Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ihmiset odottaa, että toiset olisivat valmiita työskentelemään ilmaiseksi?

Vierailija
11.01.2010 |

Olen tehnyt sivutyönä hommia matkaoppaana ja matkanjohtajana. Yllättävän usein kohtaan tilanteita, joissa ihmiset odottavat, että työskentelisin ilmaiseksi. Miksi?

Esimerkiksi yhdessä tapauksessa suunnittelin erään kaupunginosan kävelyopastuskierroksen ja toteutin sen. Palkkani maksoi osaksi kaupunki, osaksi kaupunginosayhdistys. Opastusta oli kuuntelemassa paikallisen alakoulun rehtori, joka innokkaana tuli selittämään, miten hienoa kotiseutukasvatusta olisi, jos tulisin heidän koulun oppilaille vetämään kierroksen. Olin kuulemma löytänyt tarinoita, jotka ihan uudella tavalla nostivat lähiseudun arvoa ja mielenkiintoa hänen silmissään.

Siinä sitten pitkä tovi keskusteltiin. Kyllä 1.-2.-luokkalaisille voidaan tehdä lyhyempi kierros. Kyllä, paras koko ryhmälle olisi se, että kukin luokka tulisi omalle kierrokselleen. Koulussa oli 12 luokkaa, eli 2 työpäivää olisi tuohon minulta mennyt. Olin iloinen, että näin hienosti tuli monta työtilaisuutta.

Sitten sanoin, että rehtori voi ottaa yhteyttä minua välittävään yritykseen ja sopia taksoista sen kanssa. Rehtori meni ihan hölmistyneeksi. Ei heillä olisi varaa maksaa minun työstäni palkkaa. Kouluruoat voisivat vaivanpalkaksi tarjota. Eli 2x60 senttiä kahden päivän työskentelystä?! Sanoin, että varmaan rehtorikaan ei työskentele ruokapalkalla.

Yksi tuttavani toimii järjestössä, joka päätti järjestää kevätretken. Tuttava soitti minulle tuohtuneena, että hän oli soittanut paikalliseen matkatoimistoon ja pyytänyt tarjousta päivän ryhmäretkestä lähiseudulle. Hän oli pöyristynyt saamastaan tarjouksesta ja pyysi minulta hinta-arviota.

Mietin muutaman tunnin ja esitin tarjoukseni. Kaveri meni ihan hiljaiseksi. Tarjoukseni oli kuulemma sama kuin ko. firmalla. Että miten voi maksaa päivän retki niin paljon (30 euroa/nenä).

Selitin: minun päiväpalkkani oppaana, järjestely- ja puhelinkulut, retkikohteiden pääsymaksut, lounas, kahvit, jne. Ja jotain pitäisi jäädä viivan allekin.

Ei syntynyt kauppoja. Olisi ilmaiseksi pitänyt saada.

Kohtaan vastaavanlaisia tilanteita tosi usein. Kun kysyn, olisiko tiedustelija itse valmis tekemään töitä palkatta. Syntyy usein vaivautunut hiljaisuus.

Kommentit (81)

Vierailija
61/81 |
11.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti.

Vierailija
62/81 |
11.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aiemmin toiminut kääntäjänä ja tulkkina, ja törmään aina siihen, että kaverit ja tutut pyytelevät kielenkääntämiseen liittyviä palveluksia, eivätkä tajua etten huvikseni ja ilmaiseksi lähde tekemään sellaista. Raja on vaikea vetää, koska tottakai autan pikkujutuissa hyviä ystäviäni, mutta sitten herkästi pyydetään aina lisää ja lisää. Lopulta olen joutunut sanomaan että tästä eteenpäin käännösten hinta on tämä ja tämä. Pyytely on loppunut siihen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/81 |
11.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että koulut saavat opastukset ilmaiseksi tai ainakin halvemmalla. Opas tietenkin saa silti normaalipalkan - "tappio" tulee kaupungin maksettavaksi. Sulla on vissiin joku erikoisopimus kaupungin kanssa, kun neuvottelet itse palkkiosi. Rehtori ehkä luuli että olet tavallinen kaupunginmuseon opas. Tuttavastasi en tiedä mitä hän luuli...

