Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neljä lasta surmannut itsensä Helsingissä

Vierailija
16.12.2009 |

Neljä lasta on tänä vuonna tehnyt itsemurhan Helsingissä. Kaikkiaan parikymmentä lasta surmaa itsensä samassa ajanjaksossa koko Suomessa.

Helsingin poliisin tietoon on tullut, että nuoret keskustelevat internetissä aktiivisesti ikäistensä tekemistä itsemurhista. Keskustelun on käynnistänyt Helsingissä tapahtunut alle 18-vuotiaan lapsen itsemurha.

Helsingin poliisi on tutkinut tänä vuonna neljä alle 18-vuotiaan lapsen itsemurhaa. Muualla Suomessa tapauksia on ollut 12. Lisäksi poliisi on joutunut tutkimaan samansuuruisen määrän myös juuri 18 vuotta täyttäneiden nuorten itsemurhia.

Poliisi on tutkinut Helsingissä myös sellaisia lasten ja nuorten itsemurhayrityksiä, jotka ovat johtaneet lapsen vakavaan vammautumiseen. Tapaukset, joissa nuori esimerkiksi viiltelee itseään, mutta ei vammaudu vakavasti tai kuole, eivät yleensä tule poliisin tutkittavaksi.

Lapsien tekemissä itsemurhissa tekotavat ovat rajuja ja peruuttamattomia.

Itsemurha toteutetaan usein ilman päihteiden vaikutusta. Lähes kaikissa tapauksissa lapsen itsemurha on yllättänyt vanhemmat täysin, vaikka he olisivatkin havainneet lapsellaan poikkeavaa käytöstä tai masennusta.

Valtaosalla lapsista on ollut ns. normaalit kotiolot.

Poliisin tehtävänä ei ole arvioida esimerkiksi masennuksen syitä. Sen sijaan poliisin tehtävänä on rikosten ja onnettomuuksien ennaltaehkäiseminen. Siksi Helsingin poliisi on halunnut tuoda ilmiön julkisuuteen siltä osin, kun poliisi on siitä tietoinen.

Yksityiskohdista poliisi ei voi kertoa, koska kuolemansyyn tutkintaa koskevat tiedot ovat lain mukaan salassa pidettäviä.

IS

Kommentit (120)

Vierailija
21/120 |
16.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi omasta teiniydestä on niin lyhyt aika, että muistan vielä mitä se on.

rupeaa viiltelemään olla visusti antamatta sitä sen kaipaamaa huomiota. Niin sinustakin kasvatettiin tollanen kuin nyt olet.

Vierailija
22/120 |
16.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

rupeaa viiltelemään olla visusti antamatta sitä sen kaipaamaa huomiota. Niin sinustakin kasvatettiin tollanen kuin nyt olet.

mutta ei sen kaipaamaa huomiota. Mä aion tehdä sille selväksi miten tyhmää se on. Mun teinille tulee niin nolo olo, että ihan varmasti lopettaa.

Ja aion tietenkin pitää huolen siitä, että huomaan jos teinilläni on oikeasti paha olo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/120 |
16.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo tuskin on politiikassa tai porvareiden syy, että itsemurhia tehdään. katsottava on vanhempienkin peiliin. niinistö ja vanhanen yms, eivät syypäitä itsetuhoiseen käytökseen. toki lapset jA nuoret voivat pahoin, murrosikä nääs... tunteet satakertaiset, herkkiä, etsivät itseään. jos joku suurempi vastoinkäyminen tai vaikeata kotona, se ei paljoakaan enää sit vaadi, jos herkkä nuori.

Vierailija
24/120 |
16.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja aion tietenkin pitää huolen siitä, että huomaan jos teinilläni on oikeasti paha olo.

Ja tollasena tunnevammaisena, miten aiot siitä pitää huolen? Kysyn vaan!

Vierailija
25/120 |
16.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan taaspa kerran nähtiin että eipä ole ollenkaan rikostilastojen johtaja..!

