**HUHTIKUUN HANIT tammikuu**
Kommentit (174)
Hyvää uuttavuotta tosiaan kaikille...
Onko muut pohtineet sitä, että pitää jäädä työstään pois? Mulla se pyörii kokoajan mielessä :) Mä olen järkyttävä työnarkomaani ja suorastaan pelottaa se, että 4.3. on viimeinen työpäivä :( Mitä mä täällä kotona sitten teen ennen kun se lapsi tulee? Vaan kaipa sitä jotaki keksii :-D
Mulla nyt on migreeniä kestänyt joulusta asti :( Oon vaan sinnitellyt, olin muutaman päivän kotona poissa työstäkin, on kyllä järkyttävää.. Ja kun niin luulin, että pääsen migreenistä eroon raskauden ajaksi, pah mitä vielä.
Sitten turvotus on myös riesanani... Sormet ja ranteet turvonneet ja samoin nilkat. Vettä juon varmaan 4litraa ja ei auta mitään. Liikuntaa en sen enempää ku kerran viikossa pilatesta ja muuten ei muuta :-)
Myös joka päivä supistaa, mutta maha on kova mutta ei satu, on kait normaalia :O
Voi voi kamalaa valitusta :)
Eilen oli neuvola lääkäri ja sf mittani oli 25 ja vkot 27+1, entiedä onko se vähän vai paljon :-)
Ostettiin muuten vaunut! :-) Emmaljungan city cross vaunut maksoi 410 euroa, ihanat :) Tuolla ne on vauvan huoneessa ja olen ihmetellyt niiden kanssa, kun en tajua mitään vaunuista :)
Olen pinnasänkyjä katsellut, onko sillä väliä onko päädyissä pinnat vai vai ei? Itse pidän enemmän niistä pinnattomista päädyistä :) Joku pähkinän ruskea ois ihuna :)
Voiko ihan vastasyntynyttä pitää semmoisessa baby sitterissä? Olen semmoisiakin katsellut :-D Sori nää kysymykset varmaan on tyhmiä, mutta esikoinen tulossa ja mitään kokemusta siis minulla ei ole :)
Meidän perhe 2kissan lisäksi kasvaa vielä sunnuntaina koiranpennulla :) Olen siis haalinut itselleni niin paljon tekemistä, että saas nähdä kuinka tän tantan käy :)
Synnytystä en ole miettinyt yhtään enkä pahemmin varmaan mieti... Olen menossa johonkin valmennukseen ensiviikolla siellä lisää sitten.. Lapsi on mulla vielä perätilassa, mutta on paljon tilaa vielä kääntyillä moneen kertaan ympäri :) Mutta jos ei käänny niin en halua sitä mahan päältä kääntämistä ja otan sitten sektion, muussatapauksessa synnytän alatien kautta :)
Joo ja äippäraha hakemuksen pistin tänään vaikka la on 11.4 samoin sen pakkaus anomuksen, pitää muistaa lähettää se todistus minlä neuvolasta sain.. ja kun kerta kelalainen olen niin ne hoitaa ne palkkajutut sieltä palkkiksesta sitten, joten nyt vaa odotellaa päätöstä sitten.
Niin ja ne jotka pakkauksiaan ootteloo niin kela tekee siis päätöksen ja valmistaja lähettää, ja joskus niillä on toimitus ongelmia... Toivotaan, että nyt ei ole.
No tulihan turistua :)
Mukavaa tammikuun jatkoa ja otetaanhan iisisti :-)
Tipzuli rv 27+2
Moro!
Kävin ma työterveyslekurilla ja sain saikkua viel huomiseen saakka. Syynä tää ihmenuha ja siitä johtuva väsymys (en saa nukuttua kun röörit niin tukossa ettei saa henkeä).
Zaida: ostin myös sen nenäkannun eli sarvikuonon. Ekan kerran jälkeen taivas aukeni, kun pystyin taas hengittämään kunnolla, mutta sen jälkeen ei ookaan enää auttanut. Huuhtelen sillä aamuin illoin toiveikkaana kuitenkin... Verenvuotoa ei onneks ole ollut mulla!! Sit se lekuri kehotti ostamaan A-vitamiinitippoja nenään, jotka kosteuttaa. En ole huomannut vielä mitään hyötyä, mur!
