Huostaanotto / sos.viranomaiset
Meillä oli riita mieheni kanssa raskaana ollessani - kesän lopulla mieheni löi/läpsäisi minua, olin sairaalassa, jossa vammat kuvatttiin - minulta tuli verta suusta - posken sisäpuolelta.
No meillä on mennyt sen jälkeen tosi hyvin, mies on rakastava isä, joka pyrkii tekemään lapsensa eteen kaiken ja minä vauvaani palvova äiti, olemme onnellinen perhe.
Muutama vko sitten meillä oli riita ja mieheni käski puhelimessa kiukuissaan minun muuttaa muualle ja sanoi, että aikoo viedä vauvankin minulta hyvien asianajajien avustuksella mikäli ero tulee.
Oli myöhäinen ilta .. Minulla ei ole sukulaisia pk--seudulla, menin paniikkiin puh.loputtua, kun muistin sen raskausajan karmean yhden episodin ja soitin sos.viranom. ja sovin meneväni vauvan kanssa hotelliin siksi yöksi ja seuraavana päivänä vanhempieni luokse.
Mieheni tuli kotiin ja oli pahoillaan sanomisistaan. Sovimme sanallisen riitamme.
Nyt sen jälkeen minulle on soiteltu sos.viranom.taholta tosi usein. Sinä samana iltana jo monta kertaa ja useita kertoja sen jälkeen.
Ehdottivat mm. kirkon terapiaa (?) ja sanoivat, ettei väkivalta jää monestikaan siihen yhteen kertaan - ymmärrän kyllä itsekin, enkä sietäisi enää ikinä toista sellaista episodia.
Mm.viime vkolla soitettiin monta kertaa, enkä ole päässyt puh, sillä pidän sitä äänettömällä kun vauva nukkuu ja kun olen soittanut myöhemmin takaisin, se menee vastaajaan ja soittoaika on vain 9-10.
Meillä ei siis ole mitään ongelmaa, vauva on turvassa ja rakastettu, teemme kaikkemme hänen henkisen ja fyysisen hyvinvointinsa eteen, meillä on hyvä koti, taloudellinen tilanteemme on hyvä, meillä ei käytetä lainkaan alkoholia, eikä muitakaan päihteitä.
Yritän taas pyhien jälkeen soitella sinne päin, että mitä asiaa on ollut..
Kun luin tuota toista ketjua huostaanotoista, minulle iski kauhea olo..
Voidaanko meidänkin vauva huostaanottaa sen takia, että minä tymä menin soittamaan sinne vain koska pelästyin turhaan, eikä mitään pahaa ole tapahtunut??
En kestäisi sitä, eikä miehenikään - vauva on meille kaikki kaikessa!
Kommentit (51)
Kiinnostaisi tietää, koska kuullut yhdestä naisesta juttua ja sillä ei todellakaan taida olla kaikki hyvin.
mutta sillä ei todellakaan ole kaikki hyvin. Ei vastaa yhteydenottoihin, on koko ajan sairaslomalla, ei pidä kiinni puhelinajoista, ei vastaa kysymyksiin, silminnähden kiusaantuu kun pyytää perusteluja ja selityksiä, jopa sortuu sähisemään hampaiden välistä ja paiskomaan papereita pöytään jos häneltä pyytää perusteluja ja vastauksia. Niitä yksinkertaisesti ei saa häneltä, vaikka hänellä on lain mukainen velvollisuus ne antaa. Lisäksi unohtelee ihmisten nimiä joiden kassa puhuu/joista puhuu ihan koko ajan. Vertailun vuoksi sanottakoon, että hänen työparinsa vaikuttaa kaikin puolin normaalilta ja asialliseltä ihmiseltä (ts. työntekijältä), joten en nyt halua leimata kaikkia "pimeiksi" eli ei tarvi vetää johtopäätöksiä no sul nyt on jotain hankaluuksia ja sun mielestä kaikki on hulluja. Näin ei ole. Mut hallintokantelu lähtee tästä kyseisestä ihmisestä, ja on tähän sosiaaliasiamieskin jo puuttunut.
