Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

voiko huoltaja pakottaa alaikäisen tytön aborttiin? ja nyt en

Vierailija
28.11.2009 |

kaipaa moraalisaarnoja vaan tietoa mitä sanoo asiasta laki jos mitään?!!

Kommentit (179)

Vierailija
81/179 |
28.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tyttäresi päättää pitää lapsensa, hän sen myös pitää. Älä painosta häntä mihinkään vaan ole sinä nyt tässä tilanteessa se ainut aikuinen ja käyttäydy sen tavoin. Tue häntä, mikään muu ei nyt auta. Kaikella muulla onnistut vain vahingoittamaan välejänne, lopullisesti.

vai niin, että elämää pitää säilyttää. mun just 14v täyttäny tytär on nyt pukkastu paksuksi eikä se ite edes muista/tiedä kuka on isä. isällään ollu v-lopun ja sieltä karannu johonki kotibileisiin viinaa vetämään, mulle ei ees kerrottu asiasta ennenku nyt, on rv 10 menossa kai. ihan on kakara vielä itsekin, mullehan se jää hoidettavaks jos joku Korkeamoraalinen Lääkäri siis katsoo et lapsen on oikeus synnyttää toinen lapsi??!! Helvetti sentään!

äiti lupaa hoitaa kaiken. Tuet häntä siinä että on hömöillyt ja joutuu tekemään ikävän ratkaisun, mutta tytär kyllä kiittää kun ei pilaa elämäänsä (ja vauvan myös).Ole aikuinen ja kerro realistisesti mitä lapsen pitämisestä seuraisi. On ihan väärin ottaa vastuu lapsen hölmöilyistä, se on loputon tehtävä jos siihen ryhdyt. Lastahan on hyväksikäytetty, joten sikäli tarvitsee tukea itse. Ei todellakaan lisää taakkaa isättömän lapsen muodossa.

Vierailija
82/179 |
28.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos 14-vuotias vetää viinaa eikä muista kenen kanssa harrastaa seksiä, on kyllä lastensuojelun tarpeessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/179 |
28.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni vanhemmat pakottivat ystäväni aborttiin kun hän oli 15-vuotias. Vaihtoehdot oli abortti tai kotoa lentäminen.

Ystävä nyt 28 vuotias eikä vieläkään ole tätä asiaa antanut anteeksi. Saanut kaksi lasta ja ei ole tätä nykyä tekemissä vanhempiensa kanssa enkä kyllä ihmettele.

Vierailija
84/179 |
28.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

en osaa mitenkään kuvitella että kukaan vastuullinen äiti vois tukea tollasta ratkaisua. mun tyttö kai on vielä tavallistakin lapsellisempi ikäisekseen, muutama vuosi sitten se leikki vielä barbeilla!!

oma kuopukseni on 5v ja en todellakaan halua alkaa vauvaa hoitamaan enää 24/7 ja olen tyttäreni tuntien 100-varma että just niin siinä kävis. isänsä antanu sille aina kaikessa periks ja tyttö on saanu kissat ja laukkuun mahtuvat rotukoirat ja kaikki, eikä oo jaksanu niilläkään "leikkiä" ku hetken, sit kyysää toisten nurkkiin.

Voi itku.

Vierailija
85/179 |
28.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta pakottamalla ja uhkailulla ei tilannetta paranna.

Ap:n kannattaa nyt aikuisena puhua lapsensa kanssa. Kartottaa hänen omaa mielipidettään, kartuttaa tietoa lapsiperhearjesta, tukiverkoista ym.

Pelkällä "piru vie, sähän teet abortin" -asenteella ap saa lapsensa kääntämään itselleen selkänsä, ja viemään itsensä yhä syvemmälle helvettiin.

Esim. yhteydenotto perheneuvolaan voisi olla paikallaan.

