Vielä ehtii erota kirkosta!
Kommentit (172)
Jumalaan, Isään, Kaikkivaltiaaseen, taivaan ja maan Luojaan, ja Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan, meidän Herraamme, joka sikisi Pyhästä Hengestä, syntyi neitsyt Mariasta, kärsi Pontius Pilatuksen aikana, ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin, astui alas tuonelaan, nousi kolmantena päivänä kuolleista, astui ylös taivaisiin, istuu Jumalan, Isän, Kaikkivaltiaan, oikealla puolella ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita, ja Pyhään Henkeen, pyhän yhteisen seurakunnan, pyhäin yhteyden, syntien anteeksiantamisen, ruumiin ylösnousemisen ja iankaikkisen elämän.
kirkon jäseniksi. Meidät vanhemmat on kastettu lapsina, olemme eronneet, mutta onneksi tulimme järkiimme ja liityimme uudelleen. 2- ja 10-vuotiaamme kastetaan ensi viikolla! Ihanaa olla taas takaisin! =)
"Kirkkoon kuuluu nyt alle 80% suomalaisista. Tällä mittarilla katsottuna kirkon asema on vahva, mutta murentumassa nopeutuvaa vauhtia.
Kirkon tilastollisen vuosikirjan mukaan osuus oli 95% vielä vuonna 1970.
Kunnolla eroaminen on räjähtänyt käsiin vasta parin viime vuoden aikana. Jo 2003 eroamisenemmyys ylitti 15 tuhatta, ja tulee tänä vuonna olemaan noin 30 tuhatta. Vuoden 2008 ennätys oli yli 40 tuhatta.
Kastettujen määrä on pudonnut alle 50 tuhanteen. Kehitys tuskin tulee muuttumaan, vaan määrä putoaa edelleen.
Jos kirkkoon kuulumisen syynä on se, että "kaikki muutkin" kuuluvat, osuus voi lähteä rajuunkin laskuun. Toisaalta ei liene estettä liittymisten kasvullekaan, varsinkaan nyt kun liitykirkkoon-sivu on saatu toimintaan. "
http://www.kotimaa24.fi/blogit/uusimmat/article/?id=3372&bid=131
Eroilmoitus lähti tänään!
En tajua miksi olen kuulunut kirkkoon näinkin kauan, vaikka en ole ikinä uskonut sen oppeihin, en edes lapsena, jolloin sitä koulussa pakkosyötettiin.
että kaikki eroatte, jotka ette usko. Odotan, että kirkosta tulee oikeasti uskovien yhteisö. Kastetta ette kuitenkaan voi itsestänne pois pyyhkiä, tuota vesileimaa ei millään eroamisella hävitetä ihmisestä. Tervemenoa ja tervetuloa takaisin, jos siltä joskus tuntuu!
Miltäs sinusta tuntui, kun olit eronnut?
Tuntui siltä, että astuin tälle vuosituhannelle.
Minusta tuntui todella vapautuneelta. Kun on pitkään kuulunut huomaamattaan tuollaiseen sorto-organisaatioon, onkin yllättävän helpottavaa kun saa aikaiseksi nostaa kytkintä.
Nyt kun olen eronnut, lehtiin kirjoittelevat piispat ja muut eivät enää edustakaan minua, vaan voin sivustakatsojana seurata uskovaisen porukan toilailuja. Ja jos joudun vaikka jonkin sukulaisen perhejuhlan takia käymään kirkossa, palvontamenoja voi seurata täysin ulkopuolisena.
Kirkosta eroaminen on todella helpottavaa ja suosittelen sitä jokaiselle joka on tuolla vain tavan vuoksi.
Nyt vaan napsauttamaan www.eroakirkosta.fi!
Eikä mene kuin muutama minuutti!
tosin tnä vuonna on vähemmän eronnut ihmisiä kuin viimevuonna
Päätöksen sinetöi se, kun kuulin minkälaista uhkailua/kiristämistä/manipuloimista oli lasten seurakunnan leirillä.
Tämä ketju ja monet kommentit ovat auttaneet minua työstämään näitä kirkosta eroamisen henkisiä puolia (olen kirjoittanut kaksi pitkää kommenttia tähän ketjuun), ja tuntuu hyvältä sanoa "ääneen" että olen eronnut kirkosta ja kertoa myös syy siihen. Nyt olen vapaa, ihanaa:-) Kiitos kaikista kommenteista...
Päällimmäisenä syynä tietysti se, etten usko kirkon oppeihin. Mutta myös vastalauseena kirkon toimintaan: esimerkiksi se, että he antavat naispappeuden vastustajien huseerata vapaasti kirkon piirissä. Kirkon vanhoillisuus on myös ehkä merkittävin este naisen aseman parantamiselle katolisessa maailmassa.
Valtio ja kirkko pitäisi erottaa selkeästi toisistaan ja jättää uskonasiat niille, joille se kuuluu eli perheille ja kirkolle.
nyt saldo on jo lähes 48 000...
tuli sitten viimein erottua!! Ja ensi vuonna menen näillä kirkon niljakkeilta säästyneillä rahoilla reissuun! Ehkä laitan kuitenkin hieman rahaa suoraan hyväntekeväisyyteenkin...
Eroa kirkosta, eroa kirkosta, se on vapauttavaa, ei tarvitse murehtia, eroa kirkosta, saat vapauden, se on ihanaa, ei tarvitse maksaa veroja, ihanaa erota kirkosta... :D
Voi jumalauta! Jos en paremmin tietäisi niin voisi luulla että joku uusi lahko on syntymässä, sen verran osataan ihmisiä opastaa ja kertoa mitä pitää tehdä...
Vähän outo asenne sinulla. Kyllähän asioista saa keskustella. Onhan Suomessa mielipiteen- ja sananvapaus. Vai pelottaako sinua, kun taikausko menettää otettaan suomalaisista?
Vähän outo asenne sinulla. Kyllähän asioista saa keskustella. Onhan Suomessa mielipiteen- ja sananvapaus. Vai pelottaako sinua, kun taikausko menettää otettaan suomalaisista?
mutta alkaa rajat vähän hämärtymään jos aletaan puhumaan siitä että kirkoasta eroaminen toisi jonkun hyvän fiiliksen tai vapauden kun se ei sitä välttämättä kaikille tuo. Jotenkin tuollaisista argumenteistä lähinnä tulee mieleen lahko joka yrittää kerätä kannattajia lisää.
Pitäisikö jotenkin olla peloissaan siitä että ihmiset eroaa kirkosta? Aika mielenkiintoinen kysymys, mä kun en ole asiaa tuolta kannalta ajatellut.
Miksi pelkäisin kun ei se saa sieluani kadotukseen. Tulkoon vaikka mikä "kirkontuhoaja", minä uskon Jeesukseen ja silloin ei ole mitään hätää :).
Minä olen eronnut kirkosta ja minulle tuli siitä vapaa ja hyvä fiilis, EIKÄ se ole pois keneltäkään uskovalta, joka on tyytyväinen omaan olotilaansa.
Pitkän pähkäämisen jälkeen olin vihdoin tehnyt jotakin, ajattelin omalla aivoillani ja tein niin kuin halusin. Olon taustalla on varmaan se, että äitini on kauhean uskovainen ja olen sitä tuputusta saanut kuunnella koko ikäni. Kun erosin kirkosta, tunsin seisovani omilla jaloillani ja tekeväni itse päätöksen omasta puolestani.
Millainen olo sinulle tuli? Kun siis olit eronnut kirkosta. Paitsi, että säästit rahaa.
monet luopuvat.