"törkeintä" mitä olette lääkäriltä kuulleet?
Useita päiviä kestäneen, lähes halvaannuttavan migreenikohtauksen jälkeen lähetettä hakemassa; "mene kotiin lepäämään pimeään huoneeseen, johtuu likaisista silmälaseista ja liiasta silmämeikistä"
Kommentit (211)
Todennäköisesti, jos lääkäri ei olisi ärähtänyt, olisit tosiaan joutunut synnyttämään viikon, koska nykyään kätilöt vastustavat kaikin voimin sektioita. Siksi lääkäreiden on pakko olla kätilöille vihaisia, jotta potilaat saisivat sektioita.
t. lääkäri
Lääkäri tuli huoneeseen ja kätilö pyysi häntä vielä vilkaisemaan kohdunsuun tilannetta.
"No ei se kattomisesta mihinkään parane", lääkäri tiuskas, "leikkaukseen vaan".
Aloin väsyneenä ja peloissani itkeä, jolloin lääkäri tuhahti "ei tämä nyt mikään itkun asia ole, ennen vanhaan olisit synnyttänyt viikon".Ei varmaan ollut kamalin kommentti tässä ketjussa, mutta tuossa tilanteessa tökerö kommentti viiltää syvältä.
vanhempien näköinen?
tuo sama lääkäri tokas ultrassa, että "vauvalla on viikkoihin nähden iso pää". Hätäännyin ja hermostuin tietysti valtavasti ja kysyin, mikä syynä voi olla. Lääkäri taas väläytti: "te ihmiset nyt teette itsenne näköisiä lapsia..." (ollaan miehen kanssa pikkasen pulleita)
asioista, mitä toinen ei ole tarkoittanut, esim. lääkärin pahaa tarkoittamattomista kommenteista, on merki vaativasta persoonallisuushäiriöstä eli luonneviasta.
Vaativa persoonallisuushäiriö ja luonnevika eivät ole synonyymeja. Jokainen av-mamma ei sitä ehkä tiedä, mutta lääkärin olettaisi tietävän. Luonnevika on haukkumanimi. Sitä ei löydy ICD-10 koodeista. Huom! Siellä on esillä myös rinnakkaiskoodit, eli kaikki eri nimitykset, millä samaa sairautta/oiretta voidaan kutsua.
Kommentoija ei siis ole lääkäri, kun ei tätä tiedä.
menneeni Mehiläisen päivystykseen virtsatieinfektion vuoksi, siellä oli vastassa joku nuori yleislääkäri, joka kysyi, onko minulla poikaystävää. Kun vastasin myöntävästi, hän katsoi minua todella halveksivasti ja totesi "Et voi tietää, missä poikakaverisi on juossut, sinulla on klamydia". Ei mitään testejä, vaan lääkeresepti käteen, jossa luki "Klamydian hoitoon X antibiootti, X-kertaa päivässä"
Tulin hysteerisesti itkien kotiin ja onneksi älysin mennä seuraavana päivänä mennä YTHS:lle, jossa sain ystävällisen kohtelun. Soitin Mehiläisen johtavalle lääkärille ja valitin ko. lääkäristä, eipä olisi kannattanut. Lääkäri soitti minulle ja oli todella mulkvist puhelimessakin, itkuhan siitä tuli..
ja saadakseen arvostusta perheeltä/sukulaisilta/kavereilta sillä lääkikseen tunnetusti on vaikeaa päästä ja lääkäriksi opiskelun tiedetään yleisesti olevan vaativaa. Edellytyksiä alalle tai sosiaalista älykkyyttä kyseisillä tyypeillä ei välttämättä ole paskaakaan ja sen tosiasian tulevat potilaat tuntevat nahoissaan. Psykologisia testejä pääsykokeissa ei ole, pääsykoe painottuu loogis-matemaattisen osaamisen mittaamiseen.
sitkeän hiivatulehduksen takia. Gynekologi oli hieman hajamielinen vanhempi herra, joka alapäätäni tutkiessaan mumisi: "Se on ihan itseaiheutettua nyt tämä, mmh... Ei sitä ennen ollut tällaista muotia, että näitä karvoja ajeltaisiin, mmmmmh... Niillä karvoilla on kuule tyttö tarkoitus siellä, ja nyt kun sinä olet ajanut ne pois, niin tässä on tulos. Ihan järjetöntä touhua, mmmmh...."
En mä tuosta jaksanu kauheasti pulttia ottaa, mutta oishan se voinut mielipiteensä häpykarvojen tärkeydestä vähän asiakasystävällisemminkin ilmaista. Täytyy kyllä herran kunniaksi myöntää, että olen jälkikäteen itsekin huomannut, että hiiva iskee muhun helpommin, jos pitää posliinia pitkään.
Mutta tämä nyt oli aivan pikkujuttu monien muiden kokemuksiin verrattuna, aivan järkyttäviä kokemuksia monilla!
Kuitenkin ottaen huomioon keskimääräisen av-mamman oman parisuhteen ladun, vuorovaikutustaidot ja ongelmat anopin kanssa, voisin veikata, että reipasta liioittelua ja tulkintaa on monessa jutussa käytetty.
