voiko huoltaja pakottaa alaikäisen tytön aborttiin? ja nyt en
kaipaa moraalisaarnoja vaan tietoa mitä sanoo asiasta laki jos mitään?!!
Kommentit (179)
lapsen synnyttäminen pilaa teinin, vauvan, teinin vanhempien ja vauvan biologisen isän (jos jää kiinni) elämän
se jos mikä kertoo kylmästä ihmisestä, ole raskaana sen 40vkoa ja anna vaivalla ja työllä synnyttämäsi lapsi pois????? kyllä abortti on parempi vaihtoehto, sillon on oltava muutenkin elämässä vaikeeta jos se lopun elämäksi jäisi kaivelemaan. Ap, otan osaa, muuta en osaa sanoa. Mulla on 14 v tytär, ei juo eikä polta. Minä olen hänelle suoraan sanonut etten todellakaan hyväksy myöskään poikaystäviä enkä varsinkaan seksiä. Olemme keskustelleet raskaaksi tulostakin, tytär itse sanoi heti ettei pilaisi elämäänsä nyt. Minä toivon että hän oikeasti ajattelee noin, minä en pysyisi enää elättämään yhtään lasta. Nimittäin nuorin lapseni on vasta 2v.. vielä jos pitäs murkun vauvaakin elätellä.. olen kyllä avosydäminen ihminen mutta jossain se raja menee minullakin.
Ymmärtänyt ajattelutapaa, jossa abortti olisi vähemmän itsekäs ja kylmä ratkaisu kuin adoptioon antaminen.
Adoptioon antaminen on kuitenkin elämän antaminen lapselle, ja hänelle hyvän kodin takaaminen. Abortti on kuolema lapselle. Miten se voi olla lämmintä ja rakastavaa? Ja ei, en ole abortinvastustaja, mutta tuota logiikkaa en vaan tajua, en millään.
Eikä se lapsi muutenkaan ole mikään 40vkon vaivojen palkinto, jonka pitäisi jotenkin hyvittää äitinsä raskausajan vaivat. Hän on oma yksilönsä, jonka hyvinvoinnin pitäisi olla vanhemmilleen ykkösasia, ja jos se hyvinvointi ei toteudu oman äidin luona, hyvä äiti järjestää sen hoidon muualla.
lapsen synnyttäminen pilaa teinin, vauvan, teinin vanhempien ja vauvan biologisen isän (jos jää kiinni) elämän
te loukkaatte näillä jutuillanne aika monia ihmisiä aika syvästi.
Kyllä se on todella paljon ihmisistä ja perheistä kiinni kuka pilaa ja mitäkin. Jotkut saavat lapsia teineinä ja silti onnistuvat järjestämään elämänsä mitä parhain päin. Jotkut ovat teiniäitien lapsia, ja saaneet hyvän ja rakastavan kasvatuksen.
Kenenkään ei tarvitse pitää lasta, jota ei halua, voi antaa adoptioon tai tehdä abortin. Mutta jos lapsen pitää, ei se todellakaan mitään pilaa, opiskella voi vuoden tauon jälkeenkin ja elämää monelta osin kuten ennenkin.
itse joskus joutuisivat huolehtimaan omasta lapsenlapsestaan. Ei siitä ole pelkoa. Kukaan ei voi pakottaa sellaiseen. Tuhannet teiniäidit tulevat raskaaksi, saavat lapsensa ja elävät ihan hyvän elämän. Ja jos niin käy, ettei äiti itse pysty niin aina löytyy joku joka vauvasta huolehtii. Pienille vauvoille löytyy halukkaita vanhempia. Minun tyttäreni tuli raskaaksi tilanteessa, jossa ei olisi ollut suotavaa. Hän ei oman vakaumuksensa takia voinut suostua aborttiin, eikä olisi tullut mieleenikään häntä painostaa. Niin kävikin, ettei tytär pystnyt lasta hoitamaan. Halusin ja sain lapsen hoidettavakseni ja mielelläni huolehdin aikuiseksi asti hänestä. Minulle tehtiin selväksi, että vauvojen ei kauaa tarvitse lastenkodissa olla. Aina löytyy lasta kaipaavia. Nyt on hyvät välit omaan tyttäreen ja lapsihan on mitä ihanin. Kiitän joka päivää sattumusta siitä, että hän on olemassa. Äiti, joka pakottaa lapsensa aborttiin, tuhoaa lapsen elämän. Se katkeruus ei ikinä poistu lapsen mielestä. Abortin täytyy olla oma valinta, johon ei kukaan ulkopuolinen saa puuttua.
