**HELMIKUUN HELMET 2010, vko 2**
**HELMIKUUN HELMET 2010, vko 2**
LA Nimim Monesko Ikä Synnäri
1.2.10, aurora28, 1, 28, TYKS
1.2.10, Martta , 2, 31, OYS
2.2.10, maria84, 1, 24, K-P KS
2.2.10, Vuma, 3, 35, K-S KS (Jyväskylä)
2.2.10, Lauris77, 4, 32, TYKS
2.2.10, crisantemo, 3, 31, Kättäri
3.2.10, Evian, 2, 24, Kättäri
4.2.10, Eemeli5, 2, 23, NKL
4.2.10. Mare, 2, 36, NKL
4.2.10, Salsatar08, 2, 31,
4.2.10, Ellu-88, 1, 20, NKL
4.2.10, Mandy, 2, 33, SEKS
4.2.10, Matahari, 2, 35, Jorvi
4.2.10, Ronnuli, 1, 30, K-S KS
5.2.10, Saska82, 2, 26, KYS
5.2.10, Helmimasu81,2, 27, OYS
5.2.10, mammali, 2, 32, KYS
6.2.10, Merppe, 1, 27, Jorvi
6.2.10, gozo, 1, 28, Kättäri
7.2.10, Hestia83, 1, 25, K-HKS
7.2.10, Mansikka83, 3,
7.2.10, Sara, 1, 28, K-SKS
7.2.10, Cabriella, 1, 20,
7.2.10, Ötökkä78, 1
8.2.10, helminauha, 3, 30, kättäri
8.2.10, myy85, 4, 24, LAS
9.2.10, Nasuli, 2, 31, Kättäri
9.2.10, 2Nuusku79, 4, 30, LKS
9.2.10, ranskis-vaavi, 1, 25, Meaux Ranska
9.2.10, Marttapantteri, 3, 29,
10.2.10, Anjutska, 1, 32, K-S KS
10.2.10, Iuiu, 6, 30, Oulaskankaan sairaala
10.2.10, Scarlett, 1, 29, TAYS
10.2.10, Krisse81, 3, 29, K-PKS
10.2.10, Gribz, 1, 20
10.2.10, Miraxx, 1, 28, PHKS
11.2.10, Toivo, 1, 29,
11.2.10, Helmimasu88,1, 20,
11.2.10, Nevada, 6,
11.2.10, Hallitus, 1, 24, PKSSK
12.2.10, Miimu, 1,24, KOS
12.2.10, Talvimorsian, 1(kaksoset), 27, Kättäri
12.2.10, Mielikki, 1, 27, K-S KS
12.2.10, Ladybird, 2, 37, NKL
12.2.10, Maurel, 3, 22,
12.2.10, Jiina, 3, TAYS
12.2.10, Taita, 5,
13.2.10, Fanni, 2 , 32, NKL
13.2.10, Iiris2011,
14.2.10, Verna, 1, 31, Naistenklinikka
14.2.10, marim, 2, 25, OYS
14.2.10, Jeanna, 2, 31, Kättäri
15.2.10, Nemotus, 2, 29, KYS
15.2.10, Feonia , 2,
15.2.10, Mirame, 1, 18, NKL
16.2.10, EllaM82, 3, 27, KAKS
16.2.10, Poksi79, 2, 30, OYS
16.2.10, kassu, 3, 31, TYKS
16.2.10, mivva, 2, 22, PHKS
17.2.10, Sandu, 1, 33, TYKS
18.2.10, Lumielle, 1, 23, Kättäri
18.2.10, Nasu22, SEKS
19.2.10, Stinna, 2, 26, TAYS
20.2.10, Taateli, 1, 25, K-S KS
20.2.10, minimama76, 3(kaksoset), 33, Kättäri
21.2.10, a-pa-na, 1 (Kaksoset)
21.2.10, tittuli, 2,
22.2.10, jontsulii,
22.2.10, sagom, 3, OYS
23.2.10, skk-78, 2, 30, Hyvinkää
23.2.10, Niima, 3, 24, OYS
24.2.10, tiia234,1,23,kättäri
24.2.10, Tuplailo, 3, KOKS
24.2.10, Ihmetys78, 3, 30, Kättäri
24.2.10, Pippuri, 3, Ulkomaat
24.2.10, hetuliini, 1, 35 Mikkelin sairaala
25.2.10, Aliica, 1, 19, TYKS
26.2.10, Matami73, 3, 36, PHKS
27.2.10, Kolmaskerta, 3, 32, ulkomaat
27.2.10, Hania, 3, 31, Kättäri
27.2.10, Jansku75, 3, 33, K-S KS, Jyväskylä
27.2.10, El-liina, 4
28.2.10, hande86, 2, Jorvi
28.2.10, Tyty, 2, 24, Kättäri
28.2.10, Metu, 2, 29, MKS
Viime viikko:
http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/6/viestiketju/1098857/helmikuun_he…
Kommentit (58)
Olipas mulla nopea näppäinsormi, kun teksti pääsi livahtaan omia aikojaan.. ;)
Huh huh, olipas pitkä päivä.. Meillä poitsu päätti aloittaa ennen kuutta massiivisen muuttourakan kyljestä toiseen, ja musta tuntui et siinähän herää naapuritkin.. No, ainut herääjä olin minä, mies veti autuaasti hirsiä.. Eipä sitten tarvinut nukkua enää, vaikka mieli olisi tehnyt, kun en jostain syystä saanut illalla millään unta..
No, pyörähdeltiin synnytystapa-arviossa, ja poitsun painoarvioksi saatiin noin 3,2 kg.. Kyllä ensin säikäytti, kun hoitaja, joka vielä harjoittelee ultrausta, sai poitsun painoarvioksi 2,5 kg, kun se jo kolme viikkoa sitten oli 2,4 kg.. Pyysi onneksi kokeneempaa hoitajaa avuksi, ja sitten painoarvio pyöri siinä 3,1-3,3 kilon tietämissä, vauva kun oli kovin hankalassa asennossa mitata, pää niin syvällä ja selkä mun selkää vasten.. Tosin kokeilemalla mahan päältä molemmat sanoivat, että yli kolmekiloinen on.. Sitten toki, kun koko aamu oli melskattu, niin heti kun päästiin sydänkäyrään, niin poika nukahti.. Sain sitten istua pitkään ja hartaasti, ja hoitaja tuli sitten tönimään poitsua hereille, että saatiin liikkeitä aikaiseksi ja kone päästi mut pois.. Lääkäriä odottelin tovin jos toisenkin, ja loppukuulema oli se, että kyllä nelikiloisenkin pitäisi mahtua tulemaan ulos, tosin kuulemma ei kovin paljon anneta mennä yli lasketusta ajasta.. Mulla on siis kontrolli äippäpolilla juurikin 2.2 eli LA.na, jos olen vielä yhtenä kappaleena, koska arvioi, että poitsu on siinä tietämillä 3,8-4 kiloinen.. Kohdunkaulaa oli vielä jäljellä 1,5 cm, mutta kohdunsuu oli pehmeä ja sormelle auki... Täytyy sanoa, että toivon jo kovastikin, että jotakin alkaisi piakkoin tapahtumaan, käynnistys tai reipaasti yli nelikiloinen vauva ei kuulosta kauhian miellyttävältä, näin ensisynnytäjänä varsinkaan..
Kantoliinoista: Meillä odottelee yksi sellainen käyttöönpääsyä, kokemusta ei ole yhtään, mutta toivottavasti sitä oppii käyttämään.. En ole nyt kokeillutkaan, kun tuo maha on niin iso ja tiellä, pitäisi varmaan edes kertaalleen kokeilla sidontoja, ettei ole ihan hukassa vauvan tullessa....
Maria-84 37+3
+pääsi nuuhkimaan kahden vauvelin tuoksua tänään
+moikkasi kummityttöä, joka ei millään ymmärtänyt, miksen ihan mielelläni hae kaikkea mahdollista ja kouki hänen tiputtelemiaan tavaroita lattialta.. ;)
+osti ihanan nalle puh-kellon poitsun huoneeseen sekä hankki lakanoita
Mulla oli eilen neuvola ja katilolla oli siella sijainen ja mulla oli verenpaineet taas ihan katossa ne oli jotain 150/98 ja han halusi lahettaa minut synnytysosastolle tarkastukseen.
