Ottaisitko 4-vuotiaan kotihoitoon kun vauva syntyy?
Meillä on ensi syksynä eskariin menevä poika,1v4kk nuorempi tyttö(kuukausi sitten täytti 4v) ja keväällä syntyy kolmas lapsi(LA 20.4)
Olen suunnitellut että olisivat ainakin sen toukokuun päiväkodissa,mahdollisesti juhannukseen saakka,ja siitä sitten eskarin alkuun lomalla
Pidänkö tuon 4-vuotiian päiväkodissa osa-aikaisena vai otanko kotihoitoon?Mielipiteitä?
Kommentit (86)
Oli aivan ihanaa aikaa! :) Sainpahan itsekin virikkeitä päivään kun vauvan ja 4v:n kanssa leikkipuistoiltiin, käytiin perhekahviloissa ja avoimissa päiväkodeissa jne. Kerran viikossa oli 4v:llä oma kerho 2 tuntia, muuten ei mitään missä en minä olisi ollut mukana.
Mitä pahaa siinä on? Lapsi, 5v, viihtyy hoidossa ja saa itse säädellä käymistään jossain määrin ja aikatauluja. Saa jäädä kotiin, jos haluaa, mutta useimpina päivinä ei halua. On hoidossa 8:30-15:30 pääsääntöisesti. Minä taas nautin leppoisasta elämästä pienen vauvan kanssa ja nukutaan paljon. Ei meillä ainakaan täällä ole puistoissa yhtään yli 2-vuotiasta päivisin ja en muutenkaan tunne ketään, jolla olisi yli 4-vuotias kotona.
Mitä pahaa on käyttää nykyaikaisia mukavuuksia? Päiväkoti on hyvä paikka organisoiduille virikkeille ja miksi ihmeessä mun pitäisi keksiä pyörää täällä kotona uusiksi? Eihän mun tarvi käsin pestä pyykkiäkään ja lastenvaatteetkin ostetaan valmiina kaupasta ompelun sijaan.
Meillä on muuten mukava ja leppoisa perhe. Ei huudeta ja parisuhde voi hyvin. Kannattaisi monien av-fanaatikkojenkin mennä joskus sieltä matalamman aidan päästä, niin ei tarvisi sitten porata, kun elämä on kamalaa, masentaa ja parisuhde vetelee viimesiään!
Minulla ei ole miestä, joka veisi ja hakisi isompaa lasta hoitoon. Toiseksi hoidosta tulee kaiken maailman taudit kotiin. Lisäksi en jaksaisi valvoa vauvan ja isomman sairastavan lapsen kanssa jatkuvasti. Pitäisin hoidossa sinne toukokuuhun tai juhannukseen asti ja sitten kotiin. Sittenhän vauvasta alkaa jo olemaan seuraa isommalle sisarukselle tai paremminkin isommasta vauvalle.
ja toimisin sen mukaan. Missään nimessä en sanoisi paikkoja irti ennen kuin arki olisi vauvan kanssa alkanut.
Itse oli esikoisesta sairaalassa melkein kaksi viikkoa, ja alku oli todella vaikea. Loppuraskaudesta puhumattakaan... Mummot ja kummit asuvat kaukana, ja MLL:n hoitoa ei kunnassa ole.
Nyt odotan toista ja esikoisen (4v.) joululoma on mennyt videoita katsoessa, koska en pysty supistelujen vuoksi tekemään kuin pakollisen. Lähimmät puistot on kolmen kilometrin päässä ja kerhoihin melkein 10 km. Perheessä on vain yksi auto, ja sillä mies kulkee töihin. Eli ei paljoa minnekään mentäisi esikoisen kanssa vauvan synnyttyäkään.
Esikoinen on meillä tosin perhepäivähoitajalla, joka asuu miehen työpaikan vieressä. Hoitaja on onneksi ehdottomasti sitä mieltä, että hoitopaikka on ja pysyy, hoidossa lapsi on sitten tilanteen mukaan.
Joudun nyt uuden tulokkaan vauvavuoden aikana tekemään yhden täydennyskoulutuspaketin, joten senkin vuoksi on hyvä, että esikoisen hoitopaikka säilyy.
Meidän kunnassa on hyvin vähän kerhotoimintaa ja tosiaan kaikki kerhot ovat turhan kaukana. Mammakavereita on, mutta hekin asuvat sen verran kaukana, että ilman autoa emme toistemme luo pääse vierailulle. Naapurustossa ei ole pikkulapsia.
Mut jokainen taplaa tyylillään ja jokaine perhe toimii kuten tilanteessa parhaimmaksensa näkee. Ainoa onni on, että tilanteet muuttuvat, ja vaikka nyt päättäisi yhdellä tapaa, voi uuden päätöksen tehdä tilanteen muuttuessa.
Meillä myös vanhin 9v,keskimmäinen eskassa ja nuorin vuoden.Keväällä syntyy neljäs eikä ole kukaan hoidossa ollut jos muut kotona!Vai pitäisikö vuosikas viedä nyt keväällä hoitoon kavereiden kanssa olemaan?? :D
Ja iltaisin vielä kahden vanhimman harrastukset kolmestikin viikossa.Eipä rassaa!
leikkimään ja saamaan virikkeitä, niin kuinka kummassa niin kuitenkin voi tehdä? Minä olen vauva kanssa kotona ja 5-vuotias on muutaman päivän viikossa pk:ssä ihan vaan leikkimässä kavereiden kanssa ja saa samalla virikkeitä myös. Virikkeet tosin eivät olleet syy ratkaisuumme vaan se, että lapsi ei halunnut erota kavereistaan. Ihan sama millä mielestäsi lastani "katsotaan", eipä tuo ole hoidon laatuun ainakaan vaikuttanut ja mielipiteisiinhän jokaisella on oikeus, aivan kuten päivähoitoonkin. Jos pk olisi vain työssäkäyviä ja opiskelijoita varten kuten sanot, niin miksi ihmeessä meillä on laissa säädetty subjektiivinen päivähoito-oikeus tarveharkinnan sijaan?
Lapset ovat erilaisia, samoin perheet. Kaikilla ei ole mummoja tai muuta turvaverkkoa, joten hyvä että on edes päivähoito. Toiset myös osaavat ottaa rennosti ja arvioida voimavaransa oikein.