Miksi ihmiset odottaa, että toiset olisivat valmiita työskentelemään ilmaiseksi?
Olen tehnyt sivutyönä hommia matkaoppaana ja matkanjohtajana. Yllättävän usein kohtaan tilanteita, joissa ihmiset odottavat, että työskentelisin ilmaiseksi. Miksi?
Esimerkiksi yhdessä tapauksessa suunnittelin erään kaupunginosan kävelyopastuskierroksen ja toteutin sen. Palkkani maksoi osaksi kaupunki, osaksi kaupunginosayhdistys. Opastusta oli kuuntelemassa paikallisen alakoulun rehtori, joka innokkaana tuli selittämään, miten hienoa kotiseutukasvatusta olisi, jos tulisin heidän koulun oppilaille vetämään kierroksen. Olin kuulemma löytänyt tarinoita, jotka ihan uudella tavalla nostivat lähiseudun arvoa ja mielenkiintoa hänen silmissään.
Siinä sitten pitkä tovi keskusteltiin. Kyllä 1.-2.-luokkalaisille voidaan tehdä lyhyempi kierros. Kyllä, paras koko ryhmälle olisi se, että kukin luokka tulisi omalle kierrokselleen. Koulussa oli 12 luokkaa, eli 2 työpäivää olisi tuohon minulta mennyt. Olin iloinen, että näin hienosti tuli monta työtilaisuutta.
Sitten sanoin, että rehtori voi ottaa yhteyttä minua välittävään yritykseen ja sopia taksoista sen kanssa. Rehtori meni ihan hölmistyneeksi. Ei heillä olisi varaa maksaa minun työstäni palkkaa. Kouluruoat voisivat vaivanpalkaksi tarjota. Eli 2x60 senttiä kahden päivän työskentelystä?! Sanoin, että varmaan rehtorikaan ei työskentele ruokapalkalla.
Yksi tuttavani toimii järjestössä, joka päätti järjestää kevätretken. Tuttava soitti minulle tuohtuneena, että hän oli soittanut paikalliseen matkatoimistoon ja pyytänyt tarjousta päivän ryhmäretkestä lähiseudulle. Hän oli pöyristynyt saamastaan tarjouksesta ja pyysi minulta hinta-arviota.
Mietin muutaman tunnin ja esitin tarjoukseni. Kaveri meni ihan hiljaiseksi. Tarjoukseni oli kuulemma sama kuin ko. firmalla. Että miten voi maksaa päivän retki niin paljon (30 euroa/nenä).
Selitin: minun päiväpalkkani oppaana, järjestely- ja puhelinkulut, retkikohteiden pääsymaksut, lounas, kahvit, jne. Ja jotain pitäisi jäädä viivan allekin.
Ei syntynyt kauppoja. Olisi ilmaiseksi pitänyt saada.
Kohtaan vastaavanlaisia tilanteita tosi usein. Kun kysyn, olisiko tiedustelija itse valmis tekemään töitä palkatta. Syntyy usein vaivautunut hiljaisuus.
Kommentit (81)
ja hänelle soitetaan työasioissa lähes mihin kellonaikaan tahansa, riippumatta siitä onko arki tai pyhä. Mitään lisäpalkkaa hän ei puhelinneuvonnasta saa normaalin kuukausipalkan lisäksi. Ei kyllä ole asiasta koskaan valittanutkaan.
kun yrittäjä on uskovainen, niin joidenkin mielestä hänen pitäisi sillä perusteella tehdä työtä palveluammatissaan yrittäjäni ilmaiseksi. jostain on kuitenkin leipäkin tienattava.
kun yrittäjä on uskovainen, niin joidenkin mielestä hänen pitäisi sillä perusteella tehdä työtä palveluammatissaan yrittäjäni ilmaiseksi. jostain on kuitenkin leipäkin tienattava.
Jos mahdollista, kannattaa aina tehdä itse. Tai korjauttamisen/pesettämisen sijasta ostaa uusi. Työvoima on yksinkertaisesti liian kallista. No, nythän täältä ajetaan alas teollisuus, ja palvelutkin siinä missä voidaan.
ehkä ette tee kyllin selväksi, että autatte mutta se sitten maksaa.
Jos olisitte sen jossakin vaiheessa selkeästi sanoneet, ei tuommoisia tilanteita kyllä tulisi.
Jos kysyjänä olisi esim. ap:n lapsen luokan opettaja ja ap sitten ehkä talkootyönä pitäisi kierroksen luokalle. Samalla tavalla kuin meidän taitoluisteluseuramme käy siivoamassa jäähallia SM-liigapelien jälkeen, koska seura saa siitä rahaa.
Mielestäni on täysin eri asia vaatia tuollainen työ ap:lta edes ilman mitään kytköstä kouluun.