Vierailija
64/81 |
11.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

selvisi, että mies ei juo ollenkaan... No vei sitten kalastuskauppan lahjakortin kiitokseksi:-).

Vierailija
65/81 |
11.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehelläni on autokorjaamo ja siinä tarvittavat nykyaikaiset diagnostiikkalaitteet, joiden hinta on helmutin suolainen ja töillä ne kulut olisi paikattava. Yllättävän usein tulee näitä "viittitkö äkkiä tsekata, mikä vika tässä mun autossa on.." Äkkiä tarkoittaa yleensä n. tunnin, jopa parin hommaa, vaikka ne piuhat vaan viritellään siihen koslaan ja katsotaan - koska nämä "äkkiä-miehet" on monesti hyvin suulaita ja kysyvät sitä sun tätä, löytyy muutakin tsekattavaa ja aikaa kuluu.. Sit kun yrittäjä laskuttaa kuluneesta ajasta + ohjelman käytöstä, niin alkaa se mussutus....

Kun sillä ajalla voisi tehdä jotain todellakin tuottavaa ja laskutettavaa.. Uskokaa, yrittäjällä Ei Ole Luppoaikaa! Eikä yleensä halua hyväntekeväisyyteen näissä työasioissa.

Vierailija
66/81 |
11.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä just kaikki on aina mun miehen kimpussa tällaisissa asioissa. Eikä sitä kiinnosta enää vapaa-ajalla samoja asioita pyörittää, ku päivät tekee sitä jo töissä.

joutuu jatkuvasti asentelemaan kavereille ohjelmia, koneita uusiksi, virusten etsintää, langattoman verkon asennusta yms.

Eikä puhettakaan, että siitä mitään annettaisi vaivan palkaksi!

Vierailija
67/81 |
11.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmiset pöläyttävät meidän pihalle viikonloppuisin renkaat kyytissä ja odottavat, että mies vaihtaa heille renkaat ilmaiseksi sillä aikaa kun minä keitän kahvit.

Pari kertaa suostui. Ei enää.

miehelläni on autokorjaamo ja siinä tarvittavat nykyaikaiset diagnostiikkalaitteet, joiden hinta on helmutin suolainen ja töillä ne kulut olisi paikattava. Yllättävän usein tulee näitä "viittitkö äkkiä tsekata, mikä vika tässä mun autossa on.." Äkkiä tarkoittaa yleensä n. tunnin, jopa parin hommaa, vaikka ne piuhat vaan viritellään siihen koslaan ja katsotaan - koska nämä "äkkiä-miehet" on monesti hyvin suulaita ja kysyvät sitä sun tätä, löytyy muutakin tsekattavaa ja aikaa kuluu.. Sit kun yrittäjä laskuttaa kuluneesta ajasta + ohjelman käytöstä, niin alkaa se mussutus....

Kun sillä ajalla voisi tehdä jotain todellakin tuottavaa ja laskutettavaa.. Uskokaa, yrittäjällä Ei Ole Luppoaikaa! Eikä yleensä halua hyväntekeväisyyteen näissä työasioissa.

Vierailija
68/81 |
11.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

toki tuo varmaan harmittaa jos se on ihan toistuvaa.

Toisaalta mä olen itse ajatellut, että mulla on tietty yhteiskunnallinen velvoite ja esim kulttuurihistoriallisten paikalliskierrosten pitäminen koululaisille ja järjestöille voi hyvin kuulua siihen. Mä olen siis saanut koulutukseni verovaroin ja koen maksavani sitä takaisin näin. Lisäksi mä haluan, että lisää ihmisiä kiinnostuu näistä aiheista, koska se on tärkeää ympäristölle (ja mun omalle tulevalle työllisyydelleni) ja toi on hyvä tapa tehdä työtä yleisen kiinnostuksen eteen. Kolmanneksi tää on vähän hyväntekeväisyyttä. En sitten koe niin huonoa omaa tuntoa, kun kävelen feissareitten ohi - olen jo tehnyt osuuteni hyväntekeväisyydessäkin. Monilla kouluilla ja järjestöillä ei tosiaan ole varaa maksaa näistä palveluista. Mä olin kerran sopinut yhden jäjestön kanssa epämääräisesti että luennosta maksetaan palkkio, mutta se jäi tarkemmin sopimatta. Kuulin luentopaikalla sivukorvalla kun he käsittelivät vuosibudjettiansa. Se koko budjetti oli suurinpiirtein mun normaalin luentopalkkion kokoinen. Kun palkkio sitten tuli uudemman kerran puheeksi (Kysyivät siis itse, että no paljonkos se olisi) niin mä sitten ilmoitin, että ajattelin tämän olevan ihan ystävänpalvelus.