Kelan hakemuksista: kävin just kattoos ja olen laittanu ne 22.12. Odottaa ratkaisua vielä, mutta ei tosiaan kiire kun ei ole tilaakaan äp:n vaatteille :-D
Tytsä90: onneksi olkoon valmistumisen johdosta!!! Mä oon ollu karkkilakossa kohta 2 viikkoa ja pahin salmiakinhimo alkaa ehkäpä jo mennä ohi! Viel viime viikolla oisin voinut tappaa merkkarista!!!
Omppulin äiti: tsemppiä.... Ei enää hirmu kauaa tarvi odottaa!! Miten meni rasituskoe?
Have: onneksi olkoon sokeritestin läpäisystä :-) Mulla kans lekuri (eka!) ens viikon ti.
Tipzuli: mun ongelma vähän toisenlainen - en malttais odottaa että pääsen pois töistä... Mä myös OLIN työnarkomaani (tein noin 50 h/vko töitä ennen esikoista), mutta nyt ei vaan enää kiinnosta. Ehkä säkin "parannut" siitä taudista :-) Ja muistan jäädessäni esikoisesta äippälomalle, että se aika menikin sit yhdessä hujauksessa. Ensin heräs aamuisin toooosi myöhään (kun oli yön valvonu vaivojensa kanssa) ja sit söi aamaria kaikessa rauhassa ni olikin jo keskipäivä. Jos sattui nla-pvä, ni muuta ei ehtiny sinä päivänä sit tehdäkään!! Ja onneksi olkoon hauvavauvasta!!! Nii ja mulla esikoinen oli perätilassa loppuun saakka, syntyi sit suunnitellulla sektiolla ku ehdottomasti kieltäydyin yrittämästä alakautta...
Pinnasänky: meillä kaikista suunnista "pinnallinen" malli. Esikoista pidettiin muutama eka kk äitiyspakkauslaatikossa, joka oli siel pinnikses. Siihen vaan sellainen joku söpö kangasreunus ja patja (löytyy sielt pakkauksesta) niin hyvä peti oli pienelle siinä.
Sitteri: kyl mä muistaakseni pidin esikkoa aika pienestä siinä sitterissä. Paitsi se halus vaan olla sylissä, niin sikäli ei oikein onnistunut. Meillä sen sai melkein makaavaan asentoon, niin oli sikäli ihan pienelle hyvä. Sitä oli myös helppo kantaa mukana esim. suihkuun (siis mä suihkussa ja muksu sitterissä...) ja huoneesta toiseen ku esmes imuroi.
Palailen taas, nyt silittämään pyykkejä!
T: Miukkis ja perttikalervo jtn 26?
Ei ole tullut aikoihin kirjoteltua. Välillä olen käynnyt muiden kuulumisia lukemassa, mutta ei ole olevinaan ollut mitään tärkeää kerrottavaa itsellä.
Menossa mukana siis ollaan edelleen ja viikot tällä hetkellä 28+6. Jos nyt en ole ihan sekaisin laskuissa.=D Eilen mammajumpassa kattovat kieroon, kun sanoin, etten nyt ihan satavarma ole, olenko viikolla 28 vai 29...Olen siis alkanut ottaa tämän aika rennosti.=)
Mutta. Oli ihan kysyttävääkin.