Lääkärillekin mennessä ap:n kannattaa pitää oma asenteensa visusti piilossa. Tytöllä on täysi oikeus omaan mielipiteeseensä ja pakottamalla teiniä, hänet saa tekemäään juuri sen, mitä ei hänen halua tekevän. Ja jos teini tajuaa uhmata äitiään lääkärin läsnäollessa asiasta, lääkäri tulee kuuntelemaan vain ja ainoastaan tytärtä.

Eli palaveria perheessä, mieluiten ulkopuolisen kanssa. Myös tytölle itselleen tekisi varmasti hyvää keskustella myös perheen ulkopuolisen ihmisen, esim. koulukuraattorin kanssa.

Ja kannatata muistaa, että myös adoptio on mahdollinen vaihtoehto!

ei 14 vuotias pysty yksin lasta hoitamaan, oli kuinka kypsä ikäisekseen tahansa.

Vierailija
86/179 |
28.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi pakottaa tyttöä synnyttämään lasta ja olla ottamatta äidin kantaa huomioon.Sinullehan se vauva jäisi hoidettavaksi.Eihän tossa ole muuta järkevää vaihtoehtoa kun abortti!Teinit sählää, minkäs sille voi kun ei niitä voi vahtia 24/7.Abortti tuskin jättää tyttöön jälkiä, mutta jos äidiksi rupeaa niin nuoruus on pilalla.Itselleni teininä kävi noin ja tein abortin.Enkä ole kertaakaan katunut!

Vierailija
87/179 |
28.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni vanhemmat pakottivat ystäväni aborttiin kun hän oli 15-vuotias. Vaihtoehdot oli abortti tai kotoa lentäminen. Ystävä nyt 28 vuotias eikä vieläkään ole tätä asiaa antanut anteeksi. Saanut kaksi lasta ja ei ole tätä nykyä tekemissä vanhempiensa kanssa enkä kyllä ihmettele.

Hoitaa ja vaatettaa lapsi? Kyllä on outo tyyppi jos moisesta lopun ikäänsä mököttää. Olisi sitten valinnut sen lapsen.

Vierailija
88/179 |
28.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen isä tässä saisi olla huolissaan / kantaa vastuunsa, koska hänen vastuullaan ollessa tyttö toimi niinkuin toimi. Aivan käsittämätöntä salata moinen asia lapsen äidiltä. Valitettavasti tässä tapauksessa aikuisetkin tarvitsisivat apua!

Kyllä 14 vuotias on täysin kykenemätön huolehtimaan vauvasta. Ei tuonikäinen voi vielä huolehtia itsestäänkään. Kuuluu juridisestikin vielä lastensuojelun piiriin, on oppivelvollinen jne.

Paras ratkaisu olisi nyt saada lapsi tajuamaan oma parhaansa, saada hänet itse haluamaan aborttia. Miten sen tekee, niin sitä en tiedä. Surullinen tapaus joka seuraa lasta lopun elämää, teki hän mitä hyvänsä.

Vierailija
89/179 |
28.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adoptio on myös harkinnan arvoinen vaihtoehto, mikäli tyttö ei halua hoitaa lasta eikä tehdä aborttia.

Vierailija
90/179 |
28.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyttö ei voi synnyttää lasta ja antaa adoptioon?

Vierailija
91/179 |
28.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

antaisin rauhallisten keskustelujen jälkeen (ulkopuolisten kanssa myös, kuten yllä on ehdotettu) tytön tehdä itse valinnan seuraavista mahdollisuuksista:

- tekee abortin ja jatkaa ainakin ulkoisesti elämäänsä kuten ennenkin

- pitää lapsen ja muuttaa isänsä luo asumaan.

Ei ketään, edes isoäitiä, voida vaatia huolehtimaan jonkun toisen lapsesta.

Vierailija
92/179 |
28.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni vanhemmat pakottivat ystäväni aborttiin kun hän oli 15-vuotias. Vaihtoehdot oli abortti tai kotoa lentäminen. Ystävä nyt 28 vuotias eikä vieläkään ole tätä asiaa antanut anteeksi. Saanut kaksi lasta ja ei ole tätä nykyä tekemissä vanhempiensa kanssa enkä kyllä ihmettele.

