Kauhea kokemus naistenillassa!
Vanha kaverini kutsui minut luokseen illanviettoon. Lisäksi sinne oli kutsuttu kaverini muita kavereita jotka "tiesin", mutten sen paremmin tunne. Minä olen ainut jolla tuosta porukasta on lapsi.
Kun äitiyteni tuli jossain vaiheessa esille (osa ei sitä tiennyt) alkoi hirveä kyselyryöppy. Nämä puolitutut naiset kyselivät: "menikö alapääsi piloille?", "rupshtivatko tissisi?", "onko teillä enää seksiä miehesi kanssa?" jne. Pyysipä eräs, että näytän vatsaani onko se rupsahtanut ja arpinen?
Sen jälkeen alkoivat puhua "mä en ainakaan koskaan halua lapsia", "koko elämä menee ihan hukkaan eikä enää voi tehdä mitään", "Mäkelän Maijakin just sano, että se katuu sitä että teki lapset nuorina".. Ja toivat ilmi, että olettavat minunkin katuvan lastani ja kadehtivan heitä!
Olemme toki nuoria (23-26v.), mutta en kyllä olisi osannut odottaa jotain noin törkeää! Ja tässä ei ole kyse mistään kainostelusta ja huonosta itsetunnosta; olen palautunut lähes entiselleni raskauden jäljiltä ja myös parisuhteeni, niinkuin muu elämänikin, voi hyvin (en myöskään ole mikään teini-äiti vaan 25v. 2v.:n äiti).
Kamalimmat illanistujaiset missä olen koskaan ollut! Onneksi minulla on myös fiksuja ystäviä..
Kommentit (74)
En asettanut keskiverron normiksi itseäni, vaan oman koululuokkani tytöt lukiosta (noin 20 nuorta naista), joista ei yksikään saanut esikoistaan alle 25v ja vain pari sai alle 30v. Nyt kun lukiovuosista on jo kohta 20v takana, yhä noin kolmasosa on lapsettomia ja suurin osa on saanut lapsen vasta yli 30v. Kyllä mun maailmassa tai siis mun ja kavereideni maailmassa alle kolkytveenä lapsen saanut on harvinaisuus.
Ja tiedätkö, ei voi kadehtia sellaista, mitä ei itse halua!
Minä en ole ikinä halunnut äidiksi nuorena. Se on päinvastoin ollut se kauhuskenaario. Aivan 100% olisin tehnyt abortin jos olisin tullut raskaaksi alle 30v, se olisi ollut se ultimate nightmare.
ja mulla kerkesi olla omaa elämää kyllä ihan tarpeeksi. Ja ei se mun oma elämä ole nyt äitinä ja vaimonakaan minnekään kadonnut.
taitavat vaan olla kateellisia sulle. Nuori nainen, joka näyttää hyvälle, on oma mies ja terve lapsi.
Ei kyllä kukaan ole kateellinen nuorelle naiselle, jolla on mies ja lapsi! Säälii lähinnä. Ei kai kukaan nuori äiti kuvittele, että ihmiset kadehtii? Mitähän ne kadehtis? Sitä ettei ole omaa elämää?
Mitä joku lapseton tekee täällä? Tämä on VAUVA-lehden keskustelupalsta. ???
mä olen saanut 38 -vuotiaana ekan lapsen mutta en kuitenkaan ole noin ääliö ollut tuon ikäisenä!
Mä olin täysin mykistynyt. Mulle on päivänselvää, että päivien ero omasta rakkaasta lapsesta särkee äidin kuin äidin sydäntä. Mua suorastaan alkoi itseäksi itkettää, kun mä mietin sitä itkevää pikkuista ja hänen itkevää äitiään, ihan vaan myötätunnosta..
Minäkin tiristelen täällä kun tuota sinun tekstiäsi luin!
taitavat vaan olla kateellisia sulle. Nuori nainen, joka näyttää hyvälle, on oma mies ja terve lapsi.
