Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyttö hakattiin Viikissä, 40 nuorta vain katseli vieressä

Vierailija
10.12.2009 |

Lehti: Koulutyttö hakattiin rajusti - 40 nuorta seurasi vierestä

Torstai 10.12.2009 klo 08.28 (päivitetty klo 08.31)

Noin 40 nuorta seurasi vierestä, kun koulutyttöä hakattiin rajusti Helsingin Viikissä, kertoo Helsingin Sanomat.

Helsingin poliisi tutkii kahta rajua pahoinpitelytapausta, joissa uhrina oli kahdeksasluokkalainen tyttö. Latokartanossa koulua käyvää tyttöä uhkailtiin kaksi viikkoa sitten.

Kun tyttö lähti koulusta, häntä seuranneet kiusaajat pahoinpitelivät tytön ja sotkivat tämän asunnon.

Toinen pahoinpitely tapahtui viime perjantaina. Tyttö houkuteltiin Viikin kirkon eteen, kertoo Ilta-Sanomat. Kirkon edessä tyttö tajusi tilanteen ja ehti juosta karkuun läheiselle parkkipaikalle saakka, jossa tytölle tuntematon henkilö pahoinpiteli hänet.

Helsingin Sanomien mukaan koulun rehtori Satu Honkala laati tapauksesta vanhemmille tiedotteen, jonka mukaan pahoinpitelyä seurasi sivusta ensin kymmenen nuorta. Nämä nuoret soittivat paikalle lisää kavereita ja lopulta sivustaseuraajia oli jopa 40. Osa oli Latokartanon koulun oppilaita, osa nuorista tuli muualta.

Yksi soitti lopulta uhrin äidille, joka tuli paikalle ja soitti poliisille.

Rehtoria huolestuttaa nuorten välinpitämättömyys tapauksessa. Asiasta kertoo Helsingin Sanomat.

Kommentit (136)

Vierailija
21/136 |
10.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanottiin, että hakataan vielä joku päivä ku tuun kouluun tai ku lähen koulusta. Käytävillä juostiin perässä. Minulla onneks oli myös kavereita, yksi poika tuli aina hätiin :) Yksi tyttö olisi makasanutkin toiselle tytölle, jos olisi mut hakannut..Ei sitten tapahtunut, mutta aina oli "pelko perseessä". Tätä lukiessani tulee kyllä melkein itku silmään. Voi, kunpa voisin varjella omaa tytärtäni koulukiusaamiselta :/ Itseäni kiusattiin koko peruskouluaika 9 vuotta..En ihmettele enää näin aikuisena sitä miksi olin niin huonouninen :(

Vierailija
22/136 |
10.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuten tässäkin tapauksessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/136 |
10.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

urheilutunnilla, ei opettaja vaan koskaan näe mitään, ja pahoinpitelijät puhuttaa rehtori, ja sitten mennään uhrille sanomaan että mitäs kielit ja hakataan pahemmin. Ni mitä tässä voi tehdä, muuta kun vaihtaa koulua?

Vierailija
24/136 |
10.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja me olemme niitä kasvattavia äitejä. Tosiasiassa meidän on tosi vaikea kasvattaa hyvin käyttäytyviä ja tasapainoisia lapsia, koska emme itsekään omaa ko. ominaisuuksia. Nyt on vain kasvatettava lapset pitämään puoliaan.

Vierailija
25/136 |
10.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sen rehtorin tehtävä on jos koulun oppilaat eivät tajua aivan perusasioita? Siellä on varmasti paljon muitakin ongelmia, tämä on vain jäävuoren huippu.

Vierailija
26/136 |
10.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinut haluttiin hakata? Oliko mielstäsi syytä itsessäsi, vai olistko vaan satunnainen uhri? Lähinnä ajan takaa sitä, että olitko itse ilkeä, ylimielinen, haukuitko muita, olitko rikkaasta perheestä... Ei sillä, että se oikeuttaisi kenenkään uhkailua, mutta oliko takana jokin syy?

Vierailija
27/136 |
10.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinut haluttiin hakata? Oliko mielstäsi syytä itsessäsi, vai olistko vaan satunnainen uhri? Lähinnä ajan takaa sitä, että olitko itse ilkeä, ylimielinen, haukuitko muita, olitko rikkaasta perheestä... Ei sillä, että se oikeuttaisi kenenkään uhkailua, mutta oliko takana jokin syy?

Vierailija
28/136 |
10.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja me olemme niitä kasvattavia äitejä. Tosiasiassa meidän on tosi vaikea kasvattaa hyvin käyttäytyviä ja tasapainoisia lapsia, koska emme itsekään omaa ko. ominaisuuksia. Nyt on vain kasvatettava lapset pitämään puoliaan.

Mutta itse olen niin elämän päähänpotkima, että jos täällä toisia haukun ja masennan ajoittain , niin se johtuu vain siitä, että puran omaa pahaa oloani.

Mieluummin kai sentään kiukuttelen netissä kuin potkin mummoja kadulla?

On todella vaikeaa olla tasapainoinen aikuinen, jos esim työelämässä saa paskaa niskaansa päivästä toiseen, eikä takaisinkaan voi antaa kun työpaikka ja toimeentulo menee sitten siinä.

Vierailija
29/136 |
10.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

urheilutunnilla, ei opettaja vaan koskaan näe mitään, ja pahoinpitelijät puhuttaa rehtori, ja sitten mennään uhrille sanomaan että mitäs kielit ja hakataan pahemmin. Ni mitä tässä voi tehdä, muuta kun vaihtaa koulua?

Vierailija
30/136 |
10.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksi tilittää elämänsä kurjuutta ja muut lynkkaa kuorossa!

Vierailija
31/136 |
10.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

yläasteella. Minä en ollut ilkea, en haukkunut muita enkä ollut rikkaasta perheestä (pikemminkin päin vastoin. Oltuani jo koko ala-aslteen koulukiusattu olin tietysti muuttunut niin vetäytyväksi, että jotkut varmaan saattoivat pitää sitä ylimielisyytenä, mutta oikeasti kyseessä oli vaan loppuun murskattu itsetunto - en enää edes pyrkinyt mukaan sinne, minne en kuitenkaan olisi päässyt. Ei kiusaamiseen oikeasti ole mitään syytä. Tai no, silloin minulle selitettiin, miten näillä kiusaajilla oli kotona vaikeaa, mutta en minä nyt oikeastaan siihen usko. Sain helposti hyviä arvosanoja ja osasin "kaiken" kouluaineissa, mutta en mielestäni kerskunut sillä mitenkään (kenelle olisin kerskunutkaan, enhän minä edes saanut puhua kuin kahden kaverin kanssa!) joten tuskin sekään mikään syy oli.

Kiusaamiselle ei ole syytä. Mitään muuta syytä kuin se, että jotkut kiusaavat ja toiset ajautuvat kiusattaviksi. Sitä ei voi puolustella mitenkään.

Vierailija
32/136 |
10.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä notkuu aina teinejä.

Kuitenkin nyt varmaan olisi hyvä tai olisi pitänyt jo aikoja sitten alkaa poliisin käydä aina välillä näyttäytymässä.

Ovat välillä siirtyneet hautausmaas puolelle notkumaan siellä saa ilmeisesti olla rauhassa ?

Näin tossa viikko sitten naapurin tytön (7 luokalla) notkumassa siellä. Pitäisköhän käydä sanomassa sen vanhemmille että katsoo ettei tyttö notku siellä enään jatkossa. Yritti olla kovasti piilossa ettei huomattaisia (nojasi tiukastia talon seinään ja yritti olla poissa katuvalojen loisteesta) Moikkasi kyllä kun huomasin hänet, muttei ollut kovin ilahtunut meidän näkemisestä !

Vierailija
33/136 |
10.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi olla tosissasi, että hakkaamiseen voi olla joku syy :( En ollut ilkeä(päinvastoin), ylimielinen, en ikinä haukkunut muita, ja kaikkea muuta kun rikkaasta perheestä..

Ja vaikka joku onkin jotain noista, niin ikinä kukaan ei ansaitse tulla hakatuksi.

Olin kiltti, sosiaalinen, hyvä koulussa ja tulin aidosti hyvin toimeen opettajien ja muiden aikuisten kanssa(en siis perseenuolija..kohta olisi niin kuitenkin väitetty ;) )

Minulla oli paljon kavereita, mutta myös paljon niitä kiusaajia.

Ja se, että olen aina ollut pyöreä ja pitkä on ollut yksi kiusaamisen syy. Mutta se nyt ei ainakaan ole mikään syy joutua hakatuksi! :D

Vierailija
34/136 |
10.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ollut minulle osoitettu mutta vastaan silti, sillä minuakin kiusattiin rankasti koko yläasteen ajan.

Ainahan siellä taustalla joku syy on. Minä olin ujo ja hiljainen ja siksi helppo kohde kiusaajille.

Vierailija
35/136 |
10.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskusteluissa aina aletaan syyttämään uhria ja sivustakatsojia, aivan kuin he olisivat pahimpia syyllisiä tapahtuneeseen.

Miksi ne kiusaajat ja pahoinpitelijät sivuutetaan ja syitä haetaan toisaalta?

Vierailija
36/136 |
10.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskusteluissa aina aletaan syyttämään uhria ja sivustakatsojia, aivan kuin he olisivat pahimpia syyllisiä tapahtuneeseen.

Näitä tapauksia ei välttämättä edes olisi ilman noita sivustakatsojia. Toisin sanoen, sivustakatojat ovat vastuullisia. Kahdesta syystä: ensinnäkin he VOISIVAT helposti tehdä lopun koko jutusta. Heitä on sentään paljon enemmän ja yksikin voisi soittaa poliisin kulman takaa. Toisenakin näittä hakkaustapahtumia järjestetään juuri joukkoviihteeksi. "Hyvä show". Jos sivustakatsojia ei olisi, se pahoinpitelijä ei ehkä pystyisi yksin mihinkään eikä ehkä edes viitsisi yrittää, koska kenelle hän sillä lailla "kovuuttaan" osoittaisi? Ei kenellekään.

Joten kyllä: jokainen sivustakatsoja ja kaverille soittaja pitää ehdottomasti tuomita osallisena ja yllyttäjänä pahoinpitelyyn.

Vierailija
37/136 |
10.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

järkyttyneenä olen miettinyt, että itse yritän kasvattaa lapseni niin, että he aina kunnioittaisivat toista ihmistä ja vaikka olisivat joutuneet jonkun tönäisemäksi, ei pidä alentua samalle tasolle. Todennäköisesti hänellä, joka kiusaa on vakavia ongelmia ja kukapa meistä olisi täydellinen.

Itse jouduin koulukiusatuksi jo ala-asteella, ensin sanallista ilkkumista ja kiusaamista, lopulta jo potkimista ja tönimistä. En ymmärtänyt, mitä olin tehnyt ansaitakseni tämän. Kiusaaminen oli systemaattista ja sitä harrastivat niin tytöt kuin pojat. Huomasin, että monet koulutoverit, joita olin pitänyt ystävinäni littyivät kiusaajien mukaan sen kummemmin ajattelmatta, toisten mukana oli kai niin helppoa mennä.

Kaikesta huolimatta näyttelin iloista. Ajattelin, että jossain vaiheessa totuus kyllä tulee ilmi, mutta kiusaaminen vain paheni ja erään koulupäivän jälkeen minut hakattiin sairaalakuntoon.

Katkerat ajatukset yrittivät vallata mielen, mutta kun mietin elämääni tajusin, että en olisi tälläinen, oma itseni, jos yksikään asia elämässäni olisi mennyt toisella tavalla.

Haluan edelleenkin uskoa siihen, että kaikella on tarkoituksensa. Yritän oppia virheistäni. Vastoinkäymisten sanotaan vahvistavan, mutta kaikki ihmiset eivät ole samalla muotilla tehtyjä ja olenkin huolissani siitä, että joku heikompi joutuu liian kovan paineen alle. Siitä on jo useampi valitettava esimerkki julkisuudessa.

Lapset ovat terveitä leikkiessään, mutta omani eivät leiki niin, että toinen pahoittaa mielensä tai joutuu pelkäämään. Ryhmässä on osattava käyttäytyä toisia satuttamatta.

Jossain vaiheessa jokainen meistä joutuu vastaamaan sanoista ja teoista, joita on elämänsä aikana tehnyt. Toiset ovat pahoillaan, toiset eivät edes tiedä satuttaneensa, toiset tekevät sen tarkoituksella, mutta siitä mitä se aiheuttaa on joka tapauksessa kannettava vastuu.

Vierailija
38/136 |
10.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskusteluissa aina aletaan syyttämään uhria ja sivustakatsojia, aivan kuin he olisivat pahimpia syyllisiä tapahtuneeseen. Miksi ne kiusaajat ja pahoinpitelijät sivuutetaan ja syitä haetaan toisaalta?

Näitä tapauksia ei välttämättä edes olisi ilman noita sivustakatsojia. Toisin sanoen, sivustakatojat ovat vastuullisia. Kahdesta syystä: ensinnäkin he VOISIVAT helposti tehdä lopun koko jutusta. Heitä on sentään paljon enemmän ja yksikin voisi soittaa poliisin kulman takaa. Toisenakin näittä hakkaustapahtumia järjestetään juuri joukkoviihteeksi. "Hyvä show". Jos sivustakatsojia ei olisi, se pahoinpitelijä ei ehkä pystyisi yksin mihinkään eikä ehkä edes viitsisi yrittää, koska kenelle hän sillä lailla "kovuuttaan" osoittaisi? Ei kenellekään. Joten kyllä: jokainen sivustakatsoja ja kaverille soittaja pitää ehdottomasti tuomita osallisena ja yllyttäjänä pahoinpitelyyn.

Millaiset arvot nykymaailmassa oikein on? Missä on toisen ihmisen kunnioitus?

Vierailija
39/136 |
10.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei halua maistaa kiusaajan nyrkkiä, siksi on helpompi vaatia sivustakatsojat oikeuden eteen.

minäkin pelkään kiusaajia ja väkivaltaa.

Vierailija
40/136 |
10.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

annamme omalta osaltamme käyttäytymismallin eteenpäin. Ihan varmasti oma ahdistuneisuus näkyy myös muualla kuin tällä palstalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kaksi