Koulu oli kiinni koska oli tullut lisaa lunta yolla ja lapset siis jouduin raahaamaan mukaan neuvolaan ja mies oli just soittanut etta oli ajanut taksin (joka seisoi keskella tieta) peraan alamaessa, oli huomannut sen noin 60m etukateen muttei voinut tehda mitaan, kuin saada vauhdin mahdollisimman hiljaiseksi, kun ei mihinkaan voinut vaistaakaan kun katujen molemmilla puolilla parkkeerattuja autoja. Noh, mun piti sit lahtea tuonne lumimyrskyyn kans ajamaan kesarenkailla... Ei herkkua!! Eika helpottanut paineita.
Sairaalassa paineet oli yha 160/98 ja sitten yht'akkia tippui 140/62 ja sitten heti peraan viimeisella mittauksella 160/106. Osastolle jouduin tarkkailuun ja siella jalleen kerran kaikki paineet olivat ihan ok, ihan normaalit.
Ultrasivat tanaan vauvan kasvun ja istukan-ja napanuoran virtaukset tms ja kaikki oli kunnossa. Painoarvio oli 2295g. Sit paasin kotiin.
Nyt vasyttaa ihan kauheasti, kun ei siella saa nukuttua ollenkaan.
Kirjoittelen myohemmin kommentteja noihin viesteihin mita tassa ketjussa on ollut.
Kolmaskerta rv33+5 (tasan 5 viikkoa syntymaan, elleivat verenpaineet paata toisin kuulemma...)
Ihmetys: Hyvä että pääsit vielä kotiin! Ja toivottavasti menee niin että pääset Haikaranpesään. Sinne mäkin tähtään -täytyy sit vaan pidätellä jos alkaa liian aikaisin tulemaan =D
Merppe: Mulla ei ole paljoa noita olle 60 senttisiä vaatteita kun totesin ettei ne ole niin kauhean tarpeellisia. Ei se haittaa jos body on vähän reilu, vaippakin vie vähän tilaa ja ihan pienet vaatteet menee tosi nopeasti liian pieniksi. Meillä molemmat tosin olleet sellaisia 50cm syntyessään, joten jos vaavi tulee aikaisemmin tai on ihan pikkuruinen niin sitten pienet vaatteet on ehkä tarpeellisempia. Ja onhan ne aivan ylisöpöjä jos ei muuta!!! Mäkin ostin nyt kaksi aivan ihanaa 56cm Bamse-bodya Lindexiltä kun en vaan pystynyt jättämään niitä kauppaan =) Selitykseksi keksin että kun meillä on kaikki pienimmät vaatteet pelkkää valkoista niin täytyyhän sitä nyt jotain värikästäkin olla... Joo, tiedän -tosi huono.
Mä myös mietin ja pelkäsin tosi paljon esikoisen odotusaikana että miten vauva muuttaa elämää ja parisuhdetta yms. Mutta ei sitä vaan osaa kuvitella ennalta että mitä se elämä sitten on. Kun se vauva sitten siinä on niin aika pian ajattelee ettei voisi kuvitella etteiko sitä lasta olisi. Ja kaikki muuttuu, mutta mun mielestä se on ollut hyvä asia!
Meiltä löytyy myös kantoliina, josta mainitsinkin viikkoja sitten pitkässä listassani otsikolla:
Meiltä löytyy seuraavaa tarpeellista ja kahden lapsen kanssa hyväksi havaittua vauvan elämän ensiviikoille:
-Kantoliina tai -reppu
Meillä molemmat. Kumpikaan vaaveista ei viihtynyt kuin äitin sylissä, joten ne oli ihan pakollisia. Reppu on aluksi helpompi ja nopeampi, mutta myöhemmin liina on tarpeen kun paino jakautuu siinä tasaisemmin niin ei käy selän päälle.