En todellakaan ymmärrä miten vauvan synnyttäminen voi pilata kenenkään elämää. Ehkä sinulla on vaan iso asenneongelma. Siis mikä on se elämä joka "menee pilalle" vauvan syntyessä ja millä tavalla se menee pilalle?
Itse olin 19v kahden lapsen äiti, 17v kun tulin ekaa kertaa raskaaksi puolen vuoden yrittämisen jälkeen. Mikä on se ikäraja milloin elämä ei mene lapsen syntymästä pilalle, vai riippuuko se vaan ihmisestä? Minulle lapset ovat tuoneet tärkeimmän sisällön elämään, esikoinen on 15v enkä koe vieläkään minkään menneen pilalle.
Adoptio on aina triljoona kertaa parempi ratkaisu kuin abortti. Jos 14 vuotias selkeästi kertoo vastustavansa aborttia, lääkäri ei sitä tee. Ihan sama mitä muut siihen sanovat.
En tiedä mitä ajattelee ihminen, joka pystyy antamaan synnyttämänsä lapsen adoptoitavaksi. En ikinä voisi vaatia itseltäni saati tyttäreltäni sellaista uhrausta ja hirveää syyllisyyttä loppuiäksi.
Älkää nyt hyvät ihmiset olko niin naiiveja, että adoptio on oikea ratkaisu tällaisissa tapauksissa.
ihminen EI SAA olla niin itsekäs että tekisi abortin adoption sijaan. sellainen ihminen on paha!!! jos hankkiutuu raskaaksi vaikka sitten viinaa vetämällä niin se ei oikeuta murhaamaan ketään. sen verran täytyy nähdä vaivaa että lapsen synnyttää ja antaa jollekulle hyvälle ihmiselle kun itse on niin sika ettei pysty hoitamaan. seksiasiat kyllä pystytään hoitamaan mutta ei seurauksia. olet kyllä hirveä ihminen jos ajattelet noin! mitä ajattelee ihminen joka voi tehdä abortin????? se on PAHUUTTA!
Todella moni tekee abortin tuntematta, kuin pientä henkistä pahaa oloa. Tämä on totuus. Vie ihmeessä lapsi aborttiin. Ei lapsen tarvi synnyttää lasta.
Abortteja tehdään pilvin pimein ja kuinkahan monelle tulee trauma siitä?
Mailman tyhmintä on 14v. synnyttää. Ei todellakaan voi verrata 16v. vanhaan.
parempi kuin elämän jatkaminen. 14-vuotias kyllä tietää jo mitä tekee, kun seksiin alkaa. Itsestään ei yksikään elämä saa alkuaan.
eikö se ollutkaan tämän palstan idea, että täällä saa haukkua ja loukata muita niin paljon kuin sielu sietää... Kirjoitella juttuja, joita ei ikinä missään tapauksessa kehtaisi esim ystävälle sanoa ja ylentää itsensä.
te loukkaatte näillä jutuillanne aika monia ihmisiä aika syvästi.
koska se olisi pilannut mun ja monen muun elämän, opinnot kesken yms.
lapsia hankitaan aikuisena. toivon etteivät omat lapsenikaan ala niitä lapsena tekemään.
koska se olisi pilannut mun ja monen muun elämän, opinnot kesken yms.
lapsia hankitaan aikuisena. toivon etteivät omat lapsenikaan ala niitä lapsena tekemään.
