Lapsille raitis joulu!
Kommentit (62)
että alkoholiongelmaiset pelkäävät sitä yhtä lasillista. Jos ei ole ongelmaa, niin voi ottaa sen lasillisen, tai jättää ottamatta. Pointti on siinä, ettei pelkää sitä.
Silloin ei ole tarvetta puolustella, eikä hyökätä vaan ollaan ihan terveen kiinnostuneita omista määristä ja tiedostetaan se, että määrät saattavat lipsahtaa. Silloin on myös helpompi realistisesti hahmottaa se käytetty määrä.
koska se tuntuu niin holhoavalta. Tällä hetkellä en itse juo raskauden takia alkoholia lainkaan. Vaikka en olisi raskaanakaan, meillä ei kotona ole mitään kollektiivista pakkoa molempien korkata tai molempien olla ns. korkkaamatta.
Entisenä ravintolatyöntekijänä näen hyvin, mikä on yksi annos. Itselleni ei ole koskaan tullut sitä sellaista, että "ensin join vain puoli annosta, sitten vähän enemmän ja sitten apua apua apua join sata pulloa". Siitä huolimatta, että nuorempana tuli juotua aika tavalla, aikana ennen lasta ja perhettä siis. Porttiteoria ei myöskään toteutunut siten, että teini-iän tupakointi ja nuoren aikuisen pilven poltto olisi johtanut heroiiniin ja jatkuvaan alamäkeen (en tupakoi enää, en myöskään polta pilveä, vahvempia en ole käyttänytkään).
Mä en tunne tarvetta olla "varuillaan koko ajan", kun ei musta tunnu siltä, että alkoholi yhtäkkiä kaappaisi mut otteeseensa ja sitten se olisi menoa. Siivouspalkkiona en ole alkoholia koskaan ajatellut, eikä päivällä juominen oikein kiinnosta. Saunassakin tulee lähinnä sellainen jano, mihin tehoaa vain vesi tai ehkä laimea mehu.
Mua vain ärsyttää niin hirveästi se, että pitäisi olla kauhean nöyrällä asenteella ja todistella, miten vähän juo tai jotain muuta vastaavaa - ja sittenkin lähinnä saa kulmakarvat kohoilemaan, että onkos se nyt ihan noinkaan, ettet vain sitten vaikkapa salaa... entäs jos kuitenkin... kyllä minä tiedän, että varmasti sinä juot liikaa tai vähintään jos ei liikaa niin väärällä tavalla ja väärällä motiivilla.
Syy siihen on se että ajan sinä iltana vielä autoa. Olen siis ihan vesiselvä ja vaikka muut vähän ottavat, ei siellä kukaan örvellä kännissä. Mä en todellakaan veis lapsiani jouluksi paikkaan missä vedetään kännit. Mä en edes itse haluaisi katsella mitään örvellystä, mutta ei onneksi tartte, ei vaikka pöydässä on punaviinipullo ja valkoviinipullo.
Vietän kaverin kanssa antijoulua! Olenkin sinkku 35v mies. Ehkä joskus vielä vietän niitä perhejouluja, nyt ei oikein sukukokaukset nappaa :)
sukulaisen häissä. Lienee ainut kerta kun olen nähnyt äitini kännissä, mutta se oli minusta tosi pelottavaa miten äitini käytös muuttui, vaikka olikin iloinen jne. Tuon takia en halua ikinä lasten näkevän minua edes iloisessa pikku hiprakassa.
tehtiin tutkimus aiheesta ja vain pari prosenttia ei ahdistunut aikuisten juomisesta.
Suurin osa lapsista ahistui jo siitä kun aikuinen "rentoutui ja tuli iloisemmaksi."
Lapset ovat hyvin tarkkanäköisiä ja huomaamat aika pian kun aikuisen käytös muuttuu, oli se sitten iloisempaa suuntaan tai vihaisemmaksi.Teinit taas Ruotsissa järestään ryyppäävät koska se heidän mielestä kuuluu aikuisuuteen. Ovat oppineet kotoa tämän mallin. Jokainen kysyjistä vastasi tyyliin: "aikuiset nyt vain tekevät niin."
"Asiantuntijat" ovat todella huolissaan siitä mihin suuntaan alkoholin käyttö on mennyt ja mitä se perheissä ja etenkin lapsissa ja nuorissa aiheuttaa.
hmm, surullista.
Itse olen absolutisti, mies juo joskus harvoin ja vähä. Jouluna ei juoda yhtään.