Onko teillä tullut ennen synnytystä rinnoista MAITOA??!? Toissa iltana olin pyörtyä, kun huomasin rinnassani, nännipihalla, näppylän ja ajattelin, että taidan pikkasen tuota puristaa, kun näytti ihan mustapäältä. No, ei ollut hyvä ajatus. Aikani siinä tuhrattuani rinnasta tuli hieman kirkasta nestettä, jota tietysti säikähdin. Ja samaan aikaan toisesta rinnasta, johon en ollut koskenutkaan tuli maitoa. Tai niin ainakin ajattelin, koska valkeaa se oli. Ihan tilkka vain, mutta kuitenkin. No, sitten tämä kohteena ollut rinta päätti näyttää tälle toisella ja sylkäisi ulos jotain kellertävää. Ei siis valkoista niin kuin toisesta. Mullahan luonnollisesti oli kaiken maailman syövät mielessä, mutta mietin, että oliko tuo nyt sitten maitoa vai mitä?!??! Mies käski pitämään näpit kurissa, etten kohta ole jossain maidonluovuttajana jo kuukausia ennen synnytystä.=D
Näitä esikoisen odottamisen ihmeitä. =O
Äitiyspakkauksen sain vuoden lopussa. Asun pienemmällä paikkakunnalla ja vein henk.koht. äitiysavustus ja äitiysrahapaperit Kelaan. Päätöksen olivat tehneet seuraavana päivänä ja pakkaus tulee siitä kahden viikon sisällä. Oli mielestäni ihania vaatteita ja muuta sälää. Vauvalle on neljä hyllyä raivattu jo kaappiin tilaa. Vaatteet ym. olen vielä malttanut pitää laatikoissa. =)
-Orkidea ja Kuutti rv 28+6-
Täällä on ollut puhetta äitiysavustuksesta ja sen saamiseen kuluneesta ajasta. Päätin myös tarkistaa kelan nettipalvelun kautta mitä omalle hakemukselleni kuuluu kun valitsin sen tuen rahana ja sille ois todella käyttöä nyt. Siellä ei yllättäen edes ollut sitä mun hakemusta. Laitoin paperit heti menemään kun sain sen raskaustodistuksen. Siitähän on aikaa jo kuukauden verran.. Tämäkin vielä! Muut hakemukset olen tehnyt netissä ja ilman mitään ongelmia. Pakko huomenna alkaa selvittelemään onko ne paperit kadonneet jonnekin.
Rasituskokeen tuloksia en vielä saanut. Yritin soittaa terkkarille, mutta numero on joko varattu tai sitten hälyttää mutta ei vastaa. Yritän mahdollisimman paljon välttää tuonne neuvolaan soittelua kun läpi pääseminen on mahdoton tehtävä. Seuraava neuvola on kuukauden päästä, ehkä siellä sitten viimeistään kuulee ne tulokset.
Rasituskoe meni ihan ok, vaikka heräsin 2.30 yöllä jo enkä sitten saanut unta. Aika heikko olo oli kyllä raahustaessa sinne terveysasemalle, mutta yllättävän nopsaan meni se pari tuntia. Pyysin päästä lepohuoneeseen makuulle ja lueskelin siellä omassa rauhassa kirjaa. Isi hoiti koko päivän poikaa joten kotiin päästyä nukuin melkein kolmen tunnin päikkärit. Illalla sit iski kauhea pahoinvointi, mutta onneksi sekin helpotti pian.
Lopetin kahvin juonnin nyt närästyksen takia. On helpottanut ja ei tee mielikään kahvia oikeastaan. Tänään kokeeksi join kahvilassa latten, eikä aiheuttanut närästystä. Vois siis välillä herkutella sillä jos kahvilassa käy.=)
Poikaa kiinnostaa nää tietsikan nappulat niin kovasti, että täytyy pistää kone kiinni.
omppulin äiti rv 26+4
Orkidea: Mulla on tullut sitä esimaitoa jo raskauden puolivälistä lähtien. =) Välillä tulee ihan väritöntä ja välillä tulee valkoisia viiruja siinä mukana. Luin jostain, että on ihan normaalia. =) Rintaliivien suojuksia oon pitäny jo muutaman viikon kun koko ajan tulee tippoja rinnoista. Saunan lämmössä suurinpiirtein valuu solkenaan :D
Omaa napaa: Mulla ei ole ne supistukset helpottanu ja niitä tulee ihan levossakin. Ei onneksi kylläkään kivuliaita, mutta kyllä se hetkeksi pysäyttää (jos kävelee) kun vatsa vetää kireäksi. Kävin kokeilemassa töissä pari päivää, mutta ei ne kyykkimiset ja kumartelut ahtaissa tiloissa tuntunut hyvältä ja sain töistä kaiken kukkuraksi mahataudin. Mahakin alkaa jo pikkuhiljaa olemaan tiellä, kun pyörittelee 90kg pappoja sängyssä. Lääkärin kanssa keskusteltuani tulimme siihen tulokseen, että se kirjoitti mulle sairaslomaa äitiysloman alkuun asti.
Toisaalta se on ihan kiva, kun työmotivaatio on ihan nollassa. Mutta kyllähän se tilipussissa tuntuu...
caretta ja masukaveri 27+0
Huomenta!
Tulin vaan pikaisesti lukemaan kuulumisia! Esimaidosta, mulla on kahdesta aiemmasra raskaudesta jo viikolta 20 eteenpäin tullut lakanaan läikät maidosta, mutta nyt en ole huomennut kuin, että rintsikoissa on pesunkin jälkeen kellertävät läikät eli jotain todella rasvaista esimaitoa sieltä tulee päivisinkin.
