voiko huoltaja pakottaa alaikäisen tytön aborttiin? ja nyt en
kaipaa moraalisaarnoja vaan tietoa mitä sanoo asiasta laki jos mitään?!!
Kommentit (179)
14 vuotiaan on kannettava vastuunsa, vai olisiko jo 15 v kun vauva syntyy? kyllä suomessa 15 vuotiaat jo kantavat vastuunsa. vankilastakin löytyy 15 vuotias poika ihan täällä suomessa.
ja "vastuun kantamistahan" se aborttikin on.
Suomen viattomat aborttilapset Vaalimainos.com-sivuilla 28.12.2006 Suomen kirkossa vietetään 28. joulukuuta Viattomien lasten päivää. Silloin muistetaan niitä Betlehemin seudun alle 2-vuotiaita poikalapsia, jotka kuningas Herodes käski tappaa etsiessään vastasyntynyttä Jeesus-lasta saadakseen nimenomaan Hänet surmatuksi. Betlehemin äidit itkivät lohduttomasti lastensa kuolemaa. Heidän surustaan sanotaan Raamatussa, että he eivät lohdutusta huolineet. Suomessakin on kätkössä äitien itkua menetettyjen lastensa tähden. On äitejä, jotka vielä vuosien kuluttua ovat katkerasti katuneet suostumistaan lapsensa abortoimiseen. Eniten abortteja on tehty 15-19 vuoden ikäisille tytöille ja 20-24 vuoden ikäisille nuorille naisille. Moni nainen on saanut sydämeensä parantumattoman haavan. Jotkut ovat joutuneet turvautumaan jopa psyyken lääkkeisiin heitä kalvavan tuskan lieventämiseksi. Olen tavannut jopa yli 80-vuotiaita naisia, jotka ovat kertoneet joka yö kokeneensa ahdistusta nuoruudessa tapahtuneen abortin johdosta. Jotkut naiset kertovat, miten he jatkuvasti laskevat menetetyn lapsensa ikää:” Minkä ikäinen hän nyt olisi” - "Nyt hän menisi kouluun” – ” Nyt hän pääsisi ylioppilaaksi oman ikäluokkansa kanssa". "Toiset viettävät lastensa häitä, ja minä olen yksin". "Voi minua, mitä olen tehnyt”? Suomea on pidetty kristittynä maana. Sotien jälkeinen historia kertoo kuitenkin synkkää kieltä siitä, miten täällä on lain suojalla käynnistetty laajamittainen syntymättömien lasten tuhoaminen raskauden keskeyttämisellä. Oliko vuoden 1970 aborttilain säätäjillä minkäänlaista aavistusta siitä, millaisista mittasuhteista tulisi olemaan kysymys, kun sosiaalinen peruste abortin saamiseen kirjattiin lakiin. Mitkä siis ovat kyseisen lain seuraukset? On korkea aika tehdä edes jonkinlaista seurantaa. Viimeistään nyt on aika havahtua tämän asian suhteen ja toivoa sitä, että uusi eduskunta ottaisi aborttilain uuteen tarkasteluun. STAKES on tilastoinut taulukkoihinsa tarkat tiedot Suomessa tehdyistä aborteista. Vuosina 1950–1996 on abortoitu 502 979 lasta ja vuosina 1997–2004 yhteensä 86 336 lasta. Vuodet 2005 ja 2006 mukaan lukien määrä on noin 600 000 aborttia! Stakesin tilasto kertoo myös vuoden 2004 tilanteen, jonka mukaan abortteja tehtiin kaikkiaan 11 359, joista sosiaalisin perustein 9 803 ja alle 17-vuotiaille tytöille 655. Lääketieteellisestä syystä vain 43 tapausta. Mitä pitäisi tehdä, että edes suuri osa keskeytettävistä aborteista saataisiin estetyksi ja elämän alun saanut lapsi saisi syntyä Joka vuosi menee hukkaan Suomessa edelleenkin noin 11 000 lasta! On aivan uskomatonta, että tällainen lasten tuhoaminen sallitaan ”lain varjolla ja suojeluksessa”! Nyt puhutaan Suomen väestön ikärakenteen vinoutumisesta liian vanhuspainotteiseksi.. Samalla harkitaan työväestön hankkimista ulkomailta. Miltä mahtaisi kansamme tilanne näyttää, jos em. lähes 600 000 tai edes 500 000 lasta enemmän olisi saanut syntyä, kasvaa, opiskella, perustaa perheen, synnyttää lapsia ja kasvattaa heistä uusia suomalaisia!! Suomi ei todella olisi sukupuuttoon kuoleva kansa kuten jotkut tilastotieteilijät ennustavat. Työvoimaa olisi myös omasta takaa. Katselen tätä kansamme surullista pimeää puolta äitinä, naisten sielunhoitajana ja myös pappina. Olen työssäni saanut toimittaa pyhän kasteen ehkä muutamalle sadalle lapselle ja aina uudelleen ihastella Jumalan luomistyön ihmettä heissä. Näin äskettäin TV-ohjelman, josta jäi mieleeni abortteja tehneen lääkärin sanonta. He tietävät tekevänsä väärin, mutta laki pakottaa heidät siihen. Yritetään luoda tukimuotoja nuorille äideille, että he voisivat turvallisella mielellä ottaa lapsensa vastaan! Viattomien lasten päivänä Raumalla
tarkoitushakuista hurskastelua.