Tässä vielä linkki siihen listaan (löytyy ketjun lopulta):
http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/6/viestiketju/1086314/_helmikuun_h…
Käytin liinalla aluksi sitä perus kehtosidontaa, mutta koin sen tosi hankalaksi kun vauva alkoi huutaa mun osaamattomuutta ja vaihdoin suosiolla rintareppuun kun sen saa niin nopeasti kiinni. Myöhemmin liinailtiin paljonkin ja pääasiassa käytin KietaisuX II-sidontaa.
Lisätietoa ja sidontaohjeita löytyy mm. täältä:
http://www.babyidea.fi/kantoliinoista/
Luminelle: Kuulostaa ihanalta noi tulevat vauvajuhlat! Ihan kateellinen olen :) Mukavia juhlia!
+ uimassa oli ihan ok. Pääsi köllimään "mahallaan" kun ui lasten kanssa käsipohjaa.
Öitä!
crisantemo rv 37+2
Käväisin neuvolassa tuossa tiistaina, vaikka juuri siellä kävin viime viikolla torstaina vikassa lääkärintarkastuksessa. Painoa on tullut nyt yhteensä viitisen kiloa. Saa nähdä paljonko loppuun mennessä tulee, mulla on yleensä tullut jotain 8 kilon paikkeilla. Kaikki oli muuten hyvin, mutta pissanäytteessä oli verta, jonka takia vein sitten eilen näytteen labraankin varmuuden vuoksi. Ei kuitenkaan ollut virtsatieinfektiota onneksi. Terveydenhoitaja oli sitä mieltä, että jos vauva kovasti no potkinut virtsarakkoon, niin sinne on voinut pissaan tulla punasoluja. "Papu" on kyllä melskannut siihen malliin, että voipi olla tuo sitten selitys. Seuraavan kerran neuvola onkin sitten ensi viikon perjantaina.
Sf-mitta oli 31cm, lääkäri sai sentin enemmän, eli voi olla että on vain mittaajasta johtuva heitto tai sitten vauva on laskeutunut alemmas. Tuntui kyllä yksi ilta sellaiselta ruuvailulta, että voi hyvinkin olla laskeutunut.
Vatsa on aika pieni, normaali talvitakki menee vielä päälle, vaikka alkaa kyllä jo kiristää. Isompikin takki on odottamassa, mutta se tuntuu jotenkin ihan hirveältä teltalta, niin toistaiseksi olen pitänyt vanhaa.
Neuvolantäti arvioi käsikopelolla vauvan painoksi n. 2,8kg tällä hetkellä. Lääkäri viime viikolla ei pukahtanut mitään painoarviosta, eikä kyllä puhunut juuri muutenkaan mitään. Mitään äitiyspolikäyntejä ei nyt toistaiseksi ole luvassa enää (rakenneultrassa viimeksi käynyt), joten tuolla arviolla mennään.
Ostin myös kantoliinan, saa nähdä tuleeko käytettyä tässä elämäntilanteessa. Kuopuksen kanssa tykkäsin käyttää, kun silloin oli puolitoistavuotias isovelikin hoidettavana. Kyllä varmaan nytkin tulee ainakin vähän käytettyä, vaikka vauvalle onkin kaksi isompaa sisarusta viihdyttäjinä. Sitteriä en ole vieläkään ostanut, tosin ehtiihän sen sitten vauvan synnyttyäkin.
Vauvanvaatteita on tehnyt mieli ostaa enemmän, mutta olen malttanut mieleni, kun sitten kuitenkin tulee hommattua tyttö- tai poikavaatetta, kun selviää kumpaa sukupuolta tulokas on.
Alle viikko täysiaikaisuuten - hui!
Marttapantteri 36+2
Minäkin käytin lähestulkoon yksinomaan tuota kietaisuX2 (kietaisuristi2) -sidontaa kuopuksella. Esikoisen kanssa ei liinaa ollutkaan. Sen sai niin nätiksi paketiksi sidottua :) Se on ainakin pitkälle trikooliinalle hyvä sidonta.
Olen vähän miettinyt tuollaista Manduca-reppuakin, mutta hinta on kyllä varsin suolainen. Toisaalta Ergoa käytin esikoisella ja kuopuksella, joten samaa hintaluokkaa tuokin näyttäisi olevan suurinpiirtein.