Kyllä, minunkin lääkäriystäväni soittaa reseptejä tuttujen lasten korvatulehduksiin ja kadonneisiin Atarax-resepteihin. Nämä ovat kuitenkin ystävänpalveluksia, vaikka varmaan joskus vähän sillä rajalla. Muuta ei siis joku tuntematon kadun tallaaja soittele kirjoittelemaan reseptejä - kyllä ne kuitenkin tuttuja ovat.
Kyllä meillä lasten koulussa järjestetään esim. teatterireissuja niin, että vanhemmat maksavat esim. 3 euroa per lapsi. Varmaan tässä palveluntarjoaja tulee jonkin verran vastaan tai koulun määrärahoista kompensoidaan maksua.
Mutta matkailualla olleena, epäilen, että noihin kierroksiin esim. paikkakunnan matkailutoimisto (matkailuneuvonta, matkailupalvelu tms.) ostaa ap:n työpanoksen ja järjestää vaikka tarvittavat kyydit bussikierroksissa ja ottaa sitten kierroksesta jonkin hinnan, joka lienee aika omakustanteinen, koska usein ko. organisaatiot ovat voittoa tuottamattomia. Tästä paketista voi varmasti koulu neuvotella suoraan järjestävän organisaation kanssa - varsinkin kun usein on kyse kaupungin organisaatiosta.
tuttavat ja sukulaiset joilla ei ole autoa, soittelevat ja pyytävät kuskailemaan milloin minnekin "koska olen vain päivät pitkät kotona eikä minulla ole muutakaan tekemistä". Aina en kyllä suostukaan. Sitten loukkaantuvat.
en voi muuta sanoa. Jos on hyvä/ tietää jostain on kohteliasta auttaa ja kuulkaa ihan ilmaiseksi ystäviä. On olemassa sellainen käsite kuin lähimmäisen auttaminen. Meidän perheen molemmat aikuiset ovat kysyttyjä auttamaan ja vaikka käyttämällämme ajalla saisimmekin tehtyä rahaa, on paljon tärkeämpää auttaa apua tarvitsevaa, kuin tienata rahaa.
Jokainen tietty vetää rajansa, mutta että ei saisi edes kysyä neuvoa, niin ollaanpa sitä ylpeitä/ahneita. Sen nyt ymmärrän, ettei mitään isompia esim laatoitusurakoita teeteä laatoitusmiehellä työaikaan. Kyllä perheemme mies on mielellään useita päiviä käynyt lähisukulaisen taloa ollut rakentamassa. Eikö kukaan muu tunne enää auttamisen iloa, vaan pitää saada RAHAA???
Mies tekee ilmaiseksi kaikenlaista:
laiskoille naapureillemme talonmiehentöitä, käy muilla talkoissa, koska on keskivertoammattimiehen veroinen monessa hommassa, auttaa tietokonehommissa, vetää urheiluseuran treenejä ja opastaa vieläpä oman ammatinsa asioissa. Arvostan todella suuresti, en voi muuta sanoa.
Kyllä perheemme mies on mielellään useita päiviä käynyt lähisukulaisen taloa ollut rakentamassa.
laiskoille naapureillemme talonmiehentöitä, käy muilla talkoissa, koska on keskivertoammattimiehen veroinen monessa hommassa, auttaa tietokonehommissa, vetää urheiluseuran treenejä ja opastaa vieläpä oman ammatinsa asioissa. Arvostan todella suuresti, en voi muuta sanoa.
ei taida viihtyä kotona.
Ja siksi juuri sinun kaltaisillesi haluaakin ihan spontaanisti joskus tarjota osaamisiaan ilmaiseksi, vaikka kuinka pyristelisit vastaan. Voi, kunpa sinunlaisiasi olisi enemmän:
Kuten tuossa aiemmin kerroin, minulla ei ole antaa vaihtarina mitään palvelua, mutta juuri sen takia en ikinä kehtaisi edes olettaa kenenkään tekevän mitään ilmaiseksi - aina tarjoan taksan mukaan maksun ja mieluummin sen maksankin kuin jään kiitollisuudenvelkaan. -30-
[/quote]
mistäs lähtien joku tuntemattoman koulun tuntematon rehtori, joka on sattunut osumaan jonkun hänelle tuiki tuntemattoman oppaan opastukselle on ystävä, jota kuuluu auttaa?