kännisekoilusta, et tietäisi isääsi, äitisi olisi lapsi vielä, ainoa isoäitisi ei olisi halunnut sinua, olisit avuttomana vauvana hoidossa jossa joku sosiaalipuolen ihminen "katsoo perään että kaikki sujuu" aivan kuin tarpeesi olisivat vain perushoitoon liittyviä, eläisit taloudellisesti ahtaalla, olisit vaarassa jäädä pinnasänkyyn siksi aikaa kun äiti käy baanalla, ainoalla vanhemmallasi olisi teinin elämänkokemus ja arvomaailma? Minä en haluaisi.
Pikkulasten äidit ovat muutenkin yksinäisiä, kuinka yksinäinen olisi äiti jonka kaverit olisivat yläasteella? Kestäisikö äidin psyyke kun murrosikä on tunnetusti vaikeaa ihan itsellekin ja vielä pitäisi lapsen kanssa ole vuorovaikutus kunnossa ja käytännön asiat reilassa? Eikö täällä ole jo tarpeeksi huostaanotettuja lapsia?
Jos "ihmisyys kivistää jonkun itsekin äidin sydäntä", niin kuinka ihmeessä voi suositella lapsen pitämistä???
minä ainakin olisin ollut valmis äidiksi 14 vuotiaana. enkä ikupäivänä käskis lastani tekemään aborttia, enkä antais jos mun mielipidettä kysyttäis. mulla on muuten 2 tyttöä ja toinen jos koululainen. mielestäni lasta ei saa murhata, vaikka sen äiti olisi 12 v.
asiaa tarttis miettiä eri kantilta, jos kyseessä olis raiskaus, insesti tms. mut siis jos lapseni olis vapaaehtoisessa seksissä raskautunut niin sitten en suosittelis hänelle aborttia. olisi järkyttävää kasvatustakin käskeä lastaan tekemään murha. aiheuttaisi lapselle iän ikuisen taakan ja tuskan tekemästään murhasta.
En nyt ihan ymmärrä. Sun mielestä sikiö on siis viaton lapsi, joka murhataan abortissa.
Jos sikiö on lapsi, miksi sen saa murhata, jos kyseessä on ollut raiskaus tai insesti?
Onko moraalinen ohjenuorasi ihan oikeasti se, että kahden henkilön välinen kahnaus voi hammurabi-henkisesti johtaa kolmannen sivullisen ja viattoman osapuolen kylmäveriseen murhaan?
Miksi äidin ahdistus riittää syyksi murhaan?
Mikä on se oikea ahdistuksen määrän raja? Jos nainen tulee raskaaksi kännisestä yhden yön jutusta, onko ihan okei tehdä abortti, jos vaihtoehto olisi itsetuhoisuus ja laitoshoito?
Vai onko pointti se, että abortin saa tehdä, jos ei itse valinnut raskauden mahdollisuutta? Mutta jos kerran puhutaan viattomasta lapsesta ja murhasta, miten yht'äkkiä onkin niin, että itsemäärämisoikeus painaa vaakakupissa enemmän kuin toisen henki?
Nyt en ihan ymmärrä tätä järjenjuoksua, voisiko joku selittää.
olis kykenevä päättämään asiasta yksinään. Minä päättäisin hänen puolestaan ja aborttiin päädyttäisiin.
Itse olin 17-vuotias, kun sain esikoiseni. Ekalla neuvolakäynnillä äiti oli mun mukana ja puhui mun ohi suoraan terkalle, että miten voisi järjestää minulle abortin, kun en suostu kuuntelemaan järkipuhetta. Lukio kesken ja kaikkee...
