Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ihmiset odottaa, että toiset olisivat valmiita työskentelemään ilmaiseksi?

Vierailija
11.01.2010 |

Olen tehnyt sivutyönä hommia matkaoppaana ja matkanjohtajana. Yllättävän usein kohtaan tilanteita, joissa ihmiset odottavat, että työskentelisin ilmaiseksi. Miksi?

Esimerkiksi yhdessä tapauksessa suunnittelin erään kaupunginosan kävelyopastuskierroksen ja toteutin sen. Palkkani maksoi osaksi kaupunki, osaksi kaupunginosayhdistys. Opastusta oli kuuntelemassa paikallisen alakoulun rehtori, joka innokkaana tuli selittämään, miten hienoa kotiseutukasvatusta olisi, jos tulisin heidän koulun oppilaille vetämään kierroksen. Olin kuulemma löytänyt tarinoita, jotka ihan uudella tavalla nostivat lähiseudun arvoa ja mielenkiintoa hänen silmissään.

Siinä sitten pitkä tovi keskusteltiin. Kyllä 1.-2.-luokkalaisille voidaan tehdä lyhyempi kierros. Kyllä, paras koko ryhmälle olisi se, että kukin luokka tulisi omalle kierrokselleen. Koulussa oli 12 luokkaa, eli 2 työpäivää olisi tuohon minulta mennyt. Olin iloinen, että näin hienosti tuli monta työtilaisuutta.

Sitten sanoin, että rehtori voi ottaa yhteyttä minua välittävään yritykseen ja sopia taksoista sen kanssa. Rehtori meni ihan hölmistyneeksi. Ei heillä olisi varaa maksaa minun työstäni palkkaa. Kouluruoat voisivat vaivanpalkaksi tarjota. Eli 2x60 senttiä kahden päivän työskentelystä?! Sanoin, että varmaan rehtorikaan ei työskentele ruokapalkalla.

Yksi tuttavani toimii järjestössä, joka päätti järjestää kevätretken. Tuttava soitti minulle tuohtuneena, että hän oli soittanut paikalliseen matkatoimistoon ja pyytänyt tarjousta päivän ryhmäretkestä lähiseudulle. Hän oli pöyristynyt saamastaan tarjouksesta ja pyysi minulta hinta-arviota.

Mietin muutaman tunnin ja esitin tarjoukseni. Kaveri meni ihan hiljaiseksi. Tarjoukseni oli kuulemma sama kuin ko. firmalla. Että miten voi maksaa päivän retki niin paljon (30 euroa/nenä).

Selitin: minun päiväpalkkani oppaana, järjestely- ja puhelinkulut, retkikohteiden pääsymaksut, lounas, kahvit, jne. Ja jotain pitäisi jäädä viivan allekin.

Ei syntynyt kauppoja. Olisi ilmaiseksi pitänyt saada.

Kohtaan vastaavanlaisia tilanteita tosi usein. Kun kysyn, olisiko tiedustelija itse valmis tekemään töitä palkatta. Syntyy usein vaivautunut hiljaisuus.

Kommentit (81)

Vierailija
41/81 |
11.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmiset luulee, että minä olen suorastaan iloinen jos saan mahdollisuuden hoitaa kyseiseltä alueelta tulleitten ihmisten asioita virastoissa, kulettaa heitä ympäriinsä, auttaa kaiken maailman asioissa ja tulkata tietenkin.

Jep, jep.

Vierailija
42/81 |
11.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuttavaperheen äiti pyysi aina iloisesti minua ottamaan yhden tai kaikki kolme lastaan minulle hoitoon - enhän muutenkaan päässyt juhlimaan-leffaan-ostoksille-mitä milloinkin, kun olin yksin lapsen kanssa.

Tätä jatkui pari vuotta. Sitten toinen tuttavamme sattui pyytämään samaiselta äidiltä, josko heidän (silloin jo 10-vuotias!) lapsi voisi tulla pariksi tunniksi heille illalla, kun kävisivät leffassa.

Nainen sai hepulin ja ilmoitti kolmessa lapsessaan olevan tarpeeksi tekemistä ilman että joku kolmas kersa tulee siihen hänen huolekseen.