Nä kävin eilen kokeilemassa Zumbaa, oli muuten kivaa! =) Vaikka lantio ei ihan samaa tahtia pyöri kuin muilla kun on pakko löysäillä! ;)
Onks kukaan muuten keksinyt miten tunnistamme toisemme ensi perjantaina? On kyllä kiva nähdä! =)
Nyt aamupalalle ja sit Wii-turnausta kuopuksen kanssa!
Aurinko + tyyppi 28+4
Tulin kertomaan että hengissä ollaan, on vain ollut hankaluuksia kirjautumisen suhteen tänne =(
Olen kanssa tulossa ens pe tapaamiseen, löydämme toisemme varmasti jos muutamat kertoo mitä laittaa päällensä.
Omanapaa: täällä supistellaan edelleen mutta onneksi ei ole vielä mitään tehneet kohdunsuulle. Ja selän kanssa on välillä loistavia päiviä ja välillä ei sängystä meinaa päästä ylös.
Onkos muilla öisin vaikeuksia nukahtaa uudelleen? Mä valvon usein 2-3 tuntia yöllä kun olen johonkin herännyt, ei vain uni tule silmään.
Mulla on kanssa ruvennut tulemaan esimaitoa, ei niin pahasti että pitäisi vielä liivinsuojuksia laittaa.
Äiti ja Torres 28+5
Ei oo tullut pitkään aikaan kirjoiteltua mutta nyt jotain;mukana ollaan(menkkojen mukaan)rv 25+6(mutta ultran mukaan rv 26+2)ja niin kiire mukamas ollut etten ois kerennyt kirjoittaan,tuntunu aiemmin ettei ois mitään uutta kerrottavaa..tänne kuulunut tavan arkee pääasiassa mutta on tässä välillä tapahtunut kaikenlaista..esim.
-kävin neukussa 29.12,sain kelalta paprut ti et tiedän millon jään äippälomalle jne. ja eilen tuli sitten saapumisilmoitus postista että saan hakea äitiyspakkauksen..=)
-Ikävää ollut se että toinen autoistamme meni huoltoon ja emme ole päässeet liikkumaan minnekkään kotoa tyttären kanssa sinä aikana kun poika eskassa,illalla kyllä kun mies tulee töistä mun autolla,muttei sillon enää jaksa lähtee mihinkään..huomenna kuulemma saadaan pois(ti veimme)nooh,hyvä syy olla kotona ja vaikka levätä välillä erilaisten hommien ohella..
Kävin siis 29.12 äit. neuvolassa ja kaikki oli siellä muuten hyvin esim. rr oli 76/122,sf-mitta oli 23cm>rv 23+4,sydämen syke 150, paitsi hb oli laskenu liian alas>109(normaali tilassa 140)ja vaikka olin aterioinut hyvin ja syönyt rautatabuja mutta sain ohjeen syödä lisää. Seuraavat käynnit on 26.1 on äit.neuvola ja 27.1 on sokerirasitus ja lääkärineuvola..niitä odotellessa..
Ikävää kun jollain pitkittyny tuo äitiyspakkauksen saanti erilaisten sössimisien jälkeen kelan puolelta tms.
(en muista nimiä kellä oli mut ootteko saanu mitään tietoo kelalta esin. millon jäätte äippälomalle ym.
-Täälläpäin(Iisalmi)ei mennyt kauan ton asian hoitamiseen,vein paprut 4.1 ja nyt on jo hoidettu..
On ollut puhetta synnytys peloista:mua ei pelota yhtään synnytys(ollut kaksi alatiesynnytystä mutta erilaisia silleen että;ekassa piti tehä episiotomia ja toisessa ei ja kivunlievitykset olleet erilaisia)vaan se että millon syntyy pikkukolmonen ja minkä kokoinen kun kuulemma olisi tulossa isompi lapsi kuin edelliset muksut jotka olleet jo hyvän kokosii raskausviikkoihin nähden (38 r-viikolla)ja itse olen tällane 155cm..
Orkidea kyseli että onko tullut ennen synnytystä maitoa..mulla ollut silleen kahden kohdalla että maitoa alko tuleen reilusti rv 30 jälkeen mutta tän kolmannen kohdalla alkoi jo tuleen maitoa rv 24..
