voiko huoltaja pakottaa alaikäisen tytön aborttiin? ja nyt en
kaipaa moraalisaarnoja vaan tietoa mitä sanoo asiasta laki jos mitään?!!
Kommentit (179)
Luuletteko te " kepulikonstien" ehdottelijat, että tyttö ei joskus/hyvinkin pian tajua, jos hänet pelotellaan tekemään abortti? Siis kertoillaan PELKÄSTÄÄN kauhujuttuja ja pelotellaan jollain alapään pilalle menolla yms. naurettavuuksilla? Luuletteko tosiaan, että tytölle tulee olemaan ihan ok jälkikäteen, jos hän tajuaa, että hänet manipuloitiin aborttiin, vaikkei suoraan pakotettukaan?
Ja niille, jotka täällä vänkää siitä, että abortti ei voi olla mielenterveydelle pahaksi, kyse on aina siitä MIKSI abortti on tehty. Jos se on tehty toisen ihmisen panostuksesta (oma vanhempi tai puoliso) asia jää yleensä kalvamaan, ja kasvaa arvaamattomiin mittasuhteisiin. Varsin usein näiden ihmisten välit ovat lopullisesti pilalla. Ja kyllä mä tiedän keski-ikäisiä naisia, jotka vieläkin aika ajoin itkee aikanaan tehtyjä abortteja. Kun jälkeenpäin on huomattu että ei se vauva olisi katastrofi ollutkaan.
Ja tottakai enemmistö ihmisistä, joiden tiedän tehneen abortin, ovat niitä, joille asia on ok ja käsitelty, vaikkei varmasti se mukavin muisto elämän varrelta.
Ap. sulle mä sanoisin, että keskustelet sen tyttösi kanssa todella vakavasti, ja laitat faktat hänelle vaikka paperille. Jotta voi siitä lukea miten sin ätulet asian kanssa toimimaan. Laitat siihen, minkä verran olet lasta valmis auttamaan, ja missä menee rajasi. JOs tosissaan aiot laittaa lapsen ensikotiin, niin paperille ylös vaan.
muutenkin on ihan hyvä, jos tyttösi pääsisi oikeasti tutustumaan vauva-arkeen, esim. viikonlopuksi perheeseen jossa on pieni vauva, jotta näkisi kuinka sitovaa se vauvan hoito on. Mutta mikään typerä turhanpäiväinen pelottelu, sen jättäisin pois.
aborttiin teininä, ja olen asiasta niin katkera NIIN KATKERA! En anna sitä koskaan anteeksi itselleni enkä äidilleni. Se pilasi elämäni täysin. Jos olisin itse tehnyt päätöksen veikkaan, että asia olisi toisin.
Kaikista pahimmalta tuntuu, että oma äitini painosti minua. Ja lasken usein lapsen ikävuosia ja sytytän hänelle kynttilän. Älä pakota lastasi, tuhoat osan hänestä! Ihan varmasti tekee oman hyvän ratkaisunsa.
Ja niille jotka vähättelee aborttia: Mistä lähtien abortti on ollut se kakkos vaihtoehto, että pidetään tai ei, mitä väliä pyh...
Sen pitäisi olla erityisen viimeinen ratkaisu, ja se on ISO asia. turha sitä on helpoksi jutuksi sanoa, saatanan idiootit ette tiedä mistä puhutte..
aborttiin, mutta miten joku voi kuvitella voivansa päättää hänen puolestaan?!:D sori mutta vähän naurattaa:D Ja tuo "onko lapsi tarpeeksi kehittynyt" tarkoittaa vain niissä tapauksissa jotain, kun lapsi on vakavasti kehitysvammainen, eikä siksi pysty omaa mielipidettään oikeen ilmaisemaan.. Huh kun on taas hyviä äitiesimerkkejä:D Sinuna puhuisin asiasta kuitenkin... Ja jos joku väittää että tietyssä iässä vauvan kasvattaminen on jotenkin rankempaa, niin kyllä kaikkein rankinta on yli 30kymppisillä, EN silti väitä että 14 olisi listava ikä:D..typerä perustelu vain tuo "rankkuus"
rankinta? Rankkuus on juuri oikea perustelu, etenkin kun on kyse 14-vuotiaasta lapsesta, joka olisi rahaton yh ja kavereilla olisi ihan eri kuviot positiivisessa mielessä.
