Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vielä ehtii erota kirkosta!

Kommentit (172)

Vierailija
141/172 |
21.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

toivotan kaikille hyvää matkaa ja tervetuloa takaisin, jos jonakin päivänä siltä tuntuu!

Jeesus sanoo: "Minä olen maailman valo. Se, joka seuraa minua, ei kulje pimeässä, vaan hänellä on elämän valo."

Teitä siunaten,

pappi

Vierailija
142/172 |
21.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kirkosta eroaminen oli ainakin vapauttava kokemus. Kun uskalsin jättää kaiken sen paatoksen taakseni mitä esim. rippikoulussa kuulin, niin oli kuin olisin astunut pimeästä henkisestä vankilasta vapauden valoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/172 |
21.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan olla aika erilainen, liityin nimittäin kasteen kautta kirkkoon vasta nyt aikuisena. Minua ei koskaan lapsena kastettu. Minulle taas päätös kirkkoon liittymisestä ja itse liittyminen toi hyvän ja tyytyväisen olon. Tein itsenäisen ja erilaisen päätöksen, en kulje valtavirran mukana lampaana. Mistään uskoon tulemisesta ei kohdallani ole kyse, toinen vanhemmistani kuului kirkkoon ja meidän kotikasvatuksessa oli uskonto läsnä sen verran kuin missä tahansa tapakristityssä perheessä. Olen aina uskonut jumalan olemassa oloon, nyt saan sitten vielä häät, kasteet ja hautajaiset perheeni perinteisiin.

Vierailija
144/172 |
21.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohdit mainita, että kirkolla on oma eroamispalvelu, eroakirkosta.info, jossa tosin ko. kohta on hiukan piilotettu.

Ja onhan kirkolla kirkkoonliittymispalvelu, liitykirkkoon.fi. Seurakunnasta sitten otetaan yhteyttä, josko olisi tarvetta liittyneen opetella uskontunnustuksia yms. jäseneksi päästäkseen.

Vierailija
145/172 |
21.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on huonoja kokemuksia rippikoulusta. Vanhoillinen pappi julisti suu vaahdossa kuinka esiaviollinen seksi on jumalan pilkkaa, abortti on saatanasta ja jumalan kieltäjän palavat helvetin ikuisessa tulimeressä. Aluksi se kaikkia rippikoululaisia pelotti, mutta loppuviikosta jo kaikki nauroi nurkan takana mahat kippurassa kuinka joku voikaan olla niin pihalla reaalimaailmasta. Tuli niin outo kuva koko jumala/jeesus-kuviosta, että erosin heti, kun olin täyttänyt 18 vuotta. Enkä ole katunut päätöstäni hetkeäkään.

Vierailija
146/172 |
21.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkosta eronneista 18-vuotiaita onkin joka kymmenes. Usein ero toteutetaan heti kun on tultu täysi-ikäiseksi.

Miksi muuten kirkko antaa nuoren äänestää seurakuntavaaleissa 16-vuotiaana antaen käsityksen, että tämä on itsenäinen toimija, mutta kirkosta tuon ikäinen ei saa kuitenkaan erota?

Olisi ollut loogista antaa nuorelle lupa erota ja oikeus äänestää yhtä aikaa. Olisi ollut sopiva vastaantulo, kun ottaa huomioon, että vanhemmat kasteessa pakkoliittävät lapsensa kirkkoon ja siten maksamaan jo 15-vuotiaasta kesätöistään kirkollisveroa.

Vierailija
147/172 |
21.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eroaisi kirkosta vain sen takia kuin kaveritkin? Tai saisi kuulla ivaamista kirkon jäsenyydestä ja painostusta eroamiseen??

Olisi ollut sopiva vastaantulo, kun ottaa huomioon, että vanhemmat kasteessa pakkoliittävät lapsensa kirkkoon ja siten maksamaan jo 15-vuotiaasta kesätöistään kirkollisveroa.

[/quote]

Vierailija
148/172 |
21.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että se pahimmassa murrosiässä oleva kelpaa kasvattamaan seurakuntavaalien äänestysprosenttia, vaikka ei ole koskaan itse kirkkoon edes liittynyt.