Vierailija
26/120 |
16.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tollasena tunnevammaisena, miten aiot siitä pitää huolen? Kysyn vaan!

päättelit, että on tunnevammainen?

Vierailija
27/120 |
16.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hänen teininsä viiltelee, päähuolena on tehdä teinille mahdollisimman nolo olo niin että lopettaa. Koko tuo asenne.

Vierailija
28/120 |
16.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo tuskin on politiikassa tai porvareiden syy, että itsemurhia tehdään. katsottava on vanhempienkin peiliin. niinistö ja vanhanen yms, eivät syypäitä itsetuhoiseen käytökseen. toki lapset jA nuoret voivat pahoin, murrosikä nääs... tunteet satakertaiset, herkkiä, etsivät itseään. jos joku suurempi vastoinkäyminen tai vaikeata kotona, se ei paljoakaan enää sit vaadi, jos herkkä nuori.

että epäonnistunut sosiaalipolitiikka on suureksi osaksi syynä lasten ja nuorten pahoinvointiin.

Järkyttävät luokkakoot, ennaltaehkäisyn puuttuminen, (mielen)terveyspalveluiden alasajo jne. SDP on ihan yhtä syyllinen.

Vierailija
29/120 |
16.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on nuorin itsemurhan tehnyt.

Kyllä on surullista.

Suomessa arviolta ainakin yksi alle 10-vuotias tekee itsemurhan vuotta kohti. En muista oliko tuo raja 10v., vai jopa alempi. Näistä ei puhuta, eikä näitä ajatella aina itsemurhina, koska näyttävät tapaturmilta.

Vierailija
30/120 |
16.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei sen kaipaamaa huomiota. Mä aion tehdä sille selväksi miten tyhmää se on. Mun teinille tulee niin nolo olo, että ihan varmasti lopettaa.

ja hän haluaa saada huomiota viiltelemällä niin onko nuoren nolaaminen mielestäsi se oikea ratkaisu? Eli lopetat viiltelyn mutta et välitä miettiä mistä se johtuu.

Vierailija
31/120 |
16.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hänen teininsä viiltelee, päähuolena on tehdä teinille mahdollisimman nolo olo niin että lopettaa. Koko tuo asenne.

päähuolena on tehdä teinille selväksi, että sellaista tilannetta ei olekaan mistä ei yhdessä selvittäis. Oli se sitten kynnen katkeaminen tai poikaystävän jättäminen. Ihan sama.

Vierailija
32/120 |
16.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinkiläiset ovat siis yliedustettuina koska vain 10,9% suomalaisista asuu Helsingissä, alle 18-vuotiaiden itsemurhista taas 25% on helsinkiläisten tekemiä.

Vaan taaspa kerran nähtiin että eipä ole ollenkaan rikostilastojen johtaja..!

Vierailija
33/120 |
16.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla ihmisillä ei tule mieleen tehdä itsemurhaa. Mulla on mm. sukulaisia, jotka eivät ymmärrä, miksi joku haluaa päättää päivänsä itse. Mä puolestani olen ymmärtänyt sitä tekoa noin 11-12-vuotiaasta asti. Toisinaan vain tulee niin paha ja mitätön, hyödytön olo, että haluaa lopettaa sen keinolla millä hyvänsä.

En ole enää itse nuori, vaan yli 40-vuotias, enkä ole koskaan ryhtynyt tuumasta toimeen, vaikka usein olen itsekin sitä harkinnut.

En usko, että itsemurhien syynä olisi lasten liian täydelliset vanhemmat. Ennemmin se voi johtua siitä, että lapset kokevat vanhempien ja koko maailman odottavan heiltä täydellisyyttä. Ainakin mulla oli aika vaativat vanhemmat, joista toinen vielä alkoholisti.

Ristiriita tulee siitä, että kun tuntuu siltä, että kaikki odottavat musta jotakin hienoa, mutta en jaksa, en ole sellainen, en ole täydellinen.

Suomessa on puhumattomuuden ja puuttumattomuuden kulttuuri, jota mm. Sofi Oksanen on yrittänyt ravistaa ja tuulettaa. Ihmisiä ei kehuta, jotta he eivät ylpistyisi, eikä epäkohdista puhuta, jotta ei liattaisi omaa pesää. Pulassa olevaa lähimmäistä ei auteta oma-aloitteisesti, jotta ei jouduttaisi vastuusen ja syytetyksi jostakin. Viikonloppuna sitten vedetään ehkä kännit, jotta tulisi hetken unohdus kaikesta.

Onhan tällainen elämäntapa aika rasittava.

Vierailija
34/120 |
16.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

saada teini noloksi jostain asiasta esim. syljeskelystä tai kiroilusta.

Syljeskele ja kiroile julkisella paikalla teinin läsnäollessa, niin varmasti loppuu tuollainen käytös kuin seinään.

nimim. Kokemusta on.

Vierailija
35/120 |
16.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikös aina kaikissa tapauksissa itsemurha ole peruuttamaton? :-O siis jos on oikeasti onnistunut murhaamaan itsensä..

Vierailija
36/120 |
16.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

porvaritko ne on syypäitä nuorten viiltelyyn ja itsemurhiin?

Vierailija
37/120 |
16.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ollut siitä mitään aavistustakaan. Loppu siihen kun teki itselleen vahingossa sellasen haavan joka vaati jo tikkejä. Mitään järkevää syytä ei osannut antaa teolleen ja oli itsekin kauhuissaan tikkejä vaatineesta haavasta. Halusi vaan kokeilla, näin kertoi. Typerää!!

Kävi psykologin luona pitkän aikaa, loppulausunnossa sanottiin että lapsella ei ole itsetuhoaikeita ja uskon siihen ihan täysin. Se oli oikeasti joku hölmö villitys mitä piti kokeilla.

Tosta kaikesta on nyt jo aikaa n. 3 vuotta.

Vierailija
38/120 |
16.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

loppui tietääkseni siihen, kun tuli niin iso haava käteen, että piti lähteä sairaalaan ja se liimattiin kiinni

Vierailija
39/120 |
16.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ollut siitä mitään aavistustakaan. Loppu siihen kun teki itselleen vahingossa sellasen haavan joka vaati jo tikkejä. Mitään järkevää syytä ei osannut antaa teolleen ja oli itsekin kauhuissaan tikkejä vaatineesta haavasta. Halusi vaan kokeilla, näin kertoi. Typerää!! Kävi psykologin luona pitkän aikaa, loppulausunnossa sanottiin että lapsella ei ole itsetuhoaikeita ja uskon siihen ihan täysin. Se oli oikeasti joku hölmö villitys mitä piti kokeilla. Tosta kaikesta on nyt jo aikaa n. 3 vuotta.

sitä etteikö jollain toisella voisi olla. Ja lisäksi, oletko ihan varma siitä että psykologille jäi _täysin_ oikea kuva asioista? Halusiko lapsesi käydä psykologilla ja puhua tälle? Pystyikö luottamaan tarpeeksi? Aikuisillakin voi mennä vuosia, ennenkuin oikea luottamus syntyy. Ja ihminen voi olla niin syvällä valheellisessa minuudessa, että itsekin kuvittelee ettei mulla ole mitään ongelmaa. Jos on lisäksi mallia "kiltti tyttö", on entistä helpompi välittää sekä itselle että muille kuvaa että kaikki on ok. Esim. minusta omat vanhempani kuvittelevat, että olin oikein iloinen lapsi.

Vierailija
40/120 |
16.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hänen kohdallaan tuo vanhempien täydellisyys/häneen kohdistuneet odotukset joita ei sitten pystynyt täyttämään olivat osasyynä tekoon, olen siitä täysin vakuuttunut. Lopullisen tekoon ajautui ison vastoinmäymisen kohdattua, ei osannut käsitellä sitä asiaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi seitsemän