voiko huoltaja pakottaa alaikäisen tytön aborttiin? ja nyt en
kaipaa moraalisaarnoja vaan tietoa mitä sanoo asiasta laki jos mitään?!!
Kommentit (179)
Murha on oikeustieteellinen termi ja rikosnimike. Abortti ei voi olla murha, koska abortti on laillinen. Tappo se sensijaan on. Laillinen tappo tosin, mutta tappo kuitenkin. Sikiö tapetaan tahallisessa abortissa. Siitä ei pääse mihinkään. Melko monen mielenterveyttä se koittelee. Mutta ihmisiä on monenlaisia. Jotkut eivät hätkähdä mistään.
myös tappo on oikeustieteellinen termi ja rikonsimike - kuten ovat surma ja lapsensurmakin.
Lienet kuitenkin ymmärtänyt, mihin viittaan, kun puhun ihmisistä, joiden mielestä abortti on murha - viittaan ihmisiin, joiden mielestä raskaudenkeskeytyksessä tapetaan oikeudetta ihminen. Laki ja oikeudenmukaisuus kun eivät ole identtisiä käsitteitä.
Ja tuo tapon ja koettelevuuden yhtenkietominen ei aivan toimi, sillä se, että aborttissa tapetaan jotakin ei vielä pääsääntöisesti kerro mitään siitä, hetkauttaako se ihmisiä, suurin osa ihmisistä kun on hyväksynyt tappamisen moraalisesti oikeana tai moraaliselta arvoltaan samantekevänä toimena ainakin joissain tapauksissa.
Esimerkiksi vanhan koiran nukuttaminen, sian teurastaminen, muurahaisen päälle astuminen tai viruslääkeen käyttö sisältävät kaikki tapon tai useita. En kuitenkaan määrittelisi ainakaan kaikkia näistä mielenterveyttä hetkauttaviksi tai moraalikeskustelun arvoisiksi asioiksi vaan päinvastoin suurin osa yhteiskuntamma jäsenistä suhtautuu näihin toimiin arkisesti.
Toisekseen radikaalimmasta näkökulmasta voisi kiistää myös sen, tapetaanko abortissa ylipäätään mitään: jotta voi sanoa jonkin tulleen tapetuksi, on ennakko-oletuksena oltava, että on olemassa itsenäinen olento jokin, ei vain suuremman olennon yhtä osaa. Sen osoittaminen taas on ainakin tietyillä, aikaisilla viikoilla (ja hyvin radikaalien mielestä myöhemminkin) ongelmallista jo käsittellisesti. Esimerkiksi sormen katkaiseminen ei ole tappo, vaikka sen voisikin hyvin laajassa merkityksessä tulkita tappamiseksi.
Mutta ihan näin radikaali en minäkään taida olla. Kysynpähän vain, miksi juuri tätä tappamista pitäisi elämään mahtuvien tuhansien tappojen joukossa kavahtaa?
miten tässä jutussä kävi vai mitä up??
1) kyspymätön 14-vuotias harrastaa seksiä ilman ehkäisyä2) kypsymätön 14-vuotias harrastaa seksiä ja huolehtii ehkäisystä
ei puhu meille kun meinasin aborttiin pakottaa :(
ap
vai niin, että elämää pitää säilyttää.
mun just 14v täyttäny tytär on nyt pukkastu paksuksi eikä se ite edes muista/tiedä kuka on isä.
isällään ollu v-lopun ja sieltä karannu johonki kotibileisiin viinaa vetämään, mulle ei ees kerrottu asiasta ennenku nyt, on rv 10 menossa kai.ihan on kakara vielä itsekin, mullehan se jää hoidettavaks jos joku Korkeamoraalinen Lääkäri siis katsoo et lapsen on oikeus synnyttää toinen lapsi??!! Helvetti sentään!
Siis onko lapsellasi jo yksi lapsi? Minkä ikäisenä hän on sen saanut? Miksei ehkäisystä ole huolehdittu yhden ererhdyksen jälkeen?
Yksi kaveri joka synnytti esikoisensa 12v.Nyt joku varmaan huutaa et tää on provo mutta eipä ole.