Ei kyllä kukaan ole kateellinen nuorelle naiselle, jolla on mies ja lapsi! Säälii lähinnä. Ei kai kukaan nuori äiti kuvittele, että ihmiset kadehtii? Mitähän ne kadehtis? Sitä ettei ole omaa elämää?
Mitä joku lapseton tekee täällä? Tämä on VAUVA-lehden keskustelupalsta. ???
mä olen saanut 38 -vuotiaana ekan lapsen mutta en kuitenkaan ole noin ääliö ollut tuon ikäisenä!
Pallo takaisin: Omalta lukioluokaltani noin puolet sai esikoisensa alle 27-vuotiaana ja muutama muu ennen kolmeakymmentä. Nyt kolmekymppisenä ne lapsettomat ovat selkeä vähemmistö, useilla entisillä luokkalaisilla lapsia on jo 2-3. Eri lukio, eri alue, eri perhekulttuuri.
Pointti oli se, ettet sä voi väittää, ettei keskivertonaiset ajattelekaan lapsia ennen kolmeakymppiä. Sinä tai tuttavapiirisi ette ole "keskiverto", teidän on vain yksi tapa tehdä asioita.
En asettanut keskiverron normiksi itseäni, vaan oman koululuokkani tytöt lukiosta (noin 20 nuorta naista), joista ei yksikään saanut esikoistaan alle 25v ja vain pari sai alle 30v. Nyt kun lukiovuosista on jo kohta 20v takana, yhä noin kolmasosa on lapsettomia ja suurin osa on saanut lapsen vasta yli 30v. Kyllä mun maailmassa tai siis mun ja kavereideni maailmassa alle kolkytveenä lapsen saanut on harvinaisuus.
Ja tiedätkö, ei voi kadehtia sellaista, mitä ei itse halua!
Minä en ole ikinä halunnut äidiksi nuorena. Se on päinvastoin ollut se kauhuskenaario. Aivan 100% olisin tehnyt abortin jos olisin tullut raskaaksi alle 30v, se olisi ollut se ultimate nightmare.
Mitä joku lapseton tekee täällä?
Tämä on VAUVA-lehden keskustelupalsta.
???
Ei ole omaa elämää? Kenen elämää se nuori äiti sitten elää ellei omaansa? Kyllä mulla on se oma elämä kahdesta lapsesta huolimatta :D Ja apua!!! Olen 22!! Säälikää minua!!! Eihän minulla ole kuin mies, 2 lasta, omakotitalo, auto ja vielä se maatila päälle. Mulla EI voi olla omaa elämää xD
Keksikää jotakin parempaa :)
Tosi typerää, mutta ihmeen tutulta tuntuu. Ei mulle sentään ihan noin törkeyksiä ole päin naamaan tultu sanomaan, mutta ajatus lienee sama: voi raukkaa!
Ehkä noin ajattelevat on saaneet jostain sen kuvan (esim vauvapalstalta ;) että elämä loppuu lapsen saamiseen ja kaikki kiva on sitten ohi. Kumpa tietäisivät :D Älä anna noiden masentaa, antaa heidän kuvitella olevansa jotenkin parempia. Ole sinä ylpeä ja rohkeasti onnellinen perheestäsi. Ja kannattaa ehkä tulevaisuudessa hakeutua toisenlaiseen seuraan ettet turhaan pahoita mieltäsi.
myös joskus ollut 25v 2v:n äiti
oman valintansa oikeudesta. Tyyliin "oikea elämä alkaa vasta lapsen kanssa". Itse ainakin alle 25-vuotiaana jouduin moneen kertaan puolustamaan lapsettomuuttani.
????? Ei ihme, että kauhistuivat. Kyllähän tuon ikäisen nyt pitäisi palautua kahdessa kuukaudessa. Itse olen 35-vuotias kahden lapsen äiti ja kummastakin raskaudesta palautunut täysin muutamassa viikkossa.
tai jalkaholviin raskauden myötä tulleet muutokset palautuivat. "täysin" on vahvaa liioittelua.
