8kk vauva hoitoon viikonlopuksi? onko ok?
Oletteko te jättäneet n. 8kk lasta hoitoon ystävällenne kun olette lähteneet viikonloppureissuun?
Kommentit (72)
Täällä ei kukaan jätä alle kouluikäistä hoitoon eikä alle lukioikäistä yksin kotiin.
mutta en muille (no isälle tietysti). Jos teillä luotettava hoitaja ja lapsi mielellään jää niin mikäs siinä :)
eikä suositella alle vuoden ikäistä hoitoon jättämistä kun muutamaksi tunniksi kerrallaan. Vuoden ikäinen kestää vuorokauden, kaksivuotias 2vrk jne. Sen lisäksi tuo 8-10kk on melkein pahin vaihe kun ne silloin oppii vierastamaan ja kaipaamaan. Eikö voisi lykätä reissua muutamalla kuukaudella. kysyy th
tuon ikäisenä yhden yön mummilla ja vaarilla kun olin ystävättäreni kanssa reissussa ja mies samaan aikaan työmatkalla. Olisin voinut jättää koko viikonlopuksikin, koska vauva oli ollut tosi paljon mummin ja vaarin kanssa tekemisissä. En keksi omasta tuttavapiiristäni yhtään ystävää jolle jättäisin vauvan (pääasiallisena syynä se, että heillä on ollut omia vauvoja samaan aikaan kuin meillä :)), mutta se ei tietenkään tarkoita ettei näin voisi aivan yhtä hyvin tehdä jos ystävä/ystäväpariskunta on läheisiä ja tuttuja vauvalle.
kaksoseni oli 2,5v kun olivat ensi kertaa yökylässä ja kuopus on nyt 2v3kk eikä vielä ole ollut yhtään yötä pois kotoa ilman vanhempia.
Iltamenot ollaan järjestetty niin, että isovanhemmat ovat tulleet meille joko illaksi tai koko yöksi ja me vanhemmat ollaan sitten oltu jo aamulla kotona kun lapset herää.
tutulle lastenhoitajalle. Varmasti ovat nyt auttamattomasti vaurioituneet av:n mielestä. Syynä oli se, että menetimme esikoisemme ja tuntui, ettei arkea enää jaksa ellemme olisi ottaneet pientä hengähdystaukoa.
Minusta voi aivan hyvin jättää, ei se lapsi siitä rikki mene, vaikka täällä av:lla niin kuvitellaankin.
asiasta mitään tietoa tai kokemusta. Puhun siis ystäväni ratkaisusta jättää lapsi hoitoon yhteiselle ystävällemme. Olen lapseton, enkä kivittämässä ketään, kunhan pohdin, onko yleistäkin lähteä lomalle Lappiin useammaksi yöksi ja jättää vauva hoitoon.
ap
Ei se tenava siitä rikki mene jos äiti pääsee kerrankin vähän tuulettumaan.
Varmasti moni noin tekeekin ja mitään pahaa siitä ei välttämättä seuraa. Itse en äitinä edes kykenisi moiseen ja omasta kokemuksestani en voi kuin ihmetellä äitejä jotka moiseen kykenevät, että kovin on eri maata joidenkin äidinvaistot ja hoivavietti, että millainen on äiti joka haluaa olla yön erossa noin pienestä mistä tahansa syystä (joka ei ole pakottava, kuten vaikkapa jos joutuu itse leikkaukseen tms.). Toisaalta, jos äiti on sitä laatua että haluaa olla noin pienestä noin kauan erossa, niin ehkä lapsen kannalta onkin ihan hyvä jos saa muiltakin hoivaa.
Kahdeksi yöksi olen jättänyt vasta vähän isompana ulkopuoliselle hoitoon (=mummolaan), isä taisi hoitaa vuoden ikäistä kaksi yötä peräkkäin, mutta isä on yhtä kuin toinen vanhemmista, niin sitä ei lasketa.
Mutta olen jättänyt kuusiviikkoisesta lähtien yhdeksi yöksi mummolle hoitoon aina silloin tällöin. Ja ihan hömppämenot ovat olleet kyseessä. Kukaan ei vaikuta tilanteesta kärsineen. Lapsi on aina ollut hyväuninen ja on nyt hyvinkin tasapainoisen oloinen 5-vuotias.
Me kaikki priorisoimme erilaisia asioita ja kannattaa muistaa, että ne omat valinnat ei aina ole niitä ainoita oikeita. Minä siis olen huoletta antanut lapsen yön yli hoitoon ihan vauvasta asti. Toisaalta taas olin lapsen kanssa kotona yli kaksi vuotta, kun en halunnut liian pienenä viedä tarhaan. Ja lapsi oli nelivuotias ennen kuin raaskin antaa kahdeksi yöksi hoitoon kodin ulkopuolelle. Ja tein kaikki ruoat itse eli en syöttänyt purkkiruokaa. Toisaalta taas maidon tulolla en voinut hurrata, joten oli pullovauva jne...
ja lapsi oli juurikin noin 8kk. Isoisä ja täti (sisareni) tulivat siis pe-illasta su-aamuun hoitamaan.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2013 klo 09:46"]
68 tässä. Pointti on se, eettä vauvan äiti ja isä tarvitsevat välillä parisuhdeaikaa, jolloin voivat hoitaa suhdetta. Näin vältytään erilleen kasvamisesta ja erolta. Vauva voi olla tuolloin hoidossa aivan hyvin.
Vauvan yökyläily silloin tällöin ei tee minusta yhtään huonompaa äitiä. Vauva on rakastettu ja hyvin hoidettu.
[/quote]
Miksei parisuhdeaikaa voi harrastaa illalla, kun vauva nukkuu? Ja miksei vauva ole osa perhettä niin, että kolmestaan voidaan tehdä jotain mukavaa? Me käydään välillä kolmisin esim. ulkona syömässä. Vauvamme ei ole helpoimmasta päästä, mutta kun ajoittaa oikein ja ottaa vauvalle omat ruoat mukaan, niin onnistuu ihan hyvin. Ja monta kertaa viikossa käydään kolmistaan kävelyllä, vauva istuu rattaissa. Ihan kelpo parisuhdeaikaa. Miksi sitä suhdetta pitää erikseen lähteä hoitamaan johonkin viikonloppureissulle tms? En ymmärrä.