Kaikki vauva jutut on valmiina tän päivän jälkeen kun vain laitan esille lähempänä,varmaan maaliskuussa..=)
Eipä tässä ennee oo muuta mielessä ja on tullut kirjoitettuu kivasti tällä erää ja jatkoa myöhemmin..
Marika79 ja onni rv jotain välillä 25+6-26+2
Äitiyspakkauksesta - Täällä sitä odotellaan myöskin vielä, eipä tosin kiirettä, mut haluis niin kovin päätä nyplää pikku vaatteita :)
Kummipojalta saatiinkin hoitopöytä ja vähän on pyöritty alennusmyynneissä ostamassa vaatteita. Alkaa tulla paniikki ehtiikö kaiken hommaamaan ja tajuaako mitä kaikkea tarvitsee olla kotona kun vauva syntyy. Esikoinen kun on tuloillaan.
Eilen oli neuvola + neuvolalääkäri. Neuvolatätikin oli ihan mukavalla tuulella (vaihteeksi), arvot oli ok. Neuvolalääkäri sanoi painonnousevan HIENOSTI KÄYRIEN MUKAISESTI, eikä läskisti, miten neuvolatäti sen minulle edelliskerralla ilmaisi :D Sf-mitta oli 22 cm, sydänäänet +146.
Sairaalakin ilmoitti ilouutisia - Ei ole enää kudosmuutoksia !! :) Ensimmäinen kerta vuoden 2007 jälkeen kun ei ole syöpäepäilyä kohdunkaulalla, jeei ! Seuraava kontrolli vasta synnytyksen jälkeen :)
Minulla ei vielä maitoa ole alkanut tulemaan, enkä sitä niin pahaksi ole katsonut :)
Synnytys jännittää vähän tätäkin odottajaa, mutta eiköhän siitä selvitä tavalla jos toisella läpi, ei se vauva sinne ikuisiksi ajoiksi jää. Se tulee sieltä keinolla millä hyvänsä joka tapauksessa. :)
Tänään vielä ainakin sairaslomaa vatsataudin takia, katsoo pääseekö huomenna + viikonlopuksi töihin... Siellä kamala rumba ja stressaava ilmapiiri = Ei niin hyvä yhdistelmä raskaana olevalle, ainakaan mulle. Otan kaiken niin henkilökohtaisesti...
Niin ja piti vielä kertoa että ekat liikkeet masun päältä nähty miehen kanssa, AIVAN UPEETA ! Pitää kaivaa videokamera esiin ja yrittää saada möngerrys filmille :)
jennu 25+2 (vitsit et aika menee nopeesti!!)
Mulla joo eilen oli se sokerirasituskoe ja tuli kyllä hieman heikko olo sen ekan tunnin aikana. Noh tuossa äsken neuvolan täti soitti ja kertoi että toinen verikoe eli se 1 h jälkeen otettu niin siinä oli sokerit raja-arvon yli. Pitäisi olla max. 10 niin mulla oli 11,1 =( plääh. Muut arvot oli kuulemma arvojen sisällä. Nyt sitten iltapäivästä käymään neuvolassa ja saan kotiin viemisiksi tarvikkeet millä saan mitata verensokerin 6 päivän ajan 4 krt/päivässä. Ruokavaliota täytyy tarkasti seurata ja toivottavasti pelkkä se + liikunnan lisäys auttais nyt tiputtamaan tuota sokeriarvoa. Ei kyllä nyt ois yhtään tehnyt mieli saada tälläisia tuloksia =(.
Eiköhän se tästä.
Hanna 28+1
Pomppu, oli kyllä pakko jo käydä se lehti ostamassa! Hih, ostin sitten samalla Meidän Perhe - lehden, eli olipas mukavasti luettavaa. (-:
Eiköhän me toisemme sitten tunnisteta juuri vaikka siten, että jotkut kertovat miten pukeutuvat. Mulla on ainakin päällä tuollainen ruskea toppatakki, jonka hupussa on karvareunus. Hitsi kun jännittää se tapaaminen, kun olen niin nuori, mutta eiköhän tämä tästä.