Ja mieleen tulee vaan, et kuinka monta väärää "diagnoosia" ja päätöstä tää nainen on jo ehtinyt tekemään....
olen ollut sossujen kanssa tekemisissä,hmm..sait riesan päällesi,ei ne lopeta ei todellakaan...mun peräs juostaan kun naapurin muija meni kostaakseen soittaa sossuil et,mun poikani pissaa sänkyyn ja olen masentunut...ja paskan marjat!!älä enää sinne soittele jos ei sitten ole oikee todella suuri hätä,en suosittele.
tässä ketjussa tarvitsisi apua. Olisiko se sitten terveyden- vai sosiaalihuollon puolelta vai omasta ns. tukiverkosta (jos sellainen on), sitä on vaikea sanoa.
sinne enää soittele koska mua ei kiinnosta elää elämääni siten että koko ajan on joku härdelli meneillään sen takia että sillä on burn out tai jotain ilmiselvästi. Elinrauhaa ja asiallista kohtelua. Ne ei varmaan ole ottaneet huomioon, että ihmisillä on itselläänkin tietoa näistä asioista, siitä, miten ne pitäisi hoitaa ja itsellä mm. henkilökohtaisia yhteyksiä asioista tietäviin ihmisiin, ja ihmiset osaa vaatia itse asiallista kohtelua yms. Viisas pääsee vähemmällä ja muuttaa pois kun se muiden asioiden puolesta oli enemmän kuin helppoa.
kyseenalaistaa sossujen toimitatapoja, sut leimataan apua tarvitsevaksi. Ensinnäkin sosiaaliviranomaisilla on paljon lain mukaisia velvollisuuksia, joiden toteutumista saa itse valvoa, koska he itse laiminlyövät niitä. Ei kaikkea tarvi hyväksyä, saa ja pitää vaatia perusteluja ja selityksiä. Mut ne itse kiusaantuu siitä, mikä ei pitäisi olla ammattilaisen kohdalla tilanne, mutta kun se vaan on. Niillä on ajatus, et he on jotain jumalia, ja pelastaa nyt koko maailman. Et juuri he on nyt se puuttuva lenkki tästä täydellisestä maailmasta, ja nyt he sen tekee! He ei ota huomioon, et ihmisillä on koulutusta ja tietoa asioista jopa heitä itseään enemmän.
sen suhteen että he auttavat ja haluavat auttaa sinua ja ovat ystävällisiä sinua kohtaan. Se kuuluu heidän toimintatapaan, että he teeskentelevät näin että saavat muka luottamuksen herätettyä, ja vain odottavat tilaisuutta, että lipsautat jotain, vaikka edes vahingossa tarkoittamatta sitä, kun olet tuudittautunut siihen uskoon, että heihin voi luottaa, ja käyttävät sitä sinua vastaan. Parempi, ettet kerro heille YHTÄÄN MITÄÄN, ei heidän interssissä ole sinua mitenkään auttaa ja tukea, vaan saada sinut luottamaan ja iskeä sitten puukolla selkään. Pidä vaan varasi, äläkä vaan luota liikaa.
ehkä vähän kärjistetysti, mutta pointti oli että älä vaan tee sitä virhettä, että luotat siihen että he haluavat SINUA auttaa. Eivät halua, se ei ole heidän intressi. Kaikki mitä sanot heille luottamuksella, käännetään sinua vastaan. Että osaat vähän pitää varasi...
Miksi sosiaalityöntekijät tekisivät niin? Mitä he hyötyvät asiasta? Ihan tavalliset ihmiset hakeutuvat opiskelemaan sosiaalityöntekijöiksi ja kaikista tulee äkkiä valmistumisen jälkeen hirviöitä?
sosiaaliviranomaisten tarkoituksena on iskeä puukko selkään!
Ap:lle, et menetä mitään, kun keskustelet perheesi kuulumisista virka-ajalla. Välttely, luimistelu ja paikkakunnalta pako VOI viitata todellisiin ongelmiin, joiden mittasuhteista ei av:lla ole tarkoituskaan ottaa selvää.
mieltä,älä jumankauta rupee kaveriksi äläkä suurentele asioita,ei todellakaan ole sunsta kiinostuneita pätkääkään.