Ehtii sitä aikuisena liittyä, jos haluaa. Olisi tuo kirkon jäsenyyskin silloin vapaaehtoista jäsenyyttä.

Vierailija
149/172 |
21.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän se vielä puuttuisikin, että vapaa-ajattelijat /ateistit tms. alkaisivat rummuttaa yläasteikäisille "erotkaa kirkosta".

Vierailija
150/172 |
21.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sille 15-vuotiaalle tapahtuu kirkosta erotessa? Jotakin kamalaa?

Varmaan sitten liittyy täysi-ikäsenä takaisin kirkkoon.

Vierailija
151/172 |
27.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Suomen ev.lut. kirkko virallisesti aborttia vastaan?

Vierailija
152/172 |
27.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Abortti

Uusi elämä alkaa sukusolujen yhtymisestä ja varsinainen raskaus siitä, kun hedelmöitynyt munasolu kiinnittyy kohtuun. Abortissa eli raskaudenkeskeytyksessä elämän kehitys katkaistaan väkivaltaisesti poistamalla sikiö kohdusta vaiheessa, jolloin ihmiselämällä ei ole vielä mahdollisuutta kehittyä kohdun ulkopuolella.

Kristillinen kirkko on kautta aikojen puhunut syntymättömän ihmiselämän suojelemisen puolesta. Kristillisen luomisuskon mukaan jokainen ihminen on Jumalan luoma aivan ensi hetkestä lähtien, ja inhimillisellä elämällä on aina oikeus kasvaa täyteen ihmisyyteen. Kirkon uskon mukaan elämä on pyhää, myös pienimmänkin kohdussa olevan ihmisen. (Ps. 139:19; Jes. 44:2; Luuk. 1:15, 41; Gal. 1:15).

Luterilaisten piispojen kannanotossa Kasvamaan yhdessä (1984) hahmotellaan kolme mahdollista perustetta aborttiin:

1. Tilanteissa, joissa äidin henki on uhattuna, voidaan syntynyt elämä asettaa syntymättömän edelle eli abortoida lapsi äidin terveyden takia.

2. Raiskauksen uhrin ei voida katsoa olevan moraalisesti vastuussa vasten omaa tahtoaan tapahtuneesta väkivaltaisesta hedelmöittymisestä.

3. Vakavasti vammainen, vajaamielinen tai sairas lapsi voi olla perusteltu syy aborttiin. Kamppaillessaan vaikeiden eettisten ratkaisujen kanssa vanhemmat tarvitsevat tukea, ohjausta ja apua. Monien vanhempien tahto on saada synnyttää myös vammainen lapsi.

Naisella itsellään on viime kädessä oikeus päättää omaan ruumiiseensa kohdistuvista toimenpiteistä, ja Suomen laki antaa tähän juridisesti rajatuissa puitteissa laillisen oikeuden. Abortissa ei kristillisen luomisuskon näkökulmasta kuitenkaan puututa yksinomaan naisen kehoon, vaan myös hänen kohdussaan olevan syntymättömän ihmisen elämään.

Vierailija
153/172 |
27.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse haukumme ja rapautamme omaa uskontoamme ja Jumalaamme.

Verratkaapa vaikka muslimeihin, jos joku(kristitty) erehtyy piirtämään vaikka vaan pilakuvan Alahista, niin heti ollaan polttamassa lippuja ja uhkaamassa terroriteoilla.

Pahoin pelkään, että viimeistään meidän lapsenlapsen lapset elävät muslimivaltiossa. Ja silloinhan ei uskonnosta mielenosoituksellisesti eroTA.

pS. sellaista uskontoa ei olekaan, jossa ei jossain muodossa kustannuksiin osallistuttaisi.

Olen sikäli samaa mieltä että minuakin inhottaa se että kristillistä Jumalaa saa pilkata mielin määrin, mutta heti kun joku vähänkin herjaa jonkin muun uskonnon jumalaa, siitä nostetaan heti suunnilleen rikossyyte.

Vierailija
154/172 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvä, että pakanat eroavat. Ihmisillä on muuten kirkosta tosi hatara kuva, johtuen siitä, että eivät vaivaudu todella ottamaan selvää. Kirkko on ainoa todella hyvyyteen pyrkivä ja moraalinen yhteisö Suomessa...