On 14 eikä muista mitään... aika epäilyttävät olosuhteet. Tosin lyön vaikka vetoa, että tyttö tietää kuka mutta ei kerro. "Kun se ois niinku NII noloo jos sei tietäs tai jkos äiti menis sille tilittää".
14v on ihan lapsi ja ajattelee kuin lapsi.
eli että se poika olisi ollut vesiselvä (tai oleelisesti päälle 16 v) ja tyttö selvästi vahvassa humalassa/sammumispisteessä tai sammunut.
Toinen ja musta todennäköisempi vaihtoehto kuitenkin on, että molemmat ovat olleet kaatokännissä eikä kummallakaan ole ihan selkeää käsitystä tapahtumista - tämä taitaa olla se yleisin kännipanotyyppi. Harvemmin teinien kännijuhlissa, joissa juodaan sammumiseen saakka, kuitenkaan selvää porukkaa pyörii.
Ja lisänä vielä se, että jos tyttö on kokenut juomari, hän on voinut vaikuttaa kohtuukänniseltä vielä siinä humalan asteessa, jossa muisti alkaa pätkiä, jolloin alle 16-vuotiasta on turha syytellä, jos tyttö on ollut suostuvainen.
abortti - ei aborttia -jankkaamista.
En ole tällä palstalla nähnyt kovinkaan montaa mielekästä ja hyvin argumentoitua kantaa kumpaankaan suuntaan.
Nyt kun tarkemmin mietin, en itse asiassa muista kenenkään aborttia vastustaneen heittäneen täällä IKINÄ eriteltyä perustetta siihen, miksi abortti olisi murha. Parhaat syyt, mitä on esitetty, ovat "no onhan se", "miksei olisi" (jos joku tähän vastaa, seuraa syvä hiljaisuus ja ketjun kuolema), "raamattu kieltää" (mutta harva silti dissaa sotaveteraaneja) ja "pikkujalkojen tepsutus on niin söpöä".
Kuten tässäkin ketjussa on ilmennyt, kukaan ei oikeastaan pysty edes perustelemaan, miksi abortti olisi vahingolista äidin mielenterveydelle.
Turhaa ininää. Yrittäkää edes kunnolla, kun kerran jaksatte.
Abortti ei voi olla murha, koska abortti on laillinen. Tappo se sensijaan on. Laillinen tappo tosin, mutta tappo kuitenkin. Sikiö tapetaan tahallisessa abortissa. Siitä ei pääse mihinkään. Melko monen mielenterveyttä se koittelee. Mutta ihmisiä on monenlaisia. Jotkut eivät hätkähdä mistään.
olisi halunnut pitää lapsen, mutta vanhemmat pakottivat aborttiin. Meni tulevaisuus pilalle, ei päässyt siitä koskaan yli vaan päätyi kovien huumeiden käyttäjäksi ja narkkariksi tuskaa lievittääkseen.
voi tulla lapsellesi erittain pahat mielenterveysongelmat ja jopa hän saattaa murhata itsensä jos nyt tekee abortin. moniin abortti vaikuttaa erittäin syvästi, se on kuitenkin tappo, tai oikeastaan murha kun on suunniteltu tappo kerran. eräskin lapsensa abortoinut heräsi joka yö painajaiseen jossa lapsensa huusi maanalta äitiään hakemaan hänet pois... joutui sittemmin suljetulle osastolle jossa on tänäkin päivänä ja syy hänen omien sanojensa mukaan nimenomaan 10 vuotta sitten tehty abortti. älä anna lapsesi tehdä aborttia!
ja ihan vaan abortin takia kertoo kyökkipsykologian erikoisläätäri. Edelleen kaipaisin tutkimustietoa näistä abortin rampauttamista.
