Onko muita, joiden molemmat vanhemmat ovat narsisteja?
Oma isäni on selkeä narsisti ja alkoholisti, äiti narsisti (jo kuollut). Mieheni isä on lapsiaan hakkaava ja potkiva psykopaatti ja äitinsä narsisti-rappioalkoholisti. Turha lienee kysyä, onko meillä mitään turvaverkostoa. Narsistienuhrientuki.ry:n keskustelupaikka on jokseenkin tuttu. Onko täällä ketään samassa tilanteessa olevaa, joilla molemmat vanhemmat narskuja?
Kommentit (42)
Eli "narsismikasautumia" voi hyvin tyypillisesti olla jossakin suvussa. Jos 1% vähintään on väestötasolla narsismia, se hyvin todennäköisesti on epätasaisesti jakautunut niin että narsisteja on joissakin suvuissa paljon ja joissakin sitten ei ole.
Narsistisesti vaurioitunut ihminen on todennäköisesti narsistin lapsi. Narsistiin myös vetoavat narsistit. Siispä hänen ystävikseen ja puolisoikseen valikoituu herkemmin narsisteja.
Tämän vuoksi on mahdollista, että joitakin ihmisiä oikeasti ympäröivät narsistit. Terveessä ympäristössä eläneiden on vaikea uskoa tätä, tietysti on!
Ja ilman muuta jotkut ihmiset ovat hankalia vaikka eivät olisi narsisteja, ja ihmissuhteet nyt vain ylipäätään ovat hankalia. Narsismista on tullut muotisana. Kuitenkin, oikeaa narsismia ja siitä kärsiviä ihmisiä/sukuja ON olemassa.
t. asiaa paljon prosessoinut narsistiäidin tytär, jolla myös narsistinen mummo jne.
"Eli "narsismikasautumia" voi hyvin tyypillisesti olla jossakin suvussa. Jos 1% vähintään on väestötasolla narsismia, se hyvin todennäköisesti on epätasaisesti jakautunut niin että narsisteja on joissakin suvuissa paljon ja joissakin sitten ei ole. Narsistisesti vaurioitunut ihminen on todennäköisesti narsistin lapsi. Narsistiin myös vetoavat narsistit. Siispä hänen ystävikseen ja puolisoikseen valikoituu herkemmin narsisteja. Tämän vuoksi on mahdollista, että joitakin ihmisiä oikeasti ympäröivät narsistit. Terveessä ympäristössä eläneiden on vaikea uskoa tätä, tietysti on!"
Mutta esim. skitsofrenian esiintyvyys on 1%. Ja skitsofrenia on myös periytyvää. Tunnetaan skitsofreniasukuja. Silti kaikki eivät ole siellä skitsofreenikoita. Skitsofreniasta 80 % selittyy perinnöllisyydellä ja vain 20 % ympäristöllä. Narsismissa perinnöllisyyden osuus on pienempi.
On vain vaikea uskoa tällaista, mitä toisinaan lukee narsistien uhrien palstalta: "Vanhempani ovat narsisteja, puolisoni on narsisti, hänen vanhempansa ovat narsisteja, kaikki sisarukseni ovat narsisteja ja ystäväni ovat narsisteja." Narsismia varmasti esiintyy enemmän narsisti-suvuissa, mutta tuskin sielläkään kaikki ovat narsisteja. Pitää myös erottaa narsismi ja muuten vain häiriintyneet käytösmallit (joita esim. eläminen narsistin vallan alla voi aiheuttaa). Toiseksi herää kysymys, miten ihminen itse selviää ei-narsistina, jos kaikki ympärillä ovat narsisteja. Narsisti sen sijaan saattaa kuvitella, että kaikki hänen ympärillään ovat narsisteja, koska eivät tottele ja palvo häntä.
että narsistisukujen kaikki jäsenet olisivat narsisteja. Heitä vain on tällaisissa suvuissa enemmän kuin KESKIMÄÄRIN väestössä.
t. edellinen
miten tuo on mahdollinen yhtälö?? Narsistihan tarvitsee jonkun, joka katsoo häntä ylöspäin. Narsisti itse ei osaa arvostaa toista. Eli eikö tämä yhtälö ole mahdoton?
miten tuo on mahdollinen yhtälö?? Narsistihan tarvitsee jonkun, joka katsoo häntä ylöspäin. Narsisti itse ei osaa arvostaa toista. Eli eikö tämä yhtälö ole mahdoton?