Eilen illalla koin aivan mieletöntä ihmeellistä kipua.. Tulin ulkoata kävelemästä ja otin melko rivakasti vaatteet pois mennäkseni suihkuun ja alkoi sattumaan jonnekin (en tosiaan oikein edes osaa sanoa, että minne, mutta jonnekin alakertaan vissiin) melkoisesti. Sanoin miehellekin, että nyt supistaa TAI JOTAIN, kun en tiennyt mistä on kyse. Siinä jouduin sitten olemaan kumarruksissa, koska suoraksi nouseminen teki liian kipeää. :/ No, onneksi kipu loppui melkein yhtä nopeasti kuin tulikin, niin pääsin sitten suihkuun lämpimään!
Jeejee, 1.5h päästä on toi neuvolalääkäri. Toivottavasti kaikki on kunnossa. =) Tuun tottakai sit taas päivittelemään jossain vaiheessa uudestaan.
Ja neljän jälkeen postista hakemaan toi jättipaketti vaatteita vauvalle. Ihanaa päästä tutkiskelemaan mitä kaikkea siellä on.. Ja eipä ole kuin 12kg laatikko, mut toivottavasti selviän sen kanssa bussissa!
Oikein mukavaa torstaipäivää kaikille.
Me ja murmeli rv 26+2
Kiitos maito -kysymykseen vastanneille. =) Tämä kun on kaikki niin uutta, että ei osaa välillä kuin ihmetellä, että mitäs nyt tapahtuu. Eihän tuota esimaitoa ole nyt näkynytkään, kun olen pitänyt näppini kurissa rintojen kanssa. =D
Täällä on myös ollut harjotussuppareita aika reilustikin. Tulevat välillä liikkeessä ja yleensä sitten vielä levossakin, kun illalla rötkähtää sohvalle tai rupeaa nukkumaan. Kohtu siis vain kovettuu, eikä satu, mutta olen yrittänyt sitten aina ottaa rauhallisemmin. Neuvolalääkärissä tosin oli pari viikkoa sitten kaikki ok, että ei hätää sen suhteen. Tosin sain loistavan ohjeen lääkäriltä, kun kokeili kohdunsuuta! "Ota keuhkot täyteen ilmaa ja sitten teet niin kuin synnyttäisit." Hm. Yritinhän minä, mutta sanotaan näin, että ei ensikertalaisena tullut hommasta mitään. Hyviä ohjeita..."Niin kuin synnyttäisit." Siitä kortista varmaan näky, että eka raskaus, että vähemmän tullut synnytettyä...Tuli ihan sellanen olo, että en osaa varmaan edes puskea koko ipanaa pihalle. =/
Oletteko harrastaneet aiemmissa raskauksissa (tai aiotteko nyt miten kauan) vesiliikuntaa/ uintia? Olen käynyt mammajumpassa kerran viikossa ja näin ajattelin jatkaa kurssin loppuun eli ensi kuun lopulle. Viimeksi alkulämpät tuntu nivusissa karmeelle, kun oli yhtä askel viereen koko homma. Alkanut löystyä ilmeisesti paikat ihan kunnolla. Nyt mietin, jos menisin "kevyeen vesiliikuntaan". Alkaisi lauantaina ja jatkuisi lasketun ajan yli viikon. Mietin, että lienee ihan suotavaa mennä, kun kohdunsuukin oli kunnossa?
Innostuin kirpparilla tänään ja ostin pikkuiselle ihanaisia vaatteita.
Tyhjensin siis kirpparilla aika tehokkaasti yhden kokonaisen myyntipisteen, kun oli kivoja värejä täynnä. =)
Ihanaa päivän jatkoa!
-Orkidea ja Kuutti-
Oli puhetta mahaan ilmestyvästä poikaviivasta. Kuinka paikkaansa pitävänä olette tätä "ennustusta" pitäneet?
Mulla tuli jossain vaiheessa alkuraskautta sellainen olo, että Kuutti on poika. Äitini ja mummoni taas kovasti väittivät, että tyttö se on, kun mulla oli niin kamala pahoinvointi. Vertasivat omiin oloihinsa, vaikka sanoin, että samalla tavalla ne pahoinvoi pojankin saavat, jos ovat pahoinvoidakseen. Rakenneultrassa sitten ei näkynyt mitään poikaan viittaavaa, mutta eihän se kätilö lasta varmaksi tytöksi sanonut, vaan käski varmistaa vielä vikassa ultrassa (joskus miljoonan vuoden päästä).
