Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ottaisitko 4-vuotiaan kotihoitoon kun vauva syntyy?

Vierailija
04.01.2010 |

Meillä on ensi syksynä eskariin menevä poika,1v4kk nuorempi tyttö(kuukausi sitten täytti 4v) ja keväällä syntyy kolmas lapsi(LA 20.4)

Olen suunnitellut että olisivat ainakin sen toukokuun päiväkodissa,mahdollisesti juhannukseen saakka,ja siitä sitten eskarin alkuun lomalla

Pidänkö tuon 4-vuotiian päiväkodissa osa-aikaisena vai otanko kotihoitoon?Mielipiteitä?

Kommentit (86)

Vierailija
21/86 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jota ärsyttää jos joku pääsee elämässä helpommalla kuin itse. Eihän ap:n asiassa ole kyse mistään lapsen hoitamisen jaksamisesta vaan siitä pitäisi olla kyse, mikä on lapselle parasta.

kun jään äitiyslomalle alkuvuonna, samoin kolmevuotiaan. Viisivuotias menee sitten syksyllä eskariin ja muuten on kotona. Kolmevuotiasta käytän kerhossa ja molempia sitten vielä jumpassa ja muskarissa. Lisäksi on alaluokkalaisia sisaruksia, että minusta meillä on ihan riittävästi harrasteita ja virikkeitä. Lapset odottaa, että saa jäädä kotiin.

kun vielä löytyy vanhempia jotka jaksavat hoitaa kaikki hankkimansa lapset. Olen onnellinen lastesi puolesta.

Vierailija
22/86 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on esimerkiksi matkatöitä tekevä puoliso ja vähän tukiverkkoja, niin pitäisi ehdottomasti päiväkotipaikan isommalle. Jos vauva valvottaa kovasti, niin olisi ainakin teoreettinen mahdollisuus saada levättyä päivällä hetken kun 1,5 ja vauva ovat päiväunilla. Kaikki 4-vuotiaat eivät enää nuku päiväunia. Varsinkaan kotihoidossa, kun helposti vauvaperheessä ei voida olla niin paljon ulkona. Kesällä tietty helpompaa kun on helppo imettää ulkonakin.

Kaikilla paikkakunnilla ei ole aktiivista kerhotoimintaa. Jos ei ole, niin sitten pitäisin lapsen päiväkodissa. Voihan siellä käydä vaikka vaan kahtena päivänä viikossa aamupäivän tms.

Jos omalla paikkakunnalla on kovin huono päivähoitotilanne ja haluatte nuoremmatkin lapset sinne samaan päiväkotiin, niin sitten pitäisin sen paikan myös.

Jos lähistöllä ei ole 4-vuotiaalle kotihoidossa olevia kavereita eikä leikkipuistoja, niin sitten pitäisin päiväkodissa.

Jos on hyvät tukiverkot, puolisolla säännöllinen työaika, hyvät kerhot ja paljon leikkikavereita, niin sitten ottaisin pois. Joltain oli hyvä pointti, että se päiväkotipaikka kannattaa irtisanoa vasta sitten kun vauva on kotona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/86 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja isosisko tuolloin 4,5 v jäi kotiin. Alunksi suunnitelmissa oli pitää tyttö o9sa-aikaisesti pk.ssa, mutta keväällä alkukesästä mutimme kuntarajan yli, jolloin pk:ta olisi pitänyt vaihtaa. Niinpä tyttö jäi kotiin ja aloitti kerhossa 2xviikko.

Itse olen ollut alun empimisen jälkeen hyvin tyytyväinen ratkaisuun. Kerho on tytölle mieleinen ja lähiympäristöstä on löytynyt muitakin kotihoidossa olevia samanikäisiä (Kerhon kautta tutustuttu). Nyt leikkikaveri käy päiväsaikaan noin kerran viikossa meille. Lisäksi, kun päivät ovat päiväkotiin verrattuna melko leppoisia, on tyttö ollut enemmän mukana ilta-aikaan toteutuvissa harrastuksissa.

Nyt tuntuu, että tyttö sai oikein ihanan välivuoden päiväkoti-koulu-uralleen (eskari alkaa ensi syksynä) ja olemme voineet tehndä viettää hyvää, kiireetöntä aikaa yhdessä. Itse olen ratkaisuun tyytyväinen. Toisaalta uskon, että jos tyttö olisikin jatkanut pk:ssa, sekin olisi ollut ihan kiva, toimiva ratkaisu. Mutta isommankin lapsen kotihoito onb varmasti harkitsemisen arvoinen asia.

Vierailija
24/86 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli vauvan syntymän jälkeen vielä puolisen vuotta hoidossa (osa-aikaisesti), sen jälkeen muutettiin toiselle paikkakunnalle, joten hoitopaikka jäi. Nyt vauva on vuoden ja esikoinen pian viisi ja ollaan edelleen kotona. Esikoiselle olis ilman muuta hyvä saada olla päiväkodissa ainakin muutamana päivänä viikossa. On niin menevä poika ja kotona on tylsää, varsinkaan kun naapurustossa ei asu ihan samanikäisiä lapsiakaan. Aika usein hyppii seinille, kun on niin turhautunut. On käyty kerhoissa 1-2 kertaa viikossa, mutta ei oikein toimi meidän kohdalla. Jos ei oltaisi muutettu, olisin pitänyt hoitopaikan, sillä siellä oli tärkeät kaverit ja ohjattua toimintaa (tunnen syyllisyyttä siitä, etten jaksa järjestää askarteluja ja "liikuntatuokioita" tarpeeksi). Pidä paikka! :)

Vierailija
25/86 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin poitsulta, silloin 4 v. haluaako hän jatkaa hoidossa vai olla äidin ja vauva kanssa kotona. vastaus oli hyvin selkeä, että haluaa jäädä kotiin. Meillä oli oikein ihanan leppoisa vauva-aika ja puuhailtiin yhdessä rauhallisessa elämänrytmissä. Pojalla on pihassakin useita kavereita, joten leikkikavereista ei ole pula. Isosiskokin on 1,5 v. vanhempi ja tietty myös leikkikaveri. Keväällä aloitti sitten kahtena päivänä iltapäiväkerhon ja nyt tänä syksynä halusi itse alkaa käydä neljänä päivänä. Kannattaa kuunnella lasta itseään mitä haluaa.

varmasti on myös toisinkin kuin meillä eli lapselle on hoidossa tärkeitä kavereita yms., että haluaakin jäädä...

Vierailija
26/86 |
05.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset aloitti hoidon kun palasin töihin nuoremman lapsen äitiysloman jälkeen.

Muutaman vuoden olin töissä, syntyi kolmas lapsi ja mies alkoi saamaan lomautuksesta vihjeitä.

No, mies lomautettiin kuten koko muukin työporukka. 4 kk kesti ettei saanut rahaa.

Elettiin alkuun minun äitiysrahoilla ja säästöillä.

Odotin neljättä lasta ja palasin hetkeksi töihin kun äitiysloma loppui, tämä taas tarkoitti että nuorin meni hoitoon (miehellä lomautus toistaiseksi).

Miehen työt taas jatkunu, soitti perjantaina että tulehan maanantaina töihin.

Lapset on hoidossa kunnes lapsi syntyy. Sitten mukelot pidempään lomalla.

Kesäloma pitkän kaavan mukaan.

Syksyllä alkaa eskari (lähitarhassa) ja kaksi seuraavaa jää kotiin myös.

Tähän elämäntilanteeseen jo otan lapset pois tarhasta koska olen kuitenkin kotona kunnes kakkonen alottaa myös eskarin 2 vuoden kuluttua (esikoinen menee kouluun silloin).

Eli meilläkin odotellaan neljättä! Silti tilanne ihan eri.

Kyllä minäkin sinun tilanteessa olisin kotona koko lauman kanssa.

Joku toinen ei olisi ehkä mennyt aikanaan paikallani töihin?

Ja joku taas ilmeisesti pallottelisi lapsiaan tarhasta tarhaan sitä mukaan mitä vanhemmat on kotona?

Tarpeesta lapset on hoidossa.

Itse jaksan lapseni hoitaa. Jaksan käydä töissä ja hoitaa perheeni -sekin on kokeiltu ettei ole herkkua.

Ei minuakaan rassaa. Mutta tässä ketjussa ainoita rassaajia on toisten elämiin puuttujat.

Vierailija
27/86 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä sai aloittaa hartaasti toivomansa baletin ja taitoluistelun. Päiväkodin jälkeen ei lapsi jaksa oikein harrastaa. Päiväkoti ei ollut lähellä joten kaverit olisivat vaihtuneet eskariin mennessä. Harrastuksista saimme kavereita joiden kanssa kyläillään ja sovimme kimppakyytejä. Onpa eräs tyttö tulossa samaan kouluunkin lapseni kanssa. Ainakin meille oli loistava ratkaisu.

Vierailija
28/86 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa osa-aikainen lapsi jäi jalkoihin. Siis joutui liian lujille, kun oli aina "leikeistä ja hommista ulkona". Vapaapäivät sekottivat arjen siis hänellä ja tuossa ryhmässä. Esikoisen kohdalla ryhmä oli pienempi, eikä tuollaista tapahtunut.

Vierailija
29/86 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syntyy keväällä vauva.

Vanhimmalla alkaa eskari syksyllä, nuoremmalla olisi vuosi tarhaa ennen eskaria.

Me tehdään niin että lapset on vauvan synnyttyä hyvän tovin kaikki kotona. Menee hetkeksi tarhaan 9 päivänä kuussa, osan päivää.

Sitten tulee pitkä kesäloma (2 kk) ja esikoinen aloittaa syksyllä sen esikoulun.

Nuorempi jää kotiin. Etsin kerhon jonne pääsee ilman vanhempaa (sen ajan olen kahden vaippaikäsen kanssa kotona).

Vanhimmat lapset harrastaa kerran illassa liikuntaa, se saa riittää vielä ensi vuonna.

Onko joku puhunut ettei JAKSAISI lapsiaan? :)

Tilanteet on erilaisia.

Vierailija
30/86 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä ole mitään asiaa katunut äitiydessäni niin paljon. Ajattelin itseäni ja omaa jaksamistani. Se siis oli minulle helpottavaa mutta jälkeenpäin olisi ollut ihanaa pitää isompikin kotona. Menin kuitenkin heti töihin uudestaan ja tuntuu ,että koko äitiysloma meni harakoille. Harkitsen vielä kolmatta raskautta ja silloin kaikki lapset on kotona. Eli et varmasti koskaan kadu, jos otat lapsen kotiin. Ajattele, se on vain kerran 4.- vuotias ja voit nauttia hänestä paljon enemmän kotona. Hoidossa ehtii kyllä olemaan ja erilaisissa ryhmissä koko elämänsä.

Vierailija
31/86 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä kun voi. Lapsuusvuodet kiitää niin nopeasti ohi ja pian huomataan, että yhteinen aika on kortilla. Koulusta ei voi olla pois ja se rytmittää jatkossa elämää varsin tiukasti.

Vierailija
32/86 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apn lapsethan siis on 4v ja 5,5v /joka menee eskariin syksyllä!

Itse pitäisin 4v:n kotona, onhan isoveljestä seuraa, jos eskeri on puolipäiväinen :) Kerhossa pääsee ihan yhtä hyvin touhuamaan ikätovereiden kanssa, ellei jopa paremmin.

Vierailija
33/86 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme pitäneet hoitopaikan. Vauvan synnyttyä esikoinen oli 1,5kk kotona lomalla ja sitten jatkoi päiväkodissa. Ehti jo moneen kertaan kyselemään kavereiden perään. Asumme haja-asutusalueella ja meillä on naapurissa ainoastaan yksi talo, jossa yksi päivähoidossa oleva lapsi. Leikkipuistoja tms. ei ole lähistöllä.

Nyt vauvamme on jo reilu 1v ja isompi käy päiväkodissa viikoittain joskus vain kerran pari joskus joka päivä n. kuusi tuntia päivässä. Kuuntelen lapsen toiveita ja sen mukaan mennään. Päiväkodilta ovat sanoneet, ettei vapaapäivät ole olleet ongelmia. Lapsellani on kuvio valmis heti, kun tulee hoitoon eikä edes huomaa, että vapaapäiviä olisi pidetty.

Jatkoimme päiväkodissa siis puhtaasti kavereiden takia. Pysyi samat tädit ja kaverit kuin ennen vauvan syntymää.

Tämä ratkaisu on ollut hyvä meille.

Nyt on taas oltu joulukuun puolivälistä vapaalla ja vielä ollaan muutama viikko ja sitten taas päiväkotipäivät alkaa pyörimään toukokuun loppuun asti, kunnes aloitamme kesän vieton ;)

Vierailija
34/86 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vielä samasta ryhmästä muodostetaan koulu luokka, niin silloin pitäisin puolipäiväisenä päiväkodissa. Jos meinaan se riski, että joutuukin eri eskariin ja tutut kaverit jää tuonne.

Vierailija
35/86 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Subjektiivinen päivähoito-oikeus!

Miksi pitäisi olla muualla kun kotona?Meidän kaupungissa eivät enää ole mahdollisia edes ns.virikepaikat jos äiti on kotona vauvan kanssa,saati sitten että koko päivähoito olisi mahdollista.Sen toukokuun vielä ymmärrän..

Vierailija
36/86 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä tarvinnut katua. Vielä jälkikäteen (jo hoitoon palattuaan) tyttö totesi täysin spontaanisti: "Kaikesta parasta meidän viime vuodessa oli se meidän tosi pitkä loma."

Tosin meillä oli kotona leikkikaverina vauvan lisäksi 3-vuotias pikkusisko. Lisäksi tyttö kävi seurakunnan kerhossa 2 kertaa viikossa ja muskarissa kerran viikossa. Jos mitään leikkikaveria tai kerhomahdollisuutta ei ole, niin siinä tapauksessa osapäiväinen hoito esim. 3 päivänä viikossa 4-5 tuntia kerrallaan voi olla lapsen kannalta paras ratkaisu.

Vierailija
37/86 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sehän saa uuden sisaruksen. sitte eskariin kotihoidosta

Vierailija
38/86 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli juhannukseen saakka hoidossa ihan normaalisti toki käytännössä varmaan aika lyhyttä päivää). Loman jälkeen pitäisin kaikki lapset kotona + esikoinen eskariin ja keskimmäinen jonnekin kerhoon, jos mahdollista kuljetella ja aikataulu onnistuu.

Jos tuo hankalaa ja päiväkoti + eskari ovat samassa paikassa, niin sitten laittaisin eskarin ajaksi keskimmäisen päiväkodin osapäivähoitoon.

Vierailija
39/86 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun vauva syntyi. Olivat vuoropäiväkodissa ja ei olisi ollut mahdollista pitää heitä siellä äitiyslomalle jäämisen jälkeen. Vaikka olisi ollut, silti olisin ottanut heidät kotiin. Isompi aloitti eskarin ja pienempi kävi kerhossa. Siinä ihan riittävästi toimintaa.

Jäin sairaslomalle ennen äitiyslomaa ja tuolloin lapset olivat parina päivänä viikossa muutaman tunnin hoidossa, että sain hetken levätä. En halua, että lapseni ovat muualla hoidossa, haluaisin hoitaa heidät kokonaan. Nyt nuorimmaisen kanssa olen 3 vuotta kotona, mutta valitettavasti talolaina pakottaa minut palaamaan töihin hoitovapaan päätyttyä.

Vierailija
40/86 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole koskaan oikein tajunnut ihmisiä, jotka tekevät lapsia (ja varsinkin tiheässä tahdissa), eivätkä sitten jaksa niitä hoitaa!