Tyttö hakattiin Viikissä, 40 nuorta vain katseli vieressä
Lehti: Koulutyttö hakattiin rajusti - 40 nuorta seurasi vierestä
Torstai 10.12.2009 klo 08.28 (päivitetty klo 08.31)
Noin 40 nuorta seurasi vierestä, kun koulutyttöä hakattiin rajusti Helsingin Viikissä, kertoo Helsingin Sanomat.
Helsingin poliisi tutkii kahta rajua pahoinpitelytapausta, joissa uhrina oli kahdeksasluokkalainen tyttö. Latokartanossa koulua käyvää tyttöä uhkailtiin kaksi viikkoa sitten.
Kun tyttö lähti koulusta, häntä seuranneet kiusaajat pahoinpitelivät tytön ja sotkivat tämän asunnon.
Toinen pahoinpitely tapahtui viime perjantaina. Tyttö houkuteltiin Viikin kirkon eteen, kertoo Ilta-Sanomat. Kirkon edessä tyttö tajusi tilanteen ja ehti juosta karkuun läheiselle parkkipaikalle saakka, jossa tytölle tuntematon henkilö pahoinpiteli hänet.
Helsingin Sanomien mukaan koulun rehtori Satu Honkala laati tapauksesta vanhemmille tiedotteen, jonka mukaan pahoinpitelyä seurasi sivusta ensin kymmenen nuorta. Nämä nuoret soittivat paikalle lisää kavereita ja lopulta sivustaseuraajia oli jopa 40. Osa oli Latokartanon koulun oppilaita, osa nuorista tuli muualta.
Yksi soitti lopulta uhrin äidille, joka tuli paikalle ja soitti poliisille.
Rehtoria huolestuttaa nuorten välinpitämättömyys tapauksessa. Asiasta kertoo Helsingin Sanomat.
Kommentit (136)
En kertonut, miten lapsia kasvatetaan vaan kerroin miten minä kasvatan ja osoitan välittämistä.
Totesin vain, että sinun tilanteesi on ollut todella ikävä jo siksi että sinua on kiusattu. Ja noin pahaan kiusaamiseen olisi pitänyt puuttua paljon aikaisemmin. Siis jonkun aikuisen olisi pitänyt puuttua. Minä en ainakaan äitinä olisi voinut antaa asian vain olla. Ja pitäisi todellakin huolen, ettei omia lapsiani kiusata.
Ja minä en ole kertaakaan pyytänyt sinua häpeämään tai pyytämään anteeksi. Se oli joku toinen kirjoittaja.
Ja sinun kiusaamistasi sinun ei tarvitse hävetä tai pyydellä anteeksi.
Sitä ennen ei kannata asiaan puuttua vaan se on ylireagointia? Tajuat kai itsekin, että sinun kiusaamiseesi olisi pitänyt puuttua jo paljon ennen luiden murtumista? Olen pahoillasi, ettei sinulla ollut välittävää aikuista lähellä. Tee sinä muutos asiaan ja ajattele, että asiaan pitää paljon aikaisemmin.
olen kamala aikuinen. en selvinnyt kannoille tallailulla minulta murrettiin kylkiluita (hyppivät päälle) rintarankaan tuli hiusmurtumia.. En oiken näe tuota kannoille tallailua kiusaamisena ehkä kokemani perusteella..
hän on kokenut kovia ja sinä vain neuvot miten kasvatetaan lapsia... Nyt oikeesti pyydäppä anteeksi tai häpeä.
Tää on niin kummallista miten kiusatusta tehdään kiusaaja. Ei voi ymmärtää.
Olen pahoillasi puolestasi. Toivottavasti löydät kuitenkin jotakin mielekästä tekemistä.
Voimia sinulle.
Olen hakenut terapiaa. Kouluja en kykene käymään traumojeni takia, enkä töihinkään kykene menemään juuri samoista syistä. Tämän takia odottelenkin milloin saan sairaseläkkeen. Sitä ennen annan kiusaajien kustantaa sosiaalitukeni heidän verolla.
Juuri tällaiset selittelyt mahdollistavat sen, että kiusaamiseen ei puututa!
Lapsille voi todellakin opettaa, että ihmisiä on erinäköisiä ja myös pukeutua voi oman makunsa mukaan (asiallisuuden rajoissa).
No jos lapsella on todella erilaiset kengät niin kyllä muut lapset huomaavat sen ja provosoituvat niistä. Tämän takia monissa kulttuureissa kouluissa käytetään koulupukua joka vähentää kiusaamista.
Puuttua steppailuun vai pahoinpitelyyn?
Miten minä olen kiusannut ja mistä minun pitäisi pyytää anteeksi?
Missä vaiheessa olen tehnyt kiusatusta kiusatun? Kuka on se kiusattu?
En ihan pysty seuraamaan...
Minähän sanoin olevani pahoillani kiusatun kohtalosta, enkö?
En kertonut, miten lapsia kasvatetaan vaan kerroin miten minä kasvatan ja osoitan välittämistä. Totesin vain, että sinun tilanteesi on ollut todella ikävä jo siksi että sinua on kiusattu. Ja noin pahaan kiusaamiseen olisi pitänyt puuttua paljon aikaisemmin. Siis jonkun aikuisen olisi pitänyt puuttua. Minä en ainakaan äitinä olisi voinut antaa asian vain olla. Ja pitäisi todellakin huolen, ettei omia lapsiani kiusata. Ja minä en ole kertaakaan pyytänyt sinua häpeämään tai pyytämään anteeksi. Se oli joku toinen kirjoittaja. Ja sinun kiusaamistasi sinun ei tarvitse hävetä tai pyydellä anteeksi.
Sitä ennen ei kannata asiaan puuttua vaan se on ylireagointia? Tajuat kai itsekin, että sinun kiusaamiseesi olisi pitänyt puuttua jo paljon ennen luiden murtumista? Olen pahoillasi, ettei sinulla ollut välittävää aikuista lähellä. Tee sinä muutos asiaan ja ajattele, että asiaan pitää paljon aikaisemmin.
olen kamala aikuinen. en selvinnyt kannoille tallailulla minulta murrettiin kylkiluita (hyppivät päälle) rintarankaan tuli hiusmurtumia.. En oiken näe tuota kannoille tallailua kiusaamisena ehkä kokemani perusteella..
hän on kokenut kovia ja sinä vain neuvot miten kasvatetaan lapsia... Nyt oikeesti pyydäppä anteeksi tai häpeä.
Tää on niin kummallista miten kiusatusta tehdään kiusaaja. Ei voi ymmärtää.
Entä tytön vanhemmat ja miksi 14v tyttö asui asunnossa`?
Suomen koulut kaipaa uudistuksia. Vartijat kouluihin ja välittömästi tieto vanhemmille oppilaiden käytöksestä!
ja provosoituvat niistä. Tämän takia monissa kulttuureissa kouluissa käytetään koulupukua joka vähentää kiusaamista.
päinvastoin. Kun ne koulupuvut ovat vanhempien hankkimia niin niissä on aina pieniä eroja. Toiset on tetetty kalliilla räätälillä, toiset ostettu merkkikaupasta ja kolmannet värjätty kirpparivaatteista. Kyllä se näkyy ja kiusattavaa löytyy niille, jotka ovat siinä maailmassa sisällä ja haluavat löytää.
Se, että suomalaisen silmään koulupuvut näyttävät samanlaisilta johtuu vain siitä, että me emme ole kasvaneet kulttuurissa, jossa tuollaisia eroja tarkastellaan. Ja jos kuvittelemme, että erojen pienentäminen estää kiusaamista, se on silkkaa naiviutta. Aina sieltä joku ero löytyy, erojen sietokyky vain pienenee...
ja provosoituvat niistä. Tämän takia monissa kulttuureissa kouluissa käytetään koulupukua joka vähentää kiusaamista.
koulupuku ei tutkitusti vähennä kiusaamista päinvastoin. Kun ne koulupuvut ovat vanhempien hankkimia niin niissä on aina pieniä eroja. Toiset on tetetty kalliilla räätälillä, toiset ostettu merkkikaupasta ja kolmannet värjätty kirpparivaatteista. Kyllä se näkyy ja kiusattavaa löytyy niille, jotka ovat siinä maailmassa sisällä ja haluavat löytää.Se, että suomalaisen silmään koulupuvut näyttävät samanlaisilta johtuu vain siitä, että me emme ole kasvaneet kulttuurissa, jossa tuollaisia eroja tarkastellaan. Ja jos kuvittelemme, että erojen pienentäminen estää kiusaamista, se on silkkaa naiviutta. Aina sieltä joku ero löytyy, erojen sietokyky vain pienenee...
Kyllä on tutkittu että koulupuku todellakin vähentää kiusaamista. Pahoittelut tietosi on vanhentunutta.
kaikkien puolesta?
Mun mielestä keskustelussa sekä lapsenahakattunykyaikuinen että se kenkälapsi ovat oikeutettuja anteeksipyyntöön. Minä esitän sen nyt heille ja kaikille heidän kaltaisilleen. Jonkun kohdalla olen varmasti ollut tarpeeksi lähellä että minun olisi pitänyt tehdä jotain.
Kyllä on tutkittu että koulupuku todellakin vähentää kiusaamista. Pahoittelut tietosi on vanhentunutta.
ja vähän kysyisin myös, että millä menetelmillä?
tuossa tilanteessa ei käsittääkseni hakattu ketään samanaikaisesti?
Sinun logiikallasi esim. tavallisiin pahoinpitelyihin ei tarvitsisi puuttua ollenkaan, sillä koko ajanhan ihmisiä murhataan ja tapetaan maailmassa! Mitäs noista pikku hakkaamisesta..
Kumpi on ensisijaisesti tärkeämpää
Juuri tällaiset selittelyt mahdollistavat sen, että kiusaamiseen ei puututa! Lapsille voi todellakin opettaa, että ihmisiä on erinäköisiä ja myös pukeutua voi oman makunsa mukaan (asiallisuuden rajoissa).
No jos lapsella on todella erilaiset kengät niin kyllä muut lapset huomaavat sen ja provosoituvat niistä. Tämän takia monissa kulttuureissa kouluissa käytetään koulupukua joka vähentää kiusaamista.
Juuri tällaiset selittelyt mahdollistavat sen, että kiusaamiseen ei puututa! Lapsille voi todellakin opettaa, että ihmisiä on erinäköisiä ja myös pukeutua voi oman makunsa mukaan (asiallisuuden rajoissa).
Jos puututaan jo siihen kiengille astumiseen, ei koskaan edes tarvitse puuttua Pahoinpitelyyn, ymmärrätkö vitun idiootti? Kiusaamista ei pidä sietää missään määrin, raja ei todellakaan mene missään pahoinpitelyssä. Mitä aikaisemmin kiusaamiseen puututaan, sen helpommin se loppuu, ymmärrätkö?
ei voi olla kluin idiootteja tuolla Viikissä.
The most idiotic place in Finland= Viik
Pitäkää sosiaaalitanta erossa tästä ja kunnon kuria noille pikku ilkiöille ja arestia.
päinvastoin. Kun ne koulupuvut ovat vanhempien hankkimia niin niissä on aina pieniä eroja. Toiset on tetetty kalliilla räätälillä, toiset ostettu merkkikaupasta ja kolmannet värjätty kirpparivaatteista. Kyllä se näkyy ja kiusattavaa löytyy niille, jotka ovat siinä maailmassa sisällä ja haluavat löytää.Se, että suomalaisen silmään koulupuvut näyttävät samanlaisilta johtuu vain siitä, että me emme ole kasvaneet kulttuurissa, jossa tuollaisia eroja tarkastellaan. Ja jos kuvittelemme, että erojen pienentäminen estää kiusaamista, se on silkkaa naiviutta. Aina sieltä joku ero löytyy, erojen sietokyky vain pienenee...
Meillä ainakin koulupuvut voi ostaa vain tietystä paikasta
aina toimii myös kierrätysrinki ja koulun "hyväntekeväisyyskaappi" niille, joilla ei ole varaa ostaa uutta pukua. Ja lisäksi tulee lasten oma "tuunaus", jossa housuja kavennetaan ja hameita lyhennetään ja kravattia viritetään milloin mihinkin suuntaan.
omatkin lapset on olleet useammassa koulupukukoulussa ja kyllä niihin aina löytyy keinoja tehdä eroja.
jos selviää että uhri oli neekeri tai muu mamu. Mitä mieltä mammat olivat pari päivää sitten käydyssä NEEKERInukkekeskustelussa...
Olin tosi kiltti, en edes lyönyt takaisin. Lyöjällä oli varmasti tosi paljon ongelmia. Olen mielessäni kyllä antanut hänelle anteeksi ja muillekin. Vaikka varmasti on antanut traumoja nuorena.
Lapset pitää kasvattaa hyväksymään se, että kaikki ihmiset eivät ole ihonväriltään samanlaisia tai pidä samanlaisia kenkiä :)
93
Eiköhän av mammoilta löydy ymmärrystä jos selviää että uhri oli neekeri tai muu mamu. Mitä mieltä mammat olivat pari päivää sitten käydyssä NEEKERInukkekeskustelussa...
Eli opettaja oli puuttunut asiaan?
Opettajan tehtävänä ei ole mennä kauhisteluun mukaan vaan kunnella mitä vanhemmilla on sanottavaa - siksi opettajan suhtautuminen saattaa tuntua välinpitämättömältä.
Ope kun ei voi vetää johtopäätöksiä yhden puhelinsoiton perusteella vaan selvittää asian kunnolla kaikkien osapuolien kanssa.
erilaiset kengät. Tosin se ei oikeuta kiusaamista ja koulussa nimeomaan tulisi kasvattaa/kotona lapsia kasvattaa hyväksymään erilaisuutta. Tämä on tosin vaikeaa, tiedän.
Mutta lapsen kengät olivat ihan tavalliset mustat lenkkarit. Niin ja kannoille ei ole tallattu tämän jälkeen vaan loppui siihen.