8kk vauva hoitoon viikonlopuksi? onko ok?
Oletteko te jättäneet n. 8kk lasta hoitoon ystävällenne kun olette lähteneet viikonloppureissuun?
Kommentit (72)
Ihan vapaasti voit lattaa. Monet asiat on punnittavissa terveellä järjellä. Jos asiat olis noin yksioikoisia, niin se olisi jo kirjattu lakiin. Mä nään ett perheellä on muutakin elämää, mutta kuitenkin kohtuudella. Olen hoitanut lasta hänen omassa kodissaan ja vierailen usein perheessä muutoinkin. Musta ei ole oikein että varsinkin nuoria syyllistetään vaikka mistä asiasta. Jos ihminen tarttee henkireikää, niin olisi suotavaa voisi ymmärää toisiakin tapoja toimia. Mä kyll sanon, että se on parempi käydä joskus tuulettumassa, kuin tulla mökkihöperöksi. Toinen asia mikä tuntuu rassaavan on että sanonta, ei pidä tehdä lapsia, jos... On minusta aika naivia sanoa noin. Se mitä olen seurannut sivusta, niin kaikesta huolimatta näyttäisi kiintymyssuhde olevan kohdillaan kumpaakin vanhempaan. Jokainen voi kertoa omat kokemuksensa, mutta se ei ole reilua syytellä toisia tuntematta tilannetta. Sit mä jotenkin ymmätäisin nää kriittiset mielipiteet, jos joku kertoisi omakohtaisen kokemuksen, mut sekään ei ole reilua aina vedota asiantuntijan lausuntoihin. Eli, jos jollain on kokemusta siitä, miten vaikuttaa 8 kuukauden ikäisen ulkopuolinen hoito, niin kertokaa se omakohtaisesti!
Ihan vapaasti voit lattaa. Monet asiat on punnittavissa terveellä järjellä. Jos asiat olis noin yksioikoisia, niin se olisi jo kirjattu lakiin. Mä nään ett perheellä on muutakin elämää, mutta kuitenkin kohtuudella. Olen hoitanut lasta hänen omassa kodissaan ja vierailen usein perheessä muutoinkin. Musta ei ole oikein että varsinkin nuoria syyllistetään vaikka mistä asiasta. Jos ihminen tarttee henkireikää, niin olisi suotavaa voisi ymmärää toisiakin tapoja toimia. Mä kyll sanon, että se on parempi käydä joskus tuulettumassa, kuin tulla mökkihöperöksi. Toinen asia mikä tuntuu rassaavan on että sanonta, ei pidä tehdä lapsia, jos... On minusta aika naivia sanoa noin. Se mitä olen seurannut sivusta, niin kaikesta huolimatta näyttäisi kiintymyssuhde olevan kohdillaan kumpaakin vanhempaan. Jokainen voi kertoa omat kokemuksensa, mutta se ei ole reilua syytellä toisia tuntematta tilannetta. Sit mä jotenkin ymmätäisin nää kriittiset mielipiteet, jos joku kertoisi omakohtaisen kokemuksen, mut sekään ei ole reilua aina vedota asiantuntijan lausuntoihin. Eli, jos jollain on kokemusta siitä, miten vaikuttaa 8 kuukauden ikäisen ulkopuolinen hoito, niin kertokaa se omakohtaisesti!
AV-mammat taas kauhistelevat, samalla kun kiirehtivät viemään esikoisiaan virikehoitoon 1,5-vuotiaana.
No totta kai. Eihän tuonikäiselle tarvitse kuin pistää ravintoa toisesta päästä sisään ja pitää toinen pää puhtaana. Ei se vielä paljon asioita tajua pohdiskella tai tuntea itseään äidin hylkäämäksi.
Niin, oliko tuo sinun omakohtainen kokemus kenties!
Kyllä AV-mamman lapsukaisen psyyke särkyy peruuttamattomasti viikonlopusta oman mummin hellässä huomassa, mutta vuoden ikäinen pirpana voi mainiosti asua päiväkodissa vähintään 8h/päivä/5 päivänä viikossa, koska siellä on koulutetut hoitajat ja kavereita pikkuiselle.
Tyttöni oli 2 kk ikäisenä yhden yön hoidossa. Jättäisin huoletta tuon ikäisen pariksi yöksi hoitoon. Voitte ihan rauhassa kivittää.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2013 klo 13:45"]
Kyllä AV-mamman lapsukaisen psyyke särkyy peruuttamattomasti viikonlopusta oman mummin hellässä huomassa, mutta vuoden ikäinen pirpana voi mainiosti asua päiväkodissa vähintään 8h/päivä/5 päivänä viikossa, koska siellä on koulutetut hoitajat ja kavereita pikkuiselle.
