Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ihanko totta että koululaisten on PAKKO mennä suihkuun liikuntatunnin jälkeen??

Vierailija
29.11.2009 |

ei mulla ainakaan ole ollut moista pakkoa!

Kommentit (128)

Vierailija
81/128 |
30.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en koskaan ole ollut ylipainoinen, vaan riukulaiha. Silti minuakin kiusattiin suihkussa muiden ohella. Itseasiassa 80-luvulla luokallani ei ollut AINUTTAKAAN lihavaa lasta ja silti kiusattiin.

Haluatko lisää rautalankaa, vai uskotko, että tässä ei nyt ole mitenkään painosta kyse, vaan vallankäytöstä, johon ammattitaitoisen opettajan ON puututtava.

Pitäiskö minun opena laittaa lapset liikuntatunnin jälkeen jonoon ja siitä sitten alkaa raakkaamaan kuka menee suihkuun ja kuka ei? Koska sillä, että se lihavakin lapsi menee sinne suihkuun, estetään ainakin se, ettei sitä enää siitä hajusta sitten kiusattaisi koko loppupäivää. Ymmärrän, että nämä lasten painoasiat herättää teissä äideissä närää, koska tiedätte itsekin olevanne niistä vastuussa. Olette usein myös itse lihavia ja joutuneet sen vuoksi kiusatuiksi. Eikö nyt tässä vaiheessa viimeistään voisi sitten tehdä palvelusta lapselle ja laittaa koko perheen elintavat remonttiin? .

Vierailija
82/128 |
30.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

opettaja valvoi. Juoksimme suihkun läpi 2 sekuntia, kun yirtimme ehtiä ennen kuin ope on kyyläämässä. Ei siinä mitään varttia mene kun ala-asteelainen juoksee suihkun alta. Hyvin aina ehdittiin seuraavalle tunnille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/128 |
30.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jo toivoin että tuo natsimeininki lasten suihkuun pakottamisineen olisi lopetettu. Siis nykyaikanakin sama meininki jatkuu??? Enkä ilmeisesti todellakaan ole ainoa, jolla traumat tuosta suihkupakosta!

Meillä sitä onneksi oli vain pari vuotta eli osoittaa, miten liikuntatunnit VOI järjestää ilman kokovartalosuihkutteluakin. Useimmiten oli ulkoliikuntaa ja tunnit päivän päätteeksi. Joskus aamuisin, muuta mielestäni enemmän kuin hyvin riitti kainaloiden pesu (siis vähintään rintsikat ja housut päällä) ja puhtaiden vaatteiden vaihtaminen. Ei kukaan jalkapesullakaan käynyt, koska kuitenkin vaihdettiin toiset kengät ja sukat. Ei haissut! Monilla oli jo aika aikaisin dödötkin käytössä.

Pitäisikö näiden nykyisten natsiopettajien mielestä välitunninkin jälkeen käydä nakuilemassa yhteissuihkuissa, etttei vain kukaan haisisi miltään?

Vierailija
84/128 |
30.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen "unohtanut" mainita pojalleni, että paras kaverinsa on mustaihoinen, Afrikasta adoptoitu. Hän ei nimittäin näytä itse kiinnittävän asiaan mitään huomiota.

Tuonkin pojan on parasta tehdä Michael Jacksonit iholleen aika äkkiä.

Jokainen tietää, että poikkeavia kiusataan. Sen muistaa omasta lapsuudestaan. Jos oli läski tai liian pienet tissit tai lapselliset rintaliivit (sellaiset setit esim) tai karvoitus liian rehevä tms. niin taatusti kiusataan suihkussa. Niille asioille ei voi mitään, joten kannattaa omalle lapselle opettaa, ettei se liho liikaa ja pitää huolta omasta hygieniastaan ja katsoo mitä panee päälleensä. On turha kaivaa verta nenästään. Niin ja meidän ekaluokkalainen käy reippaasti suihkussa, mutta onkin ollut uimakoulussa ja ei pidä alastomuutta erikoisena, eikä jää tuijottamaan toisia, eikä ujostele.

