OIKEASTI. Tissutteleeko täällä kukaan muu äiti koskaan?
Suomessa pitäisi olla hieman löyhähkö alkoholikulttuuri ja koskaan kukaan nainen, äiti, ei (ainakaan myönnä) tissuttelevansa iltaisin.
No minä myönnän.
Kommentit (127)
Mutta kun 1 viinipullo on sen 0.75l ja puolikas sitten 0.35 about ja siitä juo yksi ihminen puolet, tekee se reilun 1.5dl, niin ei se kyllä ruoan kanssa/päälle nautittuna "kolise" päässä.
tämä tyyppi juo täysin humaltumatta 4 dl viiniä ja oikeastaan siis enemmän kuin puoli pulloa _per lärvi_.
Av-mamma on nyt oppinut juomaan sivistyneesti. Hän pitää viinin ihastuttavasta mausta NIIN paljon, että litkaisee miehensä kanssa sitä puoli pulloa illassa huomaamatta mitään eroa normaaliin olotilaan. Juomin-- anteeksi viinin ihanasta mausta nauttiminen aloitetaan jo ruoka-aikaan, joten sitten onkin koko pitkä ilta aikaa nautiskella aromeista!
tämä ruokajuttu oli varmaankin viittauksena minun viestiini. Meillä tosiaankin iltaruoka syödään välillä 20-21 (emme asu suomessa). Juodaan toisinaan lasillinen ruoalla ja viikonloppuna toinen seurustelun merkeissä päälle.
Viinejä on paljon erilaisia, esimerkiksi sellaisia joita voi säilöä vuosikausia ja joiden maku muuttuu vuosien saatossa ja sitten taas "nuoria" edullisempia viinejä, joissa on freesimpi maku kuin säilytettävissä viineissä. Niin tämä on lähinnä meillä se pointti sen seurustelun lisänä, maistelu. Voitko käsittää.
Kun käsitys viineistä on lähinnä sitä tasoa, että ostetaan hinta/alkoholimäärän -suhteelta edullisinta kuraa mitä alkosta löytyy. Tai jos ei viineistä pidä sitten yhtään, niin jotain limuviinaa tai esanssisiideriä.
Ehkä tämä on vähän ilkeästi sanottu, mutta vaikuttaa siltä, että ne kirjoittajat, jotka eivät ymmärrä viinien makukirjon päälle, ovat aika nuoria ja eivät ole koskaan maistaneet paremman makuisia viinejä.
Meillä avataan lähes aina lauantaina ruoan kanssa punaviinipullo. Valikoimme sen yleensä mieheni kanssa yhdessä ja yritämme löytää suunnitellulle aterialle sopivan viinin.
Avaamme pullon ruoan valmistusvaiheessa ja kaadamme viinin yleensä karahviin. Ruoka meillä on useimmiten noin klo 18-19 aikaan. Tästä ajankohdasta noin klo 24:n mennessä olemme mieheni kanssa saaneet ruoan kanssa ja sen jälkeen pullollisen juotua. Emme ole tuolloin kumpikaan humalassa.
Niin tämä on lähinnä meillä se pointti sen seurustelun lisänä, maistelu. Voitko käsittää.
harva se ilta otan lasin punaviiniä tai lonkeron, viikonloppuna molemmat. Viikossa on ehkä 1-2 iltaa kun en ota mitään.
aina teitä alkoholiongelmaisia, joiden mielestä kukaan ei saisi koskaan juoda tippaakaan. Mistä ongelmanne oikein kumpuavat? Noin fanaattinen suhtautuminen asiaan kuin asiaan ei ole hyvästä, päinvastoin.
Ap: lle vastaisin, että kyllä, tissuttelen joskus, keskimäärin ehkä kahtena päivänä viikossa.