Lapsi syntyi. Mun äidistä tuli ajan myötä kovasti lapseen kiintynyt mummo. Lapsen isä hoitaa velvollisuutensa tapaamalla lasta säännöllisesti. Itse olen mennyt naimisiin elämäni rakkauden kanssa ja päättänyt koulut. Mitään pahaa ei ole lapsesta ikinä seurannut. Abortista olisi varmasti seurannut vaikka mitä... Siinä iässä mieli on vielä kovin herkkä ja lapsellinen sietämään semmoisia asioita..
Adoptio on aina triljoona kertaa parempi ratkaisu kuin abortti. Jos 14 vuotias selkeästi kertoo vastustavansa aborttia, lääkäri ei sitä tee. Ihan sama mitä muut siihen sanovat.
En tiedä mitä ajattelee ihminen, joka pystyy antamaan synnyttämänsä lapsen adoptoitavaksi. En ikinä voisi vaatia itseltäni saati tyttäreltäni sellaista uhrausta ja hirveää syyllisyyttä loppuiäksi.
Älkää nyt hyvät ihmiset olko niin naiiveja, että adoptio on oikea ratkaisu tällaisissa tapauksissa.
Tekisin kaikkeni, että saisin lapsen pään käännettyä abortin kannalle. Tosin kiristäisi tai pakottaisi en, jos mikään yritykseni ei tuottaisi tulosta, niin eipä sitten. Tekisin kyllä lapselle hyvin selväksi, että
a) hänen opintonsa, tulevaisuutensa jne on pahasti vaakalaudalla vauvan myötä ja
b) voin hoitaa vauvaa... sen verran kuin isovanhemmat yleensäkin hoitavat lapsia. Jos on mielestään riittävän kypsä päättämään lapsen pitämisestä, on riittävän kypsä myös vauvan hoitamaan itse.
Tosin se, että on tullut raskaaksi 14v ikäisenä puhuu jo sen puolesta, että ei ole riittävän kypsä huolehtimaan edes itsestään.
Ottaisin selville tavalla millä tahansa MITÄ oikeasti on tapahtunut ja kenelle lapsi on raskaana jne. Isä saisi kantaa vastuunsa ja jos kyseessä olisi hyväksikäyttö: kärsiä rikosoikeudelliset seuraamukset.
Jos minun 14-vuotias tyttäreni olisi raiskattu kotibileissä, hankkisin tyttärelle nopeasti myös psyykkistä apua ja ilmoittaisin poliisille.
mutta ennen ku tuo pääsee tapahtuamaan olis syytä ottaa nuorat käsiin ja tiukat säännöt.
14 v ei tarvii juosta kotibileissä, ei notkua ostarilla eikä myöskään tarvitse seurustella. On tietysti vaikeaa pitää säännöistä kiinni kun ap:n tapauksessa isä ei pidä samaa linjaa.
Ap:n tyttären tapauksessa ilmeisesti lääkäri katsoo raiskauksen tapahtuneen, kännissä sekoilua eikä muista mistään mitään. Siitä sitten tulee tietysti poliisijuttu ja isä myös joutuu vastuuseen...
Mulla on myös samanikäinen tyttö, meillä on tiukat kotiintuloajat viikolla 20 ja vklo 21. niistä on pientä joustovaraa neuvoteltavissa. Poikaystävästä olemme puhunueet, hän tykkää eräästä pojasta ja toistepäin. Minä pyysin heitä odottamaan seurustelua vielä, ovat kavereita ja liikkuvat samoissa porukoissa.
Ap:lle vielä, otan osaa. Toivon hartaasti etten itse ole pitkään aikaan tuossa tilanteessa.
Jos minun 14-vuotias tyttäreni olisi raiskattu kotibileissä, hankkisin tyttärelle nopeasti myös psyykkistä apua ja ilmoittaisin poliisille.
Minä en pystyisi pitämään lasta jos panisin jossain niin kännissä ettei isää muista, jännä että joku voi olla noin kevytkenkänen. Vai etkö vaan ajattele pidemmälle? Vaikka vaan sitä että mitä kerrot lapselle: sun isä voi olla kuka vaan vastaantulija; en muista kun olin niin kännissä! Tai äitisi kertoo ettei tiedä kuka isäsi on, kun panit vaan kännissä jotain jolla sattu seisomaan! :) Juu, ja lehmät lentää! 65
koska en edes alkoholia käytä, mutta aborttiin en pystyisi missään nimessä, sen tiedän, tai antamaan lasta pois. Mutta toistan, ei se liity mitenkään 14v tytön tilanteeseen, kun olen aika paljon vanhempi kuin 14...