Myös minä lopetin ko rouvan lasten perään katsomisen.

Ts tutuissakin on tällaisia pässinpäitä, jotka eivät ymmärrä vastavuoroisuuden päälle.

Mutta alkuperäiseen kysymykseen: täysin älytön asetelma. Ja halventavaa kuvitella, että vain sen vuoksi, että kysyjä on rehtori jossain paikallisessa koulussa, hänelle pitäisi tehdä ilmaiseksi työtä. EI TIETENKÄÄN!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/81 |
11.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun on kosmetologi.. Ilmasiksi pitäisi värjätä kavereiden ripset ja kulmat (mun omilla aineilla tietenkin) parhaassa tapauksessa kahvittaa vielä ystävät siinä samassa. Tai tehdä jalkahoito kahvituksen yhteydessä (mun omilla aineilla tietenkin) ilmasiksi. Ja oikeesti tuntuu, että mua pidetään kauheena raha-ahneena kun haluan siitä korvausta. Mutta oikeesti MIKSI ihmeessä mun pitäisi kaiket illat tehdä ilmasiksi omilla aineillani (eli tappiolle jäisin) kaikille kaiken maailman hoitoja???? Se on oikeesti todella ärsyttävää kun pidetään raha-ahneena ym. mutta vaikka kaverit meikkaileekin toisiaan ja auttaa hiusten värjäilyissä toisiaan jne. mutta mun pitäis oikeesti tehdä kaikki ilmasiksi?? Ja jos ollaan tyttöporukalla lähdössä ulos niin joka helvetin kerta mun pitäis tehdä sille silmämeikki, toista auttaa rajauksissa ja kolmannelle kertoa, mikä luomiväri sopisi jne. Niin tosi kiva ilta minulla...

Sori nyt tämä vuodatus ja kyllä jeesaan myös ystäviäni jos tiedän saavani heiltä vastaisuudessa apua jos tarvitsen. Mutta monesti kun se menee niin, että pyydetään apua myös kaverin kaverille jne.

Vierailija
44/81 |
11.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan alla oleva opettaja? Ihmeellistä porukkaa, täytyy sanoa, jos opettajatkin ja rehtorit ovat sitä mieltä, että vain heidän työnsä on palkan arvoista, muut tehköön työtä heille siitä riemusta, että heitä on pyydetty. Tuota - mielestäni todellakin hävytöntä ajattelua.

minusta koulut ja järjestöt ovat vähän eriasia kuin jos joku yritys yrittäisi saada sinut tekemään ilmaiseksi hommia.

Vierailija
45/81 |
11.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko olet tosi kaasussa tai muuten vain sävellät tekstiäsi...

valmist tekemään juuri mitään ihan vain hyväntekeväisyyttään. Itse olen tehnyt toista kymmenta vuotta oman alan työtäni ilmiseksi satunnaisesti, milloi koulun,urheiluseiran tai kotisutuyhdistyksen ( johon en edes kuulu ) hyväksi. juuri ap kaltaisa tilaisuuksi olen suunnitellut ja touttanut lähikoululle pyynnötä bvaikka itselläni ei ole ko koulusssa käyviä lapsia. Ja kyllä niiin naivisti ajattelen , että tekmällä joskus itse " hyvää " niin saan joskus myös nauttia toisen jakamasta ilosta. Tosi on, että viimeist 10 - vuotta olen kyllä ollut antaja osapuoli. Talkootyöhön ei tunnu kukaan enää lähtevät. Olen myös yrittäjä ja laskutan yrityksiltä joilla tiedän olevan varaa. Mutta miksien tarjoisi elämyspäibiä esin asuialueellani myös niille lapsille / asukkaille joilla ei ole varaa osallitua tänäpäivinä tolkuttomiin nouseviin harrastemaksuihin. Ap tapauksessa , tosiaan monelta mummolta jää kyllä kotiseutuukierrokselle lähtemättä jos hinta on 30 e.

Vierailija
46/81 |
11.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n sijasta olisin ehkä tehnytkin maksutta tuon opastuksen, sillä se olisi ollut hyvä tilaisuus markkinoida palvelujani. Olisit ehkäpä saanut oman nimesi kaikkien lasten vanhempien tietoon ja tieto osaamisesta olisi levinnyt.