[/quote]
Kuin ihmeessä kesti näin kauan että päivähoitokortti vedettiin ässänä hihasta ;) taitavat jotkut tuntea piston sydämessään... Tuulettumisreissuille on päästävä, mutta sitten on kuitenkin pidettävä ne lapset kouluikään asti kotona koska siellä saavat "parasta hoitoa", sehän ei teillä varmaan mitenkään liity siihen että ei ole viitsitty kouluttautua tai haluta mennä töihin :).
kommenttisi ei liity mitenkään aiheeseen. Päinvastoin kuulostat tosi katkeralta!
Naurattaa nämä ”voi ei lapsi menee pilalle jos on yön tai kaksi hoidossa”, oli se lapsi sitten 3kk tai 8kk niin kyllä välillä voi hoidossa olla tutun hoitajan luona, että vanhemmat saavat levähtää ja sitten jaksaa olla taas parempia vanhempia. Ihme amerikkakulttuuri suomessa, suurinosa tuntuu kasvattavan pikku kullannuppunsa niin, että he ovat maailman napa. Esim. ranskassa lapset (lukekaa Pamela Druckermanin Kuinka kasvattaa bebe, harva teistä tosin tuskin jaksaa vaivautua kun olette päättäneet että lapsen ehdoilla mennään koko elämä) kasvatetaan siihen, että pettymyksiä pitää kestää, ne kuuluvat elämään. Joskus joutuu myös odottamaan vuoroaan. Ihmisiä tervehditään kohteliaasti. Vanhemmilla on välillä omaa aikaa ja sitten on taas paljon aikaa ja rakkautta antaa lapsille. Kun äiti ja isä saavat hoitaa parisuhdettaan kerran tai vaikka kolmena vuorokautena kuussa, parisuhde pysyy kunnossa ja siten lapsella on onnellinen perhe! Ranskassa myös äidit menevät lähes poikkeuksetta 3kk kuluttua synnytyksestä takaisin töihin, ja silti tutkimusten mukaan ranskalaislapset ovat tyytyväisempiä ja paremmin kasvatettuja kuin amerikkalaislapset (ja amerikkalainen lastenkasvatuskulttuuri on siis samankaltainen kuin nykyään suomessa). Tuntuu että suurinosa teistäkin on tosiaan hautautunut vaippamaailmaan ja unohtanut oman elämänsä kokonaan, siksi se mieskin varmaan aika todennäköisesti etsii muuta seuraa kun ei vaimoa kiinnosta parisuhteen hoitaminen kun lapsi menee aina kaiken edelle. En usko tuohon 1vrk per ikävuosi systeemiin, turhaa höösäämistä. Ennen vanhaan lapset laitettiin maalle mummolaan hoitoon kesäisin viikoksi tai kahdeksikin, ja ikähaarukka saattoi olla sen 4kk-16v.. Ja normaaleita tasapainoisia aikuisia on kasvanut. Mutta heikoksi menee kun nykyään kulttuuri on kuten amerikassa. . Itse rakastan 6kk ikäistä poikaani yli kaiken, mutta rakastan myös miestäni ja siksi uhraudun ja laitan lapsen välillä mummolaan hoitoon, että saamme hoidettua parisuhdettakin. Jos lapsi menee nukkumaan klo 20.30 ja herää esim 01.30 ja sen jälkeen vaikkapa puolentoista tunnin välein, niin jääkö siinä tarpeeksi aikaa lepoon ja parisuhteen hoitoon?? Kun joku tuolla selitti että illat on parisuhteen hoitoa varten.. Teidän parisuhteet ne saattaa kaatua ennemmin tai myöhemmin siihen että parisuhdetta ei hoidettu. Tämä siis vain minun mielipiteeni ja kivittäkää rauhassa minuakin, saanpa lisää aihetta nauruun :)
oi luoja mitä jeesustelijoita!!! Mä olen sitä mieltä, että välillä on oikein hyvä viedä se lapsi hoitoon yöksi ja ottaa omaa aikaa. niin sitä jaksaa taas. Kivittäkää vaan.. Meinasin antaa oman 3kk vanhan vauvani nyt kesällä mummulaan yökylään, että päästään mökille jahdataan miehen kanssa. ja se ei tee musta yhtään huonompaa äitiä!!!;
[/quote]
No ei ole kyllä normaalia haluta olla erossa 3-kuisesta vauvasta yön yli. Sori vaan.
Miten niin ei ole normaalia? Paljon parempi, että äiti saa välillä omaa aikaa ja taas jaksaa arjessa paremmin. Oma elämä auttaa jaksamaan. Turha valittaa, että ei koskaan muka pääse mihinkään, jos itse ei raaski. Jokainen tekee omat valintansa. Ja minun valinta on välillä antaa vauva tutulle mummulle hoitoon. Ei vauva siitä kärsi sanokaa mitä sanotte.