Hoitaa ja vaatettaa lapsi? Kyllä on outo tyyppi jos moisesta lopun ikäänsä mököttää. Olisi sitten valinnut sen lapsen.

Miksei vanhemmat olisi voineet kuunnella tämän tyttären mielipidettä?

Olisihan hän voinut kotona vielä vauvan kanssa asua, olisi hän tukia saanut. Käyttänyt niitä.

Minusta siinä ei ole mitään outoa että tuon jälkeen vanhempien kunnioitus on hakoteillä.

Vierailija
93/179 |
28.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

luultavasti lopullisesti. On muitakin keinoja.

Vierailija
94/179 |
28.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheneuvola oli hyvä vinkki, ja muutkin, kiitos.

Isänsä on sellanen vastuuton lepsuilija ettei siitä mitään apua ole, ei puhettakaan että ottaisi tyttöä asumaan luokseen edes ilman vauvaa. Sellanen sunnuntai-vanhempi joka kyllä koittaa olla lapselle päällisin puolin aina mieliksi ja se "kiva" tehden hallaa ja vesittäen kaikki rajat ja kiellot ja säännöt mitä olen koittanu murkun päähän saada. Argh, sainpas purkautua, KIITOS.

Vierailija
95/179 |
28.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

se jos mikä kertoo kylmästä ihmisestä, ole raskaana sen 40vkoa ja anna vaivalla ja työllä synnyttämäsi lapsi pois?????

kyllä abortti on parempi vaihtoehto, sillon on oltava muutenkin elämässä vaikeeta jos se lopun elämäksi jäisi kaivelemaan.

Ap, otan osaa, muuta en osaa sanoa. Mulla on 14 v tytär, ei juo eikä polta. Minä olen hänelle suoraan sanonut etten todellakaan hyväksy myöskään poikaystäviä enkä varsinkaan seksiä. Olemme keskustelleet raskaaksi tulostakin, tytär itse sanoi heti ettei pilaisi elämäänsä nyt. Minä toivon että hän oikeasti ajattelee noin, minä en pysyisi enää elättämään yhtään lasta.

Nimittäin nuorin lapseni on vasta 2v.. vielä jos pitäs murkun vauvaakin elätellä.. olen kyllä avosydäminen ihminen mutta jossain se raja menee minullakin.

Vierailija
96/179 |
28.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adoptio on aina triljoona kertaa parempi ratkaisu kuin abortti. Jos 14 vuotias selkeästi kertoo vastustavansa aborttia, lääkäri ei sitä tee. Ihan sama mitä muut siihen sanovat.

Vierailija
97/179 |
28.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olis kykenevä päättämään asiasta yksinään. Minä päättäisin hänen puolestaan ja aborttiin päädyttäisiin.

No niin sinun mielestäsi.

Jos 14v on kyllin kypsä ohjatakseen sykkivän siittimen sisälleen vapaaehtoisesti niin hän on myös kyllin kypsä kantamaan seuraukset.

Vierailija
98/179 |
28.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että äiti ei hyväksy poikaystävää eikä seksiä. Ap on varmaan sitten hyväksynyt, kun muutenhan raskaus ei olisi mahdollinen?!?

Minä olen hänelle suoraan sanonut etten todellakaan hyväksy myöskään poikaystäviä enkä varsinkaan seksiä.

Mitä jos puhuisit tytölle ehkäisystä ja että sinulta voi tulla pyytämään apua sitten kun asia tulee ajankohtaiseksi.

Vierailija
99/179 |
28.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin sinäkin sanoisit heti ettei ole kypsä kumpaankaan ei seksiin eikä tekemään lapsia.

Vierailija
100/179 |
28.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos tyttö on ollut niin kännissä ettei edes muista kuka se oli.