Marttapantteri 36+2
ostin minäkin pojan ollessa noin puolivuotias. Ihan näppärä vehje, mutta aika vähälle käytölle se on jäänyt kun kotona vauva viihtyi hienosti pitkiäkin aikoja itsekseen lattialla. Eniten siitä on tainnut olla hyötyä viime kesän lomamatkalla lentokentillä kun rattaat oli jo pakattu ruumaan. Nyt se onkin ollut kaverilla lainassa jo pidemmän aikaa, mutta olen jo sanonut että kun tää vauva syntyy niin sitten tahdon sen takaisin kun ajoittain noita kaneetavia onkin sitten varmaan kaksittain..
Tänään oli taas neuvola ja terkka oli sitä mieltä, että lähtö saattaa tulla milloin vain (tai tietty vastaavasti voi mennä vielä viikkojakin, eihän noista koskaan tiedä :D) koska vauva on jo tosi alhaalla ja kun kerroin siitä huomenna viikon kestäneestä "jalkapallotunteesta" jalkojen välissä niin sekin kuulemma enteilee että jotain on todella tapahtunut/tapahtumassa :)
Sanoi myös, että jos alkaa tuntua "todelta" niin ei kannata hirveästi aikailla lähdön kanssa, varsinkaan kun jo mun eka synnytyskin oli sen verta nopea.
Sf-mitta oli nyt sentin pienempi (30) kuin viikko sitten (viimeksi kyllä lääkärin mittaama ja nyt terkan), mutta toikin kuulemma johtunee siitä että vauva on nyt huomattavasti alempana. Paino oli taas pudonnut, tällä kertaa tosin vaan 100grammaa mutta kuitenkin :) Kovasti terkkakin kehuskeli miten hyvin paino on pysynyt tällä kertaa "kurissa" ja sanoi, että tuota vauhtia tulet sairaalasta kotiin kevyempänä kuin ennen raskautta :) (eipä muuten haittaisi yhtään kun tuota elopainoa tosiaan oli liikaa raskautuessa).
Sydänäänet oli taas päälle 150, pissa ja paineet kunnossa ja muutenkin ihan rutiinikäynti.. Niin, nyt siis 5,5 kg tasan painonnousu ajasta ennen raskautta :) Toivottavasti ei enää paljon nousisikaan.
Seuraava käynti sitten taas viikon päästä ellei päästä sitä ennen tositoimiin :)
+ poika syntyi "huomenna" jos vertaa raskausviikkoihin, joten jännätäänjännätään ottaako pikkukaveri isoveljestään mallia ;) ..masukipsi on kylläkin edelleen tekemättä, pitäisköhän väsätä se tänään tai huomenna viimeistään..
evian, rv 37+2
Nyt on ollut aikaa otella kuvia yms. niin tällaista meilläpäin :) Masussa näkyykin jo jonkinverran "kunniamerkkejä" Miten muilla?
Tässä aikani kuluksi räiskin vähän kuvia. Että tälläistä meillä. Näkyvissä on jo "kunniamerkkejä" Miten muiden arvet?
arpia löytyy täältäkin ihan kiitettävästi =/ tällä kertaa tullut lähinnä ylävatsalle ja navan kummallekin puolelle, kun ekassa raskaudessa ne keskittyi tonne umpparihaavan ympärille missä ne sai vielä helposti piiloon uikkareissakin..
Ihan yhtäkkiä eilen loppui se "pakotus" alapäässä, vaikka ensin oli taas kestänyt pitkälle iltapäivään hellittämättä oikeastaan kunnolla kertaakaan. Nyt on sen jälkeen ollut noita tuntemuksia vaan silloin tällöin muutamia. Edelleenkään en itse osaa mieltää niitä supistuksiksi, mutta terkkari eilen epäili että on ne varmaan ainakin jonkinasteisia supistuksia kun niitä on kuitenkin ihan säännöllisesti nyt viikon verran ollut..