Mä en tunne tarvetta olla "varuillaan koko ajan", kun ei musta tunnu siltä, että alkoholi yhtäkkiä kaappaisi mut otteeseensa ja sitten se olisi menoa. Siivouspalkkiona en ole alkoholia koskaan ajatellut, eikä päivällä juominen oikein kiinnosta. Saunassakin tulee lähinnä sellainen jano, mihin tehoaa vain vesi tai ehkä laimea mehu.
"Mua vain ärsyttää niin hirveästi se, että pitäisi olla kauhean nöyrällä asenteella ja todistella, miten vähän juo tai jotain muuta vastaavaa - ja sittenkin lähinnä saa kulmakarvat kohoilemaan, että onkos se nyt ihan noinkaan, ettet vain sitten vaikkapa salaa... entäs jos kuitenkin... kyllä minä tiedän, että varmasti sinä juot liikaa tai vähintään jos ei liikaa niin väärällä tavalla ja väärällä motiivilla. "
Kun meitä IHAN OIKEASTI on jotka käytetään alkoholia VÄHÄN ja NAUTINNOLLA.
vaatinut olemaan ketään nöyrä yms.
Olen monta vuotta seurannut av keskusteluja ja ne menee aina saman kaavan kautta. Kun tulee joulu, aukaistaan näitä ketjuja. Siellä muutama selittää asiallisesti, ettei ota, koska kärsi lapsuuskodissaan alkoholinkäytöstä.
Sen jälkeen tulee kymmeniä kirjoituksia, että MINÄ ainakaan en ota kuin lasillisen ja miksi täällä Suomessa on niin ahdistavaa jne...
Se herättää minulla aina hälytyskellot soimaan. Jos ihminen on todella sinut alkoholinkäyttönsä kanssa, hänen ei tarvitsisi kuohuttaa ja hyökätä ja uhota.
Jostainhan ne liikakäyttäjät tulee ja ne ei todellakaan ole mitään spurguja. Vaan ihan tavallisia perheellisiä miehiä ja naisia, joiden kulutus lisääntyy pikkuhiljaa niin, että he aidosti itsekin luulevat käyttävänsä sen lasillisen vain ruoan kanssa.
Siksi jos on puhtaat jauhot pussissa, ei ole pelottavaa myöntää, että ajoittain seuraan alkoholinkäyttöäni ja olen todennut sen olevan vähäistä. Silloin pystyy tiedostamaan sen, että kenellä tahansa saattaa mennä överiksi. Mutta jos omaa käyttöään tarkkailee joskus ja sen myöntää niin sellaisilla ihmisillä se ei yleensä sitten mene.
Mutta jos pannaan pussi päähän ja huudetaan, että absolutistit vainoaa meitä ja absolutistin perhene lapsista tulee alkoholisteja toisin kuin meidän, jotka otetaan vain lasi silloin tällöin ja miksi meitä syyllistetään ja MINÄ ainakin osaan ottaa jne..
Tällöin ollaan jo liukuvalla kannella.
Mua vain ärsyttää niin hirveästi se, että pitäisi olla kauhean nöyrällä asenteella ja todistella, miten vähän juo tai jotain muuta vastaavaa - ja sittenkin lähinnä saa kulmakarvat kohoilemaan, että onkos se nyt ihan noinkaan, ettet vain sitten vaikkapa salaa... entäs jos kuitenkin... kyllä minä tiedän, että varmasti sinä juot liikaa tai vähintään jos ei liikaa niin väärällä tavalla ja väärällä motiivilla.
vaatinut olemaan ketään nöyrä yms.
Olen monta vuotta seurannut av keskusteluja ja ne menee aina saman kaavan kautta. Kun tulee joulu, aukaistaan näitä ketjuja. Siellä muutama selittää asiallisesti, ettei ota, koska kärsi lapsuuskodissaan alkoholinkäytöstä.
Sen jälkeen tulee kymmeniä kirjoituksia, että MINÄ ainakaan en ota kuin lasillisen ja miksi täällä Suomessa on niin ahdistavaa jne...Se herättää minulla aina hälytyskellot soimaan. Jos ihminen on todella sinut alkoholinkäyttönsä kanssa, hänen ei tarvitsisi kuohuttaa ja hyökätä ja uhota.
Jostainhan ne liikakäyttäjät tulee ja ne ei todellakaan ole mitään spurguja. Vaan ihan tavallisia perheellisiä miehiä ja naisia, joiden kulutus lisääntyy pikkuhiljaa niin, että he aidosti itsekin luulevat käyttävänsä sen lasillisen vain ruoan kanssa.
