Laihtuuko vhh dietillä oikeasti?
Aloitin tänään dietin jolla välttelen hiilihydraatteja. Onko kellään kokemusta tästä?
Kommentit (242)
ei tarvitse todistella enempää.
Mielestäni 170cm:n ei pidä painaa 50kg ollakseen "sopiva". 55kg on ihan hyvä ;) Ja "jopa 60, jos on edes vähän lihasta.
Olen vain ihan sale, että Partanen on ehkä just ja just normaalipainoinen - ylärajalla. Ellei sitten ole onnistunut vähän laihtumaan viime aikoina.
Oikeassa olet siinä, että psykologia voisin tarvita, mutta niistä on jo niin palon kokemusta, etten enää jaksa vaivautua. Mitään diagnoosia mulla ei ole, eikä ikinä ollut lääkitystä. Syy psykologilla käyntiini muuten ei ollut syömisasiat, vaan ahdistus työttömyydestä.
jos tuo todistaa mitä väitit, väitteesi todistaa ei-karppaajien olevan YKSINKERTAISIA!
T: se sairas
ei tarvitse todistella enempää.
Mielestäni 170cm:n ei pidä painaa 50kg ollakseen "sopiva". 55kg on ihan hyvä ;) Ja "jopa 60, jos on edes vähän lihasta.
Olen vain ihan sale, että Partanen on ehkä just ja just normaalipainoinen - ylärajalla. Ellei sitten ole onnistunut vähän laihtumaan viime aikoina.
Oikeassa olet siinä, että psykologia voisin tarvita, mutta niistä on jo niin palon kokemusta, etten enää jaksa vaivautua. Mitään diagnoosia mulla ei ole, eikä ikinä ollut lääkitystä. Syy psykologilla käyntiini muuten ei ollut syömisasiat, vaan ahdistus työttömyydestä.
Mielestäni 170cm:n ei pidä painaa 50kg ollakseen "sopiva". 55kg on ihan hyvä ;)
Runsas punaisen lihan käyttö sekä eläinrasvojen käyttö korreloi voimakkaasti ruoansulatuselimistön syöpien, kuten paksusuolen syövän kanssa, joka on yksi yleisimmistä syöpätyypeistä.
Kun ei ole, niin tämä jos mikä on parasta ravintoa.
Minulle se sopii loistavasti, paljon paremmin kuin ns. virallisterveellinen ruokavalio. Ennen söin kutakuinkin ruokaympyrän mukaisesti: aamupala, lounas, päiväkahvi, päivällinen ja iltapala. Sokerinhimon kanssa sai taistella ihan joka päivä. Nälkä tuli jokaisen aterian välissä, oli sellainen heikko ja ihan vapiseva olo. Verensokeri oli kuitenkin ok. Verenpaine oli vähän koholla ja yllättäen myös kolesteroli, vaikka käytin vain rasvatonta maitoa ja kevytlevitettä. Söin vain vähärasvaisinta lihaa, kalaa ja kanaa. En kermaa tai muuta rasvaa. Hedelmiä ja kasviksia söin runsaasti.
Reilut 2 v sitten aloitin vhh:n ja hyvin on mennyt. En ollut ennenkään ylipainoinen, mutta ilmeisesti minulla oli turvotusta, nesteet kertyi, vyötärömakkarat eivät jumpalla lähteneet. BMI oli 25, nyt se on 20 ja olen oikein sopusuhtainen. Vyötärö on taas hoikka, turvotus tiessään.
Samalla laski verenpaine ja kolesteroli on nykyään ihannearvoissa. Pääsin eroon myös migreenistä, ilmavaivoista ja pms-oireista. Olo on niin uskomattoman energinen, etten aina tunne itseäni, kun jaksan puuhata aamusta iltaan. Mieli on niin paljon valoisampi myös.
Syön tuhdin aamiaisen, kevyemmän lounaan ja tuhdin päivällisen. Väliajoilla juon runsaasti vettä. Makeanhimo on vain muisto.
Tällainen on tavallinen ruokapäiväni: aamiaiseksi puolikas paketti pekonia, kaksi uppomunaa, lasi ab-piimää, pari desiä porkkanaraastetta, samoin ituja, jälkkäriksi pari desiä turkkilaista jugurttia ja desi marjoja. Lounaaksi iso annos savukalasalaattia ja lasi piimää. (salaatissa myös katkarapuja, oliiveja ja salaattijuustoa) Jälkkäriksi kuppi kahvia ja pala leipäjuustoa lakkojen kera. Päivälliseksi uunibroileria ja uunijuureksia sekä salaattia ja piimää.
Liikun päivittäin, kuten ennenkin. Nykyään en enää rehki niin kovasti, eli juoksun vaihdoin sauvakävelyyn, aerobicin callaneticsiin ja joogaan, kuntosalin hiihtoon ja lumikenkäilyyn, pyöräilyyn ja vesijuoksuun.
välillä ne mättää vain kermaa ja voita ja lihaa. Yhtäkkiä he syövätkin vain vihanneksia:)
Yhtä vakuuttavia kuin palstan opettajat, jotka ei ole osanneet päättää, onko kesäloma lomaa vai opetuksetonta aikaa.