Jos jotain antaa, jotain aina saa.

Vierailija
47/81 |
11.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n sijasta olisin ehkä tehnytkin maksutta tuon opastuksen, sillä se olisi ollut hyvä tilaisuus markkinoida palvelujani. Olisit ehkäpä saanut oman nimesi kaikkien lasten vanhempien tietoon ja tieto osaamisesta olisi levinnyt.

Kerrotko, että mitä esim. minä kosmetologina saan jos omalla kustannuksella oikeasti tekisin kaikki pyydetyt hoidot ystävilleni? Minulle ei jäisi ensinnäkään yhtään vapaa-aikaa ja toisekseen aineet ja välineet ovat kalliita... Pakko se raja on vetää johonkin, joo äidilleni teen kyllä ihan ilmasiksi, mutta missä menisi raja muiden sukulaisten ja ystävien kesken?

Saisin oikeasti kaikki illat istua ja tehdä yhdelle sitä ja toiselle tätä..

Vierailija
48/81 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltapäiväkerhon 100 euroa voi lopettaa kun meille voi kipaisra "leikkimään" eli lojumaan joka iltapäivä 4 tunniksi ja syömään välipalan.

Sitten ollaan nokka norsunveellä ja käsketään kiusaamaan omaa lastani jos meille ei saakaan tulla ilmaiseen iltapäivähoitoon.

Kokemusta on sellaisestakin, että kun en suotunut joka iltapäivä ottamaan meille lapseni koulukaveria, lastani ei kutsuttu tämän kaverin synttäreille.

minun ilomielin hoitavan heidänkin lapsiaan vapaa-aikanani. Kuvittelevat, ettei siinä ole mitään lisätyötä, jos heidän pari alle kouluikäistä lastaan pyörii jaloissa omieni lisäksi...

Myöskään aikarajoista ei tarvitse välittää, koska minähän olen kuitenkin kotona ja laitan varmasti ruuan heidänkin lapsilleen. Ilmaiseksi tietenkin!

Vierailija
49/81 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin voinut vielä ymmärtää, jos mainitsemani rehtori olisi pyytänyt minulta yhtä tunnin tai kahden opastusta ilmaiseksi. Mutta hän oikeasti pyysi minua tekemään kouluruokapalkalla kaksi työpäivää opastuksia! Opastusten lisäksi teen muitakin töitä, ei minulla ole mahdollisuus irrottautua niistä kahdeksi arkipäiväksi ihan vaan hyväähyvyyttäni hyväntekeväisyyttä harjoittamaan.

Sama tuo tuttavani yhdistyksen retki, se olisi ollut kokopäivän reissu paikkakunnalle, jota en edes niin hyvin tunne. Olisi mennyt 2-3 päivää retken järjestelyihin, historiaan ja muihin asioihin perehtymiseen. Olen tuolle yhdistykselle yhden 2 tunnin opastuskierroksen ilmaiseksi pitänyt minulle tutussa kohteessa. Nyt vaadittiin vähintään 3 päivän työtä ilmaiseksi!

Eli kun annat pikkusormen, viedään koko käsi.

Sanoin tuttavalle, että mitä jos hän järjestelisi yhdistyksen retken (varaisi bussin, lounas- ja kahvipaikan, soittaisi ryhmävaraukset matkakohteisiin, hankkisi kartan), niin minä voisin sitten tulla matkanjohtajaksi. Tähän tuttava totesi, että ei hän sellaiseen ryhdy, siinähän on kamala vaiva. Siis täh? Minun pitäisi ilmaiseksi ryhtyä, mutta hän ei viitsi vaivautua. Tehköön muut.

Olen kyllä tehnyt hyväntekeväisyytenä satunnaisia opastuksia, ystäville, tutuille, joskus jollekin yhdistyksellekin. Olen uhrannut tuntikausia tuttavien auttamiseen, että ovat saaneet kieliopinnot tutkinnoissaan läpi. Olen tehnyt ilmaiseksi lopputöiden tiivistelmien käännöksiä. Eipä ole juurikaan tullut vastapalveluksia...