Toinen narsku alistuu ja toinen alistaa. Nämä asetelmat voivat vaihdella tilanteittain. Omaa kokemusta löytyy kahden narsistin parisuhteesta, jossa lapsia.
Hänhän pitää itseään ylivoimaisena, eikö? Eihän hän alistu, koska hän on aina oikeassa ja on parempi kuin muut!
Toinen narsku alistuu ja toinen alistaa. Nämä asetelmat voivat vaihdella tilanteittain. Omaa kokemusta löytyy kahden narsistin parisuhteesta, jossa lapsia.
Ei kai tuollaisten vanhempien lapsista voi tulla normaaleja? Oletteko te myös narsisteja? Jos ette niin miten se on mahdollista?
Hänhän pitää itseään ylivoimaisena, eikö? Eihän hän alistu, koska hän on aina oikeassa ja on parempi kuin muut!
Eli nauttivat vuoroin alistaa ja vuoroin alistua. Esim. Adolf Hitler oli tällainen kun hän pyysi sisarentytärtään pissaamaan päälleen ja samalla tutki tämän paikkoja. Toista naista Hitler pyysi potkimaan itseään ja haukkumaan arvottomaksi, kun Hitler itse makasi selällään lattialla.
Ei kai tuollaisten vanhempien lapsista voi tulla normaaleja? Oletteko te myös narsisteja? Jos ette niin miten se on mahdollista?
tai psykopaatteja.
Geenit voivat periytyä myös isovanhemmilta, ei pelkästään omilta vanhemmilta. Esim. tyttärellämme on kihara tukka, vaikka kummallakaan meistä ei sitä ole, ainoastaan mieheni äidillä.
ap
Eli silloin kaikista ei tule narsisteja, vaikka molemmat vanhemmat sitä olisivatkin.
Ei ole mutta vähäisiä tai olemattomia turvaverkkoja voi olla muutenkin.
"Psykologiaa luennoineen professorini mukaan narsismi/psykopatia on 50 % periytyvää. Eli silloin kaikista ei tule narsisteja, vaikka molemmat vanhemmat sitä olisivatkin."
Narsismi ei kyllä tuolla tavalla periydy. Psykopatia voi kyllä olla (lähes pelkästään) perinnöillistä. Narsismiin tarvitaan lisäksi (siis perimän lisäksi) vaurioittava kasvuympäristö.
Nämä itse diagnosoidut "narsisti"sukulaiset ovat mielenkiintoinen ajatus. Narsismin esiintyvyys väestössä on kuitenkin aika pieni noin 1% luokkaa. Ei vaikuta uskottavalta, että jonkun lähes kaikki sukulaiset ovat narsisteja. Muutkin ihmiset osaavat olla hankalia kuin narsistit.
Ja kaikki heidän lapsensa narsisteja/psykopaatteja. Niiden lapsista taas pienempi osa psykopaatteja/narsisteja koska osa on valinnut ns. tavispuolison ja lapsista osasta on tullut empaattisia. Olen muuten itsekin istunut psykologian luennolla yliopistossa ja siellä sanottiin että psykopatia on 50% periytyvää. Narsismin periytyvyydestä ei puhuttu.
ap
Nykyään tyttö on 14 v. 3-vuotiaana yritti tappaa pikkuveljensä tukehduttamalla tätä tyynyllä. Kun äiti ehti paikalle, vastasyntynyt oli jo aivan sinisenä. Tyttö sanoi hyväntuulisena että oli vain toivottamaassa tälle hyvää yötä. 7-vuotiaana silpoi veitsellä gerbiilinsä veriseksi mössöksi omaan terraarioonsa ilman katumuksen häivääkään. 9-vuotiaana uhkasi viiltää isänsä vatsan auki veitsellä ja repiä tämän sisälmykset ulos. Samoin kun oli tehnyt gerbiililleen. Yritti 10-vuotiaana tappaa isänsä lyömällä tätä halkokirveellä ja istumalla isänsä kurkun päälle järvessä kun nämä olivat yhdessä uimassa. Voisiko joku sanoa diagnoosin tästä tytöstä? Onko perinyt isänisänsä geenit ja luonteen?
ap
"Mitä jos miehen suvussa molemmat isovanhemmat ovat selkeitä narsisteja? Ja kaikki heidän lapsensa narsisteja/psykopaatteja. Niiden lapsista taas pienempi osa psykopaatteja/narsisteja koska osa on valinnut ns. tavispuolison ja lapsista osasta on tullut empaattisia. Olen muuten itsekin istunut psykologian luennolla yliopistossa ja siellä sanottiin että psykopatia on 50% periytyvää. Narsismin periytyvyydestä ei puhuttu. ap"
Yliopiston luennolla puhuttiin varmaan myös siitä, että diagnosointi on ammattilaisten tehtävä. Eikä aina ammattilaisillekaan yksinkertaista. En antaisi paljoa painoa-arvoja tällaisille sukulaisten tekemille diagnooseille. Monesti ihmiset diagnosoidaan työryhmässä oikean diagnoosin varmistamiseksi.