Miehet vetävät usein Atkinsin alkuperäisen mallin mukaan munia, pekonia ja lihaa surutta. Naiset taas useimmiten käyttävät paljon kasviksia, öljyjä ja proteiinin lähteenä lihaa/soijatuotteita. Molemmat tavat ovat vähähiilihydraattisia.
Itse syön päivässä sen puoli kiloa kasviksia, lihaa sen määrän mitä joskus muinoin virallisterveellisellä ja oliiviöljyä paljon enemmän kuin muinoin. Hyvin tuntuu toimivan.
Sokerissa, leivässä, perunassa, pastassa jne en ole menettänyt mitään tärkeää, mutta tilalle olen saanut rauhallisen vatsan ja sutjakamman kropan. Elämä ei enää pyöri syömisen ympärillä kun ylimääräiset mielihalut ovat kadonneet. En myöskään mitenkään usko tekeväni itselleni pahaa syömällä näin.
Lisäksi uskon jokaisen meidän elimistön toimivan eri tavalla. Itse olen "aina" syönyt terveellisesti (virallisterveellisesti) lukuunottamatta järkyttävää makeanhimoa. Ylipainoa kertyi, sillä tämän terveellsen ja monipuolisen ruokavalion lisäksi söin liikaa makeaa, olin sokeririippuvainen.
VHH: n avulla sokeririippuvuus lähti ja paino laski, lisänä tuli hyvä olo sekä henkisesti että fyysisesti. Ymmärsin vasta näin vanhalla iällä, että esim. vehnäjauhot ja peruna eivät sovi minulle lainkaan. Vehnäjauhoista järkyttävä turvotus, vatsanväänteitä ja ummetusta ja perunasta liian nopea verensokerin nousu (ja nälkä taas tunnin päästä) sekä myöskin turvotus.
EI PYSTY syömään virallisterveellisen ohjeistuksen mukaan, ei varsinkaan kalorivajeella. He saavat syömähimoja, herkkuja on mahdoton vastustaa, ahmimiskohtaus yllättää, ei vaan onnistu. Paitsi että he lihovat, he saavat päälleen hoikkien ylenkatseen: heikko mikä heikko, sortuu vaikka on juuri päättänyt laihduttaa. Itsekuri ja selkäranka puuttuu!
Vaan mitä tapahtuu, kun tuo samainen siirtyy vähähiilihydraattiselle? Itsekuri löytyy, selkäranka on vankka. Ruokavalio, jossa ei tarvitse olla nälässä, antaa heille täyden mahdollisuuden hoikistua, tervehtyä ja saada "ihmisarvonsa" takaisin.
Oikeasti olen lisäksi sitä mieltä, että ihminen tarvitsee nykysuosituksia paljon runsaammin rasvaa voidakseen hyvin (ja myös rasvan mukana tulevia vitamiineja) ja uskon myös, että hiilihydraatit sinänsä ovat turhia (maksahan reippaasti valmistaa ne hiilihydraatit, joita aivot käyttävät). Mutta kun laihtumisesta on puhe, on mielestäni tärkeintä löytää se metodi, jolla laihtuminen onnistuu, eikä jäädä sätittäväksi.
En muuten itse ole koskaan ollut ylipainoinen, mutta olen läheltä seurannut.
että oikeasti sitä omaa kulutusta ei voi 100% varmasti tietää mitenkään. Jos ihminen on aivan hirmuisen lihava, on aika todennäköistä, että koko elimistö on aivan sekaisin. Silloin voivat hormonit, perussairaudet ym. ym. vaikuttaa myös siihen, että ei kulutakaan ihan sitä mitä jonkun mittarin mukaan pitäisi.
Itse olen aina ollut normaalipainoinen ja syönyt suht terveellisesti. Joskus paino on noussut vähän ja sen painon karistamiseen ei kaloriajattelu toiminut. En vain laihtunut ellen kituuttanut ja nähnyt käytännössä nälkää. Saavutetun painon ylläpitokin oli todella hankalaa ja edellytti annoskokojen jatkuvaa tarkkailua.
Nykyisin syön päivässä ehkä 2500 kaloria alakarpaten mutta pysyn vaivatta tässä painossani. Miksi ihmeessä? Kaloriajattelun mukaan sen ei pitäisi olla mahdollista kun syön kuitenkin reippaasti enemmän kuin "kulutan", olenhan 58 kiloinen ja suoraan sanottuna sohvaperuna. Minusta olisi siis aika tunnustaa, että pelkässä kaloriajattelussa on jotain mätää.
ajattelu ei voi pitää paikkaansa. Tuntuu että monen karppaajan kalorimäärä kasvaa mutta paino putoaa. Selitäpä se sitten kaloreille...
ajattelu ei voi pitää paikkaansa. Tuntuu että monen karppaajan kalorimäärä kasvaa mutta paino putoaa. Selitäpä se sitten kaloreille...
onhan se selvää, että kasviksia ja marjoja ja hedelmiä voi syödä huomattavasti enemmän kuin pastaa, leipää jne. Leipäkin on sellainen, johon laitetaan päälle maragriinia, leikkeleitä, juustoja ym joten ei voi tuojottaa pelkän leivän kalorimäärään.