68
aika epäilyttävät olosuhteet. Tosin lyön vaikka vetoa, että tyttö tietää kuka mutta ei kerro. "Kun se ois niinku NII noloo jos sei tietäs tai jkos äiti menis sille tilittää".
14v on ihan lapsi ja ajattelee kuin lapsi.
Tosin minä en siinä iässä käyttänyt alkoholia tai käynyt bileissä.
Tosin minä en siinä iässä käyttänyt alkoholia tai käynyt bileissä.
Kyllä 14-vuotiaatkin osaavat tehdä päätöksiä ja osaavat ajatella. Ainakin suurinosa.
Kyllä 14-vuotiaatkin osaavat tehdä päätöksiä ja osaavat ajatella. Ainakin suurinosa.
Toinen asia on sitten, että miten pitkälle osaavat ajatella tulevaisuutta ja miten reaLISTISELTA POHJALTA PÄÄTÖKSENSÄ TEKEVÄT.
tyttärensä tapattamaan oman lapsensa. Ainut oikea vaihtoehto jos ei tytär aborttia halua on tukea häntä ja vauvaa muutaman vuoden kunnes pärjää omillaan. Tiedän kyllä 15v itsekseen asuvia äitejä, tosin heillä äiti paljon auttaa lastenhoidossa ym. Vaikka tytär olisi kuinka lapsellinen raskaaksi tullessaan niin kyllä äitiys kasvattaa pakostikin, vaikka ei tuon ikäistä äitiä pidä jättää yksin selviytymään. Olen tuntenut 15v äidiksi tulleita, ihan samanlaista elämää on kuin kolmekymppisilläkin vaikka onhan se vähän hupaisaa kun 16v järjestää Tupperware-kutsuja vaikka tuon ikäiset harrastaa yleensä vielä aivan muuta;)
Täällä ovat suureen ääneen abortin puolesta ne jotka ovat itse aikuistuneet hitaasti. Muistutan kuitenkin että kaikki ihmiset eivät ole samanlaisia.
on se hienoo leikkiä perhettä ku ei osaa edes itsestään huolehtia.
Onneks täällä on muitakin jotka uskaltavat sanoa rehellisen mielipiteensä. En minäkään antaisi 14-vuotiaan tehdä lapsia.
Eiköhän lapsen äiti tiedä henkisen tason ku lääkäri...
olisi halunnut pitää lapsen, mutta vanhemmat pakottivat aborttiin. Meni tulevaisuus pilalle, ei päässyt siitä koskaan yli vaan päätyi kovien huumeiden käyttäjäksi ja narkkariksi tuskaa lievittääkseen.
voi tulla lapsellesi erittain pahat mielenterveysongelmat ja jopa hän saattaa murhata itsensä jos nyt tekee abortin. moniin abortti vaikuttaa erittäin syvästi, se on kuitenkin tappo, tai oikeastaan murha kun on suunniteltu tappo kerran. eräskin lapsensa abortoinut heräsi joka yö painajaiseen jossa lapsensa huusi maanalta äitiään hakemaan hänet pois... joutui sittemmin suljetulle osastolle jossa on tänäkin päivänä ja syy hänen omien sanojensa mukaan nimenomaan 10 vuotta sitten tehty abortti.
älä anna lapsesi tehdä aborttia!
olisi halunnut pitää lapsen, mutta vanhemmat pakottivat aborttiin. Meni tulevaisuus pilalle, ei päässyt siitä koskaan yli vaan päätyi kovien huumeiden käyttäjäksi ja narkkariksi tuskaa lievittääkseen.
voi tulla lapsellesi erittain pahat mielenterveysongelmat ja jopa hän saattaa murhata itsensä jos nyt tekee abortin. moniin abortti vaikuttaa erittäin syvästi, se on kuitenkin tappo, tai oikeastaan murha kun on suunniteltu tappo kerran. eräskin lapsensa abortoinut heräsi joka yö painajaiseen jossa lapsensa huusi maanalta äitiään hakemaan hänet pois... joutui sittemmin suljetulle osastolle jossa on tänäkin päivänä ja syy hänen omien sanojensa mukaan nimenomaan 10 vuotta sitten tehty abortti. älä anna lapsesi tehdä aborttia!
ja ihan vaan abortin takia kertoo kyökkipsykologian erikoisläätäri. Edelleen kaipaisin tutkimustietoa näistä abortin rampauttamista.
mäkin tekisin kaikkeni jos lapseni olis raskaana et tekis abortin...