"Mieheni ensimmäisestä liitosta syntynyt tytär käyttäytyi näin: Nykyään tyttö on 14 v. 3-vuotiaana yritti tappaa pikkuveljensä tukehduttamalla tätä tyynyllä. Kun äiti ehti paikalle, vastasyntynyt oli jo aivan sinisenä. Tyttö sanoi hyväntuulisena että oli vain toivottamaassa tälle hyvää yötä. 7-vuotiaana silpoi veitsellä gerbiilinsä veriseksi mössöksi omaan terraarioonsa ilman katumuksen häivääkään. 9-vuotiaana uhkasi viiltää isänsä vatsan auki veitsellä ja repiä tämän sisälmykset ulos. Samoin kun oli tehnyt gerbiililleen. Yritti 10-vuotiaana tappaa isänsä lyömällä tätä halkokirveellä ja istumalla isänsä kurkun päälle järvessä kun nämä olivat yhdessä uimassa. Voisiko joku sanoa diagnoosin tästä tytöstä? Onko perinyt isänisänsä geenit ja luonteen? ap"
Tuolla perustella ei voi sanoa muuta kuin että tyttö tarvitsee apua. Tarvitsisi perusteelliset psykologiset ja neurologiset tutkimukset. Syitä voi olla monia.
Hei!
Aiheesta on tekeillä tutkimuskin, tässä siitä kiinnostuneille:
http://narsistienuhrientuki.yhdistysavain.fi/@Bin/196678/Haluatko+kerto…
Ei todellakaan voi tulla normaaleja. Nimimerkillä omaan myös kaksi mielisairasta vanhempaa, enkä todellakaan ole säästynyt vaurioitta. Koko elämä on ollut mielenterveydellinen haaste ja tulee olemaan. Suhteessa en ole koskaan ollut enkä tule varmaan olemaankaan. Voimia kaikille jotka ovat joutuneet hyväksymään ja suremaan etteivät vanhemmat olekaan terveitä.
Molempia useampia kertoja tavannut psykiatri arvioi Äitini olevan narsisti ja isällä olevan runsaasti narsistisia piirteitä.
"Mun vanhemmat ovat molemmat narsisteja, ja kyllä se on valitettavasti tarttunut minuunkin, joskin lievempänä versiona, niin että minä TUNNISTAN ainakin oman narsismini mitä yleensä he eivät tee. Joku sanoi sm-seksin kiinnostan narskuja, no niin se on täälläkin. Samoin olen suhteessa kovasti vallanhimoinen ja manipuloiva. Voihan olla, että nämä ovat vain opittuja käyttäytymismalleja ja minulla on jotakin toivoa, ku aina toisinaan havahdun siihen, että teen väärin."
Joo. Narsistit eivät todellakaan tee mielestään väärin. Kauanko olet ollut "omillasi" siis pois vanhempiesi vallan alta? Narsistien lapsilla menee hetki karistaessaan kotoa opitut käytösmallit/selviytymismallit ja luoda oma tapa elää. Jotta selviytyy narsistivanhemman kanssa, on käyttäydyttävä "kieroon". He suorastaan vaativat sitä. Narsistin kanssa et voi käyttäytyä normaalisti, et ainakaan jos olet hänen valtansa alla, hänen lapsensa. Menee siis hetki korjata nämä kierot käytösmallit kotoa lähdettyään. Mutta se kyllä onnistuu. Ymmärtävästä puolisosta on apua. Asiasta kannattaa puhua avoimesti puolison kanssa.
Mitä vanhempasi ovat ammatiltaan? Minua kiinnostaa tämä narsistien ura-juttu. Minun "narsisti"vanhempani (diagnosoimaton) on terveysalalla. On vain sellainen mielikuva, että narsistit hakeutuvat monesti terveysalalle. Siellähän pääsee työssä itseään toteuttamaan.