Vierailija
50/81 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka AP pitäisi kuinka hienon museo (tai muun) kierroksen, ei siitä kieli pitkällä kannata odottaa uusia tilauksia. Museokierrokset ei varmaankaan ole niitä käytetyimpiä palveluita. Ja jos AP kerran tekee ilmaiseksi kierroksen, odotetaan hänen tekevän se toistekin.

Vierailija
51/81 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

valmist tekemään juuri mitään ihan vain hyväntekeväisyyttään. Itse olen tehnyt toista kymmenta vuotta oman alan työtäni ilmiseksi satunnaisesti, milloi koulun,urheiluseiran tai kotisutuyhdistyksen ( johon en edes kuulu ) hyväksi. juuri ap kaltaisa tilaisuuksi olen suunnitellut ja touttanut lähikoululle pyynnötä bvaikka itselläni ei ole ko koulusssa käyviä lapsia. Ja kyllä niiin naivisti ajattelen , että tekmällä joskus itse " hyvää " niin saan joskus myös nauttia toisen jakamasta ilosta. Tosi on, että viimeist 10 - vuotta olen kyllä ollut antaja osapuoli. Talkootyöhön ei tunnu kukaan enää lähtevät. Olen myös yrittäjä ja laskutan yrityksiltä joilla tiedän olevan varaa. Mutta miksien tarjoisi elämyspäibiä esin asuialueellani myös niille lapsille / asukkaille joilla ei ole varaa osallitua tänäpäivinä tolkuttomiin nouseviin harrastemaksuihin. Ap tapauksessa , tosiaan monelta mummolta jää kyllä kotiseutuukierrokselle lähtemättä jos hinta on 30 e.

jolla käy ehkä kerran elämässä, mutta AP:n pitäisi ilmaiseksi sadoille mummoille järjestää kierroksia ja kuluttaa siihen päiviä?

Vierailija
52/81 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ikävä kyllä jatkuvasti tulee näitä "voitko viikonloppuna avittaa yhessä pikku hommassa- pyyntöjä", jotka sitten kestääki koko viikonlopun. Nykyään mies alkaa heti puhumaan palkasta, jos kyseessä joku joka ei kuulu perheeseen. Perheeseen lasketaan kuuluvaksi minun ja mieheni vanhemmat ja sisarukset perheineen.

Kerran yksi tuttu pyysi miestäni tekemään remonttia heidän vasta ostettuun omakotitaloon josta pistettiin uusiksi kaikki, esim. seiniä siirrettiin, ikkunat uusittiin jne. Ja ilmaiseksi olisi pitänyt tehdä tämä "pikku homma", puhutaan siis kuukausien työstä.

Vierailija
53/81 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuttavat ja sukulaiset joilla ei ole autoa, soittelevat ja pyytävät kuskailemaan milloin minnekin "koska olen vain päivät pitkät kotona eikä minulla ole muutakaan tekemistä". Aina en kyllä suostukaan. Sitten loukkaantuvat.

pitäisi lapset pakata mukaan ja lähteä kyytimään jonnekin tai kerrankin yksi kaverini pyysi 'kun ei itse kerkeä millään mennä' että menisin neuvottelemaan hänen isänsä 60 v. juhlien pitopaikan catering-yrityksen kanssa sopivan diilin (minulla on työtaustaa juhlien järjestämisestä ja tapahtumista)

Ihmiset eivät oikeasti tunnu ymmärtävän että kolmen lapsen kanssa kotiäitinä olo ja koko talouden pyörittäminen ei ole lomaa.

Vierailija
54/81 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tapahtuu niin, että miehen sisko (yh) tuo aina lapsensa meille hoitoon, jotta hän saa vapaata kun käy töissä ja on yh... Ja, koska minä olen kotona vielä lasten kanssa (mieheni töissä) niin minähän en tarvitse edes vapaata, koska olen vaan päivät kotona. Olisihan se yhteinen aika miehenkin kanssa ihan kivaa ilman, että sukulaisten lapset pyörivät jaloissa...