Peruskoulun kävi tenttimällä loppuun ja hoiti kyllä lapsensa kasvatuksen itse ja kyllä hän hoiti vauvansa sen 24/7 ja toki hänellä olivat myös 100 pros.tukena olevat vanhemmat jotka hoitivat vauvaa esim silloin kun kaveri kävi koulussa tekemässä kokeita.
Lapsen isä ei missään vaiheessa ollut kuvioissa.
Jos teini päättää saada lapsen, kuka on lapsen HUOLTAJA??
Otetaan vaikka tälläinen esimerkki:
Teinin äiti ja isä haluavat harrastaa ja mennä viikonloppuisin omia menojaan.
Jättävät teinin oman vauvansa kanssa kotiin. Teini päättääkin lähteä discoon/kotibileisiin ja jättää vauvan yksin, tai ei vain muuten huolehdi eikä hoida vauvaansa.Onko vastuu teinin vanhemmilla vai teinillä?
Pitääkö teinin vanhempien kustantaa lapsenvahti?
Ostaa vauvan ruuat?
Vaatteet?Pitääkö teinin vanhempien alkaa elämään vauva-arkea jos teini päättää pitää lapsen?
Kuka hoitaa vauvan?
Jos teini ei hoida vauvaansa hyvin, niin kuka on vastuussa?
Ei teinin vanhemmat saa äitiys-ja vanhempainvapaita jos teinityttö pyöräyttää vauvan.
Se on pitkä aika teinin olla 9 tuntia päivässä vastasyntyneen kanssa kotona HOITAEN JA HOIVATEN (jos hoitaa ja hoivaa)... Kuka valvoo yöt? Teini tuskin jaksaa sitoutua vauvanhoitoon 24/7.Kuka viimekädessä kantaa vastuun?
no nyt ko. "1apsi" on jo itsekin aikuinen. Siitä huolimatta että heillä on varmasti rankkaakin ollut, täytyy sanoa että ko. äiti on mielestäni onnistunut äitiydessään paremmmin kuin moni muu tuntemani äiti. Toki hänellä oli tukiverkkoja.
vai niin, että elämää pitää säilyttää. mun just 14v täyttäny tytär on nyt pukkastu paksuksi eikä se ite edes muista/tiedä kuka on isä. isällään ollu v-lopun ja sieltä karannu johonki kotibileisiin viinaa vetämään, mulle ei ees kerrottu asiasta ennenku nyt, on rv 10 menossa kai. ihan on kakara vielä itsekin, mullehan se jää hoidettavaks jos joku Korkeamoraalinen Lääkäri siis katsoo et lapsen on oikeus synnyttää toinen lapsi??!! Helvetti sentään!
Siis onko lapsellasi jo yksi lapsi? Minkä ikäisenä hän on sen saanut? Miksei ehkäisystä ole huolehdittu yhden ererhdyksen jälkeen?
miten sä oot ton ap:n viestin oikeen käsittäny? ei ole mistään toisesta lapsesta puhunu missään vaihees.
joku Korkeamoraalinen Lääkäri siis katsoo et lapsen on oikeus synnyttää toinen lapsi??!! Helvetti sentään!
Missä se ensimmäinen nyt on?
joku Korkeamoraalinen Lääkäri siis katsoo et lapsen on oikeus synnyttää toinen lapsi??!! Helvetti sentään!
Missä se ensimmäinen nyt on?
mutta ei enää kovin montaa vuotta. Ensikodissa voi kasvaa äitiyteen ilman että ihan oman onnensa nojassa pitäisi olla.