Mulla kuitenkin on tuollainen koko vatsaa rinnoista napaan ja vielä siitäkin alas halkova viiva. Eikä edes kovin haalea, vaan ihan selvä. Mietin vaan, että olisi hienoa, jos omat tuntemukset olisivat oikeassa...Pääsisi sukua näpäyttämään. =D
Täälläpä on ollut vilkasta :)
Menossa mukana ollaan vielä, en muista koska olen viimeksi kirjoitellut. Lyhkäisesti nyttenkin ajattelin rustata.
Maha kasvaa ja maanantain neuvolassa oli sf mitta kasvanut taas kahdessa viikossa 2cm, eli on nyt 30cm. Paino myös nousee kohisten vaikka olen jättänyt/vähentänyt huomattavasti kaiken makean syömisen. juon vettä ja syön hedelmiä. yritän liikkua ja muutenkin olla ja elää terveellisesti. turvotusta ei ole muuta kuin mahan kohdalla ja rinnat ovat taas kasvaneet vähintään kuppikoon.
Painoa on siis tullut lähtöpainosta 21kg. kyllä. 21kg!! sen vuoksi minula on torstaina ylimääräinen ultra äitipoliklinikalla jossa tarkistavat tilanteen.
EsteriArmas on perätilassa ja riehu kieltämättä melko paljon ja kipeästi. on jokunen kipeä kohta kun on melkovarmasti niitä sisäisiä mustelmia.
En muista mistä olette muut jutelleet. olen harva pää :)
mutta nyt iltakahvit ja jos innostuisi leipomaan.
EsteriArmas rv 27+6
Ihanaa kun täällä on taas kirjoiteltu niin paljon. (:
Tänään olikin sitten se pitkäänodotettu neuvolalääkäri, mut eipä sieltä paljon jäänyt käteen. :'/ Huoh. Sentään katsoi esim. painon, joka oli noussut 250g/vko, eli se oli hyvä.! Verenpaineen mittasi kahdesti, kun enste näytti vähän turhan korkeita lukemia. Jälkimmäinen mittaustulos oli sitten 125/78. Hemoglobiinia ei edes mitannut.. No, sitten se sisätutkimus. Sattui oikein kun se tutki, eli ei ollut ollenkaan hauskaa! Sanoi, että kohdunsuu on kiinni, kaikki kunnossa, ei muuta. Vauvan asennosta ei sanonut mitään. Sykkeet kuunteli tosi nopeasti, olivat 146krt/min. Niin ja sitten vielä se kaikista erikoisin asia: sf-mitta oli edelleen 23cm, eli täysin sama kuin 4 viikkoa sitten. Lääkäri ei siitä mitään sanonut, eli kai se sitten on ihan ok? Ainakin nyt ollaan käyrällä, mutta ihmetyttää kovasti, ettei kohtu ole kasvanut ollenkaan. Tietääkö kukaan onko tuo ihan normaalia? Se jäi kovin mietityttämään. Käynti kesti ehkä 15min kokonaisuudessaan, huoh. Onneksi jo kahden viikon kuluttua on perusneuvola, se nainen kun on paljon mukavempi. :-)
Ja hain sitten postista ison laatikon vauvanvaatteita. (: voi että olin niin täpinöissäni kun tulin kotiin ja pääsin niitä tutkimaan. Paljon mieluisia vaatteita oli, ja eipähän tullut kappalehinnaksi paljoakaan. Vaatteita alkaa nyt olla melkoisesti! Täytyy yrittää olla ostamatta uusia kauheasti enempää.
Nyt vaan kun saisi sen uuden asunnon ja pääsisi sinne järjestelemään. (:
Eipä muuta tänne tällä kertaa. Viikonloppu taas pian alkamaisillaan.
Me ja murmeli rv 26+2
Tänään oli viimenen 'harvan välin' neuvola. Olen käyny n. kerran kuudessa viikossa. Olisi saanut käyde neljän viikon välein, mutten halunnun hypätä siellä koko ajan. Seuraava käynti onkin sitten jo kolmen viikon päästä ja sitten kai pitää tiuhempaan käydäkin. Muistaakseni :)
Painonnousu on ollu huimaa, 9kg lähtöpainosta lisää, viime käynniltä lähes 500g/viikko tahtia. Hemoglobiini oli parempi kuin koskaan ennen, 137. Voiko se nousta liian korkeaksi? Verenpaine oli tavallista 65/125 tasoa, sf-mittaa eivät ottaneet. Lääkäri oli kiva, kuunteli äänet, ~140 minuutissa oli syke. Ultrasi pikaisesti ja antoi painoarvioksi tällä hetkellä 1010g :) Kaikki siis kunnossa eivätkä edes tällä kertaa pelotelleet mua sokerirasitukseen joutumisella :) Niin, eikä lääkäri katsonut tarpeelliseksi tehdä sisätutkimusta 'kun ei kerran ole supistellutkaan'.