Siksi jos on puhtaat jauhot pussissa, ei ole pelottavaa myöntää, että ajoittain seuraan alkoholinkäyttöäni ja olen todennut sen olevan vähäistä. Silloin pystyy tiedostamaan sen, että kenellä tahansa saattaa mennä överiksi. Mutta jos omaa käyttöään tarkkailee joskus ja sen myöntää niin sellaisilla ihmisillä se ei yleensä sitten mene.
Mutta jos pannaan pussi päähän ja huudetaan, että absolutistit vainoaa meitä ja absolutistin perhene lapsista tulee alkoholisteja toisin kuin meidän, jotka otetaan vain lasi silloin tällöin ja miksi meitä syyllistetään ja MINÄ ainakin osaan ottaa jne..
ja ne, jotka huutelevat täysin tuntemattomille ihmisille, että te olette alkkiksia. Ei voi kommentoida, jos osaa käyttää kohtuudella ja tietää sen? Miksi?
Mä olen lapsena nähnyt vanhempani humalassa. Tuttava-aikuisia myös. Mua ei koskaan pelottanut, ei hämmentänyt muu kuin ne jotka alkoivat tapella, vanhempani eivät kuuluneet heihin. Johtuisikohan pelon puute siitä, että muuten lapsuuteni oli turvallinen ja peloton? Mua ei koskaan ihmetyttänyt miksi isi tai äiti hihitteli ja pöllöili, nehän oli maistaneet aikuisten juomaa ja meitä lapsia lähinnä nauratti.
Seuraavana päivänä oli taas ihan tavallista, juhlat tai muut oli ohi.
Mä olen lapsena nähnyt vanhempani humalassa. Tuttava-aikuisia myös. Mua ei koskaan pelottanut, ei hämmentänyt muu kuin ne jotka alkoivat tapella, vanhempani eivät kuuluneet heihin. Johtuisikohan pelon puute siitä, että muuten lapsuuteni oli turvallinen ja peloton? Mua ei koskaan ihmetyttänyt miksi isi tai äiti hihitteli ja pöllöili, nehän oli maistaneet aikuisten juomaa ja meitä lapsia lähinnä nauratti.
Seuraavana päivänä oli taas ihan tavallista, juhlat tai muut oli ohi.
omaa ajatustani vastaavaa tekstiä.
Näihin keskusteluihin ei yleensä voi osallistua mitenkään, kun aina löytyy joku joka sanoo just ton: "joku vika sussa on oltava kun et kerran VOI olla juomatta EDES jouluna".
Ja tosiaan vaikka kuinka nöyränä yrittäisit todistella että kyllä se tosiaan oli vain se yksi lasi kuohuviiniä kalapöydän kanssa ja yksi lasi punaista lampaanpaistilla, joku vetää siihen heti sen "kyllä muakin lapsena ahdisti kun äiti muuttui hilpeäksi" -kortin.
Mutta itsepähän tiedetään, miten meillä menee. Ai niin, ei ku eihän me tiedetäkään, kun me vaan kielletään tosiasiat...
"Mua vain ärsyttää niin hirveästi se, että pitäisi olla kauhean nöyrällä asenteella ja todistella, miten vähän juo tai jotain muuta vastaavaa - ja sittenkin lähinnä saa kulmakarvat kohoilemaan, että onkos se nyt ihan noinkaan, ettet vain sitten vaikkapa salaa... entäs jos kuitenkin... kyllä minä tiedän, että varmasti sinä juot liikaa tai vähintään jos ei liikaa niin väärällä tavalla ja väärällä motiivilla. " Kun meitä IHAN OIKEASTI on jotka käytetään alkoholia VÄHÄN ja NAUTINNOLLA.
narkkaritkin väittää, että pystyvät lopettamaan milloin tahansa.
Kuka juo ne kaikki mäyrikset ja siiderilaatikot ja hanaviinit, joiden myynti on noussut huimaa vauhtia.
Sairaaloissa näkee nykyään paljon ihan tavallisia keski-ikäisiä naisia, jotka ovat juoneet pikkuhiljaa maksansa paskaksi.
Tosiasiahan on se, että suomalaisten juontitottumukset ovat muuttuneet jatkuvaksi lipitykseksi niin, etteivät he edes tajua juovansa koko ajan.
Ennen oli toista kun vedettiin perjantaipullo ja sillä selvä. Nykyään otetaan sivistyneesti viiniä illasta toiseen ja sihijuomaa ja vähän olutta jne...
Viikkomäärät ovat todella hurjia monessa tavallisessa perheessä. Ja jokainen näistä suurkuluttajista väittää, että ei käytä alkoholia kuin lasillisen silloin tällöin.
Tämä on faktaa, mille ei voi mitään.
Meillä niitä ei ollut siis kotona/tuttavien kesken, vaan näki esim. kylillä juopuneita jotka tappeli yms.
(Paitsi et kyllähän jokaisen suvussa on joku joka rupee pahapäiseks humalassa, meillä se oli tädin mies joka tappoi ryssiä joka kerta... Mut oli vaan kovaääninen, ei väkivaltainen.:/)
51
yleensä ei kotona juurikaan edes ole, mitä juoda. Mä sitäpaitsi olen niitä, joille tulee hillitön kahden päivän krapula ja joka alkaa oksentaa, ennenkuin "hauska" alkaa. Siinä vaiheessa muut vielä tanssivat ripaskaa, kun mä vetäydyn nukkumaan, ei elimistö kestä, vaikka en tarkkailisikaan. Harvemmin tuollaisia illanviettoja tosin on.
Tottakai, jostain ne liikakäyttäjät tulee. Mäkin tunnen niitä. Kyllä ne ihan tajuttomasti juovatkin, pullo menee hopsanssaa, eikä tunnu missään. Luonne vaan alkaa muuttua.
Absolutistien vainoa en ole kokenut, mutta voi vee miksi mun pitäisi alkaa todistella, onko puhtaat jauhot pussissa vai ei? Alkamalla "tarkkailla juomista" :O????
Tarkkailla vaikka sitä, että siellä jääkaapin ylimmällä hyllyllä se ainoa pullo kolmosta on nyt kököttänyt varmaan kuukauden verran. Mies kun osti ennen kaverinsa visiittiä muutama kuukausi sitten six packin.
Siksi jos on puhtaat jauhot pussissa, ei ole pelottavaa myöntää, että ajoittain seuraan alkoholinkäyttöäni ja olen todennut sen olevan vähäistä. Silloin pystyy tiedostamaan sen, että kenellä tahansa saattaa mennä överiksi. Mutta jos omaa käyttöään tarkkailee joskus ja sen myöntää niin sellaisilla ihmisillä se ei yleensä sitten mene.Mutta jos pannaan pussi päähän ja huudetaan, että absolutistit vainoaa meitä ja absolutistin perhene lapsista tulee alkoholisteja toisin kuin meidän, jotka otetaan vain lasi silloin tällöin ja miksi meitä syyllistetään ja MINÄ ainakin osaan ottaa jne..
Tosiasiahan on se, että suomalaisten juontitottumukset ovat muuttuneet jatkuvaksi lipitykseksi niin, etteivät he edes tajua juovansa koko ajan. Ennen oli toista kun vedettiin perjantaipullo ja sillä selvä. Nykyään otetaan sivistyneesti viiniä illasta toiseen ja sihijuomaa ja vähän olutta jne... Viikkomäärät ovat todella hurjia monessa tavallisessa perheessä. Ja jokainen näistä suurkuluttajista väittää, että ei käytä alkoholia kuin lasillisen silloin tällöin. Tämä on faktaa, mille ei voi mitään.
Millähän nää ihmiset ymmärtäis, et on meitä joilla on viinipullo kaapissa ollut jo 7 kuukautta avaamatta kun ei ole tullut tarvetta mutta ajattelin sen vkonloppuna avata ja ihan lasillisen juoda? Loput pannaan talteen, VacuVin päälle niin säilyy vielä muutaman viikon...
Mun puolison mielestä (joka on siis absolutisti) nauraa et mulla on alkoholiongelma, kun kesällä ostettu saunaolut pilaantuu kaapissa juomattomana...
yleensä ei kotona juurikaan edes ole, mitä juoda. Mä sitäpaitsi olen niitä, joille tulee hillitön kahden päivän krapula ja joka alkaa oksentaa, ennenkuin "hauska" alkaa. Siinä vaiheessa muut vielä tanssivat ripaskaa, kun mä vetäydyn nukkumaan, ei elimistö kestä, vaikka en tarkkailisikaan. Harvemmin tuollaisia illanviettoja tosin on.
Tottakai, jostain ne liikakäyttäjät tulee. Mäkin tunnen niitä. Kyllä ne ihan tajuttomasti juovatkin, pullo menee hopsanssaa, eikä tunnu missään. Luonne vaan alkaa muuttua.
Absolutistien vainoa en ole kokenut, mutta voi vee miksi mun pitäisi alkaa todistella, onko puhtaat jauhot pussissa vai ei? Alkamalla "tarkkailla juomista" :O????
Tarkkailla vaikka sitä, että siellä jääkaapin ylimmällä hyllyllä se ainoa pullo kolmosta on nyt kököttänyt varmaan kuukauden verran. Mies kun osti ennen kaverinsa visiittiä muutama kuukausi sitten six packin.
Siksi jos on puhtaat jauhot pussissa, ei ole pelottavaa myöntää, että ajoittain seuraan alkoholinkäyttöäni ja olen todennut sen olevan vähäistä. Silloin pystyy tiedostamaan sen, että kenellä tahansa saattaa mennä överiksi. Mutta jos omaa käyttöään tarkkailee joskus ja sen myöntää niin sellaisilla ihmisillä se ei yleensä sitten mene.Mutta jos pannaan pussi päähän ja huudetaan, että absolutistit vainoaa meitä ja absolutistin perhene lapsista tulee alkoholisteja toisin kuin meidän, jotka otetaan vain lasi silloin tällöin ja miksi meitä syyllistetään ja MINÄ ainakin osaan ottaa jne..
meidän viinikaappia, josko ne yrittää siellä jotain juonta punoa mun pään menoksi. Mulle ja miehelle viinit on harrastus; keräily ja joskus niitä jopa juodaan, mutta ei pullotolkulla, vaan ruoan kanssa maistellen. Siideriä, olutta, väkeviä ym emme juo koskaan.
työtön mies, kantaa mäyriksen kotiin joka päivä.
Meillä ei muuten koskaan ole mitään hanapakkuksia, siiderilaatikoita tai mäyriksiä. Punkkupullosta juodaan perjantaina puolet kahteen pekkaan aterialla, lauantaina toinen puoli. Viikolla yleensä yhtenä iltana katsotaan leffa, ja juodaan samalla pullot olutta. Koskaan ei olle mitään ensihoitajaa, poliisia tmv. tarvittu, eikä meidän vanhemmatkaan...
Kuka juo ne kaikki mäyrikset ja siiderilaatikot ja hanaviinit, joiden myynti on noussut huimaa vauhtia.
Mut joku tossa sun hommassa mättää. Luultavasti se on se, ettei ne tosijuopot kiinnostu tällasista ketjuista tippaakaan. Sit ne jotka on mielestään aika asiallisia vanhempia, alkaa pohtia että onkohan meillä nyt "puhtaat jauhot pussissa" ja kuinkahan nöyräksi tässä vielä pitäis heittäytyä...
Tulee mieleen ne varakkaan rouvasväen raittiusseurat joskus ennen vanhaan, joissa työläisiä varoiteltiin viinan kiroista ja turmion tiestä, jolle astut heti kun ensimmäisen ryyppysi huikkaat - ja paluuta ei ole paitsi ehkä uskon avulla. (Samaan aikaan patruunat naukkas sherryä konttorissaan.)
narkkaritkin väittää, että pystyvät lopettamaan milloin tahansa. Kuka juo ne kaikki mäyrikset ja siiderilaatikot ja hanaviinit, joiden myynti on noussut huimaa vauhtia. Sairaaloissa näkee nykyään paljon ihan tavallisia keski-ikäisiä naisia, jotka ovat juoneet pikkuhiljaa maksansa paskaksi. Tosiasiahan on se, että suomalaisten juontitottumukset ovat muuttuneet jatkuvaksi lipitykseksi niin, etteivät he edes tajua juovansa koko ajan. Ennen oli toista kun vedettiin perjantaipullo ja sillä selvä. Nykyään otetaan sivistyneesti viiniä illasta toiseen ja sihijuomaa ja vähän olutta jne... Viikkomäärät ovat todella hurjia monessa tavallisessa perheessä. Ja jokainen näistä suurkuluttajista väittää, että ei käytä alkoholia kuin lasillisen silloin tällöin. Tämä on faktaa, mille ei voi mitään.
tosin meillä on viinien lisäksi myös oluita, lähinnä belgialaisia. Vanhimmat kököttäneet tuolla kaapissa jo 5 vuotta, parasta ennen päiväykseen vielä 15 v aikaa joten aika pitkään tulevat siellä kököttämäänkin - paitsi jos muutetaan.
meidän viinikaappia, josko ne yrittää siellä jotain juonta punoa mun pään menoksi. Mulle ja miehelle viinit on harrastus; keräily ja joskus niitä jopa juodaan, mutta ei pullotolkulla, vaan ruoan kanssa maistellen. Siideriä, olutta, väkeviä ym emme juo koskaan.
me vanhemmat kyllä, juodaan muutenkin melkein päivittäin, ei siinä ole mitään uutta