lapsi joutui tapaamistilanteessa mm. haukkumisen ja repimisen kohteeksi, ja se on sossun tädin mielestä ok. Mun mielestä lapsen huoltajana ei ole ok, enkä koskaan saanut vastausta kysymykseen miksi nämä asiat hyväksyttiin tapaajalta. Puhumattakaan muista (pienemmistä) sopimusrikkomuksista, joita tapaaja teki. Tapaaja on kyllä taitava manipuloimaan, että jos sossun tädillä ei ole tietystä persoonallisuushäiriöstä riittävästi tietoa, hän varmasti helposti lankeaa tapaajan hurmioon. Tiedän tämän, lankesinhan itsekin monta vuotta siihen, ja jouduin itsekin sen haukkumisen ja repimisen kohteeksi. Ei oikeus ole syyttä määrännyt tapaamisia valvotuksi 2 vuodeksi, tai 24 kerraksi, ja paikalle kahta valvojaa. Haukkumista ja repimistä tapahtuu tapaamistilanteessa silti, ja sossun täti laittaa silmät kiinni kun on liian hankala asia puuttua. Katsoin paremmaksi vaihtaa paikkakuntaa, jossa asioiden hoidon taso on eri. Jos se on jonkun mielestä luimistelua, niin olkoon. Minulle riittää, että sekä itse että lapseni voi hyvin. Ikävää, jos minulle on tullut näin huono käsitys sossun toiminnasta, jos se ei sellaista oikeasti ole. Kovin mielelläni parantaisin käsitystäni siitäkin naisesta, mutta mitenkäs parantaa, kun hän neuvottelussa ei vastaa kysymyksiin, paiskoo papereita pöytään, sähisee hampaiden välistä eikä vastaa yhteydenottoihin, on kooko ajan sairaslomalla eikä pidä kiinni puhelinajasta. Häntä ei saa edes kiinni.
Kaksi valvojaa paikalla ja antavat isän repiä lasta. Höpsistä. Ja mistähän sinä asian tiedät? Ovatko nuo valvojat kenties kertoneet näin? Hehän siinä vastuussa olevat eikä se ei paikalla ollut sossutäti. Taidat nyt kuvitella asioita.
kuvauksesi mukainen sosiaalityöntekijä ei ole työkykyinen. Hänen tosiaan tulisi olla KOKO ajan sairaslomalla siihen asti, että tokenee. Jos tokenee. Valitus hänen esimiehelleen/-naiselleen olisi tarpeen...
T:sosiaalityön opiskelija
Oletko ajatellut, että heti valmistumisen jälkeen sinustakin tulee hirviö, jonka ainoa intressi on kiusata ihmisiä?
että lukevat tapaamisesta kirjoitetussa raportissa, joka lähtee kyllä hallintokantelun liitteenä. Valvojat (2 kpl) ovat nähneet tämän ja kirjanneet raporttiin. Toki siitä kertoi myös lapsi itse. Ja olen samaa mieltä että kyseinen ihminen ei ole työkykyinen, vaan vähintäänkin pidemmän sairasloman tarpeessa, siinähän ei ole mitään pahaa jos senkin itse tunnistaa ja myöntää, aika monelle nykyään tulee burn out ja se pitää vaan osata hoitaa. Tämän tulen mainitsemaan hallintokantelussa. Mutta hirvittää, kuinka paljon vääriä "diagnooseja" ja päätöksiä tämäkin nainen on tehnyt...
Ap, jos miehesi on kerrankin, siis sen yhden ainoan kerran ollut väkivaltainen sinua kohtaan, voin taata, että se toistuu.
Anteeksi, jos pilasin joulusi, mutta MIETI, mikä on lapsellesi parasta. Lapsi kärsii äärettömästi isän väkivaltaisuudesta äitiä kohtaan. Ihan sama, onko väkivalta henkistä tai fyysistä. Muista pitää puolesi ja huolehtia itsestäsi. Toivon sinulle hyvää uutta vuotta ja paljon, paljon itsekunnioitusta. Ota sossun apu vastaan, jos tilanne vaatii.
Muista, SINULTA ei vauvaa viedä minnekään.
ne raportit tänne, mutta en ehkä kuitenkaan. Laitan ne kuitenkin liitteeksi hallintokanteluun. Että kyllä tätä tapahtuu, ei kannata tuudittautua siihen uskoon että jotkut sossut kyllä pitää teidän puolia ja auttaa teitä, ja ajattelee vaan hyvää. Paskan marjat, ei ainakaan Tampereella. No, täytyy myöntää, että mulla on MYÖS hyviä kokemuksia, mm. Pirkkalasta ja Helsingistä. Mainitsen nämä kunnat sen takia, että jos joku suunnittelee muuttoa, niin hyvähän se on kokemuksista kuulla.
tietää onko teillä nyt kaikki hyvin. Se on hänen tehtävänsä selvittää asiaa ja olla sinun apunasi. Soita itse ja kerro mikä on tilanne. Vauvaa ei tosiaan sinulta mihinkään viedä eivätkä sosiaalityöntekijät ole mitään petoja. Ihan tavallisia työtätekeviä ihmisiä he ovat.
hoitaja, hoivaaja tms., vaan siitä, että kirjoitit, ettei "...ei tee normaalista kykenevästä vanhemmasta hoitajaa". Unohdit adjektiivin huonoa pois. Sen takia lauseesi on varmaan herättänyt kummeksuntaa. Kilahduksesi on siis aiheeton.