Minapieni rv 26+6
Jennu1: Tosi hienoja uutisia!
Tytsä90: Kyllä ne sf-mitat aina heittää. Riippuu ihan mistä mitataan ja esim. lapsen asento vaikuttaa. Mullakin mitta muuttui 2 senttiä heti kun tyyppi vaihtoi asentoa.. Ei kannata olla huolissaan ja kyllä ne sitä seurais jos huolestuisivat!
Orkidea: Mä oon ainakin käynyt jumpassa niin vesi kuin tavallisessakin. Vesijumpassa en pelkää oikeastaan kuin pöpöjä, mutta kyllä aion nytkin käydä niin kauan kun vaan pääsen rappusia altaaseen.. =)
Mä tilasin netistä rintapunpun ja turvakaukalopussin (niitä ei ollut sillon meidän poikien aikaan) koska kuulin siitä niin hyviä kommentteja ettei kevätvauvaa tartte esim kauppaan herättää ja pukea vaan pussiin vaan ja vyöt kiinni pussin sisällä! Onks muilla kokemuksia pussista?
Kyllä täälläkin maha kovettuu vaikka vaan istuis sohvalla ja tämän viikon on ollut kuin pala kurkussa, liekö tää närästystä? No onneks ei polttele kuitenkaan kurkussa.
Ihanaa kuulla, että jollakin muullakin on paino noussut.. Mulla nyt ekasta neuvolasta 10 kiloa, mutta lihoin ennen ekaa neuvolaa raskaustestin tekemisestä noin 5 kiloa! No, ehkä nää saa aikanaan pois. =)
Tapaamisesta. Mut tunnistaa siitä, että mulla on about korviin saakka suht vaalea tukka ja aina joku kukka(ruusu) hiuksissa!
Aurinko ja tyyppi joka potkii tälläkin hetkellä ja kovaa!! =)
Mitä on unohtunut aiemmin kommentoida:
Täälläkin maitotippoja tulee joskus, viime raskaudessa ei tullut. Linea negraa ei ollut viimeksi eikä nytkään, vaikka poikia kummatkin.
Sf-mitta mulla heitti viimeksi aina jos mittaaja oli eri. Ja mullahan sattui silloin niin, että aina joka toisella kerralla oli joku uusi terkkari ja sitten vielä aina eri lääkäritkin. Ne sitten ihmetteli kun mitta oli joskus suurempi kuin kuin piti ja seuraavalla kerralla saattoikin olla pienempi kuin edellisellä kerralla mitattu.
Tapaamisesta:
Me tullaan pojan kanssa harmaa-mustilla yhdistelmärattailla ja ollaan varmaan paikalla jo klo 11.00 mennessä. Poika on nyt alkanut syödä lounasta suunnilleen silloin, eli olemme varmaan ensimmäisten joukossa ainakin paikalla. Mulla itselläni on ruskeat hiukset ponnarilla ja luultavasti jotain tumman sävyistä vaatetta päällä.
Omppulin äiti rv 26+5
Ainiin, pakko vielä lisätä, et tänään valkkasin vauvalle jo kotiintuloa varten vaatteita..uhhuh. Ja sairaalakassiakin on jo aloitettu pakkaamaan.. HIEMAN hyvissä ajoin taas olen tekemsässä asioita, mut on sit valmista eikä tarvi jaksaa ja muistaa myöhemmin. Hölmö olo vaan tuli.=)
Täällä selvitty sokerirasituksesta ja siellä kaikki arvot ok:)Saapahan siltä osin vähän huokaista:)Ensi viikon tiistaina sitten onkin neuvolalääkäri sitä jo innolla odotellen, vaikka vähän jännittää mikä kohdunsuun tilanne en kyllä tiedä miksi jännittää kun ei ainakaan kipeitä supistuksia ole ollut..
Synnytyspelosta niin mua ei hirveesti pelota VIELÄ et katotaan sitte lähempänä..ja varmaan juuri lähinnä se pienikin pelko mitä on niin on ettei vauvalle mitään käy..
have 25+1