aborttiin teininä, ja olen asiasta niin katkera NIIN KATKERA! En anna sitä koskaan anteeksi itselleni enkä äidilleni. Se pilasi elämäni täysin. Jos olisin itse tehnyt päätöksen veikkaan, että asia olisi toisin. Kaikista pahimmalta tuntuu, että oma äitini painosti minua. Ja lasken usein lapsen ikävuosia ja sytytän hänelle kynttilän. Älä pakota lastasi, tuhoat osan hänestä! Ihan varmasti tekee oman hyvän ratkaisunsa. Ja niille jotka vähättelee aborttia: Mistä lähtien abortti on ollut se kakkos vaihtoehto, että pidetään tai ei, mitä väliä pyh... Sen pitäisi olla erityisen viimeinen ratkaisu, ja se on ISO asia. turha sitä on helpoksi jutuksi sanoa, saatanan idiootit ette tiedä mistä puhutte..
Abortti tehtiin 2001 ja sitten elämä jatkui. Tottakai asiasta piti surutyö tehdä, mutta ei ole tervettä minkään surun suhteen jos ihminen jää siihen kiinni ja muuttuu katkeraksi.
nyt vaan tytölle näytät kuvia (esim: http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1008228/no_hyi_v_ttu…
http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1023606/laittakaa_ku… ) ja kerrot faktat kehon muutoksista raskauden aikana ja synnytyksen jälkeen. Vastapainona sille abortti videolle.
Ton ikäisiä tyttöjä kiinnostaa ulkonäkö "yllättävän" paljon, eli uskoisin noista pelottelu keinoista olevan hyötyä. Muista myös painottaa, että rv 12 asti puhutaan alkiosta, eikä sikiöstä. Korjaa myös tytön vääristynyt kuva abortin teko tavasta.
Parempi olisi jos tyttö nyt ymmärtäisi mihin liemeen on itseään pistämässä.
Mun oma isä painosti mut aborttiin, kun olin 14 ja nyt olen ihan oikeasti kiitollinen siitä.
Luulen, että esim. alle 12-vuotiaan kohdalla ei muita vaihtoehtoja olekaan. Siitä eteenpäin luulisin, että kuunnellaan myös lapsen mielipidettä. Vaikea olisi kuvitella suomen kaltaisessa valtiossa pakkoaborttia edes 13-vuotiaalle.
Muuten en ymmärrä miten kukaan edes harkitsee aborttiin PAKOTTAMISTA, edes painostamista. Se on varma tapa menettää lapsensa lopullisesti.
Alaikäinen saa osallistua päätöksentekoon hoidostaan, mikäli hän on "riittävän kehittynyt" siihen. Onko hän, sen päättää hoitava lääkäri. Mitään ikärajaa ei ole laissa sanottu eli tämä jää täysin lääkärin harkintaan. Alaikäinen, jonka katsotaan olevan riittävän kehittynyt osallistuakseen päätöksentekoon hoidostaan, voi myös kieltää huoltajiltaan tiedonsaannin terveydentilastaan.
..lääkärin tulee hoitaa häntä yhteisymmärryksessä hänen kanssaan, siis ei huoltajien kanssa. Eli jos nuori on tarpeeksi kehittynyt, huoltajilla ei ole mitään sananvaltaa.
Laki potilaan asemasta ja oikeuksista:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19920785
7 §
Alaikäisen potilaan asema
Alaikäisen potilaan mielipide hoitotoimenpiteeseen on selvitettävä silloin, kun se on hänen ikäänsä ja kehitystasoonsa nähden mahdollista. Jos alaikäinen ikänsä ja kehitystasonsa perusteella kykenee päättämään hoidostaan, häntä on hoidettava yhteisymmärryksessä hänen kanssaan.
