Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

1,5 -v nirsoilee. Vinkkejä?

Vierailija
12.12.2009 |

Poika yleensä syö ihan ok, mutta esim. puuroa ei suostu edes maistamaan. Ärsyttää, kun yritän aamusta toiseen mielistellä ja syön itsekin esimerkkinä koko kulhon tyhjäksi, mutta poika ei suostu maistamaan omaa annostaan. Jos laitan lusikallisen suuhun, poika sylkee sen pois kerta toisensa jälkeen. Jos annan itse syödä niin, etten ole huomaavinaankaan, poika leikkii lusikalla ja puuroa on pitkin pöytää. Yleensä tällä keinolla maistaa mitä tahansa ruokaa.

Mulla menee hermot tän puurojutun kanssa. Pidin muutaman viikon tauon koko puurosta, ja eilen ja tänään yritin uudestaan, mutta ei syö. Sitten tunti aamupalasta on kauhea nälkä. Ei viitsi mihinkään lähteä, kun poika alkaa kitistä nälkää.

Tänään lämmitin puuron uudestaan tunti sitten, ja lopputulos ihan sama, ei edes maista. Olen tarjonut mehukeiton kanssa (syön itse niin) tai voisilmän kanssa tai ilman mitään.

Poika ei ole kipeä tms. Päätin antaa tälläkin kertaa periksi ja syötin lounaaksi tuttua ruokaa, ja kelpasi hyvällä ruokahalulla. Pakko jotain syöttää, kun kohta on päikkäriaika.

Kaipaan hyviä neuvoja.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
12.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallisesta kaurapuurosta on kyse tällä kertaa. Joskus tarjoan omena-riisipuuroa, joskus maitoon keitettyä riisipuuroa kanelin+sokerin tai mehukeiton kanssa, mutta mikään ei kelpaa.

Vierailija
2/7 |
12.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä turhaan yritä syöttää lapselle sellaista mitä ei huoli, turhaan vaaan kiusaat lähinnä itseäsi. anna lapselle sellaista ruokaa mitä suostuu syömään, tärkeintähän kai on kuitenkin se, että lapsi saa ravintoa eikä se, että sinä saisit tahtosi läpi, vai kuinka? Tuokin vaihe menee sitten kyllä ohi ja lapsi taas suostuu syömään monipuolisemmin. Älä tee asiasta suurta numeroa tai mitään elämää suurempaa periaatekysymystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
12.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo kauan sitten. Ärsyttää siksi, kun haluaisin syöttää lapselle jotain halpaa, helppoa ja terveellistä ruokaa aamupalaksi, mutta kun ei kelpaa.

Yritän sinnikkäästi vielä muutaman aamun, ja jos nirsoilee, niin annetaan asian -taas- olla.

En pidä lastani varsinaisesti nälässä, tänäänkin oli puuron kanssa tarjolla ruisleipää, jota näykki pienen palan. Leivän söi sitten toisella aamupalakierroksella loppuun. Mehua haluaisi juoda vain, mutta en viitsisi täyttää vatsaa sillä, kun pöydässä olisi muutakin.

ap

Vierailija
4/7 |
12.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika lakkasi puuron syönnin jo ajat sitten. Nyt myös 1,5v. Syö aamupalaksi muroja vaihtelevia määriä, toisinaan uppoaa vain pari lusikallista. Tämä ei onneksi valita nälkäänsä, syö sitten oikein reilusti lounasta kun sitä on tarjolla. Olen aina välillä yrittänyt tarjota puuroa, mutta ei kelpaa lainkaan, joten olkoon ilman! Kaikkea muuta syönyt tähän asti mukisematta, joten olen antanut olla tämän puuroasian.

Vierailija
5/7 |
12.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meilläkään syö puuroa, missään muodossa. Muakin asia joskus ärsytti, mut nyt olen antanut olla jo monta kuukautta, koska toisaalta muistan vieläkin oikein hyvin sen kuvotuksen, mitä itse tunsin lapsena puuroa kohtaan. Toisaalta puuro on just sellaista mössöruokaa, mitä moni lapsi ei halua syödä, koska ei näe mitä siinä on. Meilläkään lapsi (1,3kk) ei syö enää mitään mössättyä ruokaa, mut samaa ruokaa ilman mössäämistä syö mielellään - juuri siksi että näkee mitä siinä on. Sen täytyy olla vaistonvarainen juttu.

Mä en edes tee lapselle aamiaista enää. Annan mukin maitoa, palan hedelmää, pari lusikallista omasta jogurtistani ja muutaman talkkunamuron. Kymmeneltä saa sit banaania että jaksaa ulkoilla riittävästi. Hyvinpä tuo näyttää pärjäävän ilman puuroakin. :) Ja tuosta halpuudesta; kalleinta ruokaa on pois heitetty ruoka. Esimerkiksi noi talkkunamurot on tosi riittoisia ja ihan terveellisiä, ja tuo tarjoamasi ruisleipäkin on ihan puuron veroista.

Vierailija
6/7 |
12.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän lakkasi syömästä puuroa vähän ennen 2-vuotiaspäiväänsä. Ihan sama mitä teki tai jätti tekemättä, puuro ei uponnut. Sen jälkeen ei ole edes vispipuuroa syönyt, joka oli ennen suurin herkku hänelle!

Yleensä olen sitä mieltä että nirsolle pitäisi antaa eteen samaa ruokaa kuin muillekin, ei rangaista esim. jälkkärin menettämisellä tms. Jos lapsi kuitenkin selkeästi inhoaa puuroa, en näe mitään järkeä siinäkään että väkisin sitä tuputetaan. Aamut menevät vaan turhaan pilalle! Meillä syödään aamuisin usein ns. hedelmälautanen (eli kauniisti paloteltuja, 2-3 eri hedelmää lautaselle aseteltuna kivasti) ja sen kanssa pieni annos sokeroimattomia muroja tai vastaavaa. Hyvin uppoaa! Silloin kun ei ole aikaa "näperrellä", katan vaan eteen jogurttipikarin ja palan leipää.

Vierailija
7/7 |
12.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä isoveli lakkasi suunnilleen saman ikäisenä puuron syömisen, nykyään aina välillä pyytää sitä erikseen aamu/iltapalaksi. Muutoin syö myös muroja. Itse vedän vieressä joka aamu tunnollisesti puurolautasellisen, eli esimerkki ei taaskaan tässä toimi ;)