Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko 45-55v ottanut tai aiotko ottaa

Vierailija
13.10.2024 |

Vyöruusu-rokotteen?

Minä aion sen ottaa, sairastin lapsena vesirokon kuten useimmat meistä ja se jää tuonne hermosoluihin elämään jolloin vyöruusun riski on melko suuri. Se kun iskisi kasvoihin, silmien lähelle tmv niin on jopa vaarallinen/päivystysluonteinen juttu, kroppaan toki ensisijaisesti, mutta toiseksi yleisimmin kasvoihin.

Joten uuden vuoden, vuoden 2025 yksi satsauksistani omaan napaani on kyseinen rokote.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasiassa ei ole aiemmin käynyt mielessä vyöruusu rokote mutta influenssarokotteen varmastikin otan pian.

Vierailija
2/22 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se tuohon ikähaarukkaan osuu, niin en sitten. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole asiaa ajatellut. Hyvä että toit sen tietoisuuteni. Aion perehtyä asiaan. Minulla on autoimmuunisairaus ja reagoin hyvin negatiivisestin influenssarokotteeseenkin  joten olen hyvin kitsas ottamaan mitään rokotuksia, jos ne vaikka pahentaa perussairauksiani.

Vierailija
4/22 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä aion. Kaksi piikkiä maksaa 500e. Jos sillä säästyy kroonisesta kivusta niin hyvä. Tiedän yhden ihmisen jolla on ollut vyöruusun aiheuttamaa kipua jo yli vuoden.

Vierailija
5/22 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se krooninen kipu sitten on, kun minulla on ollut hermosärkyä aika ajoin jo vuosikausia jopa niin pahana että se on estänyt kokonaan  raajan käytön jopa muutaman kuukauden ajaksi. Sitä ei ole tutkittu mitenkään koska välttelen lääkäriä, en halua mennä sinne saamaan uutta masennusdiagnoosia ja kuulemaan vähättelyä.

Vierailija
6/22 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai tämmöinen uutuus. Taas yksi turha asia, mitä ihmisille myydään "tarpeellisena".

Vierailija
7/22 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai tämmöinen uutuus. Taas yksi turha asia, mitä ihmisille myydään "tarpeellisena".

Oletko oikeasti noin tietämätön?

Vierailija
8/22 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
9/22 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse siis aion ottaa, en vain osaa päättää, että missä vaiheessa sen ottaisin, koska voi puhjeta milloin vain, toki 50v jälkeen todennäköisimmin.

Ap *48v*

Vierailija
10/22 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin jos olis varaa, vesirokkoa en ole sairastanut. Työttömänä jo influenssarokotus tulee kalliiksi, työssä ollessa työnantaja sen maksoi. Myös pneumokokkirokotteesta haaveilen.

Vierailija
11/22 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä se krooninen kipu sitten on, kun minulla on ollut hermosärkyä aika ajoin jo vuosikausia jopa niin pahana että se on estänyt kokonaan  raajan käytön jopa muutaman kuukauden ajaksi. Sitä ei ole tutkittu mitenkään koska välttelen lääkäriä, en halua mennä sinne saamaan uutta masennusdiagnoosia ja kuulemaan vähättelyä.

No mene vttu hermokipuun erikoistuneelle. Ei tk:n viikottain vaihtuvilla reppukääkäreillä ole osaamista, vaikka kuppaavat veronmaksajilta 1800 egeä päivässä Kokoomuspuolueen ideologisessa siunauksessa.

Vierailija
12/22 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
13/22 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä aion. Kaksi piikkiä maksaa 500e. Jos sillä säästyy kroonisesta kivusta niin hyvä. Tiedän yhden ihmisen jolla on ollut vyöruusun aiheuttamaa kipua jo yli vuoden.

Olen tuota ikähaarukkaa vanhempi ja minulla taitaa olla pieni ruusuläikkä mutta kun on tuo rokotuksen hinta aika 'mehukas' niin en ole ainakaan vielä ottanut; jos lähtee leviämään liekö sitten liian myöhäistä...

Vierailija
14/22 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tuota ikähaarukkaa vanhempi ja minulla taitaa olla pieni ruusuläikkä mutta kun on tuo rokotuksen hinta aika 'mehukas' niin en ole ainakaan vielä ottanut; jos lähtee leviämään liekö sitten liian myöhäistä...

Siis ikähaarukka ei sinällään ole se "juttu" tässä, sitä vain suositellaan otettavaksi viimeistään siinä 5kympin korvilla, koska iän myötä mahdollisuus ja riski vyöruusulle kasvaa ja mitä iäkkäämpi on niin sitä todennäköisemmin se sitten iskee pahana, koska elimistö ja immuunipuolustus heikkenee iän myötä, perusjuttuja sekin.

Itselläni on n.1x/vuodessa yskänrokko huulessa ja jo se on perkeleellinen riesa, saari sitten jokin vyöruusuviljelmä esim.vyötäröllä tai kasvoissa jossa se tosiaan voi viedä vaikka näön silmästä.

Oireiden alettua pitäisi viruslääkitys aloittaa hetimiten jotta se jotenkin auttaisi oireisiin ja taudinkuvaan.

Ap

Vierailija
15/22 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja siis jos sinulla nyt on vyöruusu oireilemassa niin ei siihen se rokote enää mitään tehoa vaikka ottaisit sen sen tänään/huomenna, viruslääkitys auttaisi ehkä hieman, jos sen nyt heti aloittaisit. Rokotus, se tehokkaampi lähes 100% suojan antava, on 2-vaiheinen ja niiden välillä on oltava muutama kuukausi.

Ap

Vierailija
16/22 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä nyt on se ongelma, että ihmiset sekoittavat ruusun ja ruusun. Vyöruusu ja bakteerin aiheuttama ruusu eli erysipelas ovat kaksi eri asiaa. Erysipelas tulee usein alaraajaan eli jalkapöytään, nilkkaan, sääreen.. ja infektioporttina on esim. varpaanvälin hautuma/rikkouma sieni-infektion takia tai sitten jkn muu pieni ihorikko jalassa. erysipelas hoituu antibiootilla. 

Vierailija
17/22 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Tosin ei ole kukkinut tähän mennessä mikään. Ehkä on lääkkeitä niihin olemassa.

Vierailija
18/22 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hinta liian vyöruusuinen mulle, jätän väliin jos ei saa ilmaiseksi tai paljon edullisemmin.

Vierailija
19/22 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo ottanut. Tai kaksi rokotettahan siinä piti ottaa. Ukillani oli vyöruusu ja se oli niin kivulias, etten epäröinyt rokotetta hetkeäkään.

Vierailija
20/22 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairastanut vyöruusun kolme kertaa kun  sairastamani krooninen sairaus oli aktiivisimmillaan. Se heikensi immuunitpuolustusta ja vesirokkoviirus joka uinui  elimistössäni  lapsena sairastetun vesirokon jäljiltä.

Nyt se  on ollut hiljaa jo useamman vuoden koska sairaus on remissiossa.  Tiedän että kannattaisi käydä rokotutamassa, kaipa se pitää tehdä. Ei ole mikään kiva sairaus nimittäin, kuumetakin oli lähes 40 astetta ensimmäisellä sairastumiskerralla.