Jos alaikäinen ei kykene päättämään hoidostaan, häntä on hoidettava yhteisymmärryksessä hänen huoltajansa tai muun laillisen edustajansa kanssa.
olis kykenevä päättämään asiasta yksinään. Minä päättäisin hänen puolestaan ja aborttiin päädyttäisiin.
Päätöksen tekee hoitava lääkäri. Lääkärinvalassaan lääkäri vannoo olevansa potilaan puolella, ei potilaan huoltajan puolella.
olis kykenevä päättämään asiasta yksinään. Minä päättäisin hänen puolestaan ja aborttiin päädyttäisiin.
Arvot ja periaatteet
Lääketieteellisessä etiikassa voidaan katsoa olevan kuusi keskeistä käsitettä tai periaatetta:
Elämän kunnioittaminen
Lääketieteessä tulee pyrkiä edistämään elämän säilymistä ja välttämään elämää heikentäviä tekoja. Käsite kuuluu velvollisuusetiikkaan ja perustuu ajatukseen, että kaikella elämällä on moraalista arvoa.[1]
Ihmisarvon kunnioittaminen
Jokaisella ihmisellä katsotaan olevan yhtäläinen moraalinen arvo, jota lääketieteessä tulee kunnioittaa.
Itsemäärääminen eli autonomia
Itsemääräämisen periaatteen mukaan kompetentti henkilö on oikeutettu päättämään itseään koskevista asioista, toimimaan vapaasti harkitsemallaan tavalla ja saamaan muilta päätöksen toteuttamisen edellyttämää apua. Henkilön kompetenssin muodostavat hänellä olevat kyvyt, taidot ja tiedot. Henkilö voi myös luovuttaa osan itsemääräämisoikeuttaan esimerkiksi kieltäytymällä vastaanottamasta sairauttaan koskevia tietoja tai jättämällä hoitopäätökset lääkärin tehtäviksi.[1]
Hoitaminen
Hoitaminen sisältää kolme keskeistä hyvettä: hyvän tahtominen (benevolentia), hyvän tekeminen (beneficentia) ja vahingon välttäminen (non-maleficentia) (kts.alla). Hoitamisen periaatteen mukaan lääketieteen tulee edistää ihmisten toimintakykyä ja lievittää heidän kärsimyksiään, sekä samalla välttää tekemästä sellaista, mikä tuottaa ihmiselle vahinkoa tai kärsimyksiä.[1]
Oikeudenmukaisuus
Oikeudenmukaisuuden periaate tarkoittaa, että kaikille ihmisille tulee taata yhtäläinen mahdollisuus saada tarvittavaa hoitoa. Lisäksi resursseja kaikkien ihmisten tarkoituksenmukaiseen hoitamiseen tulisi olla oikeudenmukainen määrä. Koska olemassa olevat resurssit ovat välttämättä rajalliset, ne tulisi jakaa niitä tarvitsevien ihmisten kesken noudattaen oikeudenmukaisuuden periaatetta.[1]
Hyödyn maksimointi
Periaatteen mukaan henkilölle tulee antaa sellaista hoitoa, jonka terveyshyöty suhteessa haittoihin on mahdollisimman suuri eli hoidon vaikuttavuus on mahdollisimman hyvä. Hoito on tehokkainta, kun hyödyn suhde kustannuksiin on mahdollisimman suuri. Resurssien tuhlaaminen esimerkiksi antamalla hyödytöntä hoitoa on vastoin hyödyn maksimoimisen periaatetta. Tämä periaate edustaa hyötyetiikkaa.[1]
Periaatteet voidaan muotoilla eri tavoin, joten usein myös seuraavat käsitteet tulevat esiin:
Hyvän tekeminen (beneficentia)
Hyvän tekemisen periaate tarkoittaa toimimista henkilön parhaaksi, ilman ajatusta hyödystä itselle tai kolmansille osapuolille.
Vahingon tuottamisen välttäminen (non-maleficentia)
Periaate tarkoittaa, että ennen kaikkea tulee välttää sellaisen tekemistä, mikä vahingoittaa ihmistä ("Primum non nocere").
Rehellisyys
Rehellisyyden periaatteella tarkoitetaan potilaan oikeutta saada itseään ja sairauttaan koskevat tiedot avoimesti ja mitään salaamatta.
Luottamuksellisuus
Luottamuksellisuus tarkoittaa, että lääkäri tai muu terveydenhuollon työntekijä ei saa paljastaa kellekään yksilön terveydentilaa tai hoitoa koskevia tietoja. Luottamuksellisia tietoja voidaan luovuttaa vain henkilön suostumuksella tai lain nimenomaisella säännöksellä. Potilaan tietojen salassapitovelvollisuudesta on Suomessa säädetty lailla.
saisit päättää ihan mitä tahansa, mutta jos lääkäri on sitä mieltä, että potilas itse päättää, ei sinun päätökselläsi olisi mitään tekemistä sen kanssa tehdäänkö aborttia vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Alaikäinen saa osallistua päätöksentekoon hoidostaan, mikäli hän on "riittävän kehittynyt" siihen. Onko hän, sen päättää hoitava lääkäri. Mitään ikärajaa ei ole laissa sanottu eli tämä jää täysin lääkärin harkintaan. Alaikäinen, jonka katsotaan olevan riittävän kehittynyt osallistuakseen päätöksentekoon hoidostaan, voi myös kieltää huoltajiltaan tiedonsaannin terveydentilastaan.
Tässä on kaksi asiaa sekaisin, toinen on paljastanut toisen. Jos vanhempien ja tyttären suhde on sillä tasolla, että tyttären tullessa raskaaksi ei ole muuta vaihtoehtoa kuin pakottaminen, niin vahinko perheen sisällä on jo aika suuri.
Lisäksi tilanteesta voi päätellä, etteivät vanhemmat ole valistaneet tytärtään edes sen vertaa, että hän ymmärtäisi ehkäisyn päälle. Paljon voi perheessä ulkoistaa lääkäreille ja muille viranomaisille, mutta perusasioita ei.
Vastauksena otsikon kysymykseen: huoltaja tai vanhempi tai isä tai äiti ei voi pakottaa alaikäistä tyttöä aborttiin. On puhuttava, eikä vain tyttären, vaan myös lapsen isän ja hänen vanhempiensa kanssa. Olisihan tämä elämä helppoa, jos viranomaiset hoitaisivat vaikeat asiat ja pakottaminen olisi toimiva keino.
Aika paljastavaa tuokin, että ap käyttää otsikossa sanaa huoltaja. Autoja viedään huoltoon, kiinteistöillä on huoltajat. Lapsilla on yleensä isät ja äidit.
Vierailija kirjoitti:
Kerrankin kunnon trolli!
Kyllä mun mielestä joku laki pitäs olla että tietyn ikäselle vois pakottaa aborttin.. Hei joku 12-13vuotias ei voi edes olla töissä tai asua omassa asunnossa siinäkö äidin sitten pitäs elättää vauva ja lapsi? Saako ton ikänen edes mitään tukia?!
Vierailija kirjoitti:
Ei voi.
vertaa 14 vuotiasta kakskymppisiin äiteihin:D mistä lähtien on ollut parempi juttu saada lapset kolmekuyppisinä?!:D Ehkä HIEMAN eri asia saada lapsi varhais-murrosiässä, kuin nuorena aikuisena:D En tiennytkään olevani liian nuori äiti.. Hyvä että valaisitte!;)
Kun oma lapseni alkaa yrittämään lasta niin sanotaan varmaan 30vuotiaita teini-äideiksi:D kyllä huvittaa vähän..
Noh..nyt asiaan liittyvää: Minunkaan mielestäni ei missään tapauksessa kannattaisi alkaa painostaa tai pakottaa, koska tuon ikäisillä on paha tapa ETENKIN vanhempien sanoessa tehdä juuri päin vastoin.. Puhukaa! Kyllä mä uskon että loppujen lopuksi tyttäresi osaa ajatella järkevästi. Nyt tulee varmaankin niitä ihquu vauva mielipiteitä hetki, kunnes todellistuu asiat..
t.23v