Outoa.
en voi muuta sanoa. Jos on hyvä/ tietää jostain on kohteliasta auttaa ja kuulkaa ihan ilmaiseksi ystäviä. On olemassa sellainen käsite kuin lähimmäisen auttaminen. Meidän perheen molemmat aikuiset ovat kysyttyjä auttamaan ja vaikka käyttämällämme ajalla saisimmekin tehtyä rahaa, on paljon tärkeämpää auttaa apua tarvitsevaa, kuin tienata rahaa. Jokainen tietty vetää rajansa, mutta että ei saisi edes kysyä neuvoa, niin ollaanpa sitä ylpeitä/ahneita. Sen nyt ymmärrän, ettei mitään isompia esim laatoitusurakoita teeteä laatoitusmiehellä työaikaan. Kyllä perheemme mies on mielellään useita päiviä käynyt lähisukulaisen taloa ollut rakentamassa. Eikö kukaan muu tunne enää auttamisen iloa, vaan pitää saada RAHAA??? Mies tekee ilmaiseksi kaikenlaista: laiskoille naapureillemme talonmiehentöitä, käy muilla talkoissa, koska on keskivertoammattimiehen veroinen monessa hommassa, auttaa tietokonehommissa, vetää urheiluseuran treenejä ja opastaa vieläpä oman ammatinsa asioissa. Arvostan todella suuresti, en voi muuta sanoa.
kadonnut. Kyllähän läheisiä tulee autettua ihan vaan saadakseen hyvä mieli. En minä laske askeleita, mutta tietysti sitten nyppii, jos vastapalveluksen saaminen onkin mahdotonta. Voin auttaa 100-kertaa, mutta sen kerran, kun tarvin apua itse, oletan sitä saavani.
Meillä tuli tästä karvas kokemus, kun miehellä on hyvä kaveri, jota mies on 15 vuotta auttanut pyyteettä. Siis mies on antanut apua, joka liittyy miehen ammattitaitoon. Ekan kerran tuli vasta-avun tarve, kun piti saada kylppäri laatoitettua ja asiasta sovittiin jo paljon ennen remonttia. Sitten kuvioihin tuli uusi naisystävä, joka alkoikin käyttäytyä siihen malliin, ettei hänen miestään voi hyväksikäyttää. Tää nynnerömies ei vissiin oikein osannut selittää, mistä kyse ja meillä keitti ihan täysin. Yksi ainoa kylppärilaatoitus vastaan se, että mies on tehnyt tämän kaverin eteen työtunneissa moninkertaiset suoritukset, antanut taloudellista apua jopa työttömyysvuosina jne. Kyllä tuli paska olo.
minun ilomielin hoitavan heidänkin lapsiaan vapaa-aikanani. Kuvittelevat, ettei siinä ole mitään lisätyötä, jos heidän pari alle kouluikäistä lastaan pyörii jaloissa omieni lisäksi...
Myöskään aikarajoista ei tarvitse välittää, koska minähän olen kuitenkin kotona ja laitan varmasti ruuan heidänkin lapsilleen. Ilmaiseksi tietenkin!
tehdään jotain "vain saadakseen itselleen hyvä mieli" niin ei silloin odoteta minkäänlaisia vastapalveluksia, ei rahan eikä vasta-avun muodossa. Koska kuitenkin kukaan ei tee mitään puhtaasti epäitsekkäistä syistä, niin kannattaa katkeroitumisen välttämiseksi puhua vastapalvelusoletuksesta jo etukäteen, koska yleensä ihmiset ottavat niin paljon kuin niille annetaan.
Kyllä perheemme mies on mielellään useita päiviä käynyt lähisukulaisen taloa ollut rakentamassa.
laiskoille naapureillemme talonmiehentöitä, käy muilla talkoissa, koska on keskivertoammattimiehen veroinen monessa hommassa, auttaa tietokonehommissa, vetää urheiluseuran treenejä ja opastaa vieläpä oman ammatinsa asioissa. Arvostan todella suuresti, en voi muuta sanoa.ei taida viihtyä kotona.
Meillä on monta lasta ja en oikein käsitä mitä se vetää kun energiaa riittää ja lähes aina hyvällä tuulella. Vie ja hakee lapset joka päivä, tekee ruuat,hoitaa kapassakäynnit, on ihan oikeasti ja aidosti joka pv lasten kanssa ainakin tunnin-kaksi: pelaa ja on ulkona (josta siis aikaa tosin menee satunnaisesti niihin naapurinkin lumitöihin =)). Onneksi ei sentään siivoa, että mullekin jää jotain hommaa ja se on kyllä ihan paljon ja mies arvostaa sitä.
Ja noihin talkoohommiin ei mene isommin kuin satunnaiset talkoot pari krt/vuosi ja treenit 2krt/vko + jotain matseja ja turnauksia, mutta sielläkin oma lapsi mukana.
