun kuukauden jälkeen.
Noh, kun olin nuori aineenopettaja, kollega sanoi, että neljä vuotta menee. Nyt yli 20 vuoden uran jälkeen apu ja neuvot olisi edelleen usein tarpeen.
Tehtaalla olin muutaman päivän ollut aivan uppo-oudolla ikivanhalla tuotantokoneella opissa kun määrättiin että sinä tulet sitten viikonlopuksi ylitöihin tähän. Luulin ensin että vitsillä heittivät mutta ihan tosissaan olivat.
Tohon ei vain ole mitään yhtä vastausta.
Jos menee vastaavaan työhön kuin mistä on osaaminen ja koulutus ja kokemus ja tutut tietojärjestelmät niin voi olla että osaa suoraan homman ja on valmis heti tekemään työn täysillä.
Sitten on töitä joihin ei ole pohjakoulutusta tai täysin vastaavaa työhistoriaa vaan esimerkiksi työpaikkakoulutetus. Silloin voi mennä pitkäänkin että pääsee samalla tavalla mukavuusalueelle ja osaajaksi kuin työpaikan konkarit.
Pomolta tai työkavereiltahan voi kysyä, että millä aikataululla odotetaan että pärjää itsenäisesti.
Pomoni mielestä kerran kun kertoo niin pitää muistaa sen jälkeen.
Ecerö-linellä kun tun tulee yli, niin on amattimees.
Ihan joka asiassa.
Rajaton itseluottamus ja puutteellinen ammattitaito on maksanut suomalaisille
rakennusyhtiöille, asukkaille ja veronmaksajille miljardeja euroja.
Tein 15v kaupassa töitä, en osaa kaikkea...
Olen ollut raksalla + 20v, en todellakaan osaa kaikkea
Meillä sanotaan että kahdessa vuosessa suunnilleen oppii perusasiat.
Kolmessa kuukaudessa pitäisi osata, jos on pohjakoulutus.