Eikö keskenmeno tai lapsen menetys voi vahingoittaa, tai vahingoitakin? Miksei siis abortti, varsinkin jos omat vanhemmat ovat siihen pakottaneet? Kyllä se vauva ainakin mulle oli ihan oma rakas lapsi raskauden alusta asti.
ja/tai tuntee ihmisiä joille on tehty abortti ja elämä jatkuu ilman mitään huumeita, painajaisia tai mielisairaala, kuten se yleensä tekee. Vauva ei välttämättä aina ole "ihan oma rakas lapsi" jos on vahinko ja ei-toivottu. Eikö sen nyt sano maalaisjärkikin, että jos abortti aiheuttaisi tuon kokoluokan ongelmia mitä täällä on satuiltu, niin eiköhän siihen olisi puututtu. Sitäpaitsi on niin turhauttavaa lukea näitä höpön löpön juttuja, joissa joku on suljetulla for ever ja varmana tietona kerrotaan että tasan abortista johtui. Pikkasen realismia peliin.
parempi kuin elämän jatkaminen. 14-vuotias kyllä tietää jo mitä tekee, kun seksiin alkaa. Itsestään ei yksikään elämä saa alkuaan.
tekojaan selittää. 12-vuotias kyllä jo tietää mitä tekee kun laittaa minihameen päälleen. Ihan järjetöntä väittää että 14-vuotias tietää mitä tekee kun seksiin ryhtyy ja kännissä ei välttämättä tiedä edes ryhtyneensä seksiin vaikka olisi 50-vuotias!
En todellakaan ymmärrä miten vauvan synnyttäminen voi pilata kenenkään elämää. Ehkä sinulla on vaan iso asenneongelma. Siis mikä on se elämä joka "menee pilalle" vauvan syntyessä ja millä tavalla se menee pilalle? Itse olin 19v kahden lapsen äiti, 17v kun tulin ekaa kertaa raskaaksi puolen vuoden yrittämisen jälkeen. Mikä on se ikäraja milloin elämä ei mene lapsen syntymästä pilalle, vai riippuuko se vaan ihmisestä? Minulle lapset ovat tuoneet tärkeimmän sisällön elämään, esikoinen on 15v enkä koe vieläkään minkään menneen pilalle.
kaksi lasta ja silti olen täsmälleen samaa mieltä. 14-vuotiaana lapsen saaminen pilaa elämän ja etenkin kun tämä ap-teini ei yrittänyt lasta oman kumppanin kanssa. Teinillä pitäisi olla elämässä ihan muuta sisältöä ja aikuisena sitten tehdään ne lapset.
Mutta jos se lapsi on jo olemassa, eli on raskaana, on jo pullat uunissa ja turha kitistä. Ei voi teeskennellä, että mitään ei tapahtunut ja kaikki hyvin. Se mikä on ollut ei olemattomaksi muutu. Jos nyt vaain yksinkertaisesti vastataan ap:n kysymykseen. Vastaus on: Huoltaja ei voi pakottaa alaikäistä lastaan aborttiin.
lapsenlapsi? voitko murhata oman lapsenlapsesi?
ja abortissa on myös riskinsä, voi olla että jotain menee pieleen eikä lapsesi voi ikinä enään saada lapsia..
ja sinä itse olet lapsesi kasvattanut, ja nyt tässä on kasvatuksesi tulos.
jos lapsen tehtävä on kasvattaa itse itsensä niin silloin voit syyttää lastasi, muuten katso peiliin.
mitä mieltä lapsesi on asiasta?
Eikö keskenmeno tai lapsen menetys voi vahingoittaa, tai vahingoitakin? Miksei siis abortti, varsinkin jos omat vanhemmat ovat siihen pakottaneet? Kyllä se vauva ainakin mulle oli ihan oma rakas lapsi raskauden alusta asti.