Kuitenkin muuten sosiaali- ja terveysalalle on psykologiset soveltuvuuskokeet. Eivät ne tietenkään kaikkia alalle sopimattomia karsi, mutta pahimmat tapaukset kuitenkin. En voi ymmärtää, kuinka lääkäriksi voi päästä kuka vaan, joka osaa matematiikkaa ja jotain biologiasta. Lääkäriopiskelija kaverini kertoi, että heillä opiskelee mm. skitsofrenikko.
ja saadakseen arvostusta perheeltä/sukulaisilta/kavereilta sillä lääkikseen tunnetusti on vaikeaa päästä ja lääkäriksi opiskelun tiedetään yleisesti olevan vaativaa. Edellytyksiä alalle tai sosiaalista älykkyyttä kyseisillä tyypeillä ei välttämättä ole paskaakaan ja sen tosiasian tulevat potilaat tuntevat nahoissaan. Psykologisia testejä pääsykokeissa ei ole, pääsykoe painottuu loogis-matemaattisen osaamisen mittaamiseen.
ei oikeastaan sanonut mitään, mutta nuorempana menin papaan ja ajan sain vanhalle ukkolääkärille.
Itse siis silloin vielä vetelin kaikki karvat pois ja kun kävin pöydälle makaamaan loksahti lääkärillä suu auki ja silmät suuriksi.. otti näytteen sanomatta mitään, mutta kyllä tuon jälkeen opin etten mieslääkäriä haluatosi ällöö! hyi helkutti. kaikki karvat pois
että joku ihminen trimmaisi alapäätään sitten vähän tai kokonaan?
Mahdat olla melkoinen karvareuhka itse
vähän sosiaalinen, empaattinen jne lääkäri on, kunhan osaa hoitaa asian kuntoon. Osa tässä ketjussa olleista möläytyksistä on kuitenkin niin pahoja juttuja että huh huh... Osa taas sellaisia etten ymmärrä mitä pahaa lääkäri on sanonut. esim. se tapaus jossa lääkäri sanoi toistuvista keskenmenoista jotain tyyliin, paskempi tuuri, joillekin niitä sattuu joillekin ei.
Kun sai tajuuttomuus yms. kohtauksia että jos teillä olisi syöpä olisitte kuollut jo.
Noh,muutaman kuukauden päästä tuosta äiti kuoli syöpään.
Olin parikymppinen tyttö ja silloinen poikaystävä oli kuollut tapaturmaisesti, oltiin asuttu yhdessä ja mä opiskelin.
Menin lääkäriin hakemaan nukahtamislääkkeitä koska en millään saanut unen päästä kiinni. Lääkäri kyseli kaikenlaista, vaikutti tosi kivalta ja mukavalta, kirjoitti lopuksi reseptin. Sitten tulikin ylläri, olin lähdössä pois kun lääkäri kysyi että haluaisinko tienata vähän ylimääräistä? Mä olin ihan että MITÄ? Pyysi mua siivomaan sen kämppää!!
En suostunut ja vielä tänä päivänäkin mietin että oliko kyse tosiaan vain siivoamisesta ja oliko sillä lääkärillä yleensäkin tapana värvätä potilaita töitä tekemään?
Ei välttämättä törkeetä, kai? Mutta todella outoa.
Miten lääkärit jaksaakin olla noin vittumaisia?
On mullakin muutama: Yksi on eräästä hammaskirurgista. Olin hammasleikkauksessa (en ensimmäistä kertaa, mulla on jnkn verran kokemusta tästä) ja jostain syystä mulla oli leikkauksen jälkeen tosi kovat kivut, särkylääke ei auttanut ollenkaan. Kyseisestä paikasta ne antaa aina mukaan semmoisen lapun, että jos esiintyy tätä tai tuota, se pitää kertoa lääkärile, ja yksi niistä asioista on kova kipu. Olin ollut aiemmin paljon rajummassa leikkauksessa, ja olin saanut kivut pysymään hyvin poissa napeilla. Kun menin tikkienpoistoon, kerroin lääkärille särystä, johon hän kielsi valittelemasta turhia (tosi ilkeään sävyyn). Ilmeisesti joku tikki painoi hermoa tms. koska kipu loppui tikkienpoistoon.