Hyvin olet perustellut, hyvää se tekee, kyllä näitä huutavia äitejä näkee riittävästi, joilla seinät kaatuu päälle.
Huvittavimpia (tai surullisimpia, ihan miten vain) ovat nämä "Meidän Kallesta tuli ihan normaali, vaikka se oli 1-vuotiaana viikon mummolassa". Mikä on normaali? Sekö, että on hoitanut elämänsä hyvin jne? Tiedättekö te silti (etenkin jos kyseessä ei ole oma lapsi), miten tämä lapsi suhtautuu vanhempiinsa, onko hänellä perusturvallisuuden tunnetta, kokeeko helposti tulevansa hylätyksi? Ainakaan minun vanhempani eivät tiedä tuollaisista tuntemuksistani yhtään mitään, onko sellaisia vai ei. Ei se traumatisoituminen tai vahingoittuminen tarkoita, että lapsesta tulee myöhemmin joku sekopää. Se voi näkyä ihan muissa asioissa ja epävarmuus piilottua lähinnä ihmisen alitajuntaan.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2013 klo 07:48"]
oi luoja mitä jeesustelijoita!!! Mä olen sitä mieltä, että välillä on oikein hyvä viedä se lapsi hoitoon yöksi ja ottaa omaa aikaa. niin sitä jaksaa taas. Kivittäkää vaan.. Meinasin antaa oman 3kk vanhan vauvani nyt kesällä mummulaan yökylään, että päästään mökille jahdataan miehen kanssa. ja se ei tee musta yhtään huonompaa äitiä!!!;
[/quote]
No ei ole kyllä normaalia haluta olla erossa 3-kuisesta vauvasta yön yli. Sori vaan.
Miten niin ei ole normaalia? Paljon parempi, että äiti saa välillä omaa aikaa ja taas jaksaa arjessa paremmin. Oma elämä auttaa jaksamaan. Turha valittaa, että ei koskaan muka pääse mihinkään, jos itse ei raaski. Jokainen tekee omat valintansa. Ja minun valinta on välillä antaa vauva tutulle mummulle hoitoon. Ei vauva siitä kärsi sanokaa mitä sanotte.
[/quote]
Vanhemmuus vain on sellaista, että lapsen etu ja hyvä olo pitää pistää oman edun edelle. Onkohan 3-kuisen (tai 8-kuisen) etu olla kotona turvallisen hoitajan kanssa, vai jossain muualla hoidossa yötä? Mieti, mieti. Se 3-kuinen ei tajua ollenkaan missä on ja kenen kanssa. Sen ikäinen ei paljon muuta tiedosta kuin äidin/isän ja tutun ympäristön eli oman kodin.
Miksei äiti voi ottaa omaa aikaa päivällä, tai olla yötä poissa niin, että isä hoitaa lasta kotona? Kerro yksikin järkevä syy. Jos vastaus on "ei pari tuntia riitä" niin olisi ehkä kannattanut harkita lasten tekemistä uudelleen. Vanhemmuus on aivan helvetin sitovaa ensimmäiset vuodet ja etenkin vauvavuoden.
Meillä nuorin nyt 7,5kk ja ei,en voisi kuvitella jättäväni. Edes yhdeksi yöksi imetyksen takia,mutta en muutenkaan esim. päivää pidemmäksi ajaksi. Riippuu tietysti lapsen luonteestakin, tämä juniori on kovasti minun perään. Mutta ylipäänsä sen ikäistä en yhtä yötä pidemmäksi aikaa silti jättäisi.
Olen hoitanut pikkuveljeäni viikonlopun veljen ollessa 9kk ja itse ollessani 18 vuotias. Meni todella hyvin. Vanhemmat lähtivät viikonloppureissuun.
68 tässä. Pointti on se, eettä vauvan äiti ja isä tarvitsevat välillä parisuhdeaikaa, jolloin voivat hoitaa suhdetta. Näin vältytään erilleen kasvamisesta ja erolta. Vauva voi olla tuolloin hoidossa aivan hyvin.
Vauvan yökyläily silloin tällöin ei tee minusta yhtään huonompaa äitiä. Vauva on rakastettu ja hyvin hoidettu.
[quote author="Vierailija" time="28.11.2009 klo 15:02"]
Oletteko te jättäneet n. 8kk lasta hoitoon ystävällenne kun olette lähteneet viikonloppureissuun?
[/quote]
Isovanhempien hoitoon olen jättänyt viikonlopuksi isosisaruksen kanssa. Hyvin sujui.