Tänään saatiin vihdoin päätettyä, että miten toi meidän olkkari-makkari järkätään niin että vauvan sängynkin saa fiksusti meidän pedin viereen ettei tarvi aina suunnilleen toiselta puolelta huonetta hakea vauvaa + että (telkkarin)valo ei osuisi suoraan pinnikseen.. toiveissa siis on, että vauva oppisi mahdollisimman pian nukkumaan omassa sängyssään kun meistä ei oikein kumpikaan osaa kunnolla nukkua jos vauva on siinä vieressä pyörimässä :)
Jos sitten painuisi pojan kanssa ulos :)
evian, rv 37+3
Ihme kyllä, minulle ei ole tässä raskaudessa tullut arpia *koputtaa puuta*! Mutta ehtiihän nuita viellä tulla. Esikoiselta tuli kyllä, mutta ei silloinkaan mahaan :O Jaloissa, persuksessa ja tisseissä niitä sitten varmaan on senki eestä :D
Tänään ollut vähän sekainen päivä...aamulla heräsin kauheaan kipuun tuossa niinkuin jalan ja alamahan välissä, ai että sattua..pari minuuttia meni etten voinut liikkua ja meinas itkukin päästä...siinä mietin että sitten pitäisi viellä pystyä synnyttämään :O No kuitenkin, päivän sitten koirin masuasukkia töniä yms vaan en tuntenut koko päivänä kuin muutaman liikkeen ja illalla soitin sitten Oyssiin, jonne ne käski käymään.
Oyssista juuri kotiuduin, menihän siellä melkein 3 tuntia. 45min makasin käyrillä ja sydänäänet olivat hyvät. Kätilö puhui että varmaan jään tarkkailuun osastolle ja säikähin jo..hyi, inhoan sairaaloita... Lääkäri sitten viellä tutki ja kaikki virtaukset oli ok ja muutama liikekkin näkyi ultrassa ja hän sanoi että jos tuntuu että uskallan niin voin lähteä kotiin, mutta tulla takaisin jos tuntuu ettei niitä liikeitä tule. Lähdin kotia, kun mitään "poikkeavaa" ei näkynyt, liikkeitä näkyi ultrasta ja muutaman siellä tunsinkin, eli loppu hyvin kaikki hyvin :)
Painoarviooli 2,7kg, että samankokoista kuin esikoinen (3325g) saa tästäkin tulokkaasta odotella syntyväksi :) Siihen kipuun lääkäri ei juuri muuta osannut sanoa kuin että jos se neiti siellä liikuttaa päätään tai vaihtaa asentoa ni se voi tehdä sen... Nyt jo kolmessa ultrassa tytöksi veikkailtu, joten tuskin tarvii enää "huolehtia" että meneekö noi vaaleanpunaiset verhot ja vaatteet vaihtoon :)
Esikoiselle (6v) sanoin että äiti käy lääkärissä, kun maha on hieman kipeä, niin hän oli isälleen todennut kun lähdin, että toivottavasti se vauva ei kuole äitin mahaan :O Mistä lie toinen reppana moista ees päähänsä saanut...
Mutta nyt lauantai illan herkkuja ja leffaa kun kaikki oli masussakin kunnossa :)
Marim rv 35+6
Itselläni tuohon mahaan ei ole tullut arpia muualle kuin napakorun kohtaan.. otin vissiin liian myöhään sen pois kun repesi ja on Y:n muotoinen kuvio siinä :D
Mies tuossa sanoikin onko tämä enne jos pitäisi poijalle antaa nimeksi Yrjö..tms.. jospa ei :D
Rintoihin itselläni tullut tosi vähän pieniä arpia ja pakaroihin, mutta muuten säästynyt ainakin toistaiseksi.
Toissayönä puoli 2 heräsin hiestä märkänä ihan mielettömään mahan vääntöön ja tuli kiire pöntölle. Silleen poltteli ja väänsi massua tosi inhottavasti :/ sama kävi sitten puoli 3, jonka jälkeen oli pakko panadol vetäistä naamaan ja kolmen aikaan vasta unen sain..
Sitten tämän päivän ollut jotenkin "hellä/arka" alapää ja pistänyt tuonne sisään oudosti.. meinasiko se availla paikkoja tai jotain?? Tuota tunnetta kun ei aikaisemmin ole ollutkaan vielä tässä raskaudessa.