Vierailija
69/81 |
11.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joille pitäisi olla mahdollisimman halvalla, tai ilmaiseksi ja jo eilen valmiina. Ihan joka alalla noita tulee vastaan ja jos hinnalla kilpailet niin et koskaan pärjää.

Vierailija
70/81 |
11.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

rahalla?

Vierailija
71/81 |
11.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on rakennusinsinööri ja kätevä tekemään kaikenlaisi rakennushommia, laatoituksetkin laittaa paremmin kuin varsinainen laatoittaja. :) Koko ajan on tuttavat kyselemässä, että tulisitko purkamaan meidän kylppärin laatoituksen ja laatoittamaan uudelleen. Pystyttäisitkö meidän aidan. Mites tuo takka...

Kerran pyydettiin mieheltä allekirjoitusta johonkin rakennussuunnitelmaan, jota ei ollut tehnyt. Kaveri oli itse piirtänyt sen eikä viranomaiset hyväksyneet ilman ammattilaisen allekirjoitusta. Kamala riski olisi pitänyt ottaa, kun kaveri ei remonttisuunnitelmastaan ollut valmis asiantuntijasuunnittelijalle muutamaa satasta valmis maksamaan.

Jos ei kyse lähisukulaisista (esim. miehen isoäiti), hän aina vaan toteaa, ettei tiedä. Koska muuten saisi aina olla keskiolutpalkalla tekemässä muille hommia.

Isälläni on rakennustarvikeliike. Aina, jos joku tuttava rakentaa, tulee häneltä kyselemään, että saisiko tuotteita ilmaiseksi. Isä saattaa laskea jonkun alennusprosentin, sellaisen, mikä yleensä annetaan paljon ostaville asiakkaille. Eipä yleensä synny kauppoja, kun tuttavat ihan hölmöinä, että tuon verranhan se maksaa muissakin liikkeissä.

Niinpä. Kun sillä työllä olisi elettävä, ei se ole hyväntekeväisyystoimintaa.

Vierailija
72/81 |
11.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tosissaan teette ilmaiseksi?

Meidän seudulla kyllä museotkin laskuttaa koululaisryhmiltä opastuksista. Ja yhdistyksiltä. Nehän on suurimmat asiakasryhmät!

Yhteiskunnallisessa työssähän ne on opettajat ja lääkäritkin. Pitäisikö niidenkin tehdä työnsä ilmaiseksi, hyväntekeväisyydestä?

Minä en työtä ilmaiseksi tee ja sillä piste. Hyväntekeväisyys on sitten erikseen.

Vierailija
73/81 |
11.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletkohan valinnut vaaran alan, jos ei asiakkaissasi ole ollenkaan oikeita yrityksia

Vierailija
74/81 |
11.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mahdollista, kannattaa aina tehdä itse. Tai korjauttamisen/pesettämisen sijasta ostaa uusi. Työvoima on yksinkertaisesti liian kallista. No, nythän täältä ajetaan alas teollisuus, ja palvelutkin siinä missä voidaan.

Vierailija
75/81 |
11.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

et et viitsis...? Työkaverini ei voi millään ymmärtää etten käy säännöllisesti viikottain anopillani hieronnassa (on siis hieroja). Anopin kuulemma KUULUISI hieroa miniäänsä ilmaiseksi vapaa-ajallaan. Okei, silloin tällöin pyydän kun oikein särkee, mutta ei tulisi mieleenkään olla joka viikko pyytämässä, johan he hoitavat usein lapsiamme, antavat muuta apua jne...

Vierailija
76/81 |
11.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

onkin, siis asiakkaalle. Helsingissä kaupunginmuseoilla on ilmaisia opastuksia koululaisryhmille, muut museot toki laskuttaa opastuksista, mutta harvoin suurin summia per hlö. Kyse on yhteiskunnallisesta palvelusta, jota rahoitetaan verovaroin. Eli työntekijät tietenkin saa palkkansa myös ilmaisopastuksista yms. Mulle jäi epäselväksi kenen palveluksessa sinä olet? Ehkä se on ollut epäselvää myös noille tarjouksenpyytäjille.

Vierailija
77/81 |
11.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on myös näppärä käsistään, ja nyt kun kaverit rakentaa, häntä pyydetään talkoilemaan aivan urakalla. Eli se vähäinen vapaa-aika pitäisi nakutella kaverin taloa, eikä puhettakaan että siitä maksettais kunnon palkka, pahimmillaan "palkka" on ollut keskiolutta ja makkaraa. Me valehdellaan nykyään järjestelmällisesti syitä, miksei hän voi tulla ihan vaan "avuksi".

Mä en oleta saavani keneltäkään mitään ilmaiseksi, enkä myöskään tee mitään ilmaiseksi kuin hyville ystäville. Mut mä olen tavannut yllättävän monta ihmistä, jotka ei tajua mistä se heidän palkkansa muodostuu ja mitä kautta sitä maksetaan. Se vaan tulee tilille joka kuukausi teki sit kovasti töitä tai toteutti työpaikalla itseään... Heille on ihan utopiaa se, että jollekulle (esim. just yrittäjälle) se palkka ei tipukaan taivaasta, ja että työt täytyy suunnitella niin että niillä saaduilla palkkioilla voi elää. Ei siinä voi lähteä pitämään ilmaisia luentoja tai vetämään mitään nuorten harrastepiiriä korvauksetta vaika periaatteessa siihen suhtautuiskin myönteisesti.

Törkein, mitä olen kuullut, on se että huoltoaseman omistajan veli toi kerran kuussa koko kuusihenkisen perheensä syömään ilmaiseksi, tankkasi autonsa ja pyysi vastalahjaksi kesällä mökille saunaan. Kun omstajalla tuli mitta täyteen, veli suuttui ja pisti välit poikki.

Vierailija
78/81 |
11.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluttaisiin hoitaa miehen kanssa lapsia iltaisin, viikonloppuisin, kesäisin - tehtäisiin omia!!!!! Nyt ollaan kahden.

Toki hoidetaan miehen siskon lapsia ja kummilapsikin yökyläilee, mutta muut pyytävät tyyliin "kun sä olet niin hyvä lasten kanssa".

Vierailija
79/81 |
11.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne "joskus" käynnitkin. Hän olisi hieronut ilmaiseksi, mutta sanoin, että sitten en tule. Että haluan maksaa oikean hinnan, koska vien hänen työaikaa.

Että sinä kuitenkin käyt anopin luona ilmaiseksi hierotuttamassa kun olet niiiiiiiin kipeä.

et et viitsis...? Työkaverini ei voi millään ymmärtää etten käy säännöllisesti viikottain anopillani hieronnassa (on siis hieroja). Anopin kuulemma KUULUISI hieroa miniäänsä ilmaiseksi vapaa-ajallaan. Okei, silloin tällöin pyydän kun oikein särkee, mutta ei tulisi mieleenkään olla joka viikko pyytämässä, johan he hoitavat usein lapsiamme, antavat muuta apua jne...

Vierailija
80/81 |
11.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koululaisryhmät pääsevät usein ilmaiseksi museoihin ja saavat opastuksenkin. Tiedän tämän, sillä olen ollut museossa töissä.

Jos joku tulee ilmaiselle kävelykierrokselle, niin mistäpä hän tietäisi, että kaupunki ei maksaisi samanlaista koululaisille.