Ehkä tilanne olisi tosiaan AIVAN eri, jos olisi esim sähkömies ja jokatoinen vkonloppu pitäisi yksi kokonainen pvä käyttää talkoisiin, kun voisi sen ajan tehdä laskutettavaa työtäkin. et sen puoleen puhdasverisellä ammattilaisella ei mitään isoja urakoita "saa" teettää, mut kyl kohtuudella voi auttaa.
valmist tekemään juuri mitään ihan vain hyväntekeväisyyttään. Itse olen tehnyt toista kymmenta vuotta oman alan työtäni ilmiseksi satunnaisesti, milloi koulun,urheiluseiran tai kotisutuyhdistyksen ( johon en edes kuulu ) hyväksi.
juuri ap kaltaisa tilaisuuksi olen suunnitellut ja touttanut lähikoululle pyynnötä bvaikka itselläni ei ole ko koulusssa käyviä lapsia. Ja kyllä niiin naivisti ajattelen , että tekmällä joskus itse " hyvää " niin saan joskus myös nauttia toisen jakamasta ilosta. Tosi on, että viimeist 10 - vuotta olen kyllä ollut antaja osapuoli. Talkootyöhön ei tunnu kukaan enää lähtevät.
Olen myös yrittäjä ja laskutan yrityksiltä joilla tiedän olevan varaa. Mutta miksien tarjoisi elämyspäibiä esin asuialueellani myös niille lapsille / asukkaille joilla ei ole varaa osallitua tänäpäivinä tolkuttomiin nouseviin harrastemaksuihin. Ap tapauksessa , tosiaan monelta mummolta jää kyllä kotiseutuukierrokselle lähtemättä jos hinta on 30 e.
minusta koulut ja järjestöt ovat vähän eriasia kuin jos joku yritys yrittäisi saada sinut tekemään ilmaiseksi hommia.
kun omana harrastuksena neulon - ja paljon, niin tietysti kaverit ja puolitututkin kyselevät ja pyytävä tekemään milloin mitäkin. Kuitenkaan ei olla valmiita maksamaan edes lankojen hintoja saati mitään extraa siihen päälle. Kuitenkin langat maksaa ja käsin tekemiseen menee aikaa. Lisäksi vielä tarviittavat napit, vetoketjut, nauhat, niin ei ne neuleet nyt ilmaisia ole, vaikka ilmeisesti monet niin kuvittelevat. Nyt olen tehnyt päätöksen taksasta neuleiden osalta ja jos joku pyytää muttei halua maksaa niin tekee sitten itse tai ostaa kaupasta.
Aina jos joku on näppärä käsistään tai osaa jotain "poikkeavaa" niin sitä pitäisi olla valmis tekemään hommia kavereille, tutuille ja tutuntutuille ilmaiseksi.
olen kotiäiti ja viime kesänä meille oli monta kertaa lapsia tulossa hoitoon, koska mähän olen kotona ja mulla on aikaa. Hyvä ystäväni loukkaantui, kun lähdimme kesälomamatkalle, olimme 3 vkoa sinä aikana poissa kotoa ja hän olisi tarvinnut sinä aikana monta kertaa hoitajaa.
Kun autan, tietenkin autan, kun tarvitaan oikeesti tarvitaan, mutta me asutaan aika sivussa. Jos menen minne vaan julkisilla, mulla menee n 1,5 h julkisilla per suunta. Jos olen lasten kanssa sinä aikana että äiti käy kampaajalla, menee se 1,5 h per suunta + kampaamoreissu 2 h ja välttämättä sinä aikana ei mulle tarjota edes kahvia.
Mun oikein hyvä ystäväni on kampaaja ja meillä on homma selvä. Kun tulee meille kylään, kysyn etukäteen voitko leikata meidän poikien hiukset ja hän varaa illan meille tuloon. Hänen nettisivuilta katson hinnan, esim 15 euroa ja varaan sitten 45 euroa rahaa. Kun hän tulee, on kaikki valmiina ja leikkauksien jälkeen alkaa ns normaali vierailu ja siinä vaiheessa viimeistään, kun on lähdössä, annan tasarahana mitä olen velkaa. Joka kerta kysyn onko tässä liian vähän ja aina sanoo ei kun liikaa mutta en rahaa ota ikinä takaisin.
Mun tuttavani poikaystävä on sisustussuunnittelija ja kun valmistuin, kutsuin heidät kylään, mun valmistujaisiin. Mies jossain vaiheessa sanoi, kun ympärillä oli sillä hetkellä yli 20 ihmistä aina kun hänet kutsutaan kylään, tuleekin yhtäkkiä sisustuslehtiä eteen ja niin täälläkin on.
Minä heti laittamassa poikaa ruotuun, sanoin suoraan nyt on mun bileet ja sinä olet tänne kutsuttuna vieraana ja olet sen verran kallis poika, ettei mulla ole varaa ikinä palkata sua + ostaa sun suosittelemia huonekaluja, jos vaan nyt keskityttäis muhun tällä kertaa.
En ole nähnyt kertaakaan miestä sen jälkeen, paitsi jos ollaan kaupungilla tultu vastaan.