Miksi ei olisi "omaa" elämää? Vai onko bilettäminen mielestäsi sitä? Todellisuudessa elämä vasta alkaakin lasten myötä, mutta sitähän itsekkäät lapsettomat bilettäjät eivät voi ymmärtää. Mutta voi sitä itkua, jos kohdalle sitten about 30v (tai sitten joskusaikuistuttua) osuukin lapsettomuus...
vasta 30-jälkeen. Minun vanhoista koulukavereista yli puolella on jo jälkikasvua ja myös isolla osalla tutuistani. Itse sain esikoiseni juuri täytettyäni 19. Ihan sopiva ikä minulle lapsen tekoon, olin jo ollut omillani neljä vuotta ja valmistuin ammattiin ennen synnytystä.
Baarireissut ja muut riennot tuntuvat nyt paljon erityisemmiltä. Ei tarvitse laskeskella viimisiä euroa baaritiskillä, kun kaikki rahat meni jo perjantain baarireissuun, eikä kyllästy menoon kun käy vain joka toinen kuukausi :) Olen tyytyväinen.
tuollaisessa tilanteessa kertonut kaikki kauhujutut ja juu juu rupsahdettu on tissit roikkuu polvissa alapää on vinossa... ja sitten nauranut partaani (siis kuvaannollisesti)hähää voi mitä menettävätkään kyllä nuo lapset on kaiken sen arvoisia kalliimpia kuin mikään maailman kulta.
Outoa, että monien muiden tuttavapiirissä lapset saadaan vasta 30-jälkeen. Minun vanhoista koulukavereista yli puolella on jo jälkikasvua ja myös isolla osalla tutuistani. Itse sain esikoiseni juuri täytettyäni 19. Ihan sopiva ikä minulle lapsen tekoon, olin jo ollut omillani neljä vuotta ja valmistuin ammattiin ennen synnytystä.
25v paremmalle puolelle, lapset saadaan usein vasta 30-vuoden korvilla. Ensin valmistutaan, löydetään työpaikka, tehdään töitä muutama vuosi ja vasta sitten mietitään lapsia. Tai näin ainakin omalla kohdallani sekä kaveripiirilläni.
Monet tuntemani nuoret naiset kyllä kertovat haluavansa lapsia, vaikka eivät juuri siinä hetkessä niitä aiokaan tehdä. He kyllä arvostavat äitejä, eivätkä pidä heitä minään outoina poikkeusyksilöinä. Nämä naiset ovatkin täysipäisiä ja tasapainoisia ihmisiä.
Jotkut naiset eivät voi kuvitellakaan saavansa lapsia tai haluavansa sellaisia riesoikseen. Monesti näillä ihmisillä on vaikeuksia oman identiteettinsä ja itsensä kanssa, joten vastuunottaminen toisista tuntuu utopialta ja pelottavalta.
En oikein ymmärrä, miten lapsiin ja äitiyteen voi suhtautua noin oudosti, sehän on ihan luonnollinen asia, vaikka monet toki suunnittelevat sitä kolmikymppisenä - silti siihen voi suhtautua positiivisesti aiemminkin.
Ja apua!!! Olen 22!! Säälikää minua!!! Eihän minulla ole kuin mies, 2 lasta, omakotitalo, auto ja vielä se maatila päälle. Mulla EI voi olla omaa elämää xD
Keksikää jotakin parempaa :)
Kun nuoret äidit naivisti luulevat, että kaikki naiset kuitenkin haluavat sen mitä heillä jo on. Että he ovat ikäänkuin voittaneet kisassa ja saaneet nuo jutut ennen muita - kateellisia - lapsettomia. Itse olen vapaaehtoisesti lapseton yli kolmekymppinen nainen ja nuo sinun luettelemat "saavutukset" lähinnä nostavat niskakarvani pystyyn. En koskaan, koskaan, haluaisi elää sinun "ah niin idyllistä" tavis-elämääsi lapsineen, omakotitaloineen ja autoineen.
Sä ootki yksinäinen, kuiva, katkera vanhapiika, joka ei tiedä elämästä mitään. :)
säälitään??????