Meillä kun tuo autokin on rikki ja miehen isän auto ollut lainassa paitsi tietysti nyt kun lähtivät möksälle niin pyhällä hengellä piti sitten suunnistaa sinne sairaalaan jos tulee lähtö..että silleen :)
Tiistaina neuvola.. neukkutäti tuossa soittelikin minulle eilen ja kysyi josko se neuvola-aika siirrettäisi hieman myöhemmälle, kun joku nainen tulossa jonkun lapsivesi mittarin kanssa ja aikovat testata sitä sitten minuun :o
Mikä lie juttu se sitten on.
Perjantaina olisi sitten synnytystapa arviointi ja saa tietoon pikkusen painoarvion :)
Sitä ollaankin odoteltu, kun viimeksi sain kuulla sen rv22 rakenneultrassa.
Mutta tässä kokeilen liitellä samalla kuvan omasta massusta, jos tämä onnistunee :)
Hallitus rv36+3
Mulle ei oo tullut arpia lainkaan. Oon rasvaillut aina kun muistan, mutta en todellakaan mitenkään hysteerisesti. Oikeastaan vaan siitä syystä kun talvella muutenkin iho kuivuu ja alkaa sitten kutisemaan.
Tänään oli "baby showerit". Oli kyllä tosi ihanaa kun kaverit tuli käymään ja pääs höpöttämään kaikkia juttuja. Ihania lahjoja kanssa sain! Kiva päivä, pää on vieläkin ihan pyörällä.
Vielä olis kuukausi odotteluaikaa ja en tiedä mitä tekemistä keksis tälle kuukaudelle. Ei kai sitä joka päivä voi vaan kahviloissakaan istua. Ehdotuksia miten saa ajan kulumaan ;) ?
Tänään herätessäni sattui alaselkään todella paljon, vessaankaan en meinannut päästä. Särkyä kesti jonkin aikaa, kunnes kipu katosi. Siitä alkaen rupesikin sit tulemaan säännöllisen epäsäännöllisesti tosi kivuliaita supistuksia, tai niiksi mä kivut ainakin luokittelin. Tuossa sit kuitenkin sain innostuksen siivota kämpän, kun tuli kivuton hetki. Niinpä sit imuroin ja järkäilin kodin, ja vieraitakin kestitsin. Illalla kun ruokaa laitoin, tuli todella voimakas ja kipeä suppari. Piti tuolille istua, kun seisominen ei onnistunut ja kaksin kerroin siinä "löhösin". Itkukaan ei muuten ollut kaukana. Mies oli kotona ja näki ekan kerran tuommoisen kivuliaan supistuksen. Sohvallekkaan en kyennyt kivun vuoksi siirtymään, vaikka olisin halunnut. Nyt sit oon saanut ottaa iisimmin ja mies on ollut palvelevainen :)
Nyt kyl on tää päivä muistuttanut, ettei synnytykseen ole enään niin hirveän pitkästi aikaa. Niinpä sain inspiraation pakata sairaalakassit valmiiksi. Oma kassi on jo pakattuna, mut vauvan kassista puuttuu viel jotain vaatetta.. Nekin sinne tosin saan pakattua varmaan viel tänään, tai huomenna.
Eilen käytiin yhtä asuntoa katsomassa ja kävelyäkin tuli edes takaisin. Oli mielenkiintoinen kävely, kun vähän väliä jouduin pysähtymään, kun vihloi kirvelevästi ja kivuliaasti tuolta alhaalta..
Joku kyseli raskausarvista, mä olen ainakin toistaiseksi niiltä päässyt säästymään. Mahaa olen yrittänyt muistaa rasvailla päivittäin. Välillä kerran päivässä ja välillä useemminkin.. Ehtiihän niitä viel tulla, jos on tullakseen..
Sara rv 36+6
jospa minäkin yrittäisin taas aktivoitua näin "loppumetreillä"...
raskausarvista oli puhetta, esikoisesta koko maha repesi ja tuli kyllä niin komeat arvet koko mahan mitalle. Kakkosesta ei tullut sitten enää uusia arpia vaan vanhat vaan punersi enemmän.
nyt kolmannen kohdalla maha on ollut aika siistin näköinen ja ihan nyt vasta pari viikkoa sitten parit vanhat arvet on muuttaneet vähän väriään.