Minulle tissuttelu = siideri tai pari. Jos juon enemmän, olen rehellisesti dokaamassa/ kännissä/ baarissa tms.
t. kotiäiti, joka aikoo tissutella tänään (en ole vielä päättänyt ostanko 2 siideriä vai pullon vinkkua miehen kanssa puoliksi)
Turhaa toivoa että nämä käsittäisivät. Kun käsitys viineistä on lähinnä sitä tasoa, että ostetaan hinta/alkoholimäärän -suhteelta edullisinta kuraa mitä alkosta löytyy. Tai jos ei viineistä pidä sitten yhtään, niin jotain limuviinaa tai esanssisiideriä.
että käsittäisivät :) .
enkä tee sataa ave mariaa sen jälkeen.
hiprakat juoda illalla? Meillä koululaiset valvoo 21-22 saakka enkä kyllä enää klo 22 viitsi mitään ruveta juomaan. Toki joskus juon, lauantaina juomme miehen kanssa hyvin usein viiniä ruuan kanssa, ja saunan päälle juon siiderin. Silloin lapset ovat valveilla. Mutta jotenkin en osaa ajatella, että lasten valvoessa joka ilta tai useimpina iltoina sihauttelisin sidukoita auki. Ehkä painaa jo se esimerkkikin, kyllä nuo jo muistaa isona jos äiti tissuttteli joka ilta.
Siis näin itse olen käsittänyt termin. Sitten jos tissuttelee pitkin iltaa tai joka päivä, niin se on sitten humlahakuisempaa juomista :) Onpas hankalaa, kun ihmisillä on näin eri ajatukset sanojen merkityksistä.
Minä juon kohtuudella. Nykyään menee ehkä parina iltana viikossa 1-2 annosta. Aikaisemmin tuli otettua esim se 1,5 litran siideri melkein joka ilta, mutta se alkoi tuntua liialta. Ei siis siksi, että siitä olisi koskaan nauttimisen aikaan tai sen jälkeen ollut haittaa, vaan periaatteesta. Alkoholi on kuitenkin keskushermostoon vaikuttava (myrkyllinen) aine, jota meistä kukaan ei oikeasti tarvitsisi. Vaikka miten joisi "eurooppalaisesti", alkoholi vaikuttaa aina aivoihin. Siksihän se on niin kiva seurustelujuoma ja rentouttaja. Tykkään viineistä, mutta ei niitä tulisi juotua, jos ne eivät vaikuttaisi niin.
En ole silti huolissani tissuttelustani. Jos kaapeissa on vain pahan makuisia alkoholijuomia, en juo, vaikka muuten miten tekisi mieli. Niin epätoivoinen olo ei vielä ole ollut, että olutta tai pahaa viiniä suostuisin tissuttelemaan.
hiprakat juoda illalla? Meillä koululaiset valvoo 21-22 saakka enkä kyllä enää klo 22 viitsi mitään ruveta juomaan. Toki joskus juon, lauantaina juomme miehen kanssa hyvin usein viiniä ruuan kanssa, ja saunan päälle juon siiderin. Silloin lapset ovat valveilla. Mutta jotenkin en osaa ajatella, että lasten valvoessa joka ilta tai useimpina iltoina sihauttelisin sidukoita auki. Ehkä painaa jo se esimerkkikin, kyllä nuo jo muistaa isona jos äiti tissuttteli joka ilta.
eli kello 20 korvilla, lapset on myös ruokapöydässä mukana, ei juoda kaapissa piilossa.
Sitten 20.30 laitetaan lapset iltapseun kautta sänkyyn. Ysin maissa kaadetaan toiset lasiin, sytytetään kynttilöitä, maistellaan tumma suklaata ja kuunnellaan rentouttavaa musiikkia, jutellaan kaikesta ja ei mistään ja ollaan vaan lähekkäin. Joskus viikonloppuna otetaan ehkä vielä kolmannetkin ja kello on silloin kymmenen suurin piirtein.
