Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vauvan nk. huudatusunikoulu: miten olette toteuttaneet?

Vierailija
06.01.2010 |

Opetan reilu 8kk vauvaa nukahtamaan itsekseen, tuntuu olevan mahdoton homma. Olen tähän mennessä tehnyt niin että laitan vauvan sänkyynsä, rauhoittelen hetken ja lähden pois huoneesta, heti alkaa kauhea huuto. Katon kellosta 3 min ja menen rauhoittelemaan kunnes huuto lakkaa ja lähden heti pois, jolloin huuto taas alkaa. Ja taas odotan 3 min. Yleensä tätä saa tehdä noin tunnin ajan kunnes vauva nukahtaa itkuunsa.

Miten kauan nukahtamisen opettelu mahtaa kestää? Nyt on mennyt viikko eikä yhtään helpotu. Miten olette toteuttaneet huudatusunikoulun?

Ja nyt ei tarvitse tulla jeesustelemaan siitä miten kamalaa on kun vauvan antaa huutaa. Tää on nyt ainoa keino, mulla on 2 muutakin lasta ja mies kotona joskus kerran 2 viikossa, ei oikeasti vaan ole illalla aikaa istua tuntikaupalla vauvan sängyn vierellä. Vauvan huutaessa laitan isompia nukkumaan ja teen kotitöitä korvatulpat korvissa. Tämä on ainoa mahdollisuus, joten turha tuomita. Kaipaan vaaan neuvoja.

Kommentit (181)

Vierailija
121/181 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en ole huudattanut. Mullakin on 3 lasta. Ei siellä vieressä tartte istua, voit käydä välillä rauhottelemassa ja tassuttelemassa jos itkee.

Vierailija
122/181 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi nukkua jos vauva huutaa kurkku putkella. Laita ne eri aikaan nukkumaan, vauva ekana tai vikana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/181 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

opettako niitä lapsia ikinä siihen että heidät nukutetaan...se on niin tyhmää!!

Meillä kaksi lasta jo molemmat ihan alusta asti opetettu nukahtamaan yksin...sillon ei tarvitse myöhemmin miettiä et miten tästä selvitään...ei kannata kusta omille nilkoille.

Vauvat myös oppivat käyttämään huutoa hyväksi, useimmiten suoraan karjumaan alkava vauva on hysteeristen vanhempien jotka pelkäävät vauvaa ja sen mukana tuomia juttuja..vauva siis opetettu siihen että kun huudan he tulevat heti! järki käteen..ne on omia lapsia eikä niitä tarvitse pelätä.

Vierailija
124/181 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaksi lasta jo molemmat ihan alusta asti opetettu nukahtamaan yksin...sillon ei tarvitse myöhemmin miettiä et miten tästä selvitään...ei kannata kusta omille nilkoille.

Vauvat myös oppivat käyttämään huutoa hyväksi, useimmiten suoraan karjumaan alkava vauva on hysteeristen vanhempien jotka pelkäävät vauvaa ja sen mukana tuomia juttuja..vauva siis opetettu siihen että kun huudan he tulevat heti! järki käteen..ne on omia lapsia eikä niitä tarvitse pelätä.

Jos vauva itkee sillä on hätä! Vauvat eivät itke vittuillaakseen tai käyttääkseen valtaa.

Itku on vauvan tapa kommunikoida.

Vierailija
125/181 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en ole huudattanut. Mullakin on 3 lasta. Ei siellä vieressä tartte istua, voit käydä välillä rauhottelemassa ja tassuttelemassa jos itkee.

erilaisen temperamentin lapset... Mä en puhuisi lapseni kohdalla mistään itkemisestä vaan suoraa karjuntaa huutamisesta, joka kuuluu kerrostalossa varmaan noin 3 kerrosta meistä ylöspäin. Jätin siis tassuttelut muille ja siirsin oman lapseni viereeni.

4

Vierailija
126/181 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sun vanhemmat lapset pärjäävät kyllä.

Kokeile tassuttelua

Vierailija
127/181 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
128/181 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheeta puhetta. Oletko lukenut lainkaan kehityspsykan kirjallisuutta. Vähän tulis sellanen fiilis, että et.

Ls-äidit kelaa usein just noin, että vauva käyttää itkua vallan välineenä..:(

Vierailija
129/181 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 lasta olen menestyksellä unikouluttanut. Ekaan meni 3 yötä. Ja seuraaviin 1 yö!

Ekasta kuuntelin itkun laatua ja menin vasta sitten, kun oli ihan jatkuvaa. Muut oli tuollaisia "heti raivoajia", joten suurinpiirtein 5min. välein kävin kippaamassa ja sanomassa hyvät yöt. 40min meni ekana iltana ja sitten nukkui 7h putkeen! (ennen oli huudellut ja valvonut joka yö neljään ja toinen noussut sitten kuudelta...) Tokana iltana meni vain 5min! Meillä siis mennyt tosi loistavasti. Tärkeää on, että itse pysyy TODELLA rauhallisena, johdonmukaisena ja päättäväisenä.

Vierailija
130/181 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaan perehtyneenä voin kertoa, että monet vauvat heräilevät öisin, koska siirtyminen toiseen unitilaan ei suju jouhevasti. Minulla esikoisella oli tämä vaiva. Eli itku tuli aina siinä vaiheessa, kun olisi pitänyt siirtyä syvempään uneen. Itse tein vain hallaa sillä, että puutuin aina itkuihin. Kun sitten vihdoin annoin vauvan itkeä itkunsa yksin sen enempää havahduttamatta, niin vauva nukahtikin paljon helpommin takaisin ja alkoi nukkua parempia öitä.

Asiasta löytyy tietoa ihan sairaalan nettisivuilta. Jos joku kaipaa, voin etsiä löydänkö vielä.

Vierailija
131/181 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun se taas nukahti ainoastaan rinnalle. Sit se rinnallaolo jatku ja jatku, tyyppi ei nukahtanut ja mä olin vauva tississä kiinni koko illan. Annoin sen huutaa 15kin minuuttia ennen kuin menin rauhoittelemaan. Ekana iltana nukahtamiseen meni kaksi tuntia, sitten yksi tunti, sitten 20 minuuttia. Nyt vauva on 5 kk ja osaa nukahtaa syönnin jälkeen itse. Jotenkin tuntuu, että se myös tajuaa, mistä on kyse. Siis painaa ihan itse silmiä kiinni, hakee hyvää asentoa, hypistelee unipupua rauhassa, odottelee unta. Rinnan tilalla tarjottiin ekaks kylpyä, vauvahierontaa ja iltavelliä. Näistä on enää iltavelli jokailtainen juttu, muita vaihtelevasti.

Vierailija
132/181 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tää tästä vielä! Tuntuu vaan pahalta itkettää vauvaa, mutta en oikeasti keksi vaihtoehtoja. En voi laittaa lasten päivärytmejä uusiksi, en vaan kertakaikkiaan jaksa nyt juuri sellaista. Mulla on 3 alle 4v lasta ja olen myös puoliksi omaishoitajana vanhukselle, joten työtä on enemmän kuin ikinä ehtisi tehdä. Nyt vaan tuntuu etten kertakaikkiaan voi istua vauvaa nukuttamassa tuntikaupalla.

Sille joka kysyi: toiset lapset nukkuvat yhteisessä huoneessaan toisella puolella taloa, vauvan itku ei kuulu sinne suljettujen ovien taakse.

Ja kyllä, olen samaa mieltä tosta että vauvat pitää pienestä asti opettaa nukahtamaan itse! Kahden ekan kanssa tein niin, mutta nyt kolmannen kanssa on lipsuttu ja tässä on tulos!

ap

Vierailija
133/181 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

perehtynyt Katja Rantanen neuvoi meitä, että missään nimessä vauvaa ei saa jättää yksin itkemään, vaan kun vauva itkee, vauvan luokse pitää mennä. Huudatusunikoulut vaikuttavat lapsen perusturvallisuuden tunteeseen ja kiintymyssuhteeseen. HUS.n uninongelmasivuilta varmaan löytyy ohjeita.

Vierailija
134/181 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joku voi tehdä tällaista noin pienelle vauvalle. Vieläkin kun kaikkialla sanotaan ettei saa unikouluttaa noin pientä lainkaan ja huudatusta ei suositella edes myöhemminkään. Olet kylmä huono äiti!

ja ainoa mitä vauvasi on oppinut on, ettei hänellä ole väliä. Hän voi huuta mutta kukaan ei tule koska hän ei ole arvokas.

Miksi hankit lapsen jos et voi antaa vauvan olla vauvaa. Se on aika lyhyt aikaa imettää!! ja olisit voinut hankkia kantopussin ja vauvasi olisi saanut olla lähellä!

kun se taas nukahti ainoastaan rinnalle. Sit se rinnallaolo jatku ja jatku, tyyppi ei nukahtanut ja mä olin vauva tississä kiinni koko illan. Annoin sen huutaa 15kin minuuttia ennen kuin menin rauhoittelemaan. Ekana iltana nukahtamiseen meni kaksi tuntia, sitten yksi tunti, sitten 20 minuuttia. Nyt vauva on 5 kk ja osaa nukahtaa syönnin jälkeen itse. Jotenkin tuntuu, että se myös tajuaa, mistä on kyse. Siis painaa ihan itse silmiä kiinni, hakee hyvää asentoa, hypistelee unipupua rauhassa, odottelee unta. Rinnan tilalla tarjottiin ekaks kylpyä, vauvahierontaa ja iltavelliä. Näistä on enää iltavelli jokailtainen juttu, muita vaihtelevasti.

Vierailija
135/181 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vein lapsen sänkyyn ja rauhallisesti toivotettiin hyvät yöt.

minusta käyt liian usein 3 min välein vauvan luona.

itse en mennyt kun vasta sitten kun itku oli tosi rajua.sillon kävin.tarjosin hiukan vettä ja tutti suuhun ja poistuin paikalta.

huusi noin 20min ja siihen jäi.

tätä teimme 3 yötä ja sen jälkeen ei ole huutanut.

lapsesi on nyt tottunut että käyt usein hänen luonaan ja tietää että tulet kun huutaa.

meillä muksu tieti etten tule vaikka huutaa.

mutta kyllä se siintä.onnea yritykseen.

Vierailija
136/181 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätätkö vauvalle yövalon päälle...Jotkut pienet pelkäävät pimeää.

Toimisiko teillä hiljainen tausta musiikki?

(Minäkin olen viikottain monta iltaa yksin neljän lapsen + vauvan kanssa.)

On paljon mukavampi olla kotona illalla kun kuuntelee hiljaisella jotain omaan makuun sopivaa musiikkia.

Ensin laitan isommat nukkumaan, joskus vauva itkee eikä sille mitään voi. Sitten laitan toiseksi nuorimmaisen petiin, ja viimeiseksi hoidan vauvan.

Jos vauva nukahtaa laitan tiskit tms.

En ole erityisemmin nukutellut lapsia, mitä nyt yhden ja kahden vuoden välissä olen ollut "tausta tukena" makuuhuoneessa. (Eli lukenut kirjaa tai lehteä, kunnes lapsi on nukahtanut.)

Vauva elää vielä omaa rytmiänsä.

Joskus joku lapsista laitettiin illalla rattaisiin, valjaat kiinni ja tutti suuhun. Siinä sai sitten katsella äitin/isin puuhia kunnes nukahti.

Vierailija
137/181 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin pystyy hoitamaan säällisellä tavalla?

Vierailija
138/181 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi sänkyyn ja eka yönä huusi 45min enkä mennyt.

toka yö meni 30min huutaessa ja kolmantena yönä 20min huutaessa.neljäs ja viimonen yö meni vain 5 min huutaessa ja se oli viimonen yö.sen jälkeen meillä on yöt nukuttu 9 tuntii putkeen ilman huutoja.tän vinkin sain sairaalasta.

seuraavat 2 lasta nukutimme vauvasta asti omaan huoneeseen jättäen yksin sänkyyn.ei ole ollut ongelmia.

Vierailija
139/181 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsesi on nyt tottunut että käyt usein hänen luonaan ja tietää että tulet kun huutaa.

meillä muksu tieti etten tule vaikka huutaa.

mutta kyllä se siintä.onnea yritykseen.

Kauhea ajatella vauvan tietävän ettei äiti tule, vaikka kuinka huutaisi hätäänsä. Nukahtaako lapsesi tuossa tilanteessa enää turvallisesti? Vaikka hän kuinka huutaisi, äiti ei tule? Minulle äitinä kaikkein tärkein asia on, että lapsi tuntee aina olonsa turvalliseksi oli tilanne mikä tahansa.

Vierailija
140/181 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

1v8kk:nen on huutanut nyt 25min yhtä soittoa huoneessa.sinne en mene.tämä ohje annettu maanantaina keskus-sairaalasta.

jos huuto jatkuu yli tunnin voi käydä vettä tarjoomassa.

en kuitenkaan ole huudattanut alle 6kk:den ikäsitä vauvaa.toinen lapsista oli samanikäinen kun unikoulu toteutettiin ja öitä meni huutaessa viisi