Vierailija
55/81 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mua mietitytti ton puutarhurin väite, ettei mitään saisi keskustella ilman rahaa. Mäkin kun pihaa juuri laitan ja suunnittelen (ok, siis en nyt talvella, mutta jatkan taas keväällä), niin voisin selittää sitä esitellessäni, että tuohon olen miettinyt tuota tai tuota vaihtoehtoa ja samalla kysäistä, että kumpi hänen mielestään on parempi? Nyt täytyy muistaa, ettei enää koskaan puhu mistään hoitotyöhön liittyvästä sairaanhoitajien kanssa, puutarhaan liittyvistä puutarhurin jne. koska jokaisesta heidän kommentistaan tähän keskusteluun pitää maksaa parikymppiä.

Vai pitäisköhän niiden ammattilaistenkin miettiä joku raja tohon ilmaisen työn ja normaalin keskustelun välille? No, onneksi en tunne kuin yhtään puutarhuria. Sen sijaan naapurin harrastaja vastaisi tuohon kysymykseeni, vaikka en sitä esittäisikään. Joskus noudatan hänen neuvojaan, joskus en. Mielipiteitä on silti kiva kuulla.

Vierailija
56/81 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai olen neuvonut ihmisiä ilmaiseksi kun kysytty asia tulee vastaan, mutta tarkoitinkin sellaista että varsinaisesti kutsutaan kylään kun ollaan pihaa perustamassa ja pitäis sitten ilmaiseksi laatia melkein koko pihasuunnitelma ainakin suullisesti. Olen käynyt myös tekemässä istutuksia malliksi mutta usein eivät ihmiset ymmärrä miksi en sitten mielelläni istuttaisi harrastuksena kaikkia kahtasataa aitatainta.

Vierailija
57/81 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona sen sijaan tykkään kovastikin toteuttaa kondistaitojani. Arvatkaa moniinko juhliin ja kissanristiäisiin minua on pyydetty leipomaan ilmaiseksi? Jotkut ovat olettaneet minun kustantavan aineetkin, osa maksaa aineet, mutta työstä ei mitään. Noh, joku maksaa esim 30 euroa täytekakusta, jonka aineet ovat maksaneet 20e ja aikaa sen tekemiseen meni 4h.

Periaatteessa pimeenä en halua tehdäkään, mutta joskus ottaa kupoliin se että ihmiset kuvittelevat että pyöräytän neljän lapsen kanssa kakut ja leivonnaiset heille siinä sivussa. Mitään vastapalvelusta ei koskaan ole tarjottu. Esim että voisin vaikka katsoa lapsiasi illan, jos leipoisit meille, koska en itse osaa leipomispuolta.

Vierailija
58/81 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

..minun oletettiin voivan ottaa vapaata palkkatyöstäni matkustaakseni omalla kustannuksellani maan toiseen ääreen esittelemään kirjaani ilmaiseksi. Siis ei niin, että työstäni olis maksettu. Vaan niin, että minun olisi pitänyt maksaa siitä että teen työni. En tietenkään voinut suostua moiseen - ei yksinkertaisesti ollut varaa, eikä vapaan ottaminen vakituisesta työstäkään ihan noin vain käy. Tämäkin pyytäjä unohti, että illa pidettävää tunnin esitystä varten minun olisi pitänyt istua käytännössä koko työpäivä junassa.

Ja ei, myöskään kirjasta saamani palkkiorahat eivät antaneet mahdollisuutta moiseen. Palkkio vastasi kahden viikon palkkaa normaalityöstäni, vaikka kirjan työstämiseen meni puolisen vuotta (olin mielestäni nopea).

Vierailija
59/81 |
11.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä olen tehnyt töitä järjestöille ilmaiseksi ja olen käynyt mm. yliopistolla luennoimasta alastani ihan puoli-ilmaiseksi.

Se on sellaista ns. yhteisön palvelemista.

Vierailija
60/81 |
11.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joutuu jatkuvasti asentelemaan kavereille ohjelmia, koneita uusiksi, virusten etsintää, langattoman verkon asennusta yms.

Eikä puhettakaan, että siitä mitään annettaisi vaivan palkaksi!