Miksi en ehtisi juoda hiprakkaa illan aikana? Ei meillä aikuiset mene nukkumaan klo 22 vaan valvomme 23 tai 24, viikonloppuisin myöhempäänkin. Kyllä tuossa ajassa ehtii annoksen tai pari juoda jos haluaa.
Minä juon kohtuudella. Nykyään menee ehkä parina iltana viikossa 1-2 annosta. Aikaisemmin tuli otettua esim se 1,5 litran siideri melkein joka ilta, mutta se alkoi tuntua liialta.
Apua mikä lyöntivirhe :) Olisin ihan humalassa 1,5 litran siiderin jälkeen...
En ole silti huolissani tissuttelustani. Jos kaapeissa on vain pahan makuisia alkoholijuomia, en juo, vaikka muuten miten tekisi mieli. Niin epätoivoinen olo ei vielä ole ollut, että olutta tai pahaa viiniä suostuisin tissuttelemaan.
[/quote]
Viinin nauttimisessa on nimenomaan pointtina yhdistelmä maku + rentoutuminen. Ihan samalla lailla nautin hyvästä laatukahvistakin ihan päivittäin vielä (!), eikä vielä ole kahviholistiksi haukuttu... Tosin av ei varmaan petä siinäkään suhteessa.
Minun on muuten hyvin vaikeaa olla päivää ilman jotain ihanaa suklaata. Olen siis myös sukloholisti. Siis ei mitään tusinapatukkaa, vaan jotain tummia, tujuja, belgialaisia konvehteja... mmm... Elämä on nauttimista varten, tarttukaa kaikkiin pieniin ilonhetkiin. : )
Asun Irlannissa ja täällä kyllä alkoholia käytetään todella reippaasti, myös lasten läsnäollessa. Esim. ristiäisissä ja lasten synttäreillä on aina aikuisille alkoholitarjoilu.
Me käymme joka perjantai lasten kanssa pubissa ottamassa kaksi drinksua muiden naapureiden kanssa. Lapset saavat mehua ja pienet sipsipussit ja odottavat innokkaina jokaviikoista pubi-iltaa. 3 v tyttö tietää jo, mikä hänen lempipubinsa on. Apua, jos möläyttelee Suomessa tuota sitten jollekin... ; DDD
ja kyllä, tissuttelen käytännössä joka ilta
Paitsi viikonloppuna viinipullollisen pe ja la.
Minä juon kohtuudella. Nykyään menee ehkä parina iltana viikossa 1-2 annosta. Aikaisemmin tuli otettua esim se 1,5 litran siideri melkein joka ilta, mutta se alkoi tuntua liialta.
Apua mikä lyöntivirhe :) Olisin ihan humalassa 1,5 litran siiderin jälkeen...
n. kerran kuussa vedän sit kännit (en siis mitään muisti pois/oksennus kännejä) vaan sillein joku 6-8 annosta ja sit tyttöjen kanssa baanalle!!! LApset joko isin kanssa tai mummolassa..
T. äiti 26 v
No minä juon sen 1.5 l siideriä joka ilta. Paitsi viikonloppuna viinipullollisen pe ja la.
Joskus harvoin (esim. jouluna) saatan juoda lasillisen viiniä tai lasillisen siideriä kun lapsi on kotona. Myöskään mies ei harrasta tissuttelua.
Mutta käyn kerran kuussa ihan rehellisesti viihteellä ja silloin voin otan pohjat kotona ja juon baarissa lisää. Lapsi on tällöin aina hoidossa, eikä siis ole näkemässä juomista.
Moni ihminen paheksuu sitä kun minä ja mieheni käymme niinkin "usein", kuin kerran kuussa viihteellä, kun itse tissuttelevat kotona harva se ilta tai ainakin viikonloppuisin. Mutta he tekevätkin sen salassa...
olen kotosalla ollut muutaman kuukauden, eikä siis ole mitään väliä sillä otanko tiistaina vaikka kuusi kaljaa, vai vasta lauantaina...
osaan toki olla ilmankin, mutta otan jos siltä tuntuu.