Kuinka kauan kananmunat säilyy?
Mulla on jääkaapissa munia joissa päiväys 14.11. Onkohan jo mennyt huonoksi?
Kommentit (14)
Itse olen joskus käyttänyt jääkaapissa olleita kananmunia vielä kuukausi päiväyksen jälkeen. Helposti huomaat, jos rikot kananmunan: jos ei haise pahalle, niin se on ok. Ja eiköhän keitetystäkin huomaa, onko se ok, ei kyllä ole kokemusta siitä, että olisin keittänyt pilaantuneen kananmunan.
Kannattaa tosiaan haistaa. Jos muna tuoksuu normaalille, sen voi käyttää. Pilaantuneen tunnistaa kyllä helposti hajusta. :)
ainakin kuukauden parastaennen päiväyksen yli, ainakin jos säilyttää jääkaapissa. Kaupassahan ne ovat huoneenlämmössä.
Mikäs se juttu oli, et jos muna uppoaa veteen niin se on syötävää ja jos jää kellumaan niin on pilalla? Vai oliko toisinpäin...
suoraan kanalasta niin sanoivat että kolme kuukautta säilyvät(luomumunat kyseessä). Kaupasta ostettaessa varmaankin sen kuukauden päiväyksen jälkeen, jos on olleet viileässä.
Heti löysin vastauksen täältä, vähän yritteliäisyyttä ihmiset :) http://www.kuinka.fi/vastaus/kuinkakauansäilyy/2.php
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 17:06"]
Heti löysin vastauksen täältä, vähän yritteliäisyyttä ihmiset :) http://www.kuinka.fi/vastaus/kuinkakauansäilyy/2.php
[/quote]
Hieno homma! Toivottavasti ap:n munat ovat vielä näin reilun neljänkin vuoden päästä syömäkelpoisia.
Saattaapi tuo jotain muutakin kiinnostaa, eipähän ainakaan tarvitse uutta ketjua aloittaa vastauksen toivossa :)
Toivotaan kuitenkin ettei ap enää säilö samoja munia jääkaapissaan.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2009 klo 22:39"]Mulla on jääkaapissa munia joissa päiväys 14.11. Onkohan jo mennyt huonoksi?
[/quote]
viimeisen käyttöpäivän jälkeen niitä munia voi käyttää 2-3 viikkoa. T.kokki
Jos kananmuna uppoaa niin se on hyvä 👍
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="02.12.2009 klo 22:39"]Mulla on jääkaapissa munia joissa päiväys 14.11. Onkohan jo mennyt huonoksi?
viimeisen käyttöpäivän jälkeen niitä munia voi käyttää 2-3 viikkoa. T.kokki
Suomessa muniin leimataan parasta ennen -päiväys 28 päivän päähän. Kun sama muna laitetaan kansainväliseen kauppaan, siihen leimataan 120 vuorokautta.
Tärkeintä on kananmunan oikea säilytys.
Itse en kyllä käyttäisi...