--
täällä on kovasti ollut ennakoivia supistuksia ja viikko sitten tuli yö-aikaan ihan säännöllisinä.
jotain selvästi saivat aikaan ja nyt taas arpoo kyllä todella lahjakkaasti, eilen alkuillasta alkoi vuotamaan vaaleanpunertavaa limaa ja supisteli napakasti. Myöhemmin illalla tuli sitten ihan veristä limaa ja tuoretta verta pyyhkiessä. Tänä aamuna taisi tulla loputkin limatulpasta, hyi yök mutta ei siitä voi kyllä erehtyä.
soittelin yöllä synnytysvastaanotollekin kun supistukset teki jo aikas kipeää ja vauvakin oli tosi hiljainen. Neuvoksi sain vain napata gramman panadolia ja käydä nukkumaan kun ei ole täydet viikot vielä...ja toisaalta onhan sitä mieluummin mahdollisimman pitkään kotona kun, että joutuu käyrille makoilemaan.
ens keskiviikkona olisi viimeinen lääkärineuvola, saa nähdä päästäänkö sinne asti.
kuitenkin toiveissa olisi, että ainakin viikon verran vauva pysyisi vielä masun lämmössä. Onneksi kuitenkin on nyt sairaalalaukku pakattu ja vauvankin tarvikkeet paikoillaan.
Jiina ja rv36+2
...esikoisen kohdalla limatulpasta meni 5 vrk synnytykseen ;-) Syntyi rv 36+3 ja potraksi pojaksi on kasvanut.
Raskausarvista: eipä taida olla vielä. Olen kyllä suihkun jälkeen rasvaillutkin ahkerasti. Varmaan mulla vain on elastinen iho?
Miten olette jo tässä vaiheessa päässeet kokoarvioihin? Minulle neuvolasta sanottiin, että vasta 2 viikkoa yliaikaisena voisin päästä kokoarvioon.
Martta, rv 37+5 ja valmis jo olisin
Oon ihan uus tällä palstalla, aiemmin on tullut kirjoteltua tuolla helistimen foorumeilla. Täällä olis LA 13.2 ja ikää mulla 26, PKKS:sa ois tarkotus käyvä poksumassa. Eka lapsi kyseessä :) Huomasin että täällä oli joku muukin näiltä leveyspiireiltä.
Tirpukka 36+1
Aikamoista ajatusten ja tunteiden myllerrystä ollut täälläkin Merpen ja Lumiellen tapaan, normaalia ja varmaan terveellistäkin nâitä pohdiskella näin esikoista odottaessa. Toisaalta olisi kauhea kiire saada vauva tuolta masun puolelta syliin hoivattavaksi, vaikka hyvähän hänen olis vielä muutama viikko kohdussa viihtyä. Vähän jânnittäâ miten sitä alkuvaiheessa jaksaa uutta opetellessa ja valvoessa, ja se että "sinä ja minä" muuttuukin "meidän perheeksi". Ollaan juteltu paljon miehen kanssa, ja on tässâ onneksi raskauden aikana ollut hyvin aikaa valmistautua muutokseen. Raskaus on kyllä lähentänyt ja vahvistanut parisuhdetta entisestään, joten eiköhän tulevasta selvitä kunnialla.
Hienoa Ihmetys että synnytys ei vielä käynnistynytkäân, nyt vielä pari viikkoa rauhassa ja sitten sinne haikaranpesäân.
Minullakin ollut simppeli trikoinen kantoliina kaapissa jo kuukausia, ei oo tullut vielâ perehdettyä miten sen saa sidottua. Jos ootte löytâneet jotain hyviä ohjeita/sivustoja, niin neuvoja otetaan mielellään vastaan!
Illan jatkoja!
+ sain siivottua kämpän ilman suurempia suppareita tai särkyjä
Ranskis-vaavi ja poika rv 36+2 (jos oon pysyny laskuissa)