Sitäkin voisi varmaan tutkia paremmin, nythän ajatellaan että kalori on kalori oli ruoka-aine sitten mitä hyvänsä. Mutta miksi toinen lihoo samalla kalorimäärällä+kulutuksella ja toinen ei?
Zonehomen sivuilla kerrotaan yhdysvaltalaisista tutkimuksista, joiden mukaan lihominen ja laihtuminen riippuu ensi sijassa ruuan ravintoaineista ja niiden välisistä suhteista. Jos yrität lihottaa itseäsi niin runsasrasvaisella ruokavaliolla kilon painonnousuun tarvitaan 4000-8400 kcal ja runsashiilihydraattisella vain 2500-3300kcal. Leipä lihottaa tehokkaammin kuin sen päällä oleva voi, juusto tai lihapala.
On esitetty myös näkemyksiä kaloriajattelun keinotekoisuudesta. Kenen elimistö osaa laskea insinöörin mittatikulla?
onhan se selvää, että kasviksia ja marjoja ja hedelmiä voi syödä huomattavasti enemmän kuin pastaa, leipää jne. Leipäkin on sellainen, johon laitetaan päälle maragriinia, leikkeleitä, juustoja ym joten ei voi tuojottaa pelkän leivän kalorimäärään.
pekoni-juusto-makkaramunakasta aamiaiseksi ja illalliseksi ja silti laihtuu? Ja juoda punaista maitoa?
Kaloriteoria ei pidä paikkaansa. Jos se pitäisi, vastaankävelisi useita 1000 kg ihmisiä (tai no ei kyllä kävelisi mutta niitä olisi ja paljon). Jos ihminen käyttäisi kaiken energian hyväkseen, mitä suusta alas tunkee, lihoisimme aivan järkyttävästi. Mutta jostain syystä osa ravinnosta jää talteen ottamatta. Sama mekanismi toiminee karppauksessa.
pekoni-juusto-makkaramunakasta aamiaiseksi ja illalliseksi ja silti laihtuu? Ja juoda punaista maitoa?
Kaloriteoria ei pidä paikkaansa. Jos se pitäisi, vastaankävelisi useita 1000 kg ihmisiä (tai no ei kyllä kävelisi mutta niitä olisi ja paljon). Jos ihminen käyttäisi kaiken energian hyväkseen, mitä suusta alas tunkee, lihoisimme aivan järkyttävästi. Mutta jostain syystä osa ravinnosta jää talteen ottamatta. Sama mekanismi toiminee karppauksessa.
Sisäelimien ympärille kertyvä rasva ei ole hyväksi eivätkä kovat rasvat muutenkaan.
huomattavan paljon, mutta niiden lisäksi syön myös voita, kermaa, rasvaisia juustoja ja jogurttien tilalta mm. kermaviiliä, jossa on vaatimattomat 10 % rasvaa.
Vähän veikkaan, että jotain tekemistä lihomisen vauhdikkuudessa on insuliinilla, jonka määrää sokerinsyönti elimistössämme lisää.
jonka Heikkilä on muokannut suomalaiseen muotoon (lisänä esim. marjat) perustuu Atkinsin dieettiin. Ja kyseinen hra. Atkins noudatti omaa dieettiään, jolla kyllä laihtui. Ikävä kyllä kyseinen herra kuoli sydänkohtaukseen ja ruumiinavauksessa todettiin, että verisuonet olivat aivan tukossa. Eli lyhyttä elämää halajavat voivat kyseistä dieettiä noudattaa. Itse keskityn monipuoliseen, vähäkaloriseen ruokavalioon, joka pudottaa painoa vähintään yhtä tehokkaasti, mutta myös terveellisesti.
Sisäelimien ympärille kertyvä rasva ei ole hyväksi eivätkä kovat rasvat muutenkaan.
[/quote]
Jos olet kuunnellut viime vuosikymmenien ravintovalistusta, olet oppinut juuri tämän. Me karppaajat kyseenalaistamme tämänkin väitteen ja teemme parhaillamme ihmiskokeita asiasta - itsellämme. Hyvin on sujunut : )
on että Vhh ruokavaliolla sisäelimien ympärille ei kerry sitä rasvaa rasvan syömisestä huolimatta. Toisin on runsashiilarisella ruokavaliolla, keho imee ruuan vähäisenkin rasvan itseensä.
Mullakin piti aina ottaa nälkäkuuri, jolla karistin läskit.
Hiipien ne tulivat aina takaisin...
Ei kiitos! Tää on elämäntapa eikä mikään laihdutuskuuri :)