Kivempihan se olisi ettei kukaan saisi kännisekoilusta alkuaan, mutta tälle olemassaolevalle sikiölle on vain kaksi vaihtoehtoa: syntyä tällaisista olosuhteista tai ei syntyä ja elää elämäänsä ollenkaan. Tämä nimenomainen sikiö ei palaa mihinkään "taivaaseen" ja synny uudestaan parempiin olosuhteisiin jollekin toiselle äidille jos se abortoidaan. Näin kuitenkin moni tuntuu ajattelevan. Tuollainen tausta ei kuitenkaan liene niin suuri tragedia että kukaan toivoisi ettei olisi sen takia syntynyt, jos muuten on onnellinen lapsuus ja rakastava äiti.
täysi-ikäisestä ihmisestä, mutta 14-vuotias on täysi kakara lasta hoitamaan. Abortti tai adoptio on järkiteko sen lapsenkin kannalta. Ei lasta voi sysätä ap:n niskoille, ja 14-vee ei älyä elämästä ja lastenkasvatuksesta vielä yhtään mitään. Äly ja terve maalaisjärki hoi! Huostaanotettuja lapsia tässä maassa on tarpeeksi.
Jos lapsi annetaan adoptioon, jonain päivänä se ilmestyy ovelle tapaamaan äitiään ja haluaa tietää kuka sen isä on. Äidin vastaus: "Olin kännissä, en muista." Varmasti kiva kuulla. Adoptio on kipeä juttu, kun lapsi kasvaa teiniksi ja alkaa pohtia kuka minä olen. Enkä puhu mutu-tuntumalla, vaan tuntemastani sukulaisesta, joka annettiin pois vauvana ja etsi biologiset omaisensa aikuisena. Hieno ihminen, mutta tiettyjä traumoja on.
14-vuotias voi pitää vauvaa kivana leluna, jota voi esitellä kavereille ja ap on jo kertonut miten "vastuullisesti" teini suhtautui koiran hoitoonkin. Pystyykö tuo teini pitämään edes Tamagotchia elossa?
Raskaus on myös tuonikäisen keholle valtava rasitus, ja voi kenties olla että lantion luut ei vielä anna periksi ja menee keisarinleikkaukseksi. Leikkauksia keho kestää 2-4, joskus enemmmän ja se taas vaikuttaa tulevaisuuden lastensaantiin.
Mahtaako Suomesta saada niitä Amerikassa käytettyjä vauvanukkeja, jotka huutaa koko yön? Kerro millaista on vauva-arki. Kerro millaista on kasvattaa uhma-ikäistä.
Vaadi ap aborttia. Olet järkevä äiti.
Mun kaverini hoiti pikkusiskonsa 10-vuotiaasta yksin yöt ja päivät, äitinsä oli alkoholisti.
Yksi kaveri joka synnytti esikoisensa 12v.Nyt joku varmaan huutaa et tää on provo mutta eipä ole.
Peruskoulun kävi tenttimällä loppuun ja hoiti kyllä lapsensa kasvatuksen itse ja kyllä hän hoiti vauvansa sen 24/7 ja toki hänellä olivat myös 100 pros.tukena olevat vanhemmat jotka hoitivat vauvaa esim silloin kun kaveri kävi koulussa tekemässä kokeita.Lapsen isä ei missään vaiheessa ollut kuvioissa.
Jos teini päättää saada lapsen, kuka on lapsen HUOLTAJA??
Otetaan vaikka tälläinen esimerkki:
Teinin äiti ja isä haluavat harrastaa ja mennä viikonloppuisin omia menojaan.
Jättävät teinin oman vauvansa kanssa kotiin. Teini päättääkin lähteä discoon/kotibileisiin ja jättää vauvan yksin, tai ei vain muuten huolehdi eikä hoida vauvaansa.Onko vastuu teinin vanhemmilla vai teinillä?
Pitääkö teinin vanhempien kustantaa lapsenvahti?
Ostaa vauvan ruuat?
Vaatteet?Pitääkö teinin vanhempien alkaa elämään vauva-arkea jos teini päättää pitää lapsen?
Kuka hoitaa vauvan?
Jos teini ei hoida vauvaansa hyvin, niin kuka on vastuussa?
Ei teinin vanhemmat saa äitiys-ja vanhempainvapaita jos teinityttö pyöräyttää vauvan.
Se on pitkä aika teinin olla 9 tuntia päivässä vastasyntyneen kanssa kotona HOITAEN JA HOIVATEN (jos hoitaa ja hoivaa)... Kuka valvoo yöt? Teini tuskin jaksaa sitoutua vauvanhoitoon 24/7.Kuka viimekädessä kantaa vastuun?
olen 10v veljeäni vanhempi
vanhemmillani oli alkoholi ongelma, ja teini vuoteni hoidin häntä viikonloppuisin lähes koko ajan
En oikein voinut mennä ulos silloin kun huvitti, koska he halusivat mennä ja minä olin lapsen vahti.
Mutta, muistan nuoruudestani yhden 14 vuotiaan joka oli 15 kun vauva syntyi. Hänen vanhemmat ottivat vastuun vauvasta, ja hän kävi koulun loppuun ja opiskeli ja ihan hyvä äiti hänestä tuli. Aika pitkään asui vanhempiensa luona. Mielestäni he olivat aika rohkeita.
Mieheni entinen heila oli syntynyt 60 luvulla - sai tietää aikuisena että hänen isosisko olikin hänen äiti. Siihen aikaan se oli sellainen häpeä saada äpärä lapsi, joten perhe valehteli kaikille ja naapuritkaan eivät tienneet että lapsen äiti olikin oikeasti mummo.
Todella vaikeata sanoa mikä teidän kohdalla olisi oikea ratkaisu
olis kykenevä päättämään asiasta yksinään. Minä päättäisin hänen puolestaan ja aborttiin päädyttäisiin.
tämä hoitaa lapsensa, raha-asiansa ja kotinsa ihan itse. Kyllä siinä mieli muuttuu kun tajuaa olevansa ihan omillaan. Jos on äiti itse, ei voi olla enää huollettava.
on se hienoo leikkiä perhettä ku ei osaa edes itsestään huolehtia.
Onneks täällä on muitakin jotka uskaltavat sanoa rehellisen mielipiteensä. En minäkään antaisi 14-vuotiaan tehdä lapsia.
Eiköhän lapsen äiti tiedä henkisen tason ku lääkäri...
mun just 14v täyttäny tytär on nyt pukkastu paksuksi eikä se ite edes muista/tiedä kuka on isä.
isällään ollu v-lopun ja sieltä karannu johonki kotibileisiin viinaa vetämään, mulle ei ees kerrottu asiasta ennenku nyt, on rv 10 menossa kai.
ihan on kakara vielä itsekin, mullehan se jää hoidettavaks jos joku Korkeamoraalinen Lääkäri siis katsoo et lapsen on oikeus synnyttää toinen lapsi??!! Helvetti sentään!
Jos tyttäresi päättää pitää lapsensa, hän sen myös pitää. Älä painosta häntä mihinkään vaan ole sinä nyt tässä tilanteessa se ainut aikuinen ja käyttäydy sen tavoin. Tue häntä, mikään muu ei nyt auta. Kaikella muulla onnistut vain vahingoittamaan välejänne, lopullisesti.
isällään ollu v-lopun ja sieltä karannu johonki kotibileisiin viinaa vetämään, mulle ei ees kerrottu asiasta ennenku nyt, on rv 10 menossa kai.ihan on kakara vielä itsekin, mullehan se jää hoidettavaks jos joku Korkeamoraalinen Lääkäri siis katsoo et lapsen on oikeus synnyttää toinen lapsi??!! Helvetti sentään!
ei 14 vuotias pysty yksin lasta hoitamaan, oli kuinka kypsä ikäisekseen tahansa.
Jos tyttäresi päättää pitää lapsensa, hän sen myös pitää. Älä painosta häntä mihinkään vaan ole sinä nyt tässä tilanteessa se ainut aikuinen ja käyttäydy sen tavoin. Tue häntä, mikään muu ei nyt auta. Kaikella muulla onnistut vain vahingoittamaan välejänne, lopullisesti.
Hoitaisin sen lapsenlapsen vaikka itse mutta en pakottaisi lastani tekemään aborttia ja kantamaan sitä asiaa mukanaan koko elämäänsä. Ja onhan adoptioon antaminenkin mahdollista. Päätös olisi hänen ja äitinä minun olisi tuettava ja autettava parhaani mukaan koska olen äitinä tyttärestäni vastuussa hautaan asti. Kasdvatuksessa on mennyt jotain pieleen jos 14-vuotiaalla on tarvetta aborttiin. Kyllä se olisi minun mokani.