Kauheaa, mihin tämä maailma on menossa. Kuluttakaa nyt, kun vielä voitte!

Vierailija
155/172 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä ja mieheni erottiin kirkosta =)

lasta en ees kasta =D

Vierailija
156/172 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo mä en halua tuke mitään pedofileja! ja niitähän kirkkoherrat siis jotkut on! juu kiitos ei!

Vierailija
157/172 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvä, että pakanat eroavat. Ihmisillä on muuten kirkosta tosi hatara kuva, johtuen siitä, että eivät vaivaudu todella ottamaan selvää. Kirkko on ainoa todella hyvyyteen pyrkivä ja moraalinen yhteisö Suomessa...

Helsingin Sanomien mielipiteissä on juuri ollut keskustelua siitä, miten hyvyys, moraali ja arvot eivät edellytä uskontoa.

HS 17.12.: "...kestävä etiikka lähtee ihmisen vapaasta tahdosta, harkinnasta, päätäntävallasta ja vapaudesta toteuttaa näitä yhteiskunnassa." "Nuo "kristilliset asenteet" ovat joka tapauksessa aatehistoriallisesti peräisin lähinnä kreikkalaisilta pakanafilosofeilta, ja länsimaisissa demokratioissa kaikki tärkeimmät päätökset tehdään valistuksen humanistisessa, ihmisarvoa varjelevassa hengessä."

HS 18.12.: "... on olemassa paljon moraalisääntöjä, joista käytännössä kaikki maailman ihmiset ovat yhtä mieltä täysin riippumatta siitä, harjoittaako tällaisen moraalisen mielipiteen esittäjä jotain uskontoa vai ei." "Moraali on meille kehittynyt aivan saman evoluutioprosessin kautta kuin kaikki muutkin ominaisuutemme paljaasta ihosta nauruun ja puhetaitoon asti. Moraali ei ole lähtöisin jonkin jumalolennon oikusta, vaan meillä kaikilla on myötäsyntyisesti eräänlainen moraaliaisti..."

Vierailija
158/172 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käypä kurkkaamassa Humanistiliiton arvoja:

http://www.humanistiliitto.fi/arvot.htm

Mielestäni liitto on yksi hyvä esimerkki hyvyyteen ja moraalisuuteen perustuvasta yhteisöstä.

En usko, että uskonnottomat kuluttavat enemmän kuin kuin kirkkoon kuuluvat. Me ainakin elämme varsin ekologisesti.

Vierailija
159/172 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää rahan takia kirkosta erota. Minä tosin vasta liityin itse. Vanhempani eivät koskaan kastaneet minua, vihdoin tein asialle itse jotain. Olisi pitänyt jo nuorempana vaati vahemmilta lupa, oli kurjaa kun lähes ainoana oppilaana meidän luokalta en osallistunut uskonnon opetukseen, en päässyt rippileirille, kukaan ei ole voinut tehdä minusta kummia, maistraatissa piti koruttomasti ja ankeasti mennä naimisiin, mutta nyt saa lapseni kasteen kirkossa.

Vierailija
160/172 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miksi maksaa kirkolle, jos ei usko sen oppeihin tai muuten koe rahojensa menevän hyödylliseen käyttöön?

pitää rahan takia kirkosta erota. Minä tosin vasta liityin itse. Vanhempani eivät koskaan kastaneet minua, vihdoin tein asialle itse jotain. Olisi pitänyt jo nuorempana vaati vahemmilta lupa, oli kurjaa kun lähes ainoana oppilaana meidän luokalta en osallistunut uskonnon opetukseen, en päässyt rippileirille, kukaan ei ole voinut tehdä minusta kummia, maistraatissa piti koruttomasti ja ankeasti mennä naimisiin, mutta nyt saa lapseni kasteen kirkossa.

Saanko kysyä, miksi et liittynyt aikaisemmin kirkkoon?

Itse erosin kirkosta aikuisena, ja meillä oli ihanat ja juhlalliset häät. Vihkijä tuli hääpaikalle kauniiseen ympäristöön. Meille oli tärkeää, että häissämme kukaan ei puhunut Jumalasta tai Jeesuksesta. Ne kertomukset eivät liity avioliittoomme mitenkään.