Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KOTIÄIDIT hoitakoon lapsensa kotonaan!

Vierailija
04.01.2010 |

Luki Aamulehdessä tänään. Samaa mieltä. On se pirullista, että opiskelijat ja työssäkäyvät joutuvat viemään lapsensa kauaksi hoitoon, jotta lusmuilla ei ole pitkää lastenkuljetusmatkaa. Äkkiä ja aikasin kakrut hoitoon ja ukon kanssa tekemään lisää jälkeläisiä... yhteiskunnan elätettäviksi! Heillähän olisi aikaa viedä tekeleensä vaikka päivittäin sadan kilometrkin päähän, kun muuta toimintaa ei ole. Tämä ei siis koske esim. kotona työskenteleviä, yrittäjiä, opiskelijoita.

Kommentit (81)

Vierailija
61/81 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä noita sääntöjä ole keksinyt.

"Työttömän lapsilla on oltava hoitopaikka valmiina, tai korvauksia ei heru." Älä valehtele. Uskotko tuohon itsekään? Jos uskot, olisi aika päivittää tiedot! "Mutta tuolla ois kokonainen ketju aiheesta valmiina, menkää sinne. En jaksa tätä samaa, puhutaanko vaikka Sellosta. Tai mihin hävisi sikainfluenssa???" Täällä on monta muutakin ketjua. Valitse toinen, ole hyvä! Kuten palstan nimikin antaa ymmärtää: aihe on vapaa.

Vierailija
62/81 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pysyvä ja 7 tuntia menee kotihommissa kevyesti, varsinkin jos teen jotakin ammattitaitoani ylläpitävää projektia itsenäisesti.

MIKSI teit lapsen/lapsia? Tässä on sulle phdittavaa yhdeksi elämäksi. Oletko täysillä kulkeva???

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/81 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy mielipiteeseeni on tämä:

Lapseni on perhepäivähoidossa jossa yhden kotiäidin lapsi tekee ryhmästä kokonsa puolesta välillä laittoman. Kotiäidin lapsen pitäisi käyttää hoitopaikkaa limittäin toisen lapsen kanssa, MUTTA KUN KOTIÄITI ON VÄSYNYT NIIN PAKKOHAN SEN ON LAPSENSA SAADA TUODA KOSKA HALUAA, LAISTA VIIS!!!

Vierailija
64/81 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. hän, joka oON JO saanut työtä, ei saa paikka, kun joku ododttaa kuuta taivaalta... tai sitten ei odota, vaan pelkää, että joutuu duuniin.

Vierailija
65/81 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ainakaan kysytä syytä MIKSI lapsi menee hoitoon.

Ainoastaan milloin.

Työperäisesti KIIREELLISET menee tietenkin ekana: jos työt alkaa KIIREELLISESTI niin kunta järkkää sen kahdessa viikossa.

Me haettiin ihan tavallisesti paikkaa työn takia ja saatiin se siinä parin kuukauden sisään joka on säädetty.

Kerran meillä on ollut tilanne että kaksi vanhinta oli samassa tarhassa ja kolmas piti saada myös tarhaan.

Päästiin jonon ohi ja kolmannelle varapaikalle..

Tarjosivat paikkaa suht. kaukaa ja kun soiteltiin alueen johtajalle niin tarhapaikka löytyi -ja lähempää kotia missä muut lapset kävi.

Kyllä PITÄÄ valittaa!! Aina ja kaikesta.

Mutta ei "syyllinen" ole se lapsi omalla paikallaan.

Ja meilläkin on lapset jakaneet hoitopaikkaa osittain hoidossa jonkun toisen kanssa: on sovittu mikä päivä meillä lapset tarhassa ja toinen saa ottaa toiset päivät.

Sitten on plussapaikkoja; kun osapäivänen vaihtaa kokopäiväseksi.

Mutta käsittääkseni kunnan pitää järjestää hoito 2 kk sisällä. Jos näin ei käy niin syy on sielä järjestelmässä, ei muiden perheiden hoitotarpeessa.

En minä ainakaan ole koskaan ajatellut että Martti ei nyt saisi olla tarhassa: saahan! Siinä missä Verttikin.

19

Vierailija
66/81 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun sanoin ottavani 5- ja 3-vuotiaat pois jäädessäni äitiyslomalle. Ymmärsin rivien välistä olevani ainoa laatuani siinä tarhassa. On se minusta outoa, että isommat lapset siivotaan jaloista pois aina kun uusi vauva tulee. Minusta on ihan normaalia hoitaa ainakin 4 lasta itse kotona. Hyvänen aika, miten perhepäivähoitajat selviytyvät, jos normaalit äidit eivät.

Mielestäni pääsen näin jopa vähemmällä vaivalla, kun aamulla ei tarvitse hötkyillä ylös, lähteä tarhalle eivätkä lapset kanna kotiin jokikistä räkätautia.

Vierailija
67/81 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes jaksanut lukea puoliakaan näistä vastauksista, mutta kahden alle 2v. lapsen kotiäitinä tiedän, että vapaa-aikaa tarvitsisi lisää ja selkä joskus lepotauon.

MUTTA,

en kuitenkaan voisi kuvitella vieväni lapsiani toiselle hoitoon, jos heidät kykenen itse hoitamaan. Minun lasteni paras paikka on kotona minun kanssani. Kaikillahan näin ei ole.

Vierailija
68/81 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun sanoin ottavani 5- ja 3-vuotiaat pois jäädessäni äitiyslomalle. Ymmärsin rivien välistä olevani ainoa laatuani siinä tarhassa. On se minusta outoa, että isommat lapset siivotaan jaloista pois aina kun uusi vauva tulee. Minusta on ihan normaalia hoitaa ainakin 4 lasta itse kotona. Hyvänen aika, miten perhepäivähoitajat selviytyvät, jos normaalit äidit eivät.

Mielestäni pääsen näin jopa vähemmällä vaivalla, kun aamulla ei tarvitse hötkyillä ylös, lähteä tarhalle eivätkä lapset kanna kotiin jokikistä räkätautia.

Vierailija
69/81 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset kotona! Osaan minä nyt kirjoittaa koneella hakemukset ja muut vaikka lapset onkin tässä. Vai rahan perässäkö työtön työnhakija on? Koska eikös työttömät saa enemmän rahaa kuin ne jotka on kotona lasten kanssa?

Vierailija
70/81 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidan nuorimmaistani 3-vuotiaaksi kotona, tänä aikana pidän kaikki lapset kotona, johan vanhin menee sinä aikana kouluunkin, eikä tarvitse ip-hoitoa.

Vierailija
71/81 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes jaksanut lukea puoliakaan näistä vastauksista, mutta kahden alle 2v. lapsen kotiäitinä tiedän, että vapaa-aikaa tarvitsisi lisää ja selkä joskus lepotauon.

MUTTA,

en kuitenkaan voisi kuvitella vieväni lapsiani toiselle hoitoon, jos heidät kykenen itse hoitamaan. Minun lasteni paras paikka on kotona minun kanssani. Kaikillahan näin ei ole.

Vierailija
72/81 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

opettajan sijaisudet tekemättä, jos lapsilla ei olisi ollut hoitopaikkoja. Kun ei ole mitään paikkaa mihin lapset voisi noin vain viedä hoitoon esim. päivän varoitusajalla. Eli todennäköisemmin minusta olisi tullut pitkäaikaistyötön. Tarvitaan joustavia hoitoratkaisuja, esim. avoimia päiväkoteja, jonne voi viedä lapset vaikkapa juuri pätkätöiden tai satunnaisten työkeikkojen tai työhaastattelujen ajaksi.

t. se akateeminen pätkätyöläinen, nyttemmin jo täyspäivätöissä

Työttömillä pitää olla hoitopaikat valmiina, mutta.... hän, joka oON JO saanut työtä, ei saa paikka, kun joku ododttaa kuuta taivaalta... tai sitten ei odota, vaan pelkää, että joutuu duuniin.

Vierailija
73/81 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esiopetusikäinen -> syntymävuosi

Erityislapsi -> mukana usein jo lausunto, ainakin lisätiedoissa tulee olla maininta

Virikepaikka -> toisen/molempien työpaikan yhteystietojen kohdalla viiva tai maininta kodistaTyöperuste -> molemmilla vanhemmilla työpaikan yhteystiedot

Meillä ei ainakaan kysytä syytä MIKSI lapsi menee hoitoon. Ainoastaan milloin. Työperäisesti KIIREELLISET menee tietenkin ekana: jos työt alkaa KIIREELLISESTI niin kunta järkkää sen kahdessa viikossa. Me haettiin ihan tavallisesti paikkaa työn takia ja saatiin se siinä parin kuukauden sisään joka on säädetty. Kerran meillä on ollut tilanne että kaksi vanhinta oli samassa tarhassa ja kolmas piti saada myös tarhaan. Päästiin jonon ohi ja kolmannelle varapaikalle.. Tarjosivat paikkaa suht. kaukaa ja kun soiteltiin alueen johtajalle niin tarhapaikka löytyi -ja lähempää kotia missä muut lapset kävi. Kyllä PITÄÄ valittaa!! Aina ja kaikesta. Mutta ei "syyllinen" ole se lapsi omalla paikallaan. Ja meilläkin on lapset jakaneet hoitopaikkaa osittain hoidossa jonkun toisen kanssa: on sovittu mikä päivä meillä lapset tarhassa ja toinen saa ottaa toiset päivät. Sitten on plussapaikkoja; kun osapäivänen vaihtaa kokopäiväseksi. Mutta käsittääkseni kunnan pitää järjestää hoito 2 kk sisällä. Jos näin ei käy niin syy on sielä järjestelmässä, ei muiden perheiden hoitotarpeessa. En minä ainakaan ole koskaan ajatellut että Martti ei nyt saisi olla tarhassa: saahan! Siinä missä Verttikin. 19

Vierailija
74/81 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli en todellakaan moppia ja siivousrättiä kotonani 7/pv heiluta työttömän ollessa, vaan teen kuvankäsittelyhommia, päivitän harrastuspohjalta parin yhdistyksen nettisivustoja, otan digikuvia, yms. Ja lisäksi käyn avoimessa yliopistossa opiskelemassa aiheeseen liittyviä opintoja.

Eivätkä ne todellakaan onnistu jos lapset häiriköivät jaloissa.

Vierailija
75/81 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei miehen kanssa ole yhtään ketään sukulaista tai ystävää, joka edes joskus hoitaisi lastamme tai tulisi käymään. Aika uuvuttavaa siis hoitaa lapsi ilman yhdenkään ihmisen minkäännäköistä tukea. Toinen silti yrityksessä.

Vierailija
76/81 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvaa kotona hoitavilla kotiäideillä. Kokemusta on sekä kotiäitiydestä että aktiivisesta työnhausta + myös jo aiemmin mainituista pätkätöistä. Jälkimmäinen tilanne on vaativa ja stressaava jo ilman että ei olisi mitään tietoa siitä, mihin lapset saa hoitoon :(

Vierailija
77/81 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi on lapsen psyk. kehityksen vuoksi, että lapsilla on pysyvä, tuttu hoitopaikka.

Miksi tuolla toisessa ketjussa tästä asiasta syntyi asiallisempaa ja älykkäämpää keskustelua? Tässä ketjussa on jotenkin niin ankeita kommentteja.

Vierailija
78/81 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaivaantua vastaamaan, mutta laskeskelin tossa, että viikossa on kaiketi 168 tuntia tai jotain sinnepäin. Mun lapseni on päiväkodissa 12-18 tuntia viikossa eli sanotaanko noin 10%. Eli 90%:sti hoidan lapseni itse. olen ihan tyytyväinen tilanteeseen. Eikä lapsi ole edes lähipäiväkodissa, jos se tieto helpottaa ;) Ai niin, mutta mähän teen satunnaisesti töitä kotona, muutaman päivän kuussa, niin koskikohan tää edes mua??? ;)

vai luuletko, että juuri niiksi tunneiksi kun haluat itse hoitaa lastasi olisi joku tulossa. Sehän vasta kallista onkin etkä ole edes töissä veroja maksamassa.

Vierailija
79/81 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellisiä ja perustelemattomia kommentteja. Koulutustaso taitaa olla aika alhainen, mutta kukin tyylillään.

Tehkää, ihmiset rakkaat, niinkuin Teidän Perheellenne on parasta ja jättäkää muut rauhaan. Minäkin maksan ihan mielelläni veroja kaikenlaiseen vanhemmuutta helpottavaan toimintaan.

Vierailija
80/81 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kutonen.

Niin: eli puhut potaskaa! :D

Te haette yhteen lähitarhaan, joka täynnä. Kun TEILLÄ ei ole autoa, niin ette KELPUUTA muuta!

Ei johtaja hauku ketään osapäivästä, vaan se tarha on vaan TÄYNNÄ.

Ja teillä ei vaan ole autoa! :))

Meillekin tarjottiin ensin kauempaa, mutta ei lähdetä viemään kahta (4. lähimpään tarhaan jossa paikat ollu lapsilla vuosia) ja kolmatta kauemmaksi.

Valituspuhelu aluejohtajalle ja saatiin lapsi lähemmäs -jopa kotia lähemmäs! :)

Totta hemmetissä kannattaa tarjota paikkaa kauempaa, joku sen saattaa kelpuuttaa.

Mutta koska pointti on siinä, että kun lapset on ollu tarharyhmässänsä jokusen vuoden niin siinä ne halutaan pitää; ei siirtää edes lähemmäs kotia. Tän takia lapset meillä "virikepaikalla" koska se on teidän antama nimike sille ettei lapsia oteta kotiin -koska ne ei saa enää samaa paikkaa.

Se, että jos kaikki ne vanhemmat, jotka ei työn takia vie lapsia hoitoon vaan ne on "virikepaikalla" niin johan tulee tyhjää tarhoissa.

Ja se taas menee siihen että ryhmät yhdistetään ja tämä taas menee siihen että ne pienet tarhat lakkautetaan. Vähän niinkuin se kun tulee joulu/kesäloma ja osa tarhoista vaan auki. Osa suljetaan -säästetään rahaa.

Jos tarhassa ei ole paikkaa, pitää miettiä ketä tuli äänestäneeksi (jos äänestit). Onko sielä edes ihmisiä päättämässä meneekö kunnan talousrahoja lapsiin ja vanhuksiin vai jääkiekkohalleihin ja siltoihin?

On meilläkin ihan aluejohtajakin päivitellyt miten on kunnanihmisille jauhanut 4 vuotta sitten miten alueemme tarttee JO uusia tarha- ja koulupaikkoja, mutta mitään ei ole tehty. Eikä tehdä ennenkö tämä uusi hieno asuinalue kaataa järjestelmää.. ;)

Eikä syynä ole se, että joku ehti saamaan paikan ensin; vaan että kuntaa johtaa ihmiset joita ei vaan voisi enempää kiinnostaa. Ne rahat lapsilta ja vanhuksilta viedään rakennuksiin (siltaan, halliin) ja koululaisia pistetään kulkemaan busseilla kauemmas isoihin kouluihin että tarhapaikkoja saadaan lähikouluista!

Ja nämä "uudistukset" ei kestä kauaa kun on taas alimitotettu -mutta jälleen: kun päättäjiksi on valittu ihmisiä joita ei vaan kiinnosta ne lapset. Lapset on pelinappuloita, joita voidaan siirtää kauemmas isoon kouluihin, yhdistää isompiin luokkiin.

19

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kahdeksan