Olin murrosikäisenä pitkällisissä tutkimuksissa selkäni ja alaraajojen nivelkipujen takia. Kalliita röntgenkuvia otettiin, ja kävin useampaan kertaan erilaisissa tutkimuksissa. Tuli päivä, jolloin saisin lopullisen diagnoosin, mutta valitettavasti oma lääkärini ei ollutkaan paikalla, vaan tilalla oli joku ihan vieras lääkäri. Tämä lääkäri piti mulle ja vanhemmilleni kauhean puhuttelun siitä, miten mun fysioterapiaa ei voida jatkaa, koska vien määrärahoja, jotka kuuluu sotaveteraaneille. Hän myös diagnosoi selkävaivani rakenneviaksi, vaikka kyseessä oli traumaperäinen vaiva. Oli melko typertynyt olo. Kaikki tutkimukset turhaan, en saanut edes kunnollista diagnoosia!
siitä että jännitän. Muu leikkaussalin henkilökunta oli hiljaa ja tuntuivat vähän kiusaantuneilta.
sitkeän hiivatulehduksen takia. Gynekologi oli hieman hajamielinen vanhempi herra, joka alapäätäni tutkiessaan mumisi: "Se on ihan itseaiheutettua nyt tämä, mmh... Ei sitä ennen ollut tällaista muotia, että näitä karvoja ajeltaisiin, mmmmmh... Niillä karvoilla on kuule tyttö tarkoitus siellä, ja nyt kun sinä olet ajanut ne pois, niin tässä on tulos. Ihan järjetöntä touhua, mmmmh...." En mä tuosta jaksanu kauheasti pulttia ottaa, mutta oishan se voinut mielipiteensä häpykarvojen tärkeydestä vähän asiakasystävällisemminkin ilmaista. Täytyy kyllä herran kunniaksi myöntää, että olen jälkikäteen itsekin huomannut, että hiiva iskee muhun helpommin, jos pitää posliinia pitkään. Mutta tämä nyt oli aivan pikkujuttu monien muiden kokemuksiin verrattuna, aivan järkyttäviä kokemuksia monilla!
nuorelta naisgyneltä. Tosin olin vain pahempia karvoja ajellut kun karvoja kasvoi reisissä asti.
sitkeän hiivatulehduksen takia. Gynekologi oli hieman hajamielinen vanhempi herra, joka alapäätäni tutkiessaan mumisi: "Se on ihan itseaiheutettua nyt tämä, mmh... Ei sitä ennen ollut tällaista muotia, että näitä karvoja ajeltaisiin, mmmmmh... Niillä karvoilla on kuule tyttö tarkoitus siellä, ja nyt kun sinä olet ajanut ne pois, niin tässä on tulos. Ihan järjetöntä touhua, mmmmh...."
En mä tuosta jaksanu kauheasti pulttia ottaa, mutta oishan se voinut mielipiteensä häpykarvojen tärkeydestä vähän asiakasystävällisemminkin ilmaista. Täytyy kyllä herran kunniaksi myöntää, että olen jälkikäteen itsekin huomannut, että hiiva iskee muhun helpommin, jos pitää posliinia pitkään.
Tästä haluan kuule sanoa, että se mitä lääkäri sanoi karvoista ei ole mikään mielipide vaan fakta.
Sektiosta oli aikaa vuosi, kävin masennuksen takia lääkärillä ja kerroin myös vatsavaivoistani. Hän sitten (yleislääkäri kun oli) tutki vatsani, lopuksi jäi tuijottamaan "röllykkääni". Siitä seurasikin sitten vartin innostunut luento siitä, kuinka valtio korvaa nuorelta ihmiseltä ainakin osan leikkauksesta, olenko harkinnut alavatsani leikkauttamista jne. :O Kyllä menin sanattomaksi! Tajuan että ehkä hän tarkoitti vain hyvää mutta kun en itse sanallakaan tuonut esille sitä, että sektio+jäljet siitä olisivat jotenkin erityisesti mielessäni.
yritimme vauvaa, olimme yrittäneet jo tovin (reilusti 8kk) ja mulla hyppeli kierrot 11-88 päivän välillä. Joka kerta kun vuotoa ei kuulunut jouduin paikalliseen neuvolaan lääkärille hakemaan Terolut-kuuria. Koskaan hän ei innostunut ajatuksesta että tekisi ultran selvittääkseen syyn, miksi kierrot heittelee.
Oli Tammikuu, olin odottanut vuotoa jo useamman viikon, kierto huiteli jossain 50-60 tienoilla ja valitin tälle lääkärille että alamaha on todella arka ja etenkin toispuoleisesti, lääkärini -ilmeisesti kyllästyneenä värkkiini jonka näki jo ties kuinka monetta kertaa- tokaisi "sä oot vaan jouluna syöny niin paljon, et paska siellä suolessa kiertää".
Kyseinen lääkäri ei enää koskaan nähnyt värkkiäni, hommauduin yksityiselle, jossa heti tehtiin ultra ja löytyi polykystiset munasarjat.
"Eli ei se lääkäri ainakaan vielä väärässä ole ollut."
Ei ole kysymys siitä onko lääkäri oikeassa vai ei. Kysymys on siitä, että "luonnevika" on loukkaava termi. Eläinlääkärit käyttävät sitä niiden eläimien kohdalla, jotka lopetetaan toivottomina tapauksina aggressiivisuuden vuoksi. "Luonnevikaa" ei löydy ihmisten tautiluokituksesta, joten lääkäri olisi voinut valita jonkin ihmismäisen termin, sillä oli kuitenkin ihmisen kanssa tekemisissä.
Mikä tätä kommentoijaa riivaa? Lääkäri itsekin, kenties?