KOTIÄIDIT hoitakoon lapsensa kotonaan!
Luki Aamulehdessä tänään. Samaa mieltä. On se pirullista, että opiskelijat ja työssäkäyvät joutuvat viemään lapsensa kauaksi hoitoon, jotta lusmuilla ei ole pitkää lastenkuljetusmatkaa. Äkkiä ja aikasin kakrut hoitoon ja ukon kanssa tekemään lisää jälkeläisiä... yhteiskunnan elätettäviksi! Heillähän olisi aikaa viedä tekeleensä vaikka päivittäin sadan kilometrkin päähän, kun muuta toimintaa ei ole. Tämä ei siis koske esim. kotona työskenteleviä, yrittäjiä, opiskelijoita.
Kommentit (81)
päivähoidon puolella, ensisijalla lapsia ryhmiis sijoitettaessa ovat esiopetusikäiset lapset ja erityispäivähoitoa tarvitsevat lapset. Muita ei laiteta hakujonossa järjestykseen vaan virikepaikkaa hakevat ovat samalla viivalla lasten kanssa, joiden vanhemmilla on työperuste. Päivähoitopaikkaahan tulee tarjota kaikille hakijoille määräajan sisällä.
millä perusteella tiedätte, että se muija joka aina aamuisin vie lapsensa päivähoitoon ja palaa takaisin kotiinsa, on virikelapsen äiti? Erityislapsen äiti meinaan leimautuu helposti ulkopuolisten silmissä virikelapsen äidiksi. Ja saa osansa siitä huomauttelusta. Esim. paikallislehden palstoilla ja netissä on säännöllisesti kysymyksiä siitä, miksi meidän lapsille ei saada paikkoja lähipäiväkotiin, mutta yksi muija vie joka päivä mukulansa sinne, vaikka on itse kotona.
myös yllä ammattitaitoani tekemällä erilaisia tietokonehommia eikä se kahden pienen lapsen kanssa onnistu.
Työttömänä myös opiskelen avoimessa yliopistossa mielenkiintoisa kursseja, ja sinnekään ei lapsia saa ottaa mukaan.
Työttömällä täytyy olla lapsille hoitopaikka valmiina jos käsky töihin sattuu käymään.
En siis ole KOTIÄITI ja lapsillani on oikeus kunnalliseen päivähoitopaikkaan.
En usko.
Kyllä ne puolipäiväsetkin lapset on OMALLA paikallaan!
Jos joku haluaa lähteä pallottelemaan lapsiaan laittamalla hoitoon, ottamalla pois, taas hoitoon (uuteen paikkaan) ja taas pois niin se on ihan oma valinta!
Meillä on lapset mennyt hoitoon -koska vanhemmat käy töissä.
Sitten taas lyhennetty määrää kun saatu lapsi ja kohta tarttee palata uudestaan töihin -juu kamalaa- MENNÄ NYT TÖIHIN!!!
Olen tällä hetkellä kotona lapsieni kanssa. En arvostele muiden tekoja silloinkaan kun olen työssä, mutta hei: nyt voitte arvostella: kun olen käynyt töissä! :D
Tilanteet muuttuu. Jokkut ei vaan kykene aivotoiminnallaan ymmärtämään että kaikki ei joka hemmetin elämäntilanteessa tee aina samoin.
Itse en ole kyllästynyt koskaan kotiini, perheeseeni. Keskenkasvusta ajattelua että joku haluaa lähteä aamu neljältä heräämään ja lähteä raapimaan autoa lumikasasta -vaan koska se nyt on HELPOMPAA kuin maata perse homeessa kotona; nukkua pitkään ja tehdä asiat kun huvittaa.
6. Jos tarhapaikkaa ei löydy niin syy ei ole se, että joku lapsi on PAIKALLANSA!
Niitä paikkoja ei ole riittävästi: jokaselle lapselle kunnan pitää hoitaa tarhasta paikka. Ei sieltä ketään voi pois ajaa.
Tarhat ja koulut elää tarpeen mukaan: jos ei kysyntää ole, niitä lakkautetaan entisestään.
Täysin rahakysymys!
Meillä lapset on välillä ollut osanpäivää hoidossa ja taas laajennettu täyteen.
Eli tarvetta hoidolle on.
Ja sama tuttu arki pysyy -niinkun se jotain kotimammaa nyt kiinnostaa; eräät kun makaa kotonaan kun se työ ei kiinnosta.
Lapset kotona! Osaan minä nyt kirjoittaa koneella hakemukset ja muut vaikka lapset onkin tässä. Vai rahan perässäkö työtön työnhakija on? Koska eikös työttömät saa enemmän rahaa kuin ne jotka on kotona lasten kanssa?
kakarallesi hoitajaa siksi aikaa että paikka kunnallisesta hoidosta vapautuu?
ja "hoitakoot" olisi ap:n otsikon oikea muoto. Ärsyttävää kun ihmiset eivät osaa tätä!
Toisekseen, perheitä on niin monenlaisia ja elämäntilanteita samoin, että ulkopuolelta on tosi vaikea mennä sanomaan, mikä hoitomuoto on milloinkin paras.
Jättäisittekö oikeasti esim. 5,5-vuotiaan, joka on ollut päivähoidossa puolitoistavuotiaasta, päiväkodin tutusta ryhmästä kotiin vauvan syntyessä? Puolen vuoden päästä hän menisi eskariin eikä välttämättä enää pääsisi tuttuun paikkaan, vaan aloittaisi ihan uuden ryhmän kanssa. Virikelapsihan se olisi sen puoli vuotta, hyi sentään.
ainakin puolittaa paikkaa toisen perheen lapsen kanssa.
"Kunnassa, jossa työskentelen päivähoidon puolella, ensisijalla lapsia ryhmiis sijoitettaessa ovat esiopetusikäiset lapset ja erityispäivähoitoa tarvitsevat lapset. Muita ei laiteta hakujonossa järjestykseen vaan virikepaikkaa hakevat ovat samalla viivalla lasten kanssa, joiden vanhemmilla on työperuste. Päivähoitopaikkaahan tulee tarjota kaikille hakijoille määräajan sisällä."
Meidän kunnassa etusijalla työssäkäyvien/opiskelijoiden lapset, toisella sijalla erityislapset ja kolmannella sijalla virikelapset. Epävirallinen järjestys. Ja toisiaan paikkoja ei saa määräajan kuluessa ellei jaksa jatkuvasti valittaa.
Me jonotettiin erityislapselle paikkaa 7 kk :(.
kakarallesi hoitajaa siksi aikaa että paikka kunnallisesta hoidosta vapautuu?
odotettiin todella kauan. ja vasta syksyllä ois saanut paikan. huipputyö ei tarkoita huippupalkkaa vaan minulle niin hyvä työ kuin mahdollista saada. nyt olen isohkon lapsen kanssa kotona. toki vielä vähän aikaa saa kotihoidontukea mutta entä sen jälkeen? en varmasti saa yhtä hyvää työtä, ainakaan yhtä hyvästä paikasta.
Minä maksan mielelläni verojani vaikka virikehoitoon, on sitä turhempiakin kohteita kuin äitien elämän yleinen helpottaminen. : )
Mutta tuolla ois kokonainen ketju aiheesta valmiina, menkää sinne. En jaksa tätä samaa, puhutaanko vaikka Sellosta. Tai mihin hävisi sikainfluenssa???
ja "hoitakoot" olisi ap:n otsikon oikea muoto. Ärsyttävää kun ihmiset eivät osaa tätä! Toisekseen, perheitä on niin monenlaisia ja elämäntilanteita samoin, että ulkopuolelta on tosi vaikea mennä sanomaan, mikä hoitomuoto on milloinkin paras. Jättäisittekö oikeasti esim. 5,5-vuotiaan, joka on ollut päivähoidossa puolitoistavuotiaasta, päiväkodin tutusta ryhmästä kotiin vauvan syntyessä? Puolen vuoden päästä hän menisi eskariin eikä välttämättä enää pääsisi tuttuun paikkaan, vaan aloittaisi ihan uuden ryhmän kanssa. Virikelapsihan se olisi sen puoli vuotta, hyi sentään.
Ryhmä samana vaikka olisi vain puolipäiväisesti hoidossa?
siksipä lapseni on päivähoidossa 5pv/7h/vk sillä aikaa kun minä haen töitä.
Älä naurata, että haet ihan oikeasti koko päivän töitä! Laman aikana saisit hakea jokaista valtakunnassa avautuvaa paikkaa..
"6. En usko. Kyllä ne puolipäiväsetkin lapset on OMALLA paikallaan!"
Jokainen lapsi on omalla paikallaan. Mutta paikkoja on liian vähän. Kunnan resurssit ovat rajalliset. Jos jollakin on paikka, toista lasta ei voi sille paikalle laittaa. Yhteen päiväkotiin ei voi laittaa määräänsä enempää lapsia. Kun paikat on täynnä, ne on täynnä.
Kunnassa on muitakin päiväkoteja. Mutta kuten sanoin, olemme autoton erityislapsiperhe. Emme voi viedä erityislastamme kahdella linja-autolla toiselle puolelle kaupunkia päivähoitoon joka päivä. Kunnalla on velvollisuus järjestää kuljetukset taksilla erityislapselle. Kunta ei halua järjestää kustannussyistä taksikuljetusta, vaan osoittaa lapselle lähimmän päiväkodin. Päiväkodissa on useita virikelapsia. Päiväkodin johtaja pahoittelee, että päiväkoti on täysi, paikkoja ei ole. Jäämme jonoon.
Itse esimerkiksi olen tehnyt työttömyysjaksoinani opettajan sijaisuuksia lyhyelläkin varoitusajalla. Tämä EI olisi ollut mahdollista, jos lapsilla ei olisi ollut hoitopaikkoja valmiina. Hyvin suuri joukko naisista on kaltaisiani pätkätyöläisiä, tämä näkyy ihan tilastoista.
t. akateeminen työhaluinen pätkätyöläinen
"Työttömän lapsilla on oltava hoitopaikka valmiina, tai korvauksia ei heru."
Älä valehtele. Uskotko tuohon itsekään? Jos uskot, olisi aika päivittää tiedot!
"Mutta tuolla ois kokonainen ketju aiheesta valmiina, menkää sinne. En jaksa tätä samaa, puhutaanko vaikka Sellosta. Tai mihin hävisi sikainfluenssa???"
Täällä on monta muutakin ketjua. Valitse toinen, ole hyvä! Kuten palstan nimikin antaa ymmärtää: aihe on vapaa.
siksipä lapseni on päivähoidossa 5pv/7h/vk sillä aikaa kun minä haen töitä.
pysyvä ja 7 tuntia menee kotihommissa kevyesti, varsinkin jos teen jotakin ammattitaitoani ylläpitävää projektia itsenäisesti.
työkkäri tarjoaisi työtä.. ja siitähän ei tänä päivänä ole pelkoa..) koska saavat kotona viettää lokosia päiviä ja yhteiskunta maksaa viulut.
Lapsi pitää pitää päviäkodissa, JOS sattuisi saamaan työtä, mutta työpaikan jo saanut ei saa hoitopaikkaa, kun joku 'odottaa' ja toivoo ettei saisi...
irtisanoutumaan huipputyöstäni koska päiväkotiin ei mahtunut ja pph:lla homma ei sujunut. eli nyt pärjätään kaurapuurolla ja työ meni sen siliän tien...