Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ihmiset odottaa, että toiset olisivat valmiita työskentelemään ilmaiseksi?

Vierailija
11.01.2010 |

Olen tehnyt sivutyönä hommia matkaoppaana ja matkanjohtajana. Yllättävän usein kohtaan tilanteita, joissa ihmiset odottavat, että työskentelisin ilmaiseksi. Miksi?

Esimerkiksi yhdessä tapauksessa suunnittelin erään kaupunginosan kävelyopastuskierroksen ja toteutin sen. Palkkani maksoi osaksi kaupunki, osaksi kaupunginosayhdistys. Opastusta oli kuuntelemassa paikallisen alakoulun rehtori, joka innokkaana tuli selittämään, miten hienoa kotiseutukasvatusta olisi, jos tulisin heidän koulun oppilaille vetämään kierroksen. Olin kuulemma löytänyt tarinoita, jotka ihan uudella tavalla nostivat lähiseudun arvoa ja mielenkiintoa hänen silmissään.

Siinä sitten pitkä tovi keskusteltiin. Kyllä 1.-2.-luokkalaisille voidaan tehdä lyhyempi kierros. Kyllä, paras koko ryhmälle olisi se, että kukin luokka tulisi omalle kierrokselleen. Koulussa oli 12 luokkaa, eli 2 työpäivää olisi tuohon minulta mennyt. Olin iloinen, että näin hienosti tuli monta työtilaisuutta.

Sitten sanoin, että rehtori voi ottaa yhteyttä minua välittävään yritykseen ja sopia taksoista sen kanssa. Rehtori meni ihan hölmistyneeksi. Ei heillä olisi varaa maksaa minun työstäni palkkaa. Kouluruoat voisivat vaivanpalkaksi tarjota. Eli 2x60 senttiä kahden päivän työskentelystä?! Sanoin, että varmaan rehtorikaan ei työskentele ruokapalkalla.

Yksi tuttavani toimii järjestössä, joka päätti järjestää kevätretken. Tuttava soitti minulle tuohtuneena, että hän oli soittanut paikalliseen matkatoimistoon ja pyytänyt tarjousta päivän ryhmäretkestä lähiseudulle. Hän oli pöyristynyt saamastaan tarjouksesta ja pyysi minulta hinta-arviota.

Mietin muutaman tunnin ja esitin tarjoukseni. Kaveri meni ihan hiljaiseksi. Tarjoukseni oli kuulemma sama kuin ko. firmalla. Että miten voi maksaa päivän retki niin paljon (30 euroa/nenä).

Selitin: minun päiväpalkkani oppaana, järjestely- ja puhelinkulut, retkikohteiden pääsymaksut, lounas, kahvit, jne. Ja jotain pitäisi jäädä viivan allekin.

Ei syntynyt kauppoja. Olisi ilmaiseksi pitänyt saada.

Kohtaan vastaavanlaisia tilanteita tosi usein. Kun kysyn, olisiko tiedustelija itse valmis tekemään töitä palkatta. Syntyy usein vaivautunut hiljaisuus.

Kommentit (81)

Vierailija
81/81 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin leikkaan taksojani lähipiirin kohdalla noin 50%, mutta maksan silti verot aivan asiaankuuluvasti.

Toimin kääntäjänä ja oikolukijana. Pahimpana on jäänyt mieleen se tapaus, kun eräs ystäväni tuttava (tuntematon henkilö siis) oletti minun oikolukevan hänen ~100-sivuisen gradunsa ilmaiseksi. Mitähän tuohon oikein sanoisi?

Toinen ikävä juttu oli, kun minut plaseerattiin eräissä häissä senkielisten vieraiden viereen, joiden äidinkielestä käännän. Mitään ohjelmaa ei oltu käännetty heille, myös mm. menut olivat ainoastaan suomeksi. Tämä otti pannuun, koska ensinnäkään en toimi tulkkina (morsiuspari kyllä tiesi tämän hyvin), toiseksi olin paikalla VIERAANA, mutta jouduinkin paimentamaan ulkomaalaisia vieraita ja tulkkaamaan heille koko illan ja kolmanneksi minua ei edes varoitettu asiasta etukäteen, jolloin olisin voinut valmistautua mm. selvittämällä menussa esiintyvien harvinaisempien kalojen oikeat käännökset. Nyt meni juhla pilalle sekä minulta (joka jouduin hiki hatussa tulkkaamaan) että näiltä ulkomaalaisilta vierailta, jotka jäivät häistä täysin paitsioon eivätkä tienneet, mitä söivät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla