Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyttö hakattiin Viikissä, 40 nuorta vain katseli vieressä

Vierailija
10.12.2009 |

Lehti: Koulutyttö hakattiin rajusti - 40 nuorta seurasi vierestä

Torstai 10.12.2009 klo 08.28 (päivitetty klo 08.31)

Noin 40 nuorta seurasi vierestä, kun koulutyttöä hakattiin rajusti Helsingin Viikissä, kertoo Helsingin Sanomat.

Helsingin poliisi tutkii kahta rajua pahoinpitelytapausta, joissa uhrina oli kahdeksasluokkalainen tyttö. Latokartanossa koulua käyvää tyttöä uhkailtiin kaksi viikkoa sitten.

Kun tyttö lähti koulusta, häntä seuranneet kiusaajat pahoinpitelivät tytön ja sotkivat tämän asunnon.

Toinen pahoinpitely tapahtui viime perjantaina. Tyttö houkuteltiin Viikin kirkon eteen, kertoo Ilta-Sanomat. Kirkon edessä tyttö tajusi tilanteen ja ehti juosta karkuun läheiselle parkkipaikalle saakka, jossa tytölle tuntematon henkilö pahoinpiteli hänet.

Helsingin Sanomien mukaan koulun rehtori Satu Honkala laati tapauksesta vanhemmille tiedotteen, jonka mukaan pahoinpitelyä seurasi sivusta ensin kymmenen nuorta. Nämä nuoret soittivat paikalle lisää kavereita ja lopulta sivustaseuraajia oli jopa 40. Osa oli Latokartanon koulun oppilaita, osa nuorista tuli muualta.

Yksi soitti lopulta uhrin äidille, joka tuli paikalle ja soitti poliisille.

Rehtoria huolestuttaa nuorten välinpitämättömyys tapauksessa. Asiasta kertoo Helsingin Sanomat.

Kommentit (136)

Vierailija
61/136 |
10.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

entinen koulukiusaaja itsekin / nykyinen aikuisten kiusaaja.

Tottakai tuo kuvattu kannoille tallominen oli kiusaamista. Ja opettajan vähättely väärin.

En ihmettele nuorten käytöstä, jos täälläkin tällaisia mielipiteitä esiintyy.. surullista.

pikemminkin kepponen. kyse ei ole kiusaamisesta. Elä ylireagoi. Tulevaisuudessa poikasi ei osaa itse hoitaa näitä tilanteita vaan hakee sinut apuun. Opeta pojallesi että ensisijaisesti otetaan yhteys opettajaan ei äitiin.

Vierailija
62/136 |
10.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

entinen koulukiusaaja itsekin / nykyinen aikuisten kiusaaja.

Tottakai tuo kuvattu kannoille tallominen oli kiusaamista. Ja opettajan vähättely väärin.

En ihmettele nuorten käytöstä, jos täälläkin tällaisia mielipiteitä esiintyy.. surullista.

pikemminkin kepponen. kyse ei ole kiusaamisesta. Elä ylireagoi. Tulevaisuudessa poikasi ei osaa itse hoitaa näitä tilanteita vaan hakee sinut apuun. Opeta pojallesi että ensisijaisesti otetaan yhteys opettajaan ei äitiin.

olen kamala aikuinen. en selvinnyt kannoille tallailulla minulta murrettiin kylkiluita (hyppivät päälle) rintarankaan tuli hiusmurtumia..

En oiken näe tuota kannoille tallailua kiusaamisena ehkä kokemani perusteella..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/136 |
10.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet kamala vanhempi, jos todella olet tuota mieltä. Taidat olla entinen koulukiusaaja itsekin / nykyinen aikuisten kiusaaja.

Ei se kengille tallailu kyllä ole mitään päälle hyppimiseen verrattuna.. ja jälleen kerran kiusattua syyllistetään ja hän oli se kiusaaja huoh. Tyypillistä aaveilua

Vierailija
64/136 |
10.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajakoulutusta olisi myös muutettava ja sisäänpääsyperusteita myös. Ei pelkällä hyvällä lukupäällä enää yhtään opettajaa sisään opettajakorkeaan. Kunnon psykologiset testit mukaan. Tässä yksi opettajan tapa: Ekaluokkalaiset joutuivat kävelemään noin 1,5 km matkan jonnekin kentälle. Poikani takana oli isompi luokkalainen, joka koko tuon 1,5 km talloi tahallaan poikani kannoille ja nauroi vielä päälle vieruskaverinsa kanssa. Poikani sanoi useaan otteeseen, että lopeta, mutta ei lopettanut. Tämä siis ihan koulun alussa. Otin oepttajaan yhteyttä, mutta vähätteli asiaa. Ei poika varmankaan tahallaan tallonut. Juu ihan varmaan joku talla koko 1,5 km matkan vahingossa toisen kannoille, niin, että kengät lähtevät koko ajan pois jaloista. Ja pojat nyt ovat poikia ja hän ei ole huomannut mitään. Ja lopuksi kysyi, etä miksi poikani ei tullut sanomaan hänelle. Siinä se asian käsitteleminen. Jos toisen kiusaamiseen ei puututa edes tuossa vaiheessa, niin alkaa olla myöhäistä sitten 8 vuoden päästä. Todennäköisesti vanhemmatkaan eivät tiedä poikansa kiusaamisista, joten heidänkin on mahdotonta puuttua ajoissa. Puuttumattomuus on välinpitämättömyyttä ja oman vastuun pakoilua.

Koska oikeasti aletaan tekemään tuolle koulukuisaamiselle jotain. Kuinka monen täytyy naksahtaa koulussa ennen kuin uskotaan. Koko ajan vaan vähätellään kiusaamista mitäs nyt pikku naljailu. Sitten kun jollain kiehahtaa kattila yli ja jälki on sen mukaista niin tälläkin palstalla haukutaan vanhemmat ja heidän huono kasvatus. Eikö meille oikeasti riitä nämä kaksi tapausta (Jokela ja Kauhajoki).

Ja itse olet vaan sitä mieltä, että se tekee vaan "pikku kepposia", jonkun nössöpojan ylihuolehtivainen äiti vaan ylireagoi.

Vierailija
65/136 |
10.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajakoulutusta olisi myös muutettava ja sisäänpääsyperusteita myös. Ei pelkällä hyvällä lukupäällä enää yhtään opettajaa sisään opettajakorkeaan. Kunnon psykologiset testit mukaan. Tässä yksi opettajan tapa: Ekaluokkalaiset joutuivat kävelemään noin 1,5 km matkan jonnekin kentälle. Poikani takana oli isompi luokkalainen, joka koko tuon 1,5 km talloi tahallaan poikani kannoille ja nauroi vielä päälle vieruskaverinsa kanssa. Poikani sanoi useaan otteeseen, että lopeta, mutta ei lopettanut. Tämä siis ihan koulun alussa. Otin oepttajaan yhteyttä, mutta vähätteli asiaa. Ei poika varmankaan tahallaan tallonut. Juu ihan varmaan joku talla koko 1,5 km matkan vahingossa toisen kannoille, niin, että kengät lähtevät koko ajan pois jaloista. Ja pojat nyt ovat poikia ja hän ei ole huomannut mitään. Ja lopuksi kysyi, etä miksi poikani ei tullut sanomaan hänelle. Siinä se asian käsitteleminen. Jos toisen kiusaamiseen ei puututa edes tuossa vaiheessa, niin alkaa olla myöhäistä sitten 8 vuoden päästä. Todennäköisesti vanhemmatkaan eivät tiedä poikansa kiusaamisista, joten heidänkin on mahdotonta puuttua ajoissa. Puuttumattomuus on välinpitämättömyyttä ja oman vastuun pakoilua.

Koska oikeasti aletaan tekemään tuolle koulukuisaamiselle jotain. Kuinka monen täytyy naksahtaa koulussa ennen kuin uskotaan. Koko ajan vaan vähätellään kiusaamista mitäs nyt pikku naljailu. Sitten kun jollain kiehahtaa kattila yli ja jälki on sen mukaista niin tälläkin palstalla haukutaan vanhemmat ja heidän huono kasvatus. Eikö meille oikeasti riitä nämä kaksi tapausta (Jokela ja Kauhajoki).

Sun lapsesi taitaa olla koulukiusaaja? Ja itse olet vaan sitä mieltä, että se tekee vaan "pikku kepposia", jonkun nössöpojan ylihuolehtivainen äiti vaan ylireagoi.

Saattaa olla raskaanakin. Hän ilmoitti olevansa kiusattu jonka koulu jäi kesken väkivallan takia ei kengän kannoille astelun takia. En minäkään pidä kenkien kannoille tallailua kiusaamisena vaan osoituksena kusipäisyydestä. Kusipäisyydestä jota näkee paljon av:lla.

Vierailija
66/136 |
10.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kepponen? Noinko selität omien lapsiesi kiusaamiset myös? Kepponen voi tapahtua kerran tai kaksi, mutta jos noin 30 min ajan jatkuvasti astuu kannoille, niin se on kiusantekemistä.

Ja kyse oli EKALUOKKALAISESTA ja oliko muistaakseni toinen viikko menossa...tai sitten eka. Lapsi ei edes tuntenut opettaajaa vielä hyvin, joten luontevaa, että kertoo siitä kotona, ainakin meidän kotona.

Ja jos siitä opettajan kanssa juttelen, niin viestin sillä lapselleni, että välitän. Ei lapsi yhdestä ja ainoasta kerrasta opi, että aina mennään äidille kertomaan, toki hyvä jos kertoo.

Opettajan tehtävä on huomata, että lapsi ei uskaltanut/osannut kertoa hänelle ja tehdä oppilaille selväksi, että hänelle myös pitää tulla kertomaan. Mistä opettajat saavat tietää kiusaamisista, jos ei vanhemmilta. Aina eivät oppilaat uskalla mennä kertomaan ja aina opettajat eivät näe.

Itse et siis koskaan puutu mihinkään lastesi ongelmiin ja esim. kiusaamisiin, koska tulevaisuudessa eivät osaa sitten itse hoitaa vaan hakevat sinut apuun? Surullista, jos äiti ei auta jos lapsi on vielä pieni ja ei edes tiedä, miten asiassa toimitaan. Jätät lapsesi siis yksin pärjäämään? Ja pärjääkö se lapsesi nyt sitten niin, että kannattaa itse kiusata muita ennekuin itse joutuu kiusatuksi? Hyvin mahdollista. Se voi olla, että juuri tuollaisella välinpitämättömyydellä kasvatetaan kiusaajia. Lapsi tietää, ettei kukaan muu pidä hänen puoliaan eikä kukaan välitä. Ja tekee sitten omasta mielestään selviytymiskelpoiset johtopäätökset.

Tuo kannoille astuminen ei kyllä ole mikään vakava juttu. pikemminkin kepponen. kyse ei ole kiusaamisesta. Elä ylireagoi. Tulevaisuudessa poikasi ei osaa itse hoitaa näitä tilanteita vaan hakee sinut apuun. Opeta pojallesi että ensisijaisesti otetaan yhteys opettajaan ei äitiin.

Vierailija
67/136 |
10.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ennen ei kannata asiaan puuttua vaan se on ylireagointia?

Tajuat kai itsekin, että sinun kiusaamiseesi olisi pitänyt puuttua jo paljon ennen luiden murtumista? Olen pahoillasi, ettei sinulla ollut välittävää aikuista lähellä. Tee sinä muutos asiaan ja ajattele, että asiaan pitää paljon aikaisemmin.

olen kamala aikuinen. en selvinnyt kannoille tallailulla minulta murrettiin kylkiluita (hyppivät päälle) rintarankaan tuli hiusmurtumia.. En oiken näe tuota kannoille tallailua kiusaamisena ehkä kokemani perusteella..

Vierailija
68/136 |
10.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten tuo yksi aiemmin joka kyseli, että miksi joku haluttiin hakata. Oliko ilkeä tms. Nykyään täällä aina kun puhuu esim. siitä, että lasta ei kutsuta vaikka synttäreille tai syrjitään muuten, niin jokos heti aletaan väittämään että se johtuu siitä että se lapsesi varmasti on joku kiusaaja tai muu häirikkö. Miten ihmeessä tämä on kääntynyt näinpäin??? Jos jotain syrjitään niin hän kyllä on se jossa on sitä vikaa ja sen takia syrjitään??? Kyllä se kuulkaa niin on, että kyllä ne syrjivät ja hakkaavat ovat niitä kiusaajia, eikä päinvastoin, ja tekevät sitä ihan siitä hakkaamisen ja syrjimisen ilosta! Ei siihen sen kummempaa syytä tarvita!

Vierailija
69/136 |
10.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kepponen? Noinko selität omien lapsiesi kiusaamiset myös? Kepponen voi tapahtua kerran tai kaksi, mutta jos noin 30 min ajan jatkuvasti astuu kannoille, niin se on kiusantekemistä.

Ja kyse oli EKALUOKKALAISESTA ja oliko muistaakseni toinen viikko menossa...tai sitten eka. Lapsi ei edes tuntenut opettaajaa vielä hyvin, joten luontevaa, että kertoo siitä kotona, ainakin meidän kotona.

Ja jos siitä opettajan kanssa juttelen, niin viestin sillä lapselleni, että välitän. Ei lapsi yhdestä ja ainoasta kerrasta opi, että aina mennään äidille kertomaan, toki hyvä jos kertoo.

Opettajan tehtävä on huomata, että lapsi ei uskaltanut/osannut kertoa hänelle ja tehdä oppilaille selväksi, että hänelle myös pitää tulla kertomaan. Mistä opettajat saavat tietää kiusaamisista, jos ei vanhemmilta. Aina eivät oppilaat uskalla mennä kertomaan ja aina opettajat eivät näe.

Itse et siis koskaan puutu mihinkään lastesi ongelmiin ja esim. kiusaamisiin, koska tulevaisuudessa eivät osaa sitten itse hoitaa vaan hakevat sinut apuun? Surullista, jos äiti ei auta jos lapsi on vielä pieni ja ei edes tiedä, miten asiassa toimitaan. Jätät lapsesi siis yksin pärjäämään? Ja pärjääkö se lapsesi nyt sitten niin, että kannattaa itse kiusata muita ennekuin itse joutuu kiusatuksi? Hyvin mahdollista. Se voi olla, että juuri tuollaisella välinpitämättömyydellä kasvatetaan kiusaajia. Lapsi tietää, ettei kukaan muu pidä hänen puoliaan eikä kukaan välitä. Ja tekee sitten omasta mielestään selviytymiskelpoiset johtopäätökset.

Tuo kannoille astuminen ei kyllä ole mikään vakava juttu. pikemminkin kepponen. kyse ei ole kiusaamisesta. Elä ylireagoi. Tulevaisuudessa poikasi ei osaa itse hoitaa näitä tilanteita vaan hakee sinut apuun. Opeta pojallesi että ensisijaisesti otetaan yhteys opettajaan ei äitiin.

Minusta kengkien kannoille tallailua ei voi verrata tähän pahoinpitelyyn joka tapahtui ja minun pahoinpitelyihin joissa raahauduin kotiin lähes henkihieverissä. Olisiko nyt oikea aika ja paikka pyytää minulta anteeksi. Olen kärsinyt kovasti koko elämäni näistä kiusaajista ja nyt te kiusaatte minua täälä..

Vierailija
70/136 |
10.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko lapsella hassut kengät vai miksi hänen kenkiään kohdellaan niin?

Tajuat kai itsekin, että sinun kiusaamiseesi olisi pitänyt puuttua jo paljon ennen luiden murtumista? Olen pahoillasi, ettei sinulla ollut välittävää aikuista lähellä. Tee sinä muutos asiaan ja ajattele, että asiaan pitää paljon aikaisemmin.

olen kamala aikuinen. en selvinnyt kannoille tallailulla minulta murrettiin kylkiluita (hyppivät päälle) rintarankaan tuli hiusmurtumia.. En oiken näe tuota kannoille tallailua kiusaamisena ehkä kokemani perusteella..

Vierailija
71/136 |
10.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hän on kokenut kovia ja sinä vain neuvot miten kasvatetaan lapsia... Nyt oikeesti pyydäppä anteeksi tai häpeä.

Vierailija
72/136 |
10.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehdyissä psykologisissa testeissä. Yleisölle annetaan muka perustelu, jonka takia pahoinpitely olisi oikeutettua. Ihan tavallisista kunnollisista ihmisistä saattaa tulla joukossa hyvin julmia, näkyy muuten täällä palstallakin joskus.. Ihminen on eläin ja joukossa tyhmyys tiivistyy vai miten ne menikään

Vierailija
73/136 |
10.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mulla oli aikoinaan samantapainen tilanne, ja syy kiusaamiselle oli hyvä koulumenestys. Keskiarvo oli mulla siinä 9,5 (ilman että edes vietin kaikeka aikaa läksyjä tehden tms. superhikaria) kun taas suurimmalla osalla mun luokasta siinä 7 kieppeillä tai alle. Perhe keskiluokkainen, ei rikas eikä köyhä. Rillit on, ja niistäkin sai kuulla :P

Miksi sinut haluttiin hakata? Oliko mielstäsi syytä itsessäsi, vai olistko vaan satunnainen uhri? Lähinnä ajan takaa sitä, että olitko itse ilkeä, ylimielinen, haukuitko muita, olitko rikkaasta perheestä... Ei sillä, että se oikeuttaisi kenenkään uhkailua, mutta oliko takana jokin syy?

Vierailija
74/136 |
10.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse oli yleensä koulukiusaamisesta ja siitä, miten pienistä asioista se voi alkaa. Ja jos niihin pieniin ei puututa ajoissa, niin voi olla myöhäistä puuttua sitten monen vuoden jälkeen, kun ne ovat jo pahoinpitelyn luokkaa.

En verrannut, että kumpi oli pahempi: kenkien kannoille astuminen vai sinun pahoinpitely? Enkä vertaile nyttenkään.

Minusta on vain outoa, että sinä vähättelet sitä, että puutuin asiaan ja kyseessä oli kuitenkin ekaluokkalainen. Etkö ole yhtään vihainen niille ihmisille, joiden olisi kuulunut puuttua sinun kiusaamiseesi? He ovat ihan yhtä syyllisiä kuin ne, jotka kiusasivat. Näiden ihmisten tulisi pyytää sinulta anteeksi.

Siinä olet oikeassa ja sen anteeksipyynnön aika olisi pitänyt olla jo kauan sitten.

Toisaalta vähättelet muiden kiusattujen tilannetta, jos ei se ei ollut vähintään yhtä paha kuin sinun. Mikä sinut siihen oikeuttaa? Minusta kaikki kiusaaminen on väärin ja kaikkeen kiusaamiseen tulee puuttua.

Ja ei kukaan sinua kiusaa, vaan haluan saada sinut ajattelemaan asiaa paremmin. Olet kai suorittanut opiskelut loppuun ja vaatinut itsellesi terapiaa? Nyt sitä ei aikuisen puolesta enää kukaan tee. Sinä olet siitä itse vastuussa. Opiskele loppuun ja hae itsellesi apua. Suurin voitto kiusaajillesi olisi juuri se, että et koskaan pärjää. Kyllä sinä pärjäät ja tulet voittamaan tämän kauhean kokemuksen ja vahvistumaan siitä.

Voimia sinulle.

Kepponen? Noinko selität omien lapsiesi kiusaamiset myös? Kepponen voi tapahtua kerran tai kaksi, mutta jos noin 30 min ajan jatkuvasti astuu kannoille, niin se on kiusantekemistä. Ja kyse oli EKALUOKKALAISESTA ja oliko muistaakseni toinen viikko menossa...tai sitten eka. Lapsi ei edes tuntenut opettaajaa vielä hyvin, joten luontevaa, että kertoo siitä kotona, ainakin meidän kotona. Ja jos siitä opettajan kanssa juttelen, niin viestin sillä lapselleni, että välitän. Ei lapsi yhdestä ja ainoasta kerrasta opi, että aina mennään äidille kertomaan, toki hyvä jos kertoo. Opettajan tehtävä on huomata, että lapsi ei uskaltanut/osannut kertoa hänelle ja tehdä oppilaille selväksi, että hänelle myös pitää tulla kertomaan. Mistä opettajat saavat tietää kiusaamisista, jos ei vanhemmilta. Aina eivät oppilaat uskalla mennä kertomaan ja aina opettajat eivät näe. Itse et siis koskaan puutu mihinkään lastesi ongelmiin ja esim. kiusaamisiin, koska tulevaisuudessa eivät osaa sitten itse hoitaa vaan hakevat sinut apuun? Surullista, jos äiti ei auta jos lapsi on vielä pieni ja ei edes tiedä, miten asiassa toimitaan. Jätät lapsesi siis yksin pärjäämään? Ja pärjääkö se lapsesi nyt sitten niin, että kannattaa itse kiusata muita ennekuin itse joutuu kiusatuksi? Hyvin mahdollista. Se voi olla, että juuri tuollaisella välinpitämättömyydellä kasvatetaan kiusaajia. Lapsi tietää, ettei kukaan muu pidä hänen puoliaan eikä kukaan välitä. Ja tekee sitten omasta mielestään selviytymiskelpoiset johtopäätökset.

Minusta kengkien kannoille tallailua ei voi verrata tähän pahoinpitelyyn joka tapahtui ja minun pahoinpitelyihin joissa raahauduin kotiin lähes henkihieverissä. Olisiko nyt oikea aika ja paikka pyytää minulta anteeksi. Olen kärsinyt kovasti koko elämäni näistä kiusaajista ja nyt te kiusaatte minua täälä..

Vierailija
75/136 |
10.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mitä vastata...

Kengät olivat siis lapsen jaloissa, kun käveli tämän tallaajan edessä jonossa.OK?

Kengät toki lähtivät jaloista, kun takaa tuleva poika talloi niiden kannoille, eli eivät olleet ihan koko ajan jaloissa. OK?

Olivat ihan tavalliset lenkkarit. OK?

MUTTA jos olisivat olleet hassut kengät, niin siinä tapauksessa niiden kannoille astuminen olisi ymmärrettävää ja hyväksyttävää?

Oliko lapsella hassut kengät vai miksi hänen kenkiään kohdellaan niin?

Vierailija
76/136 |
10.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetetaan että minä, minä, minä, minä ja minä. Vertaillaan muiden lapsiin, onhan oma varmasti parempi. Opetetaan sillä tavalla kovaksi että kun maailma on kova niin pitää pärjätä. Paljon materiaa ja vähän empatiaa. Niin, empatia kun ei ole ollut päivän sana kun nuo 8. luokkalaiset oli pieniä! Silloin oli materialistiset ulkoiset arvot isosti nousussa. Nyt korjataan satoa sitten!

Vierailija
77/136 |
10.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kertonut, miten lapsia kasvatetaan vaan kerroin miten minä kasvatan ja osoitan välittämistä.

Totesin vain, että sinun tilanteesi on ollut todella ikävä jo siksi että sinua on kiusattu. Ja noin pahaan kiusaamiseen olisi pitänyt puuttua paljon aikaisemmin. Siis jonkun aikuisen olisi pitänyt puuttua. Minä en ainakaan äitinä olisi voinut antaa asian vain olla. Ja pitäisi todellakin huolen, ettei omia lapsiani kiusata.

Ja minä en ole kertaakaan pyytänyt sinua häpeämään tai pyytämään anteeksi. Se oli joku toinen kirjoittaja.

Ja sinun kiusaamistasi sinun ei tarvitse hävetä tai pyydellä anteeksi.

Sitä ennen ei kannata asiaan puuttua vaan se on ylireagointia? Tajuat kai itsekin, että sinun kiusaamiseesi olisi pitänyt puuttua jo paljon ennen luiden murtumista? Olen pahoillasi, ettei sinulla ollut välittävää aikuista lähellä. Tee sinä muutos asiaan ja ajattele, että asiaan pitää paljon aikaisemmin.

hän on kokenut kovia ja sinä vain neuvot miten kasvatetaan lapsia... Nyt oikeesti pyydäppä anteeksi tai häpeä.

Vierailija
78/136 |
10.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja provosoituvat niistä. Tämän takia monissa kulttuureissa kouluissa käytetään koulupukua joka vähentää kiusaamista.

Vierailija
79/136 |
10.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hakenut terapiaa. Kouluja en kykene käymään traumojeni takia, enkä töihinkään kykene menemään juuri samoista syistä. Tämän takia odottelenkin milloin saan sairaseläkkeen. Sitä ennen annan kiusaajien kustantaa sosiaalitukeni heidän verolla.

Vierailija
80/136 |
10.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tällaiset selittelyt mahdollistavat sen, että kiusaamiseen ei puututa!

Lapsille voi todellakin opettaa, että ihmisiä on erinäköisiä ja myös pukeutua voi oman makunsa mukaan (asiallisuuden rajoissa).

No jos lapsella on todella erilaiset kengät niin kyllä muut lapset huomaavat sen ja provosoituvat niistä. Tämän takia monissa kulttuureissa kouluissa käytetään koulupukua joka vähentää kiusaamista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kuusi