Vierailija
85/128 |
30.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mähän en menny ja liikuntanumeroksi sain 6 koska opettajaa vitutti kun ei pystyny mua pompottamaan. :D aivan vitun sama minkä numeron sain mut ryhmäsuihkuun en todellakaan suostunu.

Ja lapsilleni sanon samaa, meillä on kotona suihku jossa käydään sit koulun jälkeen tai illalla.

Vierailija
86/128 |
30.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä suihkussa kiusataan ihan milloin mistäkin syystä. Kyse on vallankäytöstä. "Kiva", että tuo ope suhtautuu asiaan noin evvk-meinigillä. Missä on ammattitaito ja -ylpeys? Toivottavasti et ole meidän koulumme ope. : O

Kuvaamasi kaltaista vallankäyttöä esiintyy varmasti muuallakin kuin pesutiloissa. Kiusaaminen tuskin loppuu sillä, ettei kukaan enää peseydy. Jos suihkussa käynti kielletään, lastasi kiusataan hien hajun vuoksi. Tai jonkun muun syyn.

Vierailija
87/128 |
30.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koko kouluajan liikuntaa juuri suihkupakon takia. Suorastaan traumaattinen kokemus pullukalle riisuutua muiden edessä.

Vierailija
88/128 |
30.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten, missä tyttö (ei meidän vaan kaverini) ei ollut suostunut suihkuun kun oli kuukautiset alkaneet.

Opettaja oli repinyt tytön vaatteet päällä väkisin suihkuun ja kastellut siellä. Sieltä tyttö kävelemään märillä vaatteilla 2km kotiin pakkasessa.

Koulu suojeli opettajaa ja vaikeni koko jutun ja tytön vanhemmat mustamaalattiin valehtelijoiksi, vaikka tapausta oli todistamassa muut oppilaat ja märän tytön oli koulumatkalla nähnyt moni paikkakuntalainen itkevän tulevan kotiin.

Että tällaisia liikunnan opettajia meillä.

Vierailija
89/128 |
30.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en koskaan ole ollut ylipainoinen, vaan riukulaiha. Silti minuakin kiusattiin suihkussa muiden ohella. Itseasiassa 80-luvulla luokallani ei ollut AINUTTAKAAN lihavaa lasta ja silti kiusattiin. Haluatko lisää rautalankaa, vai uskotko, että tässä ei nyt ole mitenkään painosta kyse, vaan vallankäytöstä, johon ammattitaitoisen opettajan ON puututtava.

Pitäiskö minun opena laittaa lapset liikuntatunnin jälkeen jonoon ja siitä sitten alkaa raakkaamaan kuka menee suihkuun ja kuka ei? Koska sillä, että se lihavakin lapsi menee sinne suihkuun, estetään ainakin se, ettei sitä enää siitä hajusta sitten kiusattaisi koko loppupäivää. Ymmärrän, että nämä lasten painoasiat herättää teissä äideissä närää, koska tiedätte itsekin olevanne niistä vastuussa. Olette usein myös itse lihavia ja joutuneet sen vuoksi kiusatuiksi. Eikö nyt tässä vaiheessa viimeistään voisi sitten tehdä palvelusta lapselle ja laittaa koko perheen elintavat remonttiin? .

Täällä terv.tieteen maisteri, joka taas on sitä mieltä, että jokaisen ammattitaitoisen ja vastuullisen vanhemman on puututtava lapsensa (ja omaansa) reippaaseen ylipainoon!

Vierailija
90/128 |
30.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiusaamista saa hyväksyä missään muodossa tai tilanteessa. : O

Oletko ihan oikeasti opettaja, vai keksitkö nyt vaan tuon ammatin itsellesi?

Jokainen kai ymmärtää, että alastomana ihminen on erityisen haavoittuvainen ja siksi kiusaaminen suihkussa on hirveän traumaattinen kokemus murkkuikäiselle, kehittyvälle lapselle. Vartalo muuttuu, eikä mieli vielä pysy muutosten perässä. Olo on epävarma hyvänkin itsetunnon omaavilla.

Mutta kyllähän oikea ope tuon verran kehityspsykkaa ymmärtäisi.

Siellä suihkussa kiusataan ihan milloin mistäkin syystä. Kyse on vallankäytöstä. "Kiva", että tuo ope suhtautuu asiaan noin evvk-meinigillä. Missä on ammattitaito ja -ylpeys? Toivottavasti et ole meidän koulumme ope. : O

Kuvaamasi kaltaista vallankäyttöä esiintyy varmasti muuallakin kuin pesutiloissa. Kiusaaminen tuskin loppuu sillä, ettei kukaan enää peseydy. Jos suihkussa käynti kielletään, lastasi kiusataan hien hajun vuoksi. Tai jonkun muun syyn.

Vierailija
91/128 |
30.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän vastauksista käy ilmi, että kiusaamisen aiheet on ihan sen kiusaajan päässä.

Itseäni kiusattiin olemattomista rinnoista. Damn it, ois pitänyt ottaa silloin 14-veenä se silikonit! Ehkä sitten ei olis se kiusaaminen ollut omaa syytäni enää.

Vierailija
92/128 |
30.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteella kolmannesta luokasta asti olisi pitänyt käydä suihkussa liikuntatunnin jälkeen, mutta en minä koskaan käynyt. En halunnut olla enää isossa porukassa alasti murrosiän kynnyksellä. Samaan aikaan aloin myös saunoa kotona yksin omasta tahdostani, äitini olisi kyllä mielellään saunonut kanssani.

En minä ala-asteella edes hikoillut juuurikaan eikä niillä liikuntatunneilla kyllä tullut ollenkaan hiki kun liikuntasalikin oli niin kylmä ja kivilattialla varpaat paleli.

Ylä-asteella luokkamme tytöistä alle puolet kävi kimppasuihkussa liikunnan jälkeen. Minä en tehnyt niin rankasti liikuntatunnilla, että olisi tullut kunnolla hiki. Liikuntatunnin jälkeen pesin kainaloni pukuhuoneen vessassa ja laitoin uudestaan deodorantin, se riitti hyvin. En ollut hikinen enkä haissut.

Ylä-asteesta alkaen olen aina käynyt joka toinen aamu suihkussa ja se riittää enkä useammin voisi käydäkään koska ihoni kuivuisi täysin. Nytkin talvella suihku kuivattaa todella paljon, mutta pakkohan silti on peseytyä.

Ihan ilman kenenkään opetusta siis olen aina kuvoksunut koulujen kimppasuihkuja enkä ole ikinä niissä käynyt. Silti olen aina ollut puhdas.

Uimahalleissa olen käynyt aivan normaalisti eikä siellä suihkussa käyminen ole minua kuvottanut paitsi kerran kun menimme ylä-asteella luokan kanssa suihkuun. Sillä kerralla jäi uiminen väliin ja istuin toisten uidessa kahviossa.

Menimme uimahalliin ja normaaliin tapaani vaihdoin pukuhuoneessa uimapuvun. Minulla oli tapana laittaa ensin uimapuku ja sitten peseytymisen ajaksi ottaa se pois ja laittaa sitten heti suihkun alla takaisin.

Menin viimeisten joukossa suihkutiloihin ja kauhistuin jo sinne päästessäni kuinka sairasta touhu siellä oli! Siellä oli yksi liikuntahallin töntekijä ja meidän liikunnan opettaja kyttäämässä vuorotellen jokaisen kohdalla peseekö oppilas pimppinsä! Ne seisoivat metrin päässä oppilaasta ja kailottivat "Pese se alapääsi! Mieti mitä sieltä tulee uima-altaaseen!" Melkoisen sairasta mielestäni!

Opettaja huomasi minut suihkuhuoneen ovela ja karjaisi "Uimapuku pois ja pesemään itsesi kunnolla! Tässä on sinulle suihku vapaana." Vastasin hänelle, että tuo käytös ei ole ihan tervettä ja taidan mennä ennemmin kahville.

Kuvitteleeko joku oikeasti, että pakottamalla saa jonkun tykkäämään kimppasuihkuista ja opettajan kyttäämisestä?

Vierailija
93/128 |
30.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä on eroa. Minusta alakoululaiset voi ihan huoletta pakottaa suihkuun mutta murkuilla voisi olla jo vähän valinnanvaraa ja luottoa oman peseytymisen suhteen - tai ainakin jotain yksityisyyttä pukutiloissa.

Se, että täällä moni äiti kertoo olleensa jo lapsena ylipainoinen tai luokkansa koostuneen psykopaateista, ei voi olla syy siihen ettei peseytymiseen saa enää ohjata liikunnan yhteydessä.

Vierailija
94/128 |
30.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vallantunteesta ja alistamisesta.

Tyttölasten vanhempien muuten kannattaa olla tarkkoina jos lapsilla on miesope ja suihkupakko. Ihan vain varmuuden vuoksi.

Vierailija
95/128 |
30.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoittaa kouluun, että meidän lasta ei mihinkään yhteissuihkuun laiteta? Vai saako opettajat pakottaa lapsen riisuutumaan vasten vanhempien nimenomaista toivomusta? Jos ei, nii pitää ilmeisesti vain ohjeistaa lapsia juoksemaan pakoon niin kovaa kuin kintuista lähtee, kuten äitinsäkin aikoinaan.

Vierailija
96/128 |
30.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten, missä tyttö (ei meidän vaan kaverini) ei ollut suostunut suihkuun kun oli kuukautiset alkaneet.

Opettaja oli repinyt tytön vaatteet päällä väkisin suihkuun ja kastellut siellä. Sieltä tyttö kävelemään märillä vaatteilla 2km kotiin pakkasessa.

Koulu suojeli opettajaa ja vaikeni koko jutun ja tytön vanhemmat mustamaalattiin valehtelijoiksi, vaikka tapausta oli todistamassa muut oppilaat ja märän tytön oli koulumatkalla nähnyt moni paikkakuntalainen itkevän tulevan kotiin.

Että tällaisia liikunnan opettajia meillä.

Valitettavasti tuollaisia sadisteja löytyy myös opettajista. Käyttävät asemaansa hyväkseen ja alistavat lapsia.

Vierailija
97/128 |
30.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

piäiskö vaan pokkana vedota uskonnolliseen vakaumukseen

t #40

Vierailija
98/128 |
30.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kyse ole siitä että lapset eivät tykkää käydä suihkussa, vaan siitä että kaikki näkee.

Eli kopit suihkuihin, ja jokainen voisi sitten käydä omassa rauhassa näin halutessa. Pyyhe ympäri ja ulos, ja vaatteet päälle pyyhkeen alla.

Samasta syystä en koskaan käy suomalaisessa uimahallissa, siellä on kammottavat yhteissuihkut. Mutta onneksi olen nykyään aikuinen ja saan tehdä juuri niin kun itse haluan, ei ole enää pakko käydä uimahallissakaan, jos en halua.

Vierailija
99/128 |
30.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos vanhemmat vaan viitsivät leimata itsensä vaikeiksi ja inhottaviksi hösääjiksi!

En usko, että omilla pojillani tulee asian kanssa ongelmia olemaan. Kun olen itse itsevarma ja suorasanainen, niin varmasti osaavat verbaalisesti kiusaajan hiljentää vastaamalla samalla mitalla takaisin tai tönijän pysäyttää paikalleen. Tiukasti kyllä kasvatan, ettei ketään saa kiusata ja pitää käyttäytyä nätisti, mutta että ei toisen tarvitse antaa itseltä ottaa tai itseä satuttaa.

Haluanpa nähdä sen liikunnan opettajan ja rehtorin, joka jaksaa joka liikuntatunnin jälkeen uudelleen käydä sen inhottavan vanhemman kanssa keskustelua siitä, kuinka meidän ihanalla Anni-Petterillä on kuiva iho eikä kestä suihkua ilman rasvausta tai kuinka häntä varmaankin kiusataan siellä suihkussa kun muualla suhtautuu alastomuuteen normaalisti.

Itse en edes muista oliko suihkupakkoa vai ei, ei sitä ainakaan kukaan valvonut. Opettaja siihen muistaakseni kehotti ja lähetti likat pesulle. Luulen, että muutkin kävivät suihkussa, mutta jos joku jätti käymättä, niin enpä sitä huomannut. Ja jos en ollut hikinen, nin välillä jätin kais uihkun väliinkin, mutta kai yläasteikäinen jo itse osaa tuollaisen arvioida. Eikö se juuri ole sitä hygieniakasvatusta, että lapsi oppii ottamaan itse vastuuta asiasta? Tuollainen pakottaminen taitaa vaan korostaa koko asiaa ja hikisyydestäkin kiusaamista. Kai se lapsi suihkuun menee, kun muutkin menevät, jos asiasta ei tehdä isompaa numeroa. Nyt kun muistelen, niin taisi mennä niin, että liikkatunnit (1980-1990-l.) loppuivat jotenkin aina niin, että osa meni jo suihkuun ja osa keräsi tavaroita, osa jäi keskustelemaan pelin kulusta opettajan kanssa, osa kävi heti suihkussa ja osa jutteli kaereiden kanssa pukuhuoneessa jne., kun en tosiaan muista koskaan missään uimahallimaisessa joukkosuihkussa koulussa olleeni.

Opettajille siis mielikuvistusta peliin, jos tiedätte, että joku kiusaa tai joku on arka sinne suihkuun menemään. Ei kai kaikkia tarvitse sinne suihkuun samaan aikaan lähettää.

Vierailija
100/128 |
30.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku opettaja pakottaisi oppilaan USA:ssa suihkuun MUIDEN OPPILAIDEN NÄHDEN niin siitähän saisi jo jonkin insesti syytteen, menettäisi virkansa ja joutuisi linnaan 30 vuodeksi.

Kyllä ihmisellä TÄYTYY olla itsemääräämisoikeus kehostaan!

Suomi on sellainen helvetin holhousyhteiskunta, että ei rajaa.

Liikuntatunnit voi pitää päivän päätteeksi ja lapsi voi käydä kotona suihkussa. Opettaja voi kyllä tunneilla sanallisesti muistuttaa, kuinka tärkeä ja hyvä jutsku on käydä kotona suihkussa.

Sen verran täytyy ihmisellä oma äly välähtää, että tajuaa tarpeen vaatiessa käydä suihkussa - ihan omassa rauhassa kotona. Ja jos ei sen vertaa välähdä (tässä tapauksessa edes lapsen vanhemmilla) niin kannattaa miettiä onko heistä edes huoltajiksi. Holhoamisella täytyy olla rajansa.

Ihan aikuisten oikeasti, koska tästä nostetaan oikeusjuttu?!

Oma poikani on ekalla ja heillä ei ole suihkuttelua liikunnan jälkeen vaikka tunnit heti aamun alkajaiseksi. Ja jos joskus jostain syystä heille "suihkupakko" tulee ja lapsi ei halu käydä siellä niin hän ei mene. Piste. Nostan vaikka oikeusjutun tai mitä hyvänsä, mutta lapsi päättä itse ja minä huoltajana huolehdin että se toteutuu. Osaan nimittäin passittaa pojan koulupäivän jälkeen suihkuun omassa kodissamme.

Aivan samalla tavalla ihmisellä/oppilaalla on halutessaan mahdollisuus kieltäytyä ruokailemasta koulussa, terveystarkastuksesta, H1N1- rokotteesta jne jne kuin alasti keikkumasta suihkussa opettajansa ja luokkatovereidensa edessä.