KOTIÄIDIT hoitakoon lapsensa kotonaan!
Luki Aamulehdessä tänään. Samaa mieltä. On se pirullista, että opiskelijat ja työssäkäyvät joutuvat viemään lapsensa kauaksi hoitoon, jotta lusmuilla ei ole pitkää lastenkuljetusmatkaa. Äkkiä ja aikasin kakrut hoitoon ja ukon kanssa tekemään lisää jälkeläisiä... yhteiskunnan elätettäviksi! Heillähän olisi aikaa viedä tekeleensä vaikka päivittäin sadan kilometrkin päähän, kun muuta toimintaa ei ole. Tämä ei siis koske esim. kotona työskenteleviä, yrittäjiä, opiskelijoita.
Kommentit (81)
Olin itse vuoden työttömänä ihan tarkoituksella, että sain hoitaa lapset kotona. Ansiosidonnainen oli 4 kertaa parempi kuin kotihoidontuki, joten valinta oli aika selvä.
Ei tarvinnut hakea hoitopaikkaa varalle. Kukaan ei sellaista kysellyt.
Missä kohtaa siellä työtön, työtön, työtön, työtön-paperissa mukaa lukee, että pane ruksi jos ei ole hoitopaikkaa?
Minä maksan mielelläni verojani vaikka virikehoitoon, on sitä turhempiakin kohteita kuin äitien elämän yleinen helpottaminen. : )
Mutta tuolla ois kokonainen ketju aiheesta valmiina, menkää sinne. En jaksa tätä samaa, puhutaanko vaikka Sellosta. Tai mihin hävisi sikainfluenssa???
viimeistään päiväkotiin 5-vuotiaana.
Sen takia, että muuten jää ulkopuolelle kaikesta. Meidänkin alueella ekalla luokalla yli puolet luokasta siirtyi sellaisenaan päiväkodissa. Jos ei ollut ko. päiväkodissa, ei pääse mukaan kuvioihin.
t. viiden äiti
mutta kiireellisesti (työn saanti, opiskelun aloitus) on kunnalla velvollisuus järjestää hoito 2 viikon kuluessa.
Jos paikan saakin niin se on jostain todella kaukaa tai lapset joutuvat eri paikkoihin, jolloin hoitoonviemiseen/hakemiseen menee suhteettoman paljon aikaa. Siksi on parempi pitää ne lasten hoitopaikat lähipäiväkodissa, vaikka olisikin työttömänä, jos tosiaan aikoo löytää uusia töitä. Vaikka sitten jotkut mammat ja mielipidekirjoittajat mulkoilisivatkin. Vähemmän se aiheuttaa epämukavuutta kuin se, että töitä saatuaan joutuu raahaamaan lapset jonnekin kauas hoitoon tai eri paikkoihin.
kas, legengaarinen yltiöpätevä viiden äiti ilmoittautuu.
näistä lähipäiväkodeista? Työssäkäyviä autollisia (2 kpl) ihmisiä, kun ollaan, niin pk-paikan voi tarjota vaikka sadan kilometrin päästä.. :O 65
joka päivä noin 6 tuntia. Miten sen teet? Kiertelet työpaikoista toiseen? Nykyään monia työpaikkoja kyllä haetaan joko internetin kautta tai kirjallisena hakemuksena. Itsellä työnhaku (hakemusten kirjoittaminen, tulostaminen, postittaminen) on ainakin onnistunut lapsen kanssa.
siksipä lapseni on päivähoidossa 5pv/7h/vk sillä aikaa kun minä haen töitä.
olet löytänyt työpaikan niin olet saanut lapset juuri siihen päiväkotiin johon halusitkin, etkä johonkin 'säilytyspaikkaan' jossa ei kunnolla tehdä edes perushoitoa.
Me jonotettiin lapsille päivähotopaikkaa lähes 3 vuotta eikä siitä tilapäisen työttömyyden takia luovuta vaikka palstan mammat ulvoisivat kuorossa.
Ko. pk:ssa on hyvät, motivoituneet hoitajat ja hoidon taso erittäin hyvä. Nytkö meidän sitten pitäisi irtisanoa hoitopaikat kun minä jäin työttömäksi ..ja myöhemmin viedä lapset johonkin kammottavaan säilytyspaikkaan kun löydän uuden työpaikan?
Lapseni ovat päivähoidossa n. 6 tuntia päivässä ja minä keskityn silloin työn hakemiseen ja semmoiseen osaamiseni kehittämiseen mihin ei töissä ollessa (tai lasten hoidon lomassa) ole aikaa.
Aktiivinen työn hakeminen on kuitenkin kokopäivätyötä vaikka joku sitä pystyisikin tekemään vasemmalla kädellä lastenhoidon lomassa.
Ihan ap:n aatoksiin en yhdy, mutta AL:n kirjoittajan ajatuksiin kylläkin.
T: äiti, joka on hoitanut itse kaikki kolme lastaan -kotona.
Kunnallisia hoitopaikkoja on muutenkin rajoitetusti ja lapsiryhmät ovat suuria, koska näillä "virikepaikoilla" olevilla lapsilla paisutetaan ryhmiä. Tilapäinen lapsiryhmän maksimikoon ylityshän on päiväkotien puolella mahdollista, tosin kuin perhepäiväjoidossa. Itselle ei tulisi mieleenkään viedä alle esiopetusikäistä lasta päiväkotiin, jos kerran itse ole kotona. Päivähoidon sijaan on kyllä erilaisia perhekerhoja ja seurakunnan kerhoja, jossa ikäistään seuraa kaipaava lapsi löytää kavereita.
get a life..
Miksi tehdään lapsia, kun niitä ei ns. jakseta hoitaa. Pitäisi varmaan lapsentekokortti suorittaa ja jos on taipumus laiskuuteen tms. pelit ja vehkeet yhteiskunnan huomaan eli vintille...
Me on jonotettu pitkään paikkaa erityislapsellemme päivähoitoon (lääkärin määräämää kuntoutusta). Ei ole autoa, joten emme voi valita muuta kuin lähipäiväkodin. Päiväkodin johtaja pahoitteli meille, että joudumme odottamaan. Kertoi, että päiväkodissa on paljon virikelapsia, jotka vievät paikkoja.
Mitä mieltä olette siitä, että erityislapset ovat lääkärin määräämässä kuntoutuksessa päiväkodissa vaikka äiti on kotona? Ei ole kiva joutua virikehoito-valituksen kohteeksi, kun toimii lapsensa parhaaksi ja ottaa hänelle vastaan suositellun kuntoutuksen. Millä perusteella erotatte virikelapsen ja erityislapsen, kun arvostelette kotona olevia äitejä?
vaivaantua vastaamaan,
mutta laskeskelin tossa, että viikossa on kaiketi 168 tuntia tai jotain sinnepäin. Mun lapseni on päiväkodissa 12-18 tuntia viikossa eli sanotaanko noin 10%.
Eli 90%:sti hoidan lapseni itse. olen ihan tyytyväinen tilanteeseen. Eikä lapsi ole edes lähipäiväkodissa, jos se tieto helpottaa ;)
Ai niin, mutta mähän teen satunnaisesti töitä kotona, muutaman päivän kuussa, niin koskikohan tää edes mua??? ;)
ovat aivan eri asia. Ja silloin päivähoito on usein yksi kuntouttavista tahoista. Juuri teidän perheenne tilanne on valitettavan totta nykyään, kun subjektiivisen päivähoidon hyväksikäyttäjiä on niin paljon. Tällöin todelliset paikan tarvitsija joutuvat odottamaan kohtuuttoman kauan.
Me on jonotettu pitkään paikkaa erityislapsellemme päivähoitoon (lääkärin määräämää kuntoutusta). Ei ole autoa, joten emme voi valita muuta kuin lähipäiväkodin. Päiväkodin johtaja pahoitteli meille, että joudumme odottamaan. Kertoi, että päiväkodissa on paljon virikelapsia, jotka vievät paikkoja. Mitä mieltä olette siitä, että erityislapset ovat lääkärin määräämässä kuntoutuksessa päiväkodissa vaikka äiti on kotona? Ei ole kiva joutua virikehoito-valituksen kohteeksi, kun toimii lapsensa parhaaksi ja ottaa hänelle vastaan suositellun kuntoutuksen. Millä perusteella erotatte virikelapsen ja erityislapsen, kun arvostelette kotona olevia äitejä?
"Päivähoidon sijaan on kyllä erilaisia perhekerhoja ja seurakunnan kerhoja, jossa ikäistään seuraa kaipaava lapsi löytää kavereita."
Ja mitkäköhän perhekerhot ja seurakunnan kerhot sopivat erityislapsille? Kaikki lapset eivät saa kavereita helposti. Erityislapsen lähes ainut kaverimahdollisuus on muut lapset erityisryhmässä. Meillä lapsi tarvitsee puolipäiväisen paikan kuntoutuksellisista syistä, mutta hänellä on kokopäiväinen, koska kavereita ei muuten ole.
T. erityislapsen äiti
joka päivä noin 6 tuntia. Miten sen teet? Kiertelet työpaikoista toiseen? Nykyään monia työpaikkoja kyllä haetaan joko internetin kautta tai kirjallisena hakemuksena. Itsellä työnhaku (hakemusten kirjoittaminen, tulostaminen, postittaminen) on ainakin onnistunut lapsen kanssa.
Me on jonotettu pitkään paikkaa erityislapsellemme päivähoitoon (lääkärin määräämää kuntoutusta). Ei ole autoa, joten emme voi valita muuta kuin lähipäiväkodin. Päiväkodin johtaja pahoitteli meille, että joudumme odottamaan. Kertoi, että päiväkodissa on paljon virikelapsia, jotka vievät paikkoja. Mitä mieltä olette siitä, että erityislapset ovat lääkärin määräämässä kuntoutuksessa päiväkodissa vaikka äiti on kotona? Ei ole kiva joutua virikehoito-valituksen kohteeksi, kun toimii lapsensa parhaaksi ja ottaa hänelle vastaan suositellun kuntoutuksen. Millä perusteella erotatte virikelapsen ja erityislapsen, kun arvostelette kotona olevia äitejä?
tarkoitettiin niitä laiskoja äitejä jotka hamuavat kaikki edut koska ne ovat kaikille tarkoitettuja, ja vielä mitä lähempänä kotia sitä parempi.... Eihän niitä virikelapsia erityislapsista varmaan muuten huomaa ellei äiti ole siitä erikseen kertonut. Älä ota tätä henk.koht. Minäkin olen sitä mieltä, että jos lapsi täytyy saada virikehoitoon on muut lapset etusijalla kun paikkojen mielekkyyttä ja tarkoituksenmukaisuutta tarkastellaan. Työmatkan suunta, pituus, mahdolliset sisarukset samassa hoidossa... Eli jos työssäkäyvät, opiskelevat, erityislapset tarvitsevat hoitopaikan he menevät virikelasten ohi. Virikelapsille jää sitten ne mitä jää...Vaikka päivähoito onkin subjektiivinen oikeus saa siinäkin käyttää maalaisjärkeä.
Voisikohan virikelapsien hoitoaikaa jakaa esim 2 ½ päivää viikossa, näin kaksi virikelasta voitaisiin hoitaa yhden paikalla :D
vastasin, että kuntouttava päivähoito on aivan eri asia. Tällöin perusteet päivähoitopaikan saamiseksi ovat olemassa ja paikan saaminen on välttämätöntä.
"Päivähoidon sijaan on kyllä erilaisia perhekerhoja ja seurakunnan kerhoja, jossa ikäistään seuraa kaipaava lapsi löytää kavereita." Ja mitkäköhän perhekerhot ja seurakunnan kerhot sopivat erityislapsille? Kaikki lapset eivät saa kavereita helposti. Erityislapsen lähes ainut kaverimahdollisuus on muut lapset erityisryhmässä. Meillä lapsi tarvitsee puolipäiväisen paikan kuntoutuksellisista syistä, mutta hänellä on kokopäiväinen, koska kavereita ei muuten ole. T. erityislapsen äiti
Lapset kotona! Osaan minä nyt kirjoittaa koneella hakemukset ja muut vaikka lapset onkin tässä.
Vai rahan perässäkö työtön työnhakija on? Koska eikös työttömät saa enemmän rahaa kuin ne jotka on kotona lasten kanssa?